Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Coradia Stream & Talgo nyt
Gå ned Sider: 1 ... 55 56 [57] 58 59 ... 86
Coradia Stream & Talgo nyt
Af LM94. 5/09-25, 08:04.
Citat fra: andersj Dato  3/09-25, 09:49Der skrues op for antallet af tog mellem København og Hamburg i sommerhalvåret 2026 (høj frekvens morgen/formiddag retning Hamburg og ditto retning København om eftermiddagen/tidlig aften) så der bliver ikke rigtig nogle stammer til overs.

Men der er jo en del nedetid på de her København-Hamburg løb, så man kommer nok til at se en Talgo stamme køre Fredericia-København om morgenen for så at køre et formiddagstog til Hamburg eksempelvis - ligesom en IC3 også kunne ses på andre strækninger før og efter en tur til Hamburg. Måske der også bliver noget passagerkørsel til Næstved i forbindelse med kørsel til og fra værkstedet.

Ang. Aarhus-Hamburg så forlyder det at den ikke kommer igang igen i K27. Det skyldes sandsynligvis materielsituationen der de kommende år bliver ekstremt anspændt pga. den fortsatte udrulning af ETCS kombineret med afhængigheden af IC4.

Der vil være et dagligt Fredericia - København H løb i K26.

Kender vi mon hvilket løb det materiale skal køre i k26 ;-)

Af LM94. 6/09-25, 20:03.
Citat fra: Gladedk Dato  5/09-25, 22:20Kender vi mon hvilket løb det materiale skal køre i k26 ;-)

Har set løbet, men kan ikke huske det på stående fod, men mener planen er et morgenløb.

Af Mesterlærlingfuglfisk. 10/09-25, 10:36.
Seneste redigering: 10/09-25, 10:41 af Mesterlærlingfuglfisk
IC5 på vej i dag til Padborg?

Se: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?006,11230737

" Morgen am 10.09. überführt Railadventure den ersten IC5 für die DSB nach Padborg.

Exakte Fahrzeiten für D liegen mir nicht vor.
Ankunft in Padborg gegen 22 Uhr,
Weiterfahrt nach Kopenhagen um 00:35,
Ankunft dort um kurz nach 6 Uhr."

Det første IC5 er nu ankommet til Danmark. Det er sættet Litra ES 2504.

Det bliver kørt til København i løbet af natten og skulle gerne ankomme omkring klokken 6.

Foto. Poul Jørgensen

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Citat fra: Theis Andersen Dato 10/09-25, 21:23Det første IC5 er nu ankommet til Danmark. Det er sættet Litra ES 2504.

Det bliver kørt til København i løbet af natten og skulle gerne ankomme omkring klokken 6.

Foto. Poul Jørgensen

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Hvordan kommer oprangering til at se ud?

MF lyder jo MF 50** - FF 54** - MF 52**

Hvordan med ES?

Af Wulffx. 11/09-25, 00:14.
Er ny på siden, men jeg læser at folk ikke er tilfredse med de nye ic5 dsb får. Jeg ser dem som en stor opgradering fra de ældre generationer og mulighed for at skabe en stabil kørsel for dsb i fremtiden.

Jeg er kun lidt bekymret for længden, når de skal køre udenfor myldretiden på de mindre linjer... "togene er tomme" og sårn titler i nyhederne. På det punkt var ic3 lidt mere flexible med størrelsen og måden de kunne nemt kobles sammen for mere plads.

Citat fra: BrianHLK Dato 10/09-25, 22:13
Citat fra: Theis Andersen Dato 10/09-25, 21:23Det første IC5 er nu ankommet til Danmark. Det er sættet Litra ES 2504.

Foto. Poul Jørgensen

Hvordan med ES?

ES2504
ES2604
ES2704
ES2804
ES2904

Af anho. 11/09-25, 10:07.
Citat fra: Wulffx Dato 11/09-25, 00:14Er ny på siden, men jeg læser at folk ikke er tilfredse med de nye ic5 dsb får. Jeg ser dem som en stor opgradering fra de ældre generationer og mulighed for at skabe en stabil kørsel for dsb i fremtiden.

Jeg er kun lidt bekymret for længden, når de skal køre udenfor myldretiden på de mindre linjer... "togene er tomme" og sårn titler i nyhederne. På det punkt var ic3 lidt mere flexible med størrelsen og måden de kunne nemt kobles sammen for mere plads.

For DSBs drift bliver de uden tvivl en forbedring, i hvert fald når de er blevet kørt ordentligt ind.

Komfortmæssigt - det må tiden vise. Så vidt jeg har hørt er der god benplads i dem og sæderne skulle være gode og komfortable, men bredden er meget smallere end man kunne have ønsket sig - kun cirka 5 centimeter bredere end en dobbeltdækkervogn, som altså ikke har meget plads i bredden. Særligt i flexrummet kommer den smalle vognkasse til at volde problemer i forhold til transport af cykler og barnevogne.

Min egen forudsigelse er at det nok skal blive et okay tog, men at det kunne have været et storartet tog hvis man havde gjort som i Sverige og Norge og fået toget tilpasset til dansk fritrumsprofil.

Jeg ser på IC5 som et 'pragmatisk' tog, der skal hjælpe DSB med at komme sig over IC4-katastrofen og underfinansieringen udnytte slutningen af 1990'erne. Vi kunne få det bedre, men vi har brug for en masse nye tog, og et pragmatisk tog som IC5 var sandsynligvis billigere end en mere tilpasset løsning.

En pragmatisk løsning, der måske også viser mangler ved ikke at få et ordentligt 'danske tog' (f.eks. ikke plads nok til cykler og barnevogne)

forhåbentlig er det et springbræt til fremtidige bedre tog.

Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 11/09-25, 12:31.
Barnevogne, cykler, ski og anden stor bagage er vel ikke noget vi kun kender i Danmark og som vil kræve togsæt udviklet særligt til os. Disse herligheder forekommer mig også at indgå i andre landes præsentationer af nye togsæt.

At et større antal vogne køres fast sammenkoblede bør ikke bekymre. Lokoføreren skal have det samme i løn uanset antallet af vogne og op- og nedformering undervejs ville både være dyrt, sårbart og spild af penge. Lad hellere IC5 køre hele vejen, også til Nakskov og Nykøbing Sjælland når dette bliver muligt.

mvh. Per

... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 11/09-25, 12:31Barnevogne, cykler, ski og anden stor bagage er vel ikke noget vi kun kender i Danmark og som vil kræve togsæt udviklet særligt til os. Disse herligheder forekommer mig også at indgå i andre landes præsentationer af nye togsæt.

At et større antal vogne køres fast sammenkoblede bør ikke bekymre. Lokoføreren skal have det samme i løn uanset antallet af vogne og op- og nedformering undervejs ville både være dyrt, sårbart og spild af penge. Lad hellere IC5 køre hele vejen, også til Nakskov og Nykøbing Sjælland når dette bliver muligt.

Det er ikke sådan, at cykler, barnevogne og bagage er unikke for Danmark. Er, at vi er forkælet fra vores brede tog for nemt at kunne opbevare og skjule disse ting på de nuværende brede tog.

Jeg formoder (og håber) IC5 vil vise, at den lavere pris på 'off the shelf' smallere europæiske tog har reelle kapacitetsomkostninger, og når vi bestiller næste generations tog, at denne kapacitetsomkostning er inkluderet i evalueringen mellem billigere smallere tog og bredere tog.

Af Ncard00. 11/09-25, 16:12.
Ny SimonTog video (Ikke min video)

DSB's nye IC5-tog er ankommet til Danmark!

"Beskrivelse

DSB's nye IC5-tog er ankommet til Danmark!

SimonTog
7
Visninger
11. sep.
2025
I denne video tager jeg dig med til Padborg, hvor det første IC5-togsæt (Litra ES) fra franske Alstom rullede ind i går den 10. september 2025 omkring kl. 20:45. Toget markerer starten på en ny æra for dansk togtrafik – med høj komfort, mere kapacitet og moderne teknologi.

Fakta om IC5-toget (Litra ES):
Model/litra: DSB Litra ES (IC5)
Bygget af: Alstom (Frankrig)
Længde: ca. 109,4 meter
Kapacitet: ca. 300 passagerer
Topfart: 200 km/t
Cykelpladser: 12 pr. tog
Bestilling: 150 togsæt i alt

Første sæt navngivet: Freja – hvilket tyder på, at togene fremover vil få individuelle navne

Med IC5 får Danmark hurtigere, grønnere og mere komfortable rejser – og du kan se det hele her på kanalen!

🎥 En stor tak til Martin Ladekær Pedersen, Marcus Worsøe og Marcus Mikkelsen for at have bidraget med flotte videoklip til denne video.

👉 Husk at like videoen, abonnér for mere dansk tog-content, og skriv en kommentar, hvis du glæder dig til at køre med IC5!"

https://youtu.be/fWuBQBZWcus?feature=shared

Af Basse. 11/09-25, 16:42.
Citat fra: BrianHLK Dato 10/09-25, 22:13

Foto. Poul Jørgensen

Hvordan med ES?

25xx-26xx-27xx-28xx-29xx
&
35xx-36xx-37xx-38xx-39xx

Af Wulffx. 11/09-25, 19:48.

Jeg har også læst at Wellington i new zealand får nye 5 vogns tog fra alstom.. De er vidst hybrid version, da de ikke har master på hele strækningen de skal køre på. Jeg kunne ikke lade være med at sammenligne disse to typer, da de begge er fra alstom og har begge samme størrelse og funktion. Hvis DSB fik nogle hybrid tog, så kunne de stadig køre til Struer og Viborg, men det er nok urealistisk

Gå op Sider: 1 ... 55 56 [57] 58 59 ... 86
DSB EA 3001Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak