Citat fra: andersj Dato 7/05-26, 10:36Mon ikke der er nogle tyskere der skal med ICE'eren fra Frankfurt til Hamburg der kommer til at tænke "Hvor fanden er Padborg?" når det står på afgangsskærmene?
Det ville jeg egentlig ikke forestille mig i nogen nævneværdig grad. Med danske øjne, og med danskere i tankerne, jo så ville et sådan skift give direkte udfordringer. Vi er van til "18:37 mod Østerport". Og pludselig at se et tog "18:31 mod Vedbæk" ved køreplansskiftet op til jul, vil gøre mange Jyder forvirrede og måske få nogle til at undlade at stå på. Og vice versa mod Skjern istedet for Esbjerg.
Blandt de mange tyskere jeg har mødt og kender, hvor langt de færreste har nogen interesse af jernbanen af betydning, der er tog nummer meget vigtigt. Også at fortælle dem, når man rejser til dem. Så der er givet mange, nok de fleste, der vil studse sig over hvor Padborg er, og hvorfor staves det nu sådan. Men de vil nok stadig genkende deres tog til Hamborg.
Jeg kunne derimod forestille mig, at de vil antage at Padborg var en by, mindst i størrelse af Flensburg, når det nu var en endestation, og det kunne give lidt overraskelser.