Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Coradia Stream & Talgo nyt
Gå ned Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 26
Coradia Stream & Talgo nyt
Af esni. 15/12-22, 21:21.
Citat fra: andersj Dato 15/12-22, 16:43Årsagen er den efterhånden tyndslidte "krig i Ukraine + pandemi".

Tvivler du at det kan være korrekt?

Eskild

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 15/12-22, 21:35.
Citat fra: esni Dato 15/12-22, 21:21
Citat fra: andersj Dato 15/12-22, 16:43Årsagen er den efterhånden tyndslidte "krig i Ukraine + pandemi".

Tvivler du at det kan være korrekt?

Kontrakten blev indgået 9. marts 2021, hvor man efterhånden burde have kendt til pandemien. Det viser også et billede af at der har været meget lidt til ingen buffer i projektet, ligesom ved IC5. Så ethvert bump fra nu af vil betyde yderligere forsinkelse og risikoen for bump på sådanne nyudviklinger er jo markant.

Anders

Coradia Stream & Talgo nyt
Af MBRrail. 15/12-22, 22:42.
Seneste redigering: 15/12-22, 22:44 af MBRrail
Ved ikke lige om det er den rigtige tråd til mit lille spørgsmål?

Kom til at tænke på den anden dag at hvis Talgo stammerne fik styrevogn, ville de så ikke komme til at køre med styrevognen mod Hamburg?

Vil begrunde det med at systemskiftet i Padborg ellers ville give problemer ved afgang. Spor1 er under fuld tysk spænding med skiftet lige nord for perronen. Spor2 er spændingsmessigt delt på midten, det går jo normalt uden problemer med tog hvor lokomotivet er forrest.

Så min tanke er at hvis man kører med styrevogen mod Hamburg, vil man altid kunne sætte toget i gang med den rigtige spænding. Men det kræver at man altid bruger spor1 mod syd og spor2 mod nord. Eller er det bare mig der overtænker en lille detalje?  ::)  ;)

mvh Marc
     

En førerrumsvideo fra en prøvekørsel af ICNG, bl.a. under 25kV og ETCS level 2:

https://www.youtube.com/watch?v=uJf5zS-dssc


Coradia Stream & Talgo nyt
Af esni. 2/01-23, 10:24.
Citat fra: MBRrail Dato 15/12-22, 22:42Ved ikke lige om det er den rigtige tråd til mit lille spørgsmål?

Kom til at tænke på den anden dag at hvis Talgo stammerne fik styrevogn, ville de så ikke komme til at køre med styrevognen mod Hamburg?

Vil begrunde det med at systemskiftet i Padborg ellers ville give problemer ved afgang. Spor1 er under fuld tysk spænding med skiftet lige nord for perronen. Spor2 er spændingsmessigt delt på midten, det går jo normalt uden problemer med tog hvor lokomotivet er forrest.

Så min tanke er at hvis man kører med styrevogen mod Hamburg, vil man altid kunne sætte toget i gang med den rigtige spænding. Men det kræver at man altid bruger spor1 mod syd og spor2 mod nord. Eller er det bare mig der overtænker en lille detalje?  ::)  ;)

mvh Marc
     
[/quote
så vidt jeg har set er regelen at man ankommer med sænkede strømaftagere, ruller igennem neutralsektionen og hæver så strømaftageren til den ny spænding ved afgang.

Tog sydfra i Padborg sætter tysk igang, sænker strømaftageren, ruller igennem neutralsektionen og fortsætter så dansk.


Eskild

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 6/01-23, 16:54.
Den rent hollandske version af ICNG har nu fået driftstilladelse af de hollandske myndigheder. Man har valgt at søge tilladelsen direkte hos de hollandske myndigheder fremfor gennem ERA (Det Europæiske Jernbaneagentur). Det betyder også at de togsæt der skal køre mellem Holland og Belgien ikke er godkendte endnu, men de blev også bestilt senere.

