Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Coradia Stream & Talgo nyt
Gå ned Sider:[1] 2 3 ... 37
Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 27/09-22, 22:31.
Et par leverandører har efterhånden meldt sig på banen i forhold til leverancer af komponenter til Coradia Stream eller Talgo togene til DSB.

Så denne tråd kommer til at omhandle (kort) nyt omkring de to projekter.

Gulve til Coradia Stream

MCG fra Portugal skal levere gulve i kompositmateriale og med gulvvarme til både passagerafsnit og førerrum i Coradia Stream. I pressemeddelelsen er det angivet at gulvene skal leveres til Alstoms fabrik i Katowice i Polen, hvilket kunne tyde på at togene alligevel helt eller delvist skal produceres i Polen fremfor Salzgitter.

Pressemeddelelse: https://www.mcg.pt/news-en/mcg-transportation-en/mcg-transportation-secures-one-of-its-largest-train-floors-manufacturing-projects/

Det lyder interessant med gulvvarme, hvilket må give lidt mere benplads når der ikke længere skal være plads til radiatorer.

Automater til Talgo

Danske Vending Automater ApS skrev i juli på LinkedIn at de skulle levere kaffe- og salgsautomater til Talgo vognene til DSB.

Bremsesystemer, døre og klimaanlæg til Coradia Stream

Tyske Knorr-Bremse skal levere elektro-pneumatiske bremsesystemer. Den østriske division af Knorr-Bremse IFE skal levere indstigningsdøre og en den spanske division Merak skal levere varmeanlæg, klimaanlæg og ventilation.

Pressemeddelelse: https://www.knorr-bremse.com/en/media/press-releases/a-strong-partnership-three-major-new-orders-as-knorr-bremse-becomes-selected-systems-partner-for-new-alstom-coradia-stream-train-family.json

Anders

Coradia Stream & Talgo nyt
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 28/09-22, 05:45.
Hvad med toiletter? Er det Glovarail i Odense?

Citat fra: Michael Deichmann Dato 28/09-22, 05:45Hvad med toiletter? Er det Glovarail i Odense?

Så vil jeg da gætte videre på SEMVAC A/S, ligeledes Odense, som medvirkede ved udviklingen af toiletter til IC3-togene og har udstillet på InnoTrans med deres lukkede og handicapvenlige toiletsystemer. Som jeg erindrer, leverede de toiletter til bl.a. Siemens Desiro Classic. Selskabet ejes i dag af Wabtec UK Holdings Limited og er dermed en del af Wabtec Gruppen.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 29/09-22, 17:36.
Det er da lidt sjovt at 2 firmaer, der laver toiletter til tog, begge ligger i Odense. Så mange af den slags firmaer er der altså ikke i verden.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 17/10-22, 23:58.
Finske Polarteknik leverer indvendige døre og brandsikre skillevægge til Coradia Stream.

https://www.polarteknik.fi/reference/dsb-denmark/

Anders

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 3/12-22, 18:12.
De hollandske statsbaner (NS) har nu officielt meddelt ministeriet for infrastruktur i Holland, at ICNG (Coradia Stream) ikke indsættes i passagerdrift i 2022. Man håber nu at kunne starte med at introducere togene i passerdrift i løbet af andet kvartal af 2023, men også denne deadline er forbundet med stor usikkerhed.

Togenes kvalitet og driftssikkerhed er endnu ikke tilfredsstillende og i marts blev der ved nogle togsæt konstateret en mangelfuld kvalitet af svejsninger. En større softwareopdatering i juni måned løste en del problemer, men medførte nye problemer som bl.a. resulterede i nedbrud.

Desuden udløber lejekontrakten på en del af de TRAXX lokomotiver der benyttes til at køre sandwichkørsel med ICR vogne, som ICNG skal erstatte, i september 2023. Det har ikke været muligt at forlænge lejekontrakten pga. den store lokomotivmangel i Europa, så hvis ikke ICNG virker til den tid vil køreplanen blive indskrænket.

Der er efterhånden også ved at være godt fyldt med ICNG togsæt på Alstoms faciliteter samt på flere godsbanegårde i Tyskland, for produktionen fortsætter ufortrødent da det jo primært er softwaren der ikke er færdig.

Anders

Coradia Stream & Talgo nyt
Af anho. 3/12-22, 18:51.
Er der ikke allerede Coradia Stream-tog i passagerdrift i Italien? Hvordan kan togene til Holland være så markant anderledes i forhold til software?

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 3/12-22, 23:29.
Når man graver lidt rundt omkring så bliver det tydeligt at Coradia Stream i Italien blot er en videreudvikling/TSI-krav opdatering af de regionaltogsæt som Alstom har bygget i Italien til det italienske marked.

Et citat lyder som følgende:
They represent the fourth generation of a model that is already in commercial service in ten Italian regions, and are produced in conformity with the Technical Specification for Interoperability (TSI).
Kilde: https://www.palermocataniamessina.it/content/dam/fsitaliane/en/Documents/media-and-events/press-releases-and-news/2018/september/2018_09_18_Data_Sheet_Pop_InnoTrans_2018.pdf

Et andet citat afslører at det er et rent italiensk projekt:
Project development, most of the manufacturing and certification are performed at Alstom's site in Savigliano (CN). Design and manufacturing of the traction systems and other components takes place at the Sesto San Giovanni (MI), and the on-board signalling systems are delivered by the Bologna site.
Kilde: https://www.alstom.com/press-releases-news/2019/11/alstom-begins-delivery-new-regional-trains-veneto-and-liguria-italy

Mens der i ICNG projektet er helt andre Alstom-afdelinger involveret:
Alstom's Coradia Stream is designed and developed in Saint-Ouen (France) and Salzgitter (Germany) and manufactured in Katowice (Poland).
Kilde: https://www.alstom.com/press-releases-news/2018/11/alstom-and-nederlandse-spoorwegen-unveil-new-production-line-coradia

Så ICNG er en komplet nyudvikling, mens de italienske tog er en tilpasning af en eksisterende platform. IC5 er så en tilpasning af ICNG.

DSB lægger sådan set heller ikke skjul på at IC5 har mest tilfælles med ICNG.
Togsættene, DSB bestiller, ligger desuden tæt op ad en løsning, der leveres til Holland og efter planen idriftsættes før leverancen til Danmark.
Kilde: https://www.dsb.dk/om-dsb/baeredygtighed/coradia-stream/

Anders

Citat fra: andersj Dato  3/12-22, 23:29Når man graver lidt rundt omkring så bliver det tydeligt at Coradia Stream i Italien blot er en videreudvikling/TSI-krav opdatering af de regionaltogsæt som Alstom har bygget i Italien til det italienske marked.

Et citat lyder som følgende:
They represent the fourth generation of a model that is already in commercial service in ten Italian regions, and are produced in conformity with the Technical Specification for Interoperability (TSI).
Kilde: https://www.palermocataniamessina.it/content/dam/fsitaliane/en/Documents/media-and-events/press-releases-and-news/2018/september/2018_09_18_Data_Sheet_Pop_InnoTrans_2018.pdf

Et andet citat afslører at det er et rent italiensk projekt:
Project development, most of the manufacturing and certification are performed at Alstom's site in Savigliano (CN). Design and manufacturing of the traction systems and other components takes place at the Sesto San Giovanni (MI), and the on-board signalling systems are delivered by the Bologna site.
Kilde: https://www.alstom.com/press-releases-news/2019/11/alstom-begins-delivery-new-regional-trains-veneto-and-liguria-italy

Mens der i ICNG projektet er helt andre Alstom-afdelinger involveret:
Alstom's Coradia Stream is designed and developed in Saint-Ouen (France) and Salzgitter (Germany) and manufactured in Katowice (Poland).
Kilde: https://www.alstom.com/press-releases-news/2018/11/alstom-and-nederlandse-spoorwegen-unveil-new-production-line-coradia

Så ICNG er en komplet nyudvikling, mens de italienske tog er en tilpasning af en eksisterende platform. IC5 er så en tilpasning af ICNG.

DSB lægger sådan set heller ikke skjul på at IC5 har mest tilfælles med ICNG.
Togsættene, DSB bestiller, ligger desuden tæt op ad en løsning, der leveres til Holland og efter planen idriftsættes før leverancen til Danmark.
Kilde: https://www.dsb.dk/om-dsb/baeredygtighed/coradia-stream/

Men vores kære politikere forsikrede os jo om, at det var en hyldevare, der bare skulle bygges og sættes i drift!

Det skal nok nå at blive rigtig spændende, jeg går ud og laver popcorn!  ;D

PS: Bare de dog havde valgt Stadler i stedet, så vi kunne få nogle tog der rent faktisk virkede..

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 4/12-22, 13:05.
Det komiske er også at man har været meget ængstelig ved at bestille tog med brede vognkasser, men der har vel aldrig nogensinde været et togprojekt der er løbet ind i problemer pga. vognkassernes dimensioner? Alene den lille serie Coradia Stream HC til Luxembourg har andre dimensioner (fransk fritrumsprofil) end dem der bygges til det tyske marked. Vognkasserne var vel også noget af det eneste ved IC4 der ikke var problematisk?

Nu om stunder er det altid softwaren der er skyld i forsinkelser, på både nye og eksisterende produkter - bare se de forskellige til dels sikkerhedskritiske softwarefejl der var på EB'erne da de blev leveret.

Ved Stadler Flirt er der dog også tale om mange forskellige versioner når man kigger under motorhjelmen, men det er trods alt en velafprøvet produktplatform og Stadler har om nogen erfaring med at tilpasse deres produktplatforme til den enkelte kunde.

Anders

Coradia Nordic havde nook også været et bedre valg end Stream.
Selvom platform er ældre, kører den jo relativt problemfrit i Norden gennem mange år..

Ja det er desværre nok ikke den sidste forsinkelse, vi har hørt til med IC5.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 4/12-22, 13:49.
Ved Coradia Nordic er det sjove jo at Alstom udvikler en helt ny vognkasse til Norske Tog's ordre: https://www.alstom.com/da/press-releases-news/2022/1/alstom-vinder-stor-kontrakt-i-norge-om-levering-af-op-til-200

Anders

Citat fra: mikkelwf Dato  4/12-22, 11:54
Citat fra: andersj Dato  3/12-22, 23:29Når man graver lidt rundt omkring så bliver det tydeligt at Coradia Stream i Italien blot er en videreudvikling/TSI-krav opdatering af de regionaltogsæt som Alstom har bygget i Italien til det italienske marked.

Et citat lyder som følgende:
They represent the fourth generation of a model that is already in commercial service in ten Italian regions, and are produced in conformity with the Technical Specification for Interoperability (TSI).
Kilde: https://www.palermocataniamessina.it/content/dam/fsitaliane/en/Documents/media-and-events/press-releases-and-news/2018/september/2018_09_18_Data_Sheet_Pop_InnoTrans_2018.pdf

Et andet citat afslører at det er et rent italiensk projekt:
Project development, most of the manufacturing and certification are performed at Alstom's site in Savigliano (CN). Design and manufacturing of the traction systems and other components takes place at the Sesto San Giovanni (MI), and the on-board signalling systems are delivered by the Bologna site.
Kilde: https://www.alstom.com/press-releases-news/2019/11/alstom-begins-delivery-new-regional-trains-veneto-and-liguria-italy

Mens der i ICNG projektet er helt andre Alstom-afdelinger involveret:
Alstom's Coradia Stream is designed and developed in Saint-Ouen (France) and Salzgitter (Germany) and manufactured in Katowice (Poland).
Kilde: https://www.alstom.com/press-releases-news/2018/11/alstom-and-nederlandse-spoorwegen-unveil-new-production-line-coradia

Så ICNG er en komplet nyudvikling, mens de italienske tog er en tilpasning af en eksisterende platform. IC5 er så en tilpasning af ICNG.

DSB lægger sådan set heller ikke skjul på at IC5 har mest tilfælles med ICNG.
Togsættene, DSB bestiller, ligger desuden tæt op ad en løsning, der leveres til Holland og efter planen idriftsættes før leverancen til Danmark.
Kilde: https://www.dsb.dk/om-dsb/baeredygtighed/coradia-stream/

Men vores kære politikere forsikrede os jo om, at det var en hyldevare, der bare skulle bygges og sættes i drift!

Det skal nok nå at blive rigtig spændende, jeg går ud og laver popcorn!  ;D

PS: Bare de dog havde valgt Stadler i stedet, så vi kunne få nogle tog der rent faktisk virkede..

Stadler har jo vist at de ikke kan kører når der er is på kørertråden

Citat fra: Lyntoget Dato  4/12-22, 17:04
Citat fra: mikkelwf Dato  4/12-22, 11:54
Citat fra: andersj Dato  3/12-22, 23:29Når man graver lidt rundt omkring så bliver det tydeligt at Coradia Stream i Italien blot er en videreudvikling/TSI-krav opdatering af de regionaltogsæt som Alstom har bygget i Italien til det italienske marked.

Et citat lyder som følgende:
They represent the fourth generation of a model that is already in commercial service in ten Italian regions, and are produced in conformity with the Technical Specification for Interoperability (TSI).
Kilde: https://www.palermocataniamessina.it/content/dam/fsitaliane/en/Documents/media-and-events/press-releases-and-news/2018/september/2018_09_18_Data_Sheet_Pop_InnoTrans_2018.pdf

Et andet citat afslører at det er et rent italiensk projekt:
Project development, most of the manufacturing and certification are performed at Alstom's site in Savigliano (CN). Design and manufacturing of the traction systems and other components takes place at the Sesto San Giovanni (MI), and the on-board signalling systems are delivered by the Bologna site.
Kilde: https://www.alstom.com/press-releases-news/2019/11/alstom-begins-delivery-new-regional-trains-veneto-and-liguria-italy

Mens der i ICNG projektet er helt andre Alstom-afdelinger involveret:
Alstom's Coradia Stream is designed and developed in Saint-Ouen (France) and Salzgitter (Germany) and manufactured in Katowice (Poland).
Kilde: https://www.alstom.com/press-releases-news/2018/11/alstom-and-nederlandse-spoorwegen-unveil-new-production-line-coradia

Så ICNG er en komplet nyudvikling, mens de italienske tog er en tilpasning af en eksisterende platform. IC5 er så en tilpasning af ICNG.

DSB lægger sådan set heller ikke skjul på at IC5 har mest tilfælles med ICNG.
Togsættene, DSB bestiller, ligger desuden tæt op ad en løsning, der leveres til Holland og efter planen idriftsættes før leverancen til Danmark.
Kilde: https://www.dsb.dk/om-dsb/baeredygtighed/coradia-stream/

Men vores kære politikere forsikrede os jo om, at det var en hyldevare, der bare skulle bygges og sættes i drift!

Det skal nok nå at blive rigtig spændende, jeg går ud og laver popcorn!  ;D

PS: Bare de dog havde valgt Stadler i stedet, så vi kunne få nogle tog der rent faktisk virkede..

Stadler har jo vist at de ikke kan kører når der er is på kørertråden

Hvis det er Aarhus Letbane du refererer til, er det vist pg.a. valget af 750 V og mangel på isskraber på pantografen. Det skulle vist ikke være et problem med 25 kV.

Gå op Sider:[1] 2 3 ... 37
Indsend billeder
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924

Ved Lollandsbanens 50 års jubilæum i 1924 udgav banen denne bog på 110 sider, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1874 til 1924. Teksten er konverteret til HTML.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak