Citat fra: PF Dato 18/04-26, 12:51Er det ikke mest relevant at opgøre det i antal siddepladser? (Altså egentlig kapacitet?) - jeg har prøvet at være konservativ og ikke regnet klapsæder og "flexpladser" med
IC3 + IR4 + IC4 (jeg har taget udgangspunkt i 60 IC4 sæt i drift, uden at kende den aktuelle status) ca 34.990
IC5, 153 sæt x 300 siddepladser 45.900
Det er trodsalt små 11000 flere pladser - det er da alligevel en rimelig markant signing på ca 30%
Som Anders skriver, mangler man allerede i dag siddepladser. Især i øst-vest trafikken. Og ifølge landstrafikmodellen er der en tommelfingerregel, der antager, at hvis rejsetiden reduceres med 1-2 min., genererer det ca. 1 % flere rejser. Lyntog mellem Kbh. og Aarhus bliver fremover 30 min. hurtigere (fra 2:45 til 2:15), så det giver minimum 15 % flere rejser. Måske endnu flere. Så er der Kbh. - Nyk. F, som går fra 1:15 til ca. 1:04. Her ligger der også en potentiel vækst på mindst 10-15 %. Odense-Kbh. burde også kunne øge rejsetallet med 10-15 % (fra 1:10 til 0:58) og Aarhus-Aalborg ligeså. Og så er der alle de andre pendlerstrækninger som (Kalundborg)-Holbæk-Kbh., Vejle-Aarhus, Kolding-Esbjerg, Kolding-Odense, Vejle-Fredericia-Odense, Slagelse-Kbh., Næstved-Kbh., Ringsted-Kbh., Køge-Kbh., Nyk. F-Næstved osv., som ikke alle opnår markante rejsetidsbesparelser men fortsat har stort vækstpotentiale pga. nye tog, højere komfort, bedre punktlighed og siddepladser til alle osv. Jernbanens onde spiral skulle gerne ændre sig til en positiv spiral, efterhånden som de nye tog kommer i drift.
I øvrigt må man sige, at der er indbygget en ret stor gulerod i kontrakterne med Alstom og andre togproducenter. Så snart de leverer en masse tog, begynder der helt automatisk at komme likvider i deres kasse.