Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Coradia Stream & Talgo nyt
Gå ned Sider: 1 ... 49 50 [51] 52 53 ... 86
Coradia Stream & Talgo nyt
Af Krabsen. 27/06-25, 17:03.
Citat fra: PD Hansen Dato 27/06-25, 15:34
Citat fra: H-Kruse Dato 27/06-25, 09:02Det første jeg lægger mærke til på de video'er der er lagt ud fra åben hus arrangementet af Talgo togstammen i Fredericia er hvor slapt betrækket hænger på stort set alle sæder og det allerede inden toget er taget i brug.
Håber ikke dette er en generel indikation for togets finish og kvalitet.
Enig. Man kan også se det på billederne fra Fredericiaavisens artikel:

Men 'stort set alle sæder' virker som en kende overdramatiseret...

Citat fra: Krabsen Dato 27/06-25, 17:03
Citat fra: H-Kruse Dato 27/06-25, 09:02Det første jeg lægger mærke til på de video'er der er lagt ud fra åben hus arrangementet af Talgo togstammen i Fredericia er hvor slapt betrækket hænger på stort set alle sæder og det allerede inden toget er taget i brug.

Men hey, det er jo bare skatteyderne, der betaler, og beslutningstagerne og de vigtigste vælgere kører alligevel ikke i offentlig transport, så det kan vel være lige meget, hvis Talgo ikke har styr på kvaliteten fra underleverandører? Bare luk øjnene, det er alligevel kun os ligegyldige mennesker, som skal sidde der. Ironi forekommer så absolut!

Af anho. 28/06-25, 00:04.
Citat fra: PD Hansen Dato 27/06-25, 17:27

Men hey, det er jo bare skatteyderne, der betaler, og beslutningstagerne og de vigtigste vælgere kører alligevel ikke i offentlig transport, så det kan vel være lige meget, hvis Talgo ikke har styr på kvaliteten fra underleverandører? Bare luk øjnene, det er alligevel kun os ligegyldige mennesker, som skal sidde der. Ironi forekommer så absolut!

Man kan godt kritisere ting uden at overdrive. Man kan også godt gå i rette med en overdrivelse, uden at være uenig i den grundlæggende kritik.

Af Krabsen. 28/06-25, 09:55.

På billederne ovenfor er der een hovedstøtte der kunne være strammere betrukket. Ud af 8-9 synlige.
I min optik er 10-12 % ikke 'stort set alle'.

Det gælder ikke altid, at 'overdrivelse fremmer forståelsen'. Ofte har det en tendens til at svække troværdigheden.

Citat fra: Krabsen Dato 28/06-25, 09:55

På billederne ovenfor er der een hovedstøtte der kunne være strammere betrukket. Ud af 8-9 synlige.
I min optik er 10-12 % ikke 'stort set alle'.

Det gælder ikke altid, at 'overdrivelse fremmer forståelsen'. Ofte har det en tendens til at svække troværdigheden.

Om formuleringen er X% eller Y% er naturligvis meget vigtigere end at der er brugt milliarder på tog hvor kvalitetskontrollen har været utilstrækkelig. Tak for at du holder fokus på det vigtige.

Af mss. 28/06-25, 12:07.
Jeg tænker at de fleste finder det irrelevant om der er et par folder her og der. Hovedsagen er at det er stærke tekstiler i gode farver, og at sæderne har en ergonomisk god form.

Af PD Hansen. 28/06-25, 13:09.
Selvfølgelig. Danmark har ikke fortjent godt håndværk. Et nogenlunde resultat er godt nok for de fleste. Og leverandøren skal da have lov at grine hele vejen til banken, og over hvad man kan slippe af sted med over for DSB og danske skatteydere. Kunderne skal bare sige iih og ååh og hvor er det altså flot. Undskyld hvis nogle har større forventninger.

Af mss. 28/06-25, 14:19.
Du lyder noget forbitret synes jeg.
Husk at det ikke er facebook eller nationen det her.

Citat fra: mss Dato 28/06-25, 14:19Du lyder noget forbitret synes jeg.

Præcis. Derfor havde jeg også forventet et højere niveau, hvor man lod det fare at en anden bruger havde skrevet "stort set alle". Den formuleringsfejl er vel mindre alvorlig end at der ikke er styr på kvalitetskontrollen af sædepolstringen, uanset om det er DSB, Talgo eller underleverandør som har ansvaret.

Men andres fokus er tilsyneladende at hakke på den anden brugers ordvalg, frem for at forholde sig til den svingende kvalitet af polstringen. Jeg ved selvfølgelig ikke om DSB bevidst har bestilt 2. sorterings sædepolstring, for at spare i et stramt budget fastsat af bilglade politikere? Det kunne være interessant at vide. I så fald må kunderne nok bare leve med det.

Af pjl. 28/06-25, 16:24.
Citat fra: PD Hansen Dato 28/06-25, 16:09
Citat fra: mss Dato 28/06-25, 14:19Du lyder noget forbitret synes jeg.

Præcis. Derfor havde jeg også forventet et højere niveau, hvor man lod det fare at en anden bruger havde skrevet "stort set alle". Den formuleringsfejl er vel mindre alvorlig end at der ikke er styr på kvalitetskontrollen af sædepolstringen, uanset om det er DSB, Talgo eller underleverandør som har ansvaret.

Men andres fokus er tilsyneladende at hakke på den anden brugers ordvalg, frem for at forholde sig til den svingende kvalitet af polstringen. Jeg ved selvfølgelig ikke om DSB bevidst har bestilt 2. sorterings sædepolstring, for at spare i et stramt budget fastsat af bilglade politikere? Det kunne være interessant at vide. I så fald må kunderne nok bare leve med det.

Togene er reelt ikke leveret endnu, så mon ikke man får styr på det inden november/december engang?

Af mpp. 28/06-25, 22:16.
Citat fra: pjl Dato 28/06-25, 16:24Togene er reelt ikke leveret endnu, så mon ikke man får styr på det inden november/december engang?

Tænker det samme. Da Cityringen kørte testkørsler var der grafitti på togene og da den åbnede var grafittien vupti vasket væk. Ingen grund til at fikse tingene, før passagerene rent faktisk ser dem. Sæderne er givetvist designet til at blive siddet i dag ind og dag ud og det kan jo sagtens være, at det er noget, der retter sig af sig selv efterhånden som togene kommer i brug eller at der er et hurtigt fiks, man så har udskudt til senere. Vi ved givetvist heller ikke om det er noget, der er med fra producenten, eller noget, der opstår når sæderne ikke bliver brugt (ligesom alt muligt andet også forgår, hvis det ikke bliver masseret/brugt).

Lad os vente med at dømme sæderne til vi har set dem i brug og de er blevet spildt på/siddet på/trampet på/siddet på med regntøj/osv.

Af Teddy. 29/06-25, 15:34.
Nakkepuder og sædehynder er noget der bliver udskiftet løbene når toget er i brug, mon ikke det er et resultat af det arbejde der bliver lavet på toget for tiden..

Af andersj, Aalborg. 13/07-25, 02:25.
Seneste redigering: 13/07-25, 02:29 af andersj
Det ligner nu at man planlægger at omstille hele fire ud af fem Hamburg-løb til Talgo i løbet af november måned. Ifølge Deutsche Bahns vogndiagrammer omstilles der på følgende datoer:
3/11
EC 391
EC 394
EC 397

4/11
EC 396

24/11
EC 390
EC 392
EC 393
EC 395

EC 398/399 har endnu ikke fået en dato for omstilling. Husk ting kan naturligvis ændre sig med Talgo. Ifølge vogndiagrammerne køres der i sandwich med en EB i hver ende.

Vogndiagrammerne kan ses herinde: https://www.fernbahn.de/datenbank/suche/?fahrplan_jahr=2025&zug_bereich=&zug_gattung=&zug_linie=&fahrplan_jahr2=&fv_suche_zugverzeichnis=1#200

Bemærk at vognenumrene hedder 11-25 - hvorfor ikke 1-15?

Anders

Af 1993matias, Kh. 13/07-25, 11:20.
Citat fra: andersj Dato 13/07-25, 02:25[...]
Bemærk at vognenumrene hedder 11-25 - hvorfor ikke 1-15?
Typisk begynder DSB's vognnumre med 11, uanset om det er ET, ER, MG, MF eller DD-vogne. Lige netop IC1 følger nok DB's vognnummereringssystem

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Af Krabsen. 13/07-25, 18:27.
Citat fra: andersj Dato 13/07-25, 02:25Bemærk at vognenumrene hedder 11-25 - hvorfor ikke 1-15?
Måske det banale, at man foretrækker at alle vognnumre er tocifrede og gerne undgår diskussion om, om vognnummeret er 1,2,3 eller 01, 02, 03.
Foranstillede nuller er noget pangel...

Gå op Sider: 1 ... 49 50 [51] 52 53 ... 86
DSB MX 1032
Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak