Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Noget om perception og noget om togdrift Skørping-Mosskov-Arden-Hobro
Noget om perception og noget om togdrift Skørping-Mosskov-Arden-Hobro
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 2/10-22, 17:37.
Seneste redigering: 2/10-22, 17:43 af Thomas Boberg Nielsen
I dag skal vi tale lidt om perception. Frit oversat betyder det vel, at det sete afhænger af øjnene, der ser.

Her i Nordjylland har Region Nordjylland fra Transportministeriet overtaget trafikkøberansvaret for så vidt angår regionaltrafik på strækningen Skørping-Frederikshavn.

Lokalt drøftes det, om ordningen skal udvides til at omfatte strækningen Hobro-Frederikshavn. En sådan ændring vil kunne have omfattende konsekvenser, for hvis der kan findes de fornødne sekunder til at de kommende Superlyntog København-Odense-Aarhus-Randers-Aalborg kan få standsning i Hobro, vil der i Hobro kunne skabes meget fine forbindelser mellem himmerlandske stationer på strækningen Arden-Skalborg (stationerne Arden, Skørping, Støvring, Svenstrup og Skalborg) og Superlyntogene.

[Hvis nogen ønsker at drøfte Superlyntog, Timemodellen og/eller Togfonden DK, så opret venligst en anden tråd].

Men det hele står og falder med, om kørslen Skørping-Frederikshavn udvides til Hobro-Frederikshavn. Og hvor står den sag så?

Ja, hvis man kigger i aftalen mellem Transportministeriet og Region Nordjylland, står der:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Det kan jeg kun læse som om, at intet endnu er besluttet.

Her kommer så perceptionen ind i billedet:

I går aftes deltog jeg i et middagsselskab, hvor en af gæsterne kunne fortælle, at det var besluttet at kørslen Skørping-Frederikshavn skulle udvides til Hobro-Frederikshavn og at dette skulle ske i "2025".

Nu skal man jo ikke tro på alt, hvad man hører fra børn og fulde folk. Men gæstens "embede" gjorde, at jeg alligevel blev lidt nysgerrig (af høflighedssyn fortælles ikke mere om pågældende gæst).

Så mit spørgsmål er nu: Er der nyt i bemeldte sag? Mig bekendt burde der ikke være nyt i sagen, for hvis der var, var det formentlig dukket op i transportudvalget og/eller i den lokale presse.

Og så en lille tillægsundren: I ovenstående uddrag af aftalen mellem Region Nordjylland og Transportministeriet, er anført, at to infrastruktuelle ændringer skal være på plads, inden analysen kan gå i gang. Det fortælles ikke, hvilke to ændringer der er tale om. Den ene må være signalprogrammet. Men hvad er den anden? (En nærlæsning af aftalen giver ikke svaret). Signalprogrammer skal være gennemført på strækningen i 2024 - altså om under 2½ år. Analysen er ikke gået i gang endnu. Er det mon elektrificeringen, der ventes på? Den skal være på plads i 2026.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen



 






"En attendant Godot" - i min optik (= mit gætteri) "elektrificeringen".

Bedste hilsener
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato  2/10-22, 18:18"En attendant Godot" - i min optik (= mit gætteri) "elektrificeringen".

Bedste hilsener
Niels

Men elektrificeringen er vel irrelevant for de dieseltog som NJ bruger? Selve elektrificeringen udføres vel om natten, ligesom på Fredericia-Aarhus i øjeblikket.

Der burde ikke være noget til at hindre en forlængelse af togene fra Skørping til Hobro i K25. Det sidste større sporarbejde mellem Aarhus og Aalborg skal gennemføres i 2024 og afsluttes med ibrugtagning af ETCS. De udlejede Desiro togsæt til Lokaltog skal også tilbageleveres ultimo 2024, så der med leveringen af de fire Lint togsæt i 2021 er togsæt nok til forlængelsen.

Men der skal selvfølgelig ansættes nogle flere lokomotivførere, hvis Nordjyske Jernbaner også skal betjene de mellemliggende stationer i hele driftsdøgnet alle dage. De skal snart ansættes og påbegynde uddannelse hvis de skal være køreklare til K25.

Anders

Mon ikke det handler om at lyntogene vil accelerere bedre hvis de køres af elektriske togsæt - og derved findes de famøse sekunder der skal til for at få standsning i Hobro til at fungere.

Med andre ord - elektrificeringen er også nødvendig.

Mvh
Lars

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato  2/10-22, 17:37Lokalt drøftes det, om ordningen skal udvides til at omfatte strækningen Hobro-Frederikshavn. En sådan ændring vil kunne have omfattende konsekvenser, for hvis der kan findes de fornødne sekunder til at de kommende Superlyntog København-Odense-Aarhus-Randers-Aalborg kan få standsning i Hobro, vil der i Hobro kunne skabes meget fine forbindelser mellem himmerlandske stationer på strækningen Arden-Skalborg (stationerne Arden, Skørping, Støvring, Svenstrup og Skalborg) og Superlyntogene.


Og så kan man i stilfærdighed ærgre sig over, at havnesporet i Hobro af hensyn til mejeriet nedlagdes, så muligheden for at starte/slutte i midtbyen forskertsedes.  :(


Gå op Sider:[1]

Lokomotivfabrikker


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak