Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- undersøgelse
undersøgelse
Af marc224. 28/09-22, 16:20.
God eftermiddag, mine damer og herrer

 Jeg har et usædvanligt spørgsmål om historien om lokal transport i København og andre storbyer.

Jeg ved, at De er mere optaget af jernbanernes historie, men måske brugte nogle af Deres medlemmer også oftere busser og tog i årene 1970-1980-1990.

Jeg har fået forskellige forklaringer, og nu vil jeg gerne spørge dem om det

Jeg er interesseret i offentlig transport
Jeg er i gang med en erhvervsuddannelse og skal holde et foredrag om offentlig transport.
Et af underemnerne er passageroplysninger (tidligere og fremtidige).

Mit spørgsmål: Før den automatiske stoppestedsmeddelelse i busserne (1970/1980/1990/), meddelte buschaufførerne da altid stoppestederne eller hovedstoppestederne over mikrofonen uden at blive spurgt?
Jeg har hørt, at der fra 1997 og fremefter var pligt til at varsle stop, men hvad med før 1997, var der da chauffører, der i det mindste varslede større stop?

 Hvor stor en procentdel af buschaufførerne annoncerer altid stoppesteder uden at blive spurgt? Fungerede det så godt i den periode?

Jeg ser frem til at høre jeres forskellige erfaringer og rapporter.


Med venlig hilsen
Marc Moll

undersøgelse
Af Niels Munch. 28/09-22, 16:58.
Hej Marc,

Var det ikke en "sag", der blev "tygget igennem her": https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=177109 ?

De forskellige regionale trafikselskaber udgav i tiden løb "chaufførhåndbøger", hvori det bl.a. blev beskrevet, hvorledes man ønskede passagererne "behandlet".

I "min tid" ved Østbanen/Østtrafik, hvor vi bedrev buskørsel for de daværende HT, STS og VT, kunne det opleves, at kravene/forventningerne ikke var ens trafikselskaberne imellem.

Desuden kunne det ikke udelukkes, at noget af buspersonalet led af "mikrofonskræk". Stationsannoncering i togene forløb som oftest stringent.

Hvilke krav, MOVIA (stiftet 2007) nu om dage stiller, vil jeg ikke kloge mig på.

M.v.h.
Niels

undersøgelse
Af re20000, Jenslev Trinbræt. 28/09-22, 21:22.
Nu om dage er der automatisk stoppestedsannoncering i alle Moviabusser. Hvis dette svigter forventes chaufføren selv at annoncere stoppestederne. Det er mit indtryk at der stadig er mange chf der lider af "mikrofonskræk". Om det er en kvalitetsbrist, der kontrolleres ved jeg ikke, men det må være til at se i statistikker om der er uddelt bøder til vognmændene og hvor tit det sker. (Jeg tror nu ikke det er ret tit)

Nold

undersøgelse
Af Jørgen Pagh Jensen. 28/09-22, 22:28.
I tresserne og halvfjerdserne var jeg hyppig passager i busser i Københavnsområdet, især i Gladsaxe og omegn. Som jeg husker det, skete det ALDRIG at chaufføren annoncerede et stoppested, med mindre han var blevet bedt om det. Hvis han var blevet bedt om at annoncere et stoppested, gjorde han det ALTID, hvis det var en yngre pige, som havde henvendt sig. Ellers kunne det godt blive glemt. Jeg har ingen statistik på kvindelige chauffører, men dem var der heller ikke mange af dengang.

undersøgelse
Af Niels Munch. 29/09-22, 02:35.
I de ældre frontmotorbusser, der dengang i tresserne stadig kørte på mange omegnsruter i Storkøbenhavn, fandtes slet ikke højttaleranlæg.

M.v.h.
Niels

undersøgelse
Af stassc. 29/09-22, 09:29.
Citat fra: Jørgen Pagh Jensen Dato 28/09-22, 22:28I tresserne og halvfjerdserne var jeg hyppig passager i busser i Københavnsområdet, især i Gladsaxe og omegn. Som jeg husker det, skete det ALDRIG at chaufføren annoncerede et stoppested, med mindre han var blevet bedt om det. Hvis han var blevet bedt om at annoncere et stoppested, gjorde han det ALTID, hvis det var en yngre pige, som havde henvendt sig. Ellers kunne det godt blive glemt. Jeg har ingen statistik på kvindelige chauffører, men dem var der heller ikke mange af dengang.

Jeg koerte i slut 80erne / 90erne meget tit i bus i linierne 169, 179, 185. Der blev annonceret ankomst til endestationerne, men intet andet indimellem.

undersøgelse
Af marc224. 29/09-22, 12:23.
Citat fra: Niels Munch Dato 28/09-22, 16:58Hej Marc,

Var det ikke en "sag", der blev "tygget igennem her": https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=177109 ?

De forskellige regionale trafikselskaber udgav i tiden løb "chaufførhåndbøger", hvori det bl.a. blev beskrevet, hvorledes man ønskede passagererne "behandlet".


Hej, åh, jeg havde allerede stillet et spørgsmål her, jeg troede det var et andet forum.
Men man kan aldrig få nok svar, tror jeg.
Var det allerede i 1980'erne-1990'erne tilfældet, at buschaufførerne i det mindste annoncerede vigtige stoppesteder?

Niels, må jeg spørge, hvor længe du har rejst med bus?
De skrev, at der findes bøger om, hvordan man skal håndtere passagerer, og at det er forskelligt fra transportvirksomhed til transportvirksomhed.

I hvilken virksomhed skulle chaufførerne f.eks. annoncere vigtige stop tilbage i 1980'erne?
Er dette også sket?

Det var nok også anderledes i bytrafikken end i intercitytrafikken, jeg er primært interesseret i bytrafikken.

undersøgelse
Af Niels Munch. 29/09-22, 13:00.
Seneste redigering: 29/09-22, 13:07 af Niels Munch
Hej Marc,

Jeg er ked af evt. at måtte skuffe dig; men dette forum er næppe det rette at diskutere detaljer om busdriften i.

Når der nu & da sniger sig en rutebil ind på det jernbanehistoriske forum, er det i reglen fordi, den har jernbanerelevans, idet de fleste jernbanevirksomheder i DK har haft rutebildrift. Men det er for længst slut, idet den sidste jernbaneejede busvirksomhed blev solgt i 2009.

PS: I Bushistorisk Selskab har de nok den viden, du efterspørger, https://bushistorisk-selskab.dk/ .

M.v.h.
Niels


undersøgelse
Af Danskjävlar. 30/09-22, 17:31.
Jeg er nok en af de yngste i forummet men oppe på Hillerødegnen havde vi ingen annonceringer af stoppesteder indtil 2011 hvor linje 380R som den første på egnen fik busser med automatiske højtalerudkald og dot matrix displays hvor der stod hvad det næste stop var. Bybusserne fik dem i 2012 og omkring 2016 fik de resterende ruter dem. Men inden da var der ingen højtalerudkald overhovedet. Det var op til passagererne på bussen at holde øje med hvor de var og huske hvilket stop var det næste.

Kunne sige det samme fra de gange jeg brugte andre ruter som bl.a. 300S som barn. Og det var endda på de samme busser som der stadigvæk bruges på ruten i dag.

undersøgelse
Af marc224. 1/10-22, 18:21.
Hej, tak.

Jeg tænkte, at eftersom jeg åbnede dette emne, kunne vi diskutere det.

Niels, måske kunne du sende mig en privat besked om dette emne, for du ser ud til at kende nogle detaljer, som jeg kan se af din første besked.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak