Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Coradia Stream & Talgo nyt
Gå ned Sider: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 26
Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 30/05-23, 16:25.
Fra Alstom og DSB's præsentation til sidste uges RAILcph konference:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

En lidt mere tydelig version kan findes i præsentationen som kan downloades her: https://assets.ctfassets.net/op1ppp8hqqhw/5SxzSgYMgdV7hiYIIqmiOb/63c8c57c19c143d01c14552165efe008/16.14_-_The_IC5_trains_are_coming_to_Denmark.pptx

Jeg bemærker:
- Ingen togførerkupé (ubetjent førerrum benyttes?)
- Manglende borde ved en firemandsgruppe i "Zone 4" og tre firemandsgrupper i "Zone 9" - måske placering af Stillezone i "Zone 9"?

Anders

Aproposr Hamburg hbf  Altona bliver togene ikke benævnt Eurocit
Med venlig hilsen Bent Jensen

Coradia Stream & Talgo nyt
Af anho. 31/05-23, 10:10.
Citat fra: Bent Jensen Dato 30/05-23, 23:50Aproposr Hamburg hbf  Altona bliver togene ikke benævnt Eurocit
Med venlig hilsen Bent Jensen

Nej, de nuværende tysklandstog er alle benævnt IC, eftersom de ikke lever op til EC-kravene - så vidt jeg husker er det noget med at der skal være en bistro/spisevogn på alle EC-tog.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mpp. 31/05-23, 11:04.
Jep, det er spisevognen der gør dem til IC-tog. Da togene skulle med færgen var de benævnt som Eurocity da man kunne få en bid mad på færgen.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af 1993matias, Kh. 31/05-23, 17:54.
Citat fra: andersj Dato 30/05-23, 16:25Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Suk ... Hverken fugl eller fisk... Der er ikke plads nok til cykler og barnevogne på samme tid, som hvis det skulle køre regional- og pendlertog. Men til gengæld er der ikke meget komfort over det til at køre intercitytog: Ingen servering, ingen ægte første klasse, ingen togførerkupe... Tjah, desværre overrasker det faktisk ikke, at det bliver et gennemsnitligt tog. Øv bøv

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mlarsen. 31/05-23, 18:04.
Citat fra: 1993matias Dato 31/05-23, 17:54Tjah, desværre overrasker det faktisk ikke, at det bliver et gennemsnitligt tog.

Og det er selvfølgeligt ærgerligt, men I DSBs forsvar: har det nogen steder i beslutningsgrundlag og bevillinger stået at det ikke skulle være gennemsnitligt?

Citat fra: andersj Dato 30/05-23, 16:25Fra Alstom og DSB's præsentation til sidste uges RAILcph konference:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

En lidt mere tydelig version kan findes i præsentationen som kan downloades her: https://assets.ctfassets.net/op1ppp8hqqhw/5SxzSgYMgdV7hiYIIqmiOb/63c8c57c19c143d01c14552165efe008/16.14_-_The_IC5_trains_are_coming_to_Denmark.pptx

Jeg bemærker:
- Ingen togførerkupé (ubetjent førerrum benyttes?)
- Manglende borde ved en firemandsgruppe i "Zone 4" og tre firemandsgrupper i "Zone 9" - måske placering af Stillezone i "Zone 9"?
Det bliver dejligt når man skal to tre trin op og ned hver gang man skal over en boggie. Togførerne kommer virkelig til at få trænet deres ben.


Coradia Stream & Talgo nyt
Af frederikhk. 31/05-23, 18:40.
Så må vi jo se, om der er nogle der kan tilbyde et tog i højere kvalitet, når elektrificering og signalsystem er på plads. Jeg mener SJ skulle være interesseret i at køre mellem Aarhus og København?

Og det er selvfølgeligt ærgerligt, men I DSBs forsvar: har det nogen steder i beslutningsgrundlag og bevillinger stået at det ikke skulle være gennemsnitligt?

Tja, et vigtigt parameter i evalueringsmodellen var lav pris pr. siddeplads.......så kan man fornemme hvor det ender.....

Coradia Stream & Talgo nyt
Af MBRrail. 31/05-23, 23:09.
Et rigtig kompromis tog, det skal kunne bruges til mange ting, men er ikke rigtig god til noget af det.
Det jeg nok allermindst kan lide ved Stream, er at der ikke er det samme niveau gulv hele vejen igennem toget, jeg syntes det kan give et kaotisk indtryk.

Egentlig har jeg ikke noget imod automat servicering, de kan jo være gode nok hvis de bliver holdt med fylde med fornuftigt indhold. jaja ved godt at man ikke kan få stegt flæsk med persillesovs fra en automat ;)

Men den indretnig der bliver vist her, giver stadig et par spørgsmål.
Hvor skal de forkellige zoner være og hvad med første klasse? skal det i det hele taget være med??

Jeg kan godt lide at man har valgt at spejlvende de fire yderste vogne også have samlet handicap faciliteter og avtomater samlet i den midterste vogn.
Dog syntes jeg at pladsen i den vogn ikke er særlig godt indrettet, det mest optimale havde jo været at kørestole kunne være i zone6. Så de ikke skal forbi cateringområdet, men hele zone6 er oven på en bogie, så det dur jo heller  :-\

mvh Marc   

Citat fra: mlarsen Dato 31/05-23, 18:04Og det er selvfølgeligt ærgerligt, men I DSBs forsvar: har det nogen steder i beslutningsgrundlag og bevillinger stået at det ikke skulle være gennemsnitligt?

Ja, mange indlæg her i tråden er lidt som at læse fly-nostalgi-tråde. Folk der kan huske den gang man måtte ryge i flyet og der blev serveret mad hos SAS mellem Aalborg og København. Det var andre tider dengang.

Nutidens DSB har bare ikke de penge og den politiske velvilje der skal til, for at kunne købe et togprodukt i stil med IC3, som på alle måder er tilpasset danske behov. Man kan himle op om Tele-tubbies hvis man vil, men de tørre fakta taler deres eget sprog: stort set alle forslag der stilles her, vil gøre togene mindre rentable. Som som alle andre offentligt finansierede institutioner, kan DSB se frem til krav om at levere den samme service for mindre penge de næste mange år. Så DSB gør det eneste fornuftige i situationen, prøver at få så meget tog de kan for pengene. Og det kræver at man går på kompromis.

Så hvis man endelig skal beklage sig over at det nye materiel bliver skrabet, så er den rette adressat Folketinget og/eller Trafikministeriet.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af bjergged. 31/05-23, 23:33.
Seneste redigering: 31/05-23, 23:38 af bjergged
Citat fra: Theis Andersen Dato 31/05-23, 18:28Det bliver dejligt når man skal to tre trin op og ned hver gang man skal over en boggie. Togførerne kommer virkelig til at få trænet deres ben.

I det mindste kan de vel glæde sig over at det ikke er dobbeltdækkertog som SBBs, hvor der kun er gennemgang i øverste etage, så man for hver vogn skal en hel etage op og ned.

Citat fra: MBRrail Dato 31/05-23, 23:09Det jeg nok allermindst kan lide ved Stream, er at der ikke er det samme niveau gulv hele vejen igennem toget, jeg syntes det kan give et kaotisk indtryk.

Det er vel prisen for at have niveaufri indstigning med dansk perronhøjde? Ved ikke om det overhovedet ville være muligt at lave bogier så lave, men i givet fald ville det formodentlig være en specialbestilling og ikke "hyldevare".

Coradia Stream & Talgo nyt
Af MBRrail. 31/05-23, 23:45.
Citat fra: MBRrail Dato 31/05-23, 23:09Det jeg nok allermindst kan lide ved Stream, er at der ikke er det samme niveau gulv hele vejen igennem toget, jeg syntes det kan give et kaotisk indtryk.

Det er vel prisen for at have niveaufri indstigning med dansk perronhøjde? Ved ikke om det overhovedet ville være muligt at lave bogier så lave, men i givet fald ville det formodentlig være en specialbestilling og ikke "hyldevare".
[/quote]

Ja det er vel prisen, men vi skal jo også huske at de fleste passagerer egentlig bare mest er interesseret i at komme fra A til B til tiden, og ikke at forglemme billigt.  ;)

Citat fra: MBRrail Dato 31/05-23, 23:45
Citat fra: bjergged Dato 31/05-23, 23:33Det er vel prisen for at have niveaufri indstigning med dansk perronhøjde? Ved ikke om det overhovedet ville være muligt at lave bogier så lave, men i givet fald ville det formodentlig være en specialbestilling og ikke "hyldevare".

Ja det er vel prisen, men vi skal jo også huske at de fleste passagerer egentlig bare mest er interesseret i at komme fra A til B til tiden, og ikke at forglemme billigt.  ;)

Niveaufri indstigning er vist mere eller mindre et must nu om dage. Det gør virkelig en kæmpe forskel for kørestolsbrugere, gangbesværede, folk med barnevogne/klapvogne/cykler osv. Jeg har i hvert fald mangen en gang hjulpet folk med at bestige et IC3, det er nogen høje trin hvis man ikke er alt for let til bens.

Citat fra: MBRrail Dato 31/05-23, 23:45
Citat fra: MBRrail Dato 31/05-23, 23:09Det jeg nok allermindst kan lide ved Stream, er at der ikke er det samme niveau gulv hele vejen igennem toget, jeg syntes det kan give et kaotisk indtryk.

Det er vel prisen for at have niveaufri indstigning med dansk perronhøjde? Ved ikke om det overhovedet ville være muligt at lave bogier så lave, men i givet fald ville det formodentlig være en specialbestilling og ikke "hyldevare".

Ja det er vel prisen, men vi skal jo også huske at de fleste passagerer egentlig bare mest er interesseret i at komme fra A til B til tiden, og ikke at forglemme billigt.  ;)
[/quote]

Er der egentlig nogen der kan ved hvorfor Danmark er endt på en peronhøjde på 55cm og ikke den anden europæiske standardhøjde 76cm? Fjernbanen i Tyskland, Norge og Holland er alle på, eller på vej til 76cm.
Talgo bliver også leveret så de passer til 76cm.

P.s. er der nogen der ved hvad standardhøjden i Sverige er?

Gå op Sider: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 26

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak