Citat fra: janus Dato 5/04-26, 10:24Citat fra: nielsm Dato 30/03-26, 19:54Jeg ville ikke forvente at et ETCS system på en dampmaskine ville gøre mere end at give advarsler på lyd, og kunne nødbremse toget hvis det er helt galt.
Hvis jeg forstår ret, inkluderer ETCS en servicebremse, som altså ikke er en nødbremse.
Ifølge RailEngineer.co.uk er ETCS' elektricitetsforbrug højt. Til Tornadoen har de monteret en ekstra turbogenerator og omlagt ledningerne.
Det lyder også som om at det i Tornadoen ikke har været nemt at finde plads. Jeg ved ikke om det ville være nemmere i de danske damplokomotiver?
Selv hvis kun en nødbremse er nødvendig skal det vel implementeres så lokomotivføreren og fyrbøderen ikke bliver skoldet ("blowback" i artiklen). Det lyder som om at det betyder at nødbremsen ikke bare kan implementeres med en enkelt ventil.
När ETCS provkördes 2009-2010 på Botniabanan söder om Umeå som första bana i Sverige,
så var det bara nödbroms vid allvarliga fel.
Exempelvis var det vanligt med avbrott i GSM kommunikation, på grund av för långt mellan sändarmaster.
Nödbroms kan orsaka skador på hjul och spår, särskilt vid kall temperatur.
Så man ändrade till servicebroms i sådana fall.
Eftersom Banverket/Trafikverket bestämde över ETCS i Sverige så blev det en svensk dialekt av ETCS-kraven.
Detta har sedan återförts till EU:S ETCS-krav.