Så vidt jeg ved har NS dog ikke overtaget nogle togsæt endnu, så det er stadig uvist hvornår de kan indsættes i passagerdrift.

https://www.railjournal.com/fleet/ns-icng-fleet-approved-to-enter-service/

Anders

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mlarsen. 17/01-23, 19:17.
Citat fra: mlarsen Dato  2/01-23, 08:22En førerrumsvideo fra en prøvekørsel af ICNG, bl.a. under 25kV og ETCS level 2:

https://www.youtube.com/watch?v=uJf5zS-dssc
Og for eventuelle interesserede, turen tilbage:

https://www.youtube.com/watch?v=QUm-4zFkb3g

Beskrivelsen indholder lidt flere detaljer end teksten i videoen, f.eks. om passagen af en neutralsektion omkring 7:08. Bemærk at teksten benytter betegnelsen "phase lock", hvor lock her betyder "sluse". Det er jo Holland hvor sluser er et meget udbredt fænomen, så hvorfor ikke også på en jernbane?

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 30/01-23, 12:35.
Michael Beckmann, Underdirektør for Strategi & Togmateriel i DSB har for en uge siden lagt endnu et par billeder op fra Talgo på LinkedIn. Desværre er der ikke et invendigt billede fra vognen med interiør, men det kan ses gennem ruden at DSB har valgt samme sædetype som DB i deres ICE L - dog med læselampe monteret på nakkestøtten, hvilket DB's ikke har.

Bemærk at billedet inde fra den tomme vognkasse viser en endevogn.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Anders

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 2/03-23, 18:04.
Seneste redigering: 2/03-23, 18:08 af andersj
Så er første ICE-L stamme ude at rulle i Spanien, dog på rulleskøjter pga. bredsporet. Jeg må sige at DSB's design er væsentligt mere vellykket på disse vogne end DB's. Det er især det gennemgående vinduesbånd og dørene i en kontrastfarve der gør DSB's mere vellykket. Det er bare ikke pænt med det store hvide areal hvor toiletterne er på ICE-L hvilket er endnu tydeligere på anden og tredje sidste vogn (som sandsynligvis har handicaptoiletter).
Bemærk også de højere vinduer i restaurantvognen, som heller ikke hjælper på togets udseende, men som gør at man kan se ud mens man står op eller sidder på barstole.


Her er også et foto: https://www.flickr.com/photos/92426651@N06/52721885508/in/photostream/

Anders

Coradia Stream & Talgo nyt
Af anho. 3/03-23, 10:35.
Ja, det ser jo spændende ud!

Jeg har kun hørt godt om Talgos produkter der hvor de har været sat i drift andre steder i verden - har dog selv til gode at prøve at køre med dem. Så jeg glæder mig til at de her stammer kommer ud og rulle.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mss. 3/03-23, 18:55.
Tak for linket, det ser fint ud  :)
Men vil give dig ret i at DSB designet er pænere til dem.

Jeg har kørt i Talgo, men det var DBs Talgo-nattog i slutningen af 90erne. En spøjs følelse at sidde så langt nede, særligt på stationer. Men meget komfortabelt såvidt jeg husker.

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 13/03-23, 11:17.
Johannes Torpe Studios, der har designet interiør og sæder til IC5 for Alstom, har lavet en side der beskriver processen. Illustrationerne på siden er ikke nye, bortset fra den af flexrummet der viser et noget større flexrum end det der hidtil er vist.

Link til siden: http://www.johannestorpe.com/projects/alstom



Derudover er der også billeder af de nye sæder, som bygges af KTK Seats i Frankrig med uld fra Kvadrat, læder fra Sørensen Læder og laminat fra Formica.




Anders

Coradia Stream & Talgo nyt
Af anho. 13/03-23, 12:44.
Der synes jeg godt nok at de har ramt plet, med det visuelle udtryk. Så må man bare håbe at det bliver lige så behageligt at sidde i som det er at se på. Nakkestøtten ser mig godt nok lidt flad ud, men hvis den er velpolstret kan den godt være behagelig alligevel.

Tak for billederne.

Med det brune interiør er der måske heller ikke langt til at de orange uniformer vender tilbage, eller...?

/scnr

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 17/04-23, 21:22.
Onsdag indsættes ICNG togsæt 3222 (8-vogns) i prøvedrift med passagerer mellem Amsterdam Centraal og Rotterdam Centraal. Der er afgang hver anden time fra Amsterdam i lige timetal fra 06:38 til 18:38 og fra Rotterdam i ulige timetal fra 07:41 til 19:41 på hverdage.

Da det er prøvedrift så kan løbet til hver en tid erstattes med en ICR-stamme og starten på prøvedriften er heller ikke noget NS officielt har meldt ud.

Det pågældende løb kan ses her: https://treinposities.nl/omloop/WA1/20230419

Anders

Gå op Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 26

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak