Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- ETCS til damplokomotiver
ETCS til damplokomotiver
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 17/04-25, 21:38.
Det svenske jernbanemuseum har jo bygget ATC på en damper, så selvfølgelig kan det gøres.

Ja det ser dyrt ud. Man kan håbe at en større udbredelse, frem for det tekniske eksperiment man nu har udført, vil få prisen lidt ned, men den begrænsede standardisering giver ikke meget håb. Det gør det meget høje el-forbrug af ETCS systemet heller ikke.

Hej alle

En halvgammel tråd, javel, men briterne har for nylig lagt en video på YouTube om hvordan de har installeret ETCS på 60163 Tornado. Fortælleren er ret dygtig, så selv om videoen er en time lang, kedede jeg mig bestemt ikke.
ETCS delen starter efter ca. 23 minutter, men forhistorien om konstruktionen af Tornado er også værd at se.

Mvh
Jens

https://www.youtube.com/watch?v=XVMmFvYmWL0

ETCS til damplokomotiver
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 28/03-26, 15:25.
Det svenske jernbanemuseum har bygget ATC på en damper, så det kan lade sig gøre at sætte noget moderne signalstyring påde gamle lokomotiver.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 28/03-26, 15:25Det svenske jernbanemuseum har bygget ATC på en damper, så det kan lade sig gøre at sætte noget moderne signalstyring påde gamle lokomotiver.
Teknisk er det selvfølgelig muligt. Elektronik, som styrer mekanik, findes jo overalt.
Men læg mærke til, hvor meget ETCS udstyret fylder på Tornado, hvor meget de har måttet bygge om, og hvor meget strøm det kræver.

Mvh
Jens

ETCS til damplokomotiver
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 30/03-26, 00:30.
Citat fra: Jens Vesterdahl Dato 28/03-26, 17:58
Citat fra: Michael Deichmann Dato 28/03-26, 15:25Det svenske jernbanemuseum har bygget ATC på en damper, så det kan lade sig gøre at sætte noget moderne signalstyring påde gamle lokomotiver.
Teknisk er det selvfølgelig muligt. Elektronik, som styrer mekanik, findes jo overalt.
Men læg mærke til, hvor meget ETCS udstyret fylder på Tornado, hvor meget de har måttet bygge om, og hvor meget strøm det kræver.

Mvh
Jens
Tidligt i projektet var et udvalg oppe at besøge NSJK med henblik på at vurdere på groft overslagsvis om der fysisk ville være plads til elektronikken i klubben K maskine og Marcipanbrødene.
I K-maskinen kunne man reducere tenderens vandtanks volumen ved at indsvejse et skab med en diskret låge i siden til at rumme elektronikken.
På det tidspunkt talte man om blot at installere samme type udstyr som det der skal i trolierne, dvs et reduceret system, hvor et lille display viser med rød, ravgul og grøn lampe om man har køretilladelse eller ej.
I Marcipanbrødet sidder der to akkumularorskabe. Med moderne akkumulatorer er det ene tilstrækkeligt hvilket frigiver det andet til at rumme elektronikken.
(som jeg husker det fortalt af en der var med til det pågældende arbejde.)

ETCS til damplokomotiver
Af Svend. 30/03-26, 09:50.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 30/03-26, 00:30
Citat fra: Jens Vesterdahl Dato 28/03-26, 17:58

Mvh
Jens
Tidligt i projektet var et udvalg oppe at besøge NSJK med henblik på at vurdere på groft overslagsvis om der fysisk ville være plads til elektronikken i klubben K maskine og Marcipanbrødene.
I K-maskinen kunne man reducere tenderens vandtanks volumen ved at indsvejse et skab med en diskret låge i siden til at rumme elektronikken.
På det tidspunkt talte man om blot at installere samme type udstyr som det der skal i trolierne, dvs et reduceret system, hvor et lille display viser med rød, ravgul og grøn lampe om man har køretilladelse eller ej.
I Marcipanbrødet sidder der to akkumularorskabe. Med moderne akkumulatorer er det ene tilstrækkeligt hvilket frigiver det andet til at rumme elektronikken.
(som jeg husker det fortalt af en der var med til det pågældende arbejde.)

"Rød, gul og grøn lampe". Tænker du her på kørsel på strækninger med CBTC - altså S-banen?

Svensk ATC kostar väsentligt mycket mindre är ETCS att installera och få godkänt.
Jag har läst siffran en halv miljon SEK för att installera och godkänna svensk ATC, och fem-tio miljoner för ETCS.
Om det skulle kosta hundra miljoner SEK i England så låter det som ännu mycket dyrare för damplok
kanske orsakat av negativ attityd från ETCS-småpåvarna.
("småpåve" = anställd person som har absolut makt inom ett smalt område, bestämmer över högsta chefen och alla andra, t.ex. säkerhetschef)

ETCS til damplokomotiver
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 30/03-26, 12:30.
Citat fra: Bengt Larsson Dato 30/03-26, 10:09

Svensk ATC kostar väsentligt mycket mindre är ETCS att installera och få godkänt.
Økonomien er hvad det er. I min optik er det om det overhovedet teknisk kan lade sig gøre. Det er en anden opgave teknisk at regulere hastigheden på en damper end det er på et el-tog eller dieseltog.

ETCS til damplokomotiver
Af nielsm. 30/03-26, 19:54.
Jeg ville ikke forvente at et ETCS system på en dampmaskine ville gøre mere end at give advarsler på lyd, og kunne nødbremse toget hvis det er helt galt.

ETCS til damplokomotiver
Af janus. 5/04-26, 10:24.
Seneste redigering: 5/04-26, 10:32 af janus
Citat fra: nielsm Dato 30/03-26, 19:54Jeg ville ikke forvente at et ETCS system på en dampmaskine ville gøre mere end at give advarsler på lyd, og kunne nødbremse toget hvis det er helt galt.

Hvis jeg forstår ret, inkluderer ETCS en servicebremse, som altså ikke er en nødbremse.

Ifølge RailEngineer.co.uk er ETCS' elektricitetsforbrug højt. Til Tornadoen har de monteret en ekstra turbogenerator og omlagt ledningerne.

Det lyder også som om at det i Tornadoen ikke har været nemt at finde plads. Jeg ved ikke om det ville være nemmere i de danske damplokomotiver?

Selv hvis kun en nødbremse er nødvendig skal det vel implementeres så lokomotivføreren og fyrbøderen ikke bliver skoldet ("blowback" i artiklen). Det lyder som om at det betyder at nødbremsen ikke bare kan implementeres med en enkelt ventil.

Citat fra: janus Dato  5/04-26, 10:24
Citat fra: nielsm Dato 30/03-26, 19:54Jeg ville ikke forvente at et ETCS system på en dampmaskine ville gøre mere end at give advarsler på lyd, og kunne nødbremse toget hvis det er helt galt.

Hvis jeg forstår ret, inkluderer ETCS en servicebremse, som altså ikke er en nødbremse.

Ifølge RailEngineer.co.uk er ETCS' elektricitetsforbrug højt. Til Tornadoen har de monteret en ekstra turbogenerator og omlagt ledningerne.

Det lyder også som om at det i Tornadoen ikke har været nemt at finde plads. Jeg ved ikke om det ville være nemmere i de danske damplokomotiver?

Selv hvis kun en nødbremse er nødvendig skal det vel implementeres så lokomotivføreren og fyrbøderen ikke bliver skoldet ("blowback" i artiklen). Det lyder som om at det betyder at nødbremsen ikke bare kan implementeres med en enkelt ventil.

När ETCS provkördes 2009-2010 på Botniabanan söder om Umeå som första bana i Sverige,
så var det bara nödbroms vid allvarliga fel.
Exempelvis var det vanligt med avbrott i GSM kommunikation, på grund av för långt mellan sändarmaster.
Nödbroms kan orsaka skador på hjul och spår, särskilt vid kall temperatur.
Så man ändrade till servicebroms i sådana fall.
Eftersom Banverket/Trafikverket bestämde över ETCS i Sverige så blev det en svensk dialekt av ETCS-kraven.
Detta har sedan återförts till EU:S ETCS-krav.

Gå op Sider:[1]
Indsend billederVectron

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak