Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Coradia Stream & Talgo nyt
Gå ned Sider: 1 [2] 3 4 ... 24
Coradia Stream & Talgo nyt
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 4/12-22, 18:22.
750/25000 hvad er der valgt i Odense og København?
Nogen fordel ved det ene frem for det andet?

Citat fra: hummel_62 Dato  4/12-22, 18:22750/25000 hvad er der valgt i Odense og København?
Nogen fordel ved det ene frem for det andet?

I Odense og Hovedstaden er også valgt en kørespænding på 750V DC, som af sikkerhedsmæssige årsager er standard for letbaner og metro.

Nu er der vel ingen, der siger, at en forsinket indsættelse i Holland automatisk fører til (yderligere) forsinkelse af IC5 i Danmark. Men man kan selvfølgelig godt have sine bange anelser.

MVH; Lars

Citat fra: LarsJels Dato  4/12-22, 20:19Nu er der vel ingen, der siger, at en forsinket indsættelse i Holland automatisk fører til (yderligere) forsinkelse af IC5 i Danmark. Men man kan selvfølgelig godt have sine bange anelser.

De to ting hænger ikke direkte sammen, men det fortæller dog at DSB ikke har købt en hyldevare - altså et togsæt der var i drift og som ikke lider under diverse børnesygdomme. Indkøbet minder mere om et udviklingsprojekt, som åbenbart er ramt at problemer.

Der er ikke noget der hedder et hyldetog. En god påmindelse er selvfølgelig denne:

https://en.wikipedia.org/wiki/Bathtub_curve

Nu er der jo ellers alligevel hyldevarer på jernbanemarkedet. De flest modeller på markedet har en grundplatform som der kan tilpasses den givne købers ønsker. Men der er også visse modeller der er så basiske som de kan være med standard indretning og standard pakke. Det ser vi oftest med tog til lokaltrafik, men det er begyndt at blive almindeligt på intercitymarkedet også. Bare prøv at se på Stadler's KISS 200 model der er købt af både Westbahn og de Serbiske statsbaner (og af DB som har købt nogle brugt fra leasingselskabet som Westbahn benytter). De har alle sammen det præcis samme design og interior og har en ganske kort leveringstid der har gjort produktet attraktivt som en hyldevare. 
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.   

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 7/12-22, 21:35.
På Skyscrapercity er der dukket billeder op af det første ICE L vognsæt hos Talgo. En del DSB vogne kan også ses i baggrunden inkl. endevogne. DSB-vognene der er synlige er dog tomme kasser uden vinduer, døre og klimaanlæg monteret.

Link: https://www.skyscrapercity.com/threads/empresas-talgo.280910/page-171#post-181510166

Anders

Hvis man scroller lidt ned i den spanske tekst i anders' link, refereres der til Eisenbahn Revue November 22, at Talgo-vognene til DB ICE-L bliver klar til oktober 2024, mens de dedikerede ny lokomotiver først bliver klar i slutningen af 2025. DB skal derfor have besluttet, at de ny Talgo-tog ICE-L skal trækkes af Vectron MS multisystem lokomotiver (fra begyndelsen). Endelig står der også, at DB planlægger at anvende Vectron Dual Mode for at kunne trække Talgotogene gennemgående på såvel elektrificerede som ikke-elektrificerde strækninger fra 2026.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 10/12-22, 14:12.
Citat fra: Nordexpress Dato 10/12-22, 14:03Hvis man scroller lidt ned i den spanske tekst i anders' link, refereres der til Eisenbahn Revue November 22, at Talgo-vognene til DB ICE-L bliver klar til oktober 2024, mens de dedikerede ny lokomotiver først bliver klar i slutningen af 2025. DB skal derfor have besluttet, at de ny Talgo-tog ICE-L skal trækkes af Vectron MS multisystem lokomotiver (fra begyndelsen). Endelig står der også, at DB planlægger at anvende Vectron Dual Mode for at kunne trække Talgotogene gennemgående på såvel elektrificerede som ikke-elektrificerde strækninger fra 2026.

Se også her: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,420.0.html

og her: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,540.0.html

Anders

Coradia Stream & Talgo nyt
Af banemanden. 11/12-22, 17:36.
Seneste redigering: 11/12-22, 17:38 af banemanden
Fra meget pålidelige kilder ved jeg, at der forhandles med Talgo om godtgørelse for forsinkelsen af vognene. Jeg kunne dog ikke få bekræftet hvad forhandlingerne videre gik ud på, men fik stukket et par mulige løsninger efter mig, som mulig afvigelse for mine mange spørgsmål ;)

Det ene er en ret stor økonomisk kompensation mens det andet er, at man bygger styrevogne mage til dem DB har fået udviklet og lader dem være kompensationen for den manglende levering.
Det skal understreges, at dette ikke er noget jeg har bekræftet og at man derfor gerne må kategorisere det som løse rygter, men som alligevel taler ret godt ned i, at man er begyndt at fortælle offentligt om omløbsplaner i Hamborg og at man dropper sandwich formationerne på Hamborg togene. Når det er sagt, var der ikke nogle af dem jeg havde snakken med der sagde "Dette må du ikke sige" :)

Citat fra: banemanden Dato 11/12-22, 17:36...at man bygger styrevogne mage til dem DB har fået udviklet og lader dem være kompensationen for den manglende levering.


Det vil være lidt vildt at få styrevogne som kompensation, når man nu lavede udbuddet specifikt uden styrevogne. Det vil nok give en del bøvl i klageretten for udbud - men det er bestemt ikke umuligt. Skulle en stor økonomisk kompensation ikke være mulig, vil det nok være mere forventet med en klækkelig rabat på en ekstra togstamme eller to. Det er juridisk noget nemmere, at få "mere af det samme" eller "økonomisk kompensation", end at få "noget man ikke har bedt om i udbuddet".

Lasse

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 11/12-22, 19:04.
Seneste redigering: 11/12-22, 19:07 af andersj
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 11/12-22, 17:41
Citat fra: banemanden Dato 11/12-22, 17:36...at man bygger styrevogne mage til dem DB har fået udviklet og lader dem være kompensationen for den manglende levering.


Det vil være lidt vildt at få styrevogne som kompensation, når man nu lavede udbuddet specifikt uden styrevogne. Det vil nok give en del bøvl i klageretten for udbud - men det er bestemt ikke umuligt. Skulle en stor økonomisk kompensation ikke være mulig, vil det nok være mere forventet med en klækkelig rabat på en ekstra togstamme eller to. Det er juridisk noget nemmere, at få "mere af det samme" eller "økonomisk kompensation", end at få "noget man ikke har bedt om i udbuddet".

Lasse

Men hvor går grænsen? Må man ikke tilbyde et produkt med flere funktioner end det der er efterspurgt? Medmindre man selvfølgelig specifikt har skrevet i udbudsmaterialet at der ikke må være førerrum i nogle af vognene. Men hvis man skriver at et tog skal kunne køre mindst 160 km/t, så er det vel ikke ulovligt at tilbyde et tog der kan køre 200 km/t?

Men ellers er det vel rimeligt nemt at købe styrevognene alligevel gennem et proforma udbud, for der er ikke andre leverandører der kan levere en kompatibel styrevogn - i hvert fald ikke til samme pris. Da DB købte de KISS togsæt af Westbahn der vises længere oppe i tråden, var der også tale om et proforma udbud hvor kravene var noget i nærheden af "brugte dobbeltdækkertogsæt med fjerntogsindretning på mindst x antal vogne med mindst y antal siddepladser med godkendelse til Østrig og ikke ældre end 2012".

Anders

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 11/12-22, 17:41
Citat fra: banemanden Dato 11/12-22, 17:36...at man bygger styrevogne mage til dem DB har fået udviklet og lader dem være kompensationen for den manglende levering.


Det vil være lidt vildt at få styrevogne som kompensation, når man nu lavede udbuddet specifikt uden styrevogne. Det vil nok give en del bøvl i klageretten for udbud - men det er bestemt ikke umuligt. Skulle en stor økonomisk kompensation ikke være mulig, vil det nok være mere forventet med en klækkelig rabat på en ekstra togstamme eller to. Det er juridisk noget nemmere, at få "mere af det samme" eller "økonomisk kompensation", end at få "noget man ikke har bedt om i udbuddet".

Lasse

Jeg tænkte fuldstændig samme tanke da jeg hørte det. I de offentlige udbud jeg har været med til at snuse til i mit arbejdsliv, tror jeg faktisk at et ekstra ikke-bestilt produkt som kompensation i langt de fleste tilfælde ville kunne tolkes som bestikkelse internt, og dermed ikke være en mulighed. Når det så er sagt, så er min info fra gangene i etaten og vendt af flere uafhængigt af hinanden. Der var mere info klæbet til det, som jeg ikke lige synes var relevant at dele, men jeg håber seriøsiteten af det alligevel var på et troværdigt niveau. Jeg er spændt på at se, hvor det ender :) Selvom det er løsagtige rygter, håber jeg alligevel det bidrog en anelse til debatten og infoen om den udvikling der sker, i forbindelse med alle de nye vogne og tog der er på vej.


Men hvor går grænsen? Må man ikke tilbyde et produkt med flere funktioner end det der er efterspurgt? Medmindre man selvfølgelig specifikt har skrevet i udbudsmaterialet at der ikke må være førerrum i nogle af vognene. Men hvis man skriver at et tog skal kunne køre mindst 160 km/t, så er det vel ikke ulovligt at tilbyde et tog der kan køre 200 km/t?


Normalt vil 200 km/t istedet for 160 km/t have betydning for vedligeholdelesomkostningerne, og så vil manikke kunne vinde et udbud. Omvendt er det ikke sikkert, at det betyder noget, og så må man naturligvis godt. Eksempelvis er der forskel på tophastigheden for batteritog i "batteri-mode" (mellem 120 og 160  km/t), men hvis du kun kører 120 km/t i batterimode, har det ikke betydning)

Normalt er der i udbud fastsat grænser og værdier for kompensationer. En værdi kan eksempelvis være 1000 EUR pr dag ved forsinket levering, grænsen måske 20% af ordreværdien. Man skal dog huske at fortjenesten på togmateriel ligger på omkring 8%, så en stor bod skal balanceres med leverandørens mulighed for at håndtere de risici, der udløser bod.
Dette koncept ses ofte - Både BDK og DSB har historik hvor leverandøren har opnået maksimal bod, og så må man jo bare håbe, at den manglende betaling er nok, til at få leveret varen.

Dertil kommer der en grænse (tærskelværdi) for, hvor meget ekstra man må tilkøbe fra kundens side. Den vil typisk være på nogle "få" mio.

At tage "claims" fra een kontrakt og overføre til rabat til et andet udbud, vil være temmelig "usædvanligt" (nok ikke lovligt).

DSB har selv oplyst tidligere, at merprisen for styrevogne var meget voldsom - jeg husker ikke DSBs tal, men det vil være væsentligt mere end man kan klemme ud af denne kontrakt. Når det er sagt, så er DSBs kontrakter meget hårde (efter IC4), og som bekendt er mange tilbudsgivere hoppet fra udbuddene undervejs, og måske er dem der blev tilbage lidt mere risikovillige / forhandlingsvillige end de andre.

Den korte periode jeg i Bombardier regi fik lov at arbejde med dette tilbud, var produktet TWINDEXX Vario (189 km/t), hvor den ene vogn var en uhomologeret styrevogn, hvor det komplette førerrum kunne bruges som tjenestekupé - i håb om at holde meromkostningen til homologering som styrevogn nede i det økonomisk mulige område. Konceptet havde ikke vundet, hvis man da endelig var kommet så langt, at der var givet mandat til at byde.

Lasse

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 15/12-22, 16:43.
Alstom har meddelt Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen mbH (LNVG) at de kun kan levere 10 Coradia Stream HC til aftalt tidspunkt i december 2024. De resterende 24 togsæt leveres frem til december 2025.

Årsagen er den efterhånden tyndslidte "krig i Ukraine + pandemi".

Pressemeddelelse LNVG: https://www.lnvg.de/lnvg/pressemitteilungen/artikel/hersteller-liefert-zuege-nicht-puenktlich-lnvg-passt-konzept-fuer-expresskreuz-an

Anders

Gå op Sider: 1 [2] 3 4 ... 24

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak