Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Coradia Stream & Talgo nyt
Gå ned Sider: 1 ... 47 48 [49] 50 51 ... 73
Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 16/06-25, 00:13.
DSB køber yderligere 50 Coradia Stream, med forbehold.

Transportministeriet har den 11. juni anmodet Finansudvalget om tilslutning til at DSB bestiller 50 togsæt fra rammeaftalen med Alstom - købet er i forvejen godkendt af partierne bag aftalen om indkøb af nye el-togsæt den 26. marts 2025.

Forbeholdet består i at denne ordre på 50 togsæt kan annulleres af DSB uden omkostninger senest 3 måneder efter overdragelse af det første togsæt som pt. er planlagt til 31. december 2026.

Det vil bringe antallet af bestilte Coradia Stream / IC5 togsæt op på 153, hvoraf de 100 kom fra førstebestillingen og de 3 leveres gratis som kompensation for forsinkelserne i projektet.

Link til aktstykke: https://www.folketingstidende.dk/samling/20241/aktstykke/Aktstk277/20241_aktstk277_anmeldt.pdf

Anders

Det lyder optimistisk. men det hele står og hænger selvfølgelig på hvad en "overdragelse" er.
De jure kan DSB måske køre med passagerer i Coradia stream i 2027, skønt de ikke er "overdraget".

Af mpp. 17/06-25, 15:01.
"Overdragelse" er vel det tidspunkt, hvor DSB overtager ejerskabet og de finansielle forpligtelser for toget? Der er så et testprogram nu, men DSB bliver vel nødt til at prøve togene af i trafik før de overtager ejerskabet og betaler – ellers risikerer de jo at købe katten i sækken (igen) og stå med en åndssvag garantisag. Men de forhandlinger er jo nok omvendt fortrolige og så kan vi bare spekulere løs her på forummet.

Af mss. 17/06-25, 15:38.
Interessant, men også lidt trist. Gumminæsernes tid er ved at løbe ud.

Af mlarsen. 17/06-25, 16:00.
Citat fra: mpp Dato 17/06-25, 15:01Der er så et testprogram nu, men DSB bliver vel nødt til at prøve togene af i trafik før de overtager ejerskabet og betaler – ellers risikerer de jo at købe katten i sækken (igen) og stå med en åndssvag garantisag.
Dog vel ikke helt "katten i sækken", i og med at NS har deres ICNG i daglig drift? Den del der er fælles mellem ICNG og IC5 burde man allerede nu kunne få et rimeligt indtryk af, og måske få lidt nyttige tips om hvad man skal holde øje med fra kollegerne i Holland? Så selv om meget stadig kan gå galt bliver risikoen formodentligt reduceret for hver dag der går og ICNG kører erfaring og driftsdata hjem.

Af andersj, Aalborg. 17/06-25, 16:28.
Vi ved ikke hvad der står i kontrakten mellem DSB og Alstom, men kontraktvilkårne på de nye batteritog til Lokaltog er offentligt tilgængelige.

Her står at togene skal opfylde en række krav som producenten har 5 dage til at bevise efter levering i Hårlev. Derefter overtages togsættet foreløbigt/præliminært hvorefter det skal køre i passagerdrift 90.000 km eller 6 måneder uden større tekniske eller komfortmæssige fejl (som også er nærmere specificeret). Når det så er sket overtages togsættet endeligt.

Kontrakten med lokaltog kan downloades her: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/44a9f202-4769-4e28-a2d3-49c2c98cbc30/publicMaterial

Anders

Overdragelsen/leveringen er, når det enkelte togsæt hver for sig er godkendt til drift i Danmark.
DSB kan godt køre og indøve i dem, og sætte personale til rådighed for dynamiske tests, men de får dem ikke overdraget før varen er, som den er bestilt.

Det første togsæt kommer til Danmark lige om lidt :)

Af Gladedk. 19/06-25, 21:16.
Talgo skulle går alt vel køre kbh - fredercia fra nov.. mit bud er istedet for ic4 løb

Citat fra: Gladedk Dato 19/06-25, 21:16Talgo skulle går alt vel køre kbh - fredercia fra nov.. mit bud er istedet for ic4 løb

Sidste interne meldinger er, at de ikke kommer ud med passagerer før efter nytår. Og der bliver talt om "første halvdel af 2026"

Af Pvc. 20/06-25, 07:40.
Citat fra: anho Dato 13/06-25, 19:54Jeg er ikke sikker på om det betyder noget, men den Talgo-stamme der i lang tid har holdt på Helgoland, er blevet flyttet andetsteds hen. Hvortil ved jeg ikke. Måske skal den bare have fjernet graffiti.

Stammen er tilbage. Der er ikke fjernet graffiti.

Citat fra: banemanden Dato 19/06-25, 21:28
Citat fra: Gladedk Dato 19/06-25, 21:16Talgo skulle går alt vel køre kbh - fredercia fra nov.. mit bud er istedet for ic4 løb

Sidste interne meldinger er, at de ikke kommer ud med passagerer før efter nytår. Og der bliver talt om "første halvdel af 2026"

3. november 2025 er den seneste interne udmelding, jeg har hørt.

Af Scharfenberg. 20/06-25, 15:59.
Seneste redigering: 20/06-25, 16:01 af Scharfenberg
I DSB's pressemeddelelse fra den 13. juni 2025 om Åbent Tog arrangementet i Fredericia den 21. juni står der bl.a.: Vi sætter de første EuroCity-vogne i drift mellem København og Hamborg i 2025 og mellem Aarhus og Hamborg i 2027. Så må vi krydse fingre for, at det holder. Talgo burde være motiverede efter at få gjort DB's og DSB's ordrer færdige, inden de skal i gang med næste store ordre fra FlixTrain

3. november 2025 er den seneste interne udmelding, jeg har hørt.

Citat fra: Scharfenberg Dato 20/06-25, 15:593. november 2025 er den seneste interne udmelding, jeg har hørt.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Af andersj, Aalborg. 22/06-25, 12:41.
Ved gårsdagens arrangement i Fredericia blev der af Telegade-folket sagt 1. november, men da det er en lørdag så lyder 3. november realistisk. Der blev dog også sagt at de i starten ville køre København-Fredericia, som det så er før 3. november eller efter fik jeg ikke lige fat i.

Klimaanlægget i PRM-vognen (Bph) virkede ikke, mens en spansktalene mand febrilsk var igang med at rode i et teknikskab i en anden vogn. Udenfor kunne man tydeligt høre luftsystemet pive og pruste når folk gik rundt fra den ene til den anden vogn.

Afstanden mellem perron og dør var flere steder meget stor, men det skyldes nok at perronerne i Fredericia er meget "rustikke" både i bredde og højde. Som det ses på fotoet bliver perronen bredere længere fremme.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Anders

Af Ncard00. 23/06-25, 20:21.
Fredericia Banegård fyldt af nysgerrige blikke og tog-entusiaster:

https://fredericiaavisen.dk/fredericia-banegaard-fyldt-af-nysgerrige-blikke-og-tog-entusiaster/

Gå op Sider: 1 ... 47 48 [49] 50 51 ... 73
DSB H 787Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak