Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Coradia Stream & Talgo nyt
Gå ned Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 26
Coradia Stream & Talgo nyt
Af Trainee. 29/05-23, 19:39.
Citat fra: andersj Dato 29/05-23, 19:23
Citat fra: hummel_62 Dato 29/05-23, 18:41
Citat fra: andersj Dato 29/05-23, 16:14
Citat fra: anders_vejby Dato 29/05-23, 15:02Kan IC5 sammenkobles til 3 togsæt? Jeg ved godt at toget nok ville være for lang til de fleste stationer, men hypotetisk set?

De skal kunne køre 3 togsæt sammenkoblet, ellers vil det være en nedgang i kapaciteten mellem København og Odense/Fredericia. Mellem København H og Vejle er det kun i Valby og Langeskov at perronerne er under 330 meter lange (når vi snakker IC-stationer).
Kan man finde hvad der er IC stationer? Vil nok hjælpe på min forståelse når talen falder på standsning mønster for, IC,IC LYN,SUPER IC LYN

Der er som sådan ikke noget der hedder IC stationer, men i midt indlæg refererede jeg til de stationer hvor fjerntogene planmæssige standser.

Med hjælp fra ChatGPT har jeg lavet et dataudtræk med stationer hvor IC-tog stopper fra Rejseplanens GTFS-data:
https://1drv.ms/x/s!AmU9q14Weic-mtE4nynEoCf1hu6W-g?e=9BB9Ga

Coradia Stream & Talgo nyt
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 29/05-23, 19:45.
Seneste redigering: 29/05-23, 19:52 af Per Holm
Borup har været fjerntogsstation - ikke fordi byen er særlig stor men fordi det var mere hensigtsmæssigt at køre togbusser herfra og -til end fra og til Roskilde. Heldigvis er Borup ret lang.

Stationen der er anført i min soldaterbog er til gengæld ganske lillebitte. Lad os alle håbe at den ikke skal anvendes for alvor.

Men det gælder vel for alle togekspeditionssteder at de, uanset størrelse, pludselig kan blive fjerntogsstationer hvis noget sjældent forekommende pludselig alligevel forekommer, det være sig elg-påkørsel, køreledningsnedfald, skinnefejl eller hvad vi ellers gennem tiderne har været udsat for.

Der vil være udtryk for rettidigt udvist omhu at have nogle "mellemstop" forberedt i god tid.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af anho. 29/05-23, 19:54.
Seneste redigering: 29/05-23, 19:58 af anho
Citat fra: Time will tell Dato 29/05-23, 17:59
Citat fra: anders_vejby Dato 29/05-23, 15:02Kan IC5 sammenkobles til 3 togsæt? Jeg ved godt at toget nok ville være for lang til de fleste stationer, men hypotetisk set?

Reelt ender det nok med at 4 togsæt kan kobles. Men ligesom 5xER er det nok ikke noget det vil blive brugt.

Jeg har været udsat for 5x ER en gang! Jeg sad i et togsæt med 3x ER hvoraf det bagerste var aflåst. Men da vi så ankom til Roskilde Station var vi nødt til at koble os sammen med 2 andre ER der allerede holdt på stationen, før de åbnede dørene for os.

Det bagerste togsæt med passagerer holdt uden for perronen, så vi var nødt til at krydse over til det næste togsæt bare for at komme ud. Den i forvejen slemme forsinkelse blev forværret betydeligt. Men jeg fik da set 5x ER køre væk som samlet passagerførende togstamme, omend det ene sæt var tomt og med lyset slukket.

Men nej, det giver ingen mening i ordinær drift, i hvert fald ikke med de perronlængder vi holder os her i landet.

Citat fra: hummel_62 Dato 29/05-23, 18:41Kan man finde hvad der er IC stationer? Vil nok hjælpe på min forståelse når talen falder på standsning mønster for, IC,IC LYN,SUPER IC LYN

"Intercity-stationer" er vist ikke et officielt eller teknisk begreb. Det er bare en betegnelse for de stationer som IC- og ICL-togene standser ved. Det kan dog debatteres om den Skrå Bane skal tælle med, da InterCityLyntogene her jo kun kører som erstatning for og i samme standsningsmønster og minuttal som almindelige regionaltog. Tilsvarende kan man også argumentere for at Hadsten, Hinnerup, og Aalborg Nærbanes stationer heller ikke bør tælle med, selvom der jo egentlig standser IC-tog.

Den nemmeste måde at finde ud af hvad der er IC-stationer er nok bare at slå det op i rejseplanen, det er hvad jeg typisk har gjort. Men her er de alle sammen (uden den skrå bane men med alle andre):

CPH Lufthavn, Østerport, Nørreport, København H, Valby, Høje Taastrup, Roskilde, Ny Ellebjerg (snart København Syd), Køge Nord, Ringsted, Sorø, Slagelse, Korsør, Nyborg, Langeskov, Odense, Middelfart, Fredericia, Vejle, Horsens, Skanderborg, Viby Jylland, Århus, alle stationer mellem Århus og Aalborg, Aalborg Vestby, Lindholm, Aalborg Lufthavn, Kolding, Lunderskov, Vejen, Bramming, Esbjerg, og alt fra Lunderskov til Padborg, samt alt fra Tinglev til Sønderborg.

ICL+-stationerne er lette at huske: København H, Odense, Århus H.

Citat fra: Petteri Dato 29/05-23, 18:25Ny Ellebjerg i retning FRA København H er heller ikke særlig lang

Ny Ellebjerg har lige nu 330 meter perron i begge retninger, uanset om du kører til eller fra København H. Det er først når Øresundsperronerne bliver taget i brug, at der kan opstå problemer med perronlængde for tog der kommer fra Lufthavnen og som skal mod Hvidovre Fjern. Alle andre relationer burde have samme perronlængde på cirka 330 meter.

Citat fra: Trainee Dato 29/05-23, 19:39Med hjælp fra ChatGPT har jeg lavet et dataudtræk med stationer hvor IC-tog stopper fra Rejseplanens GTFS-data:
https://1drv.ms/x/s!AmU9q14Weic-mtE4nynEoCf1hu6W-g?e=9BB9Ga

Meget flot, men også fyldt med fejl. Der er virkelig mange stationer på den liste som ikke har nogen IC-betjening i normal drift!
Jeg lægger særligt mærke til at mange af de små stationer på Vestfynske Bane er med, og derudover er Hamburg-Altona også på listen. Hamburg-togene går til Hamburg Hbf, ikke Altona.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af Trainee. 29/05-23, 20:07.
Citat fra: anho Dato 29/05-23, 19:54
Citat fra: Trainee Dato 29/05-23, 19:39Med hjælp fra ChatGPT har jeg lavet et dataudtræk med stationer hvor IC-tog stopper fra Rejseplanens GTFS-data:
https://1drv.ms/x/s!AmU9q14Weic-mtE4nynEoCf1hu6W-g?e=9BB9Ga

Meget flot, men også fyldt med fejl. Der er virkelig mange stationer på den liste som ikke har nogen IC-betjening i normal drift!
Jeg lægger særligt mærke til at mange af de små stationer på Vestfynske Bane er med, og derudover er Hamburg-Altona også på listen. Hamburg-togene går til Hamburg Hbf, ikke Altona.

Mange tak for kvalitetskontrol! Jeg må se om jeg kan tilrette (eller nærmere, om jeg kan få ChatGPT til at tilrette).

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 29/05-23, 20:16.
Citat fra: anho Dato 29/05-23, 19:54
Citat fra: Petteri Dato 29/05-23, 18:25Ny Ellebjerg i retning FRA København H er heller ikke særlig lang

Ny Ellebjerg har lige nu 330 meter perron i begge retninger, uanset om du kører til eller fra København H. Det er først når Øresundsperronerne bliver taget i brug, at der kan opstå problemer med perronlængde for tog der kommer fra Lufthavnen og som skal mod Hvidovre Fjern. Alle andre relationer burde have samme perronlængde på cirka 330 meter.

I retning fra København skal der holdes inden I-signalet for Vigerslev station, derfor kan man i den retning kun bruge 200 meter af perronen. I den anden retning er hele perronen til rådighed - http://sindsb.dsb.dk/SIN_DSB_L.htm#L-6

Anders

Coradia Stream & Talgo nyt
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 29/05-23, 20:25.
Seneste redigering: 29/05-23, 20:33 af Per Holm
Citat fra: andersj Dato 29/05-23, 20:16I retning fra København skal der holdes inden I-signalet for Vigerslev station, derfor kan man i den retning kun bruge 200 meter af perronen.


Om 2½ år vil ERTMS rul-ud nr. 4 forhåbentlig have afbødet denne kapacitet.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mlarsen. 29/05-23, 20:32.
Citat fra: Trainee Dato 29/05-23, 20:07Mange tak for kvalitetskontrol! Jeg må se om jeg kan tilrette (eller nærmere, om jeg kan få ChatGPT til at tilrette).

Hvis man må tillade sig en lille kommentar til arbejdsmetoden her: ChatGPT er en "large language model" (LLM), hvilket betyder at den er enormt god til at forme korrekte sætninger med et indhold der er givet af sandsynlighedsmodeller for hvilke ord der skal bruges. Den har derimod ikke noget egentligt system til at sikre at indholdet også er korrekt.

Det ser ud til at du forsøger at skabe et dokument i tabelform (dvs, ikke udtrykt i sætninger) med et fokus på korrekt indhold. Det er som nævnt to aspekter som ChatGPT egentligt ikke er designet til at håndtere, og derfor er det ikke sikkert at systemet er det mest naturlige valg af værktøj. Men ellers - held og lykke!

Coradia Stream & Talgo nyt
Af Trainee. 29/05-23, 20:52.
Citat fra: mlarsen Dato 29/05-23, 20:32
Citat fra: Trainee Dato 29/05-23, 20:07Mange tak for kvalitetskontrol! Jeg må se om jeg kan tilrette (eller nærmere, om jeg kan få ChatGPT til at tilrette).

Hvis man må tillade sig en lille kommentar til arbejdsmetoden her: ChatGPT er en "large language model" (LLM), hvilket betyder at den er enormt god til at forme korrekte sætninger med et indhold der er givet af sandsynlighedsmodeller for hvilke ord der skal bruges. Den har derimod ikke noget egentligt system til at sikre at indholdet også er korrekt.

Det ser ud til at du forsøger at skabe et dokument i tabelform (dvs, ikke udtrykt i sætninger) med et fokus på korrekt indhold. Det er som nævnt to aspekter som ChatGPT egentligt ikke er designet til at håndtere, og derfor er det ikke sikkert at systemet er det mest naturlige valg af værktøj. Men ellers - held og lykke!

Tak, det er jeg klar over.

Jeg fik ikke ChatGPT til at lave selve udtrækket, men til at give mig eksempler på hvordan man kunne gøre det i Python/pandas. Ikke mindst fordi jeg ikke vil dele Rejseplanens GTFS-data med ChatGPT.

Koden så rigtig nok ud, men jeg indrømmer at jeg har begrænset erfaring med pandas og dataanalyse i det hele taget.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mlarsen. 29/05-23, 21:00.
Citat fra: Trainee Dato 29/05-23, 20:52Jeg fik ikke ChatGPT til at lave selve udtrækket, men til at give mig eksempler på hvordan man kunne gøre det i Python/pandas. Ikke mindst fordi jeg ikke vil dele Rejseplanens GTFS-data med ChatGPT.

Koden så rigtig nok ud, men jeg indrømmer at jeg har begrænset erfaring med pandas og dataanalyse i det hele taget.

OK, det giver straks mere mening. Tak for uddybningen og eksemplet på hvad man kan - og ikke kan endnu - med disse metoder.

Citat fra: anho Dato 29/05-23, 19:54
Citat fra: Time will tell Dato 29/05-23, 17:59
Citat fra: anders_vejby Dato 29/05-23, 15:02Kan IC5 sammenkobles til 3 togsæt? Jeg ved godt at toget nok ville være for lang til de fleste stationer, men hypotetisk set?

Reelt ender det nok med at 4 togsæt kan kobles. Men ligesom 5xER er det nok ikke noget det vil blive brugt.

Jeg har været udsat for 5x ER en gang! Jeg sad i et togsæt med 3x ER hvoraf det bagerste var aflåst. Men da vi så ankom til Roskilde Station var vi nødt til at koble os sammen med 2 andre ER der allerede holdt på stationen, før de åbnede dørene for os.

Det bagerste togsæt med passagerer holdt uden for perronen, så vi var nødt til at krydse over til det næste togsæt bare for at komme ud. Den i forvejen slemme forsinkelse blev forværret betydeligt. Men jeg fik da set 5x ER køre væk som samlet passagerførende togstamme, omend det ene sæt var tomt og med lyset slukket.

Men nej, det giver ingen mening i ordinær drift, i hvert fald ikke med de perronlængder vi holder os her i landet.
Hvad sker der egentlig hvis man kobler 6 sæt sammen? Går computeren i kramper? Jeg ved at max er fem sæt


Citat fra: anho Dato 29/05-23, 19:54
Citat fra: Time will tell Dato 29/05-23, 17:59
Citat fra: anders_vejby Dato 29/05-23, 15:02Kan IC5 sammenkobles til 3 togsæt? Jeg ved godt at toget nok ville være for lang til de fleste stationer, men hypotetisk set?

Reelt ender det nok med at 4 togsæt kan kobles. Men ligesom 5xER er det nok ikke noget det vil blive brugt.

Jeg har været udsat for 5x ER en gang! Jeg sad i et togsæt med 3x ER hvoraf det bagerste var aflåst. Men da vi så ankom til Roskilde Station var vi nødt til at koble os sammen med 2 andre ER der allerede holdt på stationen, før de åbnede dørene for os.

Det bagerste togsæt med passagerer holdt uden for perronen, så vi var nødt til at krydse over til det næste togsæt bare for at komme ud. Den i forvejen slemme forsinkelse blev forværret betydeligt. Men jeg fik da set 5x ER køre væk som samlet passagerførende togstamme, omend det ene sæt var tomt og med lyset slukket.

Men nej, det giver ingen mening i ordinær drift, i hvert fald ikke med de perronlængder vi holder os her i landet.

Citat fra: hummel_62 Dato 29/05-23, 18:41Kan man finde hvad der er IC stationer? Vil nok hjælpe på min forståelse når talen falder på standsning mønster for, IC,IC LYN,SUPER IC LYN

"Intercity-stationer" er vist ikke et officielt eller teknisk begreb. Det er bare en betegnelse for de stationer som IC- og ICL-togene standser ved. Det kan dog debatteres om den Skrå Bane skal tælle med, da InterCityLyntogene her jo kun kører som erstatning for og i samme standsningsmønster og minuttal som almindelige regionaltog. Tilsvarende kan man også argumentere for at Hadsten, Hinnerup, og Aalborg Nærbanes stationer heller ikke bør tælle med, selvom der jo egentlig standser IC-tog.

Den nemmeste måde at finde ud af hvad der er IC-stationer er nok bare at slå det op i rejseplanen, det er hvad jeg typisk har gjort. Men her er de alle sammen (uden den skrå bane men med alle andre):

CPH Lufthavn, Østerport, Nørreport, København H, Valby, Høje Taastrup, Roskilde, Ny Ellebjerg (snart København Syd), Køge Nord, Ringsted, Sorø, Slagelse, Korsør, Nyborg, Langeskov, Odense, Middelfart, Fredericia, Vejle, Horsens, Skanderborg, Viby Jylland, Århus, alle stationer mellem Århus og Aalborg, Aalborg Vestby, Lindholm, Aalborg Lufthavn, Kolding, Lunderskov, Vejen, Bramming, Esbjerg, og alt fra Lunderskov til Padborg, samt alt fra Tinglev til Sønderborg.

ICL+-stationerne er lette at huske: København H, Odense, Århus H.

Citat fra: Petteri Dato 29/05-23, 18:25Ny Ellebjerg i retning FRA København H er heller ikke særlig lang

Ny Ellebjerg har lige nu 330 meter perron i begge retninger, uanset om du kører til eller fra København H. Det er først når Øresundsperronerne bliver taget i brug, at der kan opstå problemer med perronlængde for tog der kommer fra Lufthavnen og som skal mod Hvidovre Fjern. Alle andre relationer burde have samme perronlængde på cirka 330 meter.

Citat fra: Trainee Dato 29/05-23, 19:39Med hjælp fra ChatGPT har jeg lavet et dataudtræk med stationer hvor IC-tog stopper fra Rejseplanens GTFS-data:
https://1drv.ms/x/s!AmU9q14Weic-mtE4nynEoCf1hu6W-g?e=9BB9Ga

Meget flot, men også fyldt med fejl. Der er virkelig mange stationer på den liste som ikke har nogen IC-betjening i normal drift!
Jeg lægger særligt mærke til at mange af de små stationer på Vestfynske Bane er med, og derudover er Hamburg-Altona også på listen. Hamburg-togene går til Hamburg Hbf, ikke Altona.

De har under en periode med sporarbejde kørt til altona i stedet for HBF

Citat fra: Rasmus L Dato 29/05-23, 22:19
Citat fra: anho Dato 29/05-23, 19:54
Citat fra: Time will tell Dato 29/05-23, 17:59
Citat fra: anders_vejby Dato 29/05-23, 15:02Kan IC5 sammenkobles til 3 togsæt? Jeg ved godt at toget nok ville være for lang til de fleste stationer, men hypotetisk set?

Reelt ender det nok med at 4 togsæt kan kobles. Men ligesom 5xER er det nok ikke noget det vil blive brugt.

Jeg har været udsat for 5x ER en gang! Jeg sad i et togsæt med 3x ER hvoraf det bagerste var aflåst. Men da vi så ankom til Roskilde Station var vi nødt til at koble os sammen med 2 andre ER der allerede holdt på stationen, før de åbnede dørene for os.

Det bagerste togsæt med passagerer holdt uden for perronen, så vi var nødt til at krydse over til det næste togsæt bare for at komme ud. Den i forvejen slemme forsinkelse blev forværret betydeligt. Men jeg fik da set 5x ER køre væk som samlet passagerførende togstamme, omend det ene sæt var tomt og med lyset slukket.

Men nej, det giver ingen mening i ordinær drift, i hvert fald ikke med de perronlængder vi holder os her i landet.

Citat fra: hummel_62 Dato 29/05-23, 18:41Kan man finde hvad der er IC stationer? Vil nok hjælpe på min forståelse når talen falder på standsning mønster for, IC,IC LYN,SUPER IC LYN

"Intercity-stationer" er vist ikke et officielt eller teknisk begreb. Det er bare en betegnelse for de stationer som IC- og ICL-togene standser ved. Det kan dog debatteres om den Skrå Bane skal tælle med, da InterCityLyntogene her jo kun kører som erstatning for og i samme standsningsmønster og minuttal som almindelige regionaltog. Tilsvarende kan man også argumentere for at Hadsten, Hinnerup, og Aalborg Nærbanes stationer heller ikke bør tælle med, selvom der jo egentlig standser IC-tog.

Den nemmeste måde at finde ud af hvad der er IC-stationer er nok bare at slå det op i rejseplanen, det er hvad jeg typisk har gjort. Men her er de alle sammen (uden den skrå bane men med alle andre):

CPH Lufthavn, Østerport, Nørreport, København H, Valby, Høje Taastrup, Roskilde, Ny Ellebjerg (snart København Syd), Køge Nord, Ringsted, Sorø, Slagelse, Korsør, Nyborg, Langeskov, Odense, Middelfart, Fredericia, Vejle, Horsens, Skanderborg, Viby Jylland, Århus, alle stationer mellem Århus og Aalborg, Aalborg Vestby, Lindholm, Aalborg Lufthavn, Kolding, Lunderskov, Vejen, Bramming, Esbjerg, og alt fra Lunderskov til Padborg, samt alt fra Tinglev til Sønderborg.

ICL+-stationerne er lette at huske: København H, Odense, Århus H.

Citat fra: Petteri Dato 29/05-23, 18:25Ny Ellebjerg i retning FRA København H er heller ikke særlig lang

Ny Ellebjerg har lige nu 330 meter perron i begge retninger, uanset om du kører til eller fra København H. Det er først når Øresundsperronerne bliver taget i brug, at der kan opstå problemer med perronlængde for tog der kommer fra Lufthavnen og som skal mod Hvidovre Fjern. Alle andre relationer burde have samme perronlængde på cirka 330 meter.

Citat fra: Trainee Dato 29/05-23, 19:39Med hjælp fra ChatGPT har jeg lavet et dataudtræk med stationer hvor IC-tog stopper fra Rejseplanens GTFS-data:
https://1drv.ms/x/s!AmU9q14Weic-mtE4nynEoCf1hu6W-g?e=9BB9Ga

Meget flot, men også fyldt med fejl. Der er virkelig mange stationer på den liste som ikke har nogen IC-betjening i normal drift!
Jeg lægger særligt mærke til at mange af de små stationer på Vestfynske Bane er med, og derudover er Hamburg-Altona også på listen. Hamburg-togene går til Hamburg Hbf, ikke Altona.

De har under en periode med sporarbejde kørt til altona i stedet for HBF

Så sent som sidste år var der også tog der kørte fast til Altona i højsommeren, "Nattoget" fra København skulle vende kort til den første morgenafgang fra Hamborg

Coradia Stream & Talgo nyt
Af anho. 30/05-23, 00:00.
Citat fra: Time will tell Dato 29/05-23, 22:37Så sent som sidste år var der også tog der kørte fast til Altona i højsommeren, "Nattoget" fra København skulle vende kort til den første morgenafgang fra Hamborg

Ja, og mange andre stationer i Danmark har også undtagelsesvist være "InterCity-stationer" når noget er gået galt, eller på de skæve tidspunkter af døgnet.

Men hele ideen med "intercity-konceptet" til forskel fra den tidligere udgave af "lyntog" er jo at have hyppige tog (det vil sige mere end én afgang om dagen), helst på faste minuttal. En station med ét intercitytog om dagen bliver aldrig en "InterCity-station" i min bog, ej heller en station der kun betjener InterCitytog ved driftsforstyrrelser.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 30/05-23, 08:22.
Citat fra: anho Dato 30/05-23, 00:00
Citat fra: Time will tell Dato 29/05-23, 22:37Så sent som sidste år var der også tog der kørte fast til Altona i højsommeren, "Nattoget" fra København skulle vende kort til den første morgenafgang fra Hamborg

Ja, og mange andre stationer i Danmark har også undtagelsesvist være "InterCity-stationer" når noget er gået galt, eller på de skæve tidspunkter af døgnet.

Men hele ideen med "intercity-konceptet" til forskel fra den tidligere udgave af "lyntog" er jo at have hyppige tog (det vil sige mere end én afgang om dagen), helst på faste minuttal. En station med ét intercitytog om dagen bliver aldrig en "InterCity-station" i min bog, ej heller en station der kun betjener InterCitytog ved driftsforstyrrelser.

Ved ikke om det er mit ophav fra at være Bogholder og nu IT mand. Jeg synes godt om der er en definition. Så nej fordi en station få besøg i tilfælde af problemer, bliver det ikke til en IC station. Ligesom en motorvej ikke bliver til landevej fordi hastigheden bliver nedsat til 80 km/t

Citat fra: Per Holm Dato 29/05-23, 19:45Men det gælder vel for alle togekspeditionssteder at de, uanset størrelse, pludselig kan blive fjerntogsstationer hvis noget sjældent forekommende pludselig alligevel forekommer, det være sig elg-påkørsel, køreledningsnedfald, skinnefejl eller hvad vi ellers gennem tiderne har været udsat for.


Min kusine kom engang med det forkerte tog fra Aalborg, så efter lidt snak med konduktøren lykkedes det hende at gøre Skørping til et lyntogs-stop den dag...

Vh. Isak Nielsen

Nattog er en behagelig og effektiv måde at rejse lange afstande uden at bruge dagtimerne, men det er også bare en god oplevelse

Gå op Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 26

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak