Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Første Vectron Scandinavia til ELL Sverige
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: Per Holm Dato 15/10-22, 14:19
Citat fra: 1993matias Dato 15/10-22, 13:07Man skal køre på strækningen mindst en gang om året for at opretholde strækningskendskab
Det kan vist hurtigt blive et ret omfattende "strækningsbogholderi" der skal føres.  ???

Hvor meget kendskab skal der til for at have strækningskendskab? Er det nok at have været i Næstved en gang om året for at have strækningskendskab til strkn. 2 eller skal man have kørt helt til Rødby Færge og retur?


https://www.ft.dk/samling/20151/almdel/tru/bilag/390/1667881.pdf

Noget jeg har funderet over er at efterhånden som signalprogrammet udvider sig... Er det så længere nødvendigt med strækningskendskab? Alle signaler er i førerbordet. De skal ikke vide om de står til højre eller venstre eller andre særheder. Alle kørtilladelser kommer i førerbordet. Det ville gøre mange ting mere fleksible hvis de krav blev lempet/forsvandt. Men der er sikkert nogen der mener noget andet :)

Citat fra: Svend Dato 15/10-22, 23:06
Citat fra: Per Holm Dato 15/10-22, 14:19
Citat fra: 1993matias Dato 15/10-22, 13:07Man skal køre på strækningen mindst en gang om året for at opretholde strækningskendskab
Det kan vist hurtigt blive et ret omfattende "strækningsbogholderi" der skal føres.  ???

Hvor meget kendskab skal der til for at have strækningskendskab? Er det nok at have været i Næstved en gang om året for at have strækningskendskab til strkn. 2 eller skal man have kørt helt til Rødby Færge og retur?


https://www.ft.dk/samling/20151/almdel/tru/bilag/390/1667881.pdf

Som er Banedanmarks variant. En jernbanevirksomhed kan fint gøre det mindre restriktivt end det der, så længe den lever op til bekendtgørelse 1212 af 20/11/2017 og i praksis Branchenormer for licens og certifikatuddannelser (lokomotivfører). Sidstnævnte kan den enkelte jernbanevirksomhed i princippet også selv have et alternativ til, men mig bekendt følger alle i dk branchenormen.

Citat fra: Frank Poulsen Dato 16/10-22, 08:43Noget jeg har funderet over er at efterhånden som signalprogrammet udvider sig... Er det så længere nødvendigt med strækningskendskab? Alle signaler er i førerbordet. De skal ikke vide om de står til højre eller venstre eller andre særheder. Alle kørtilladelser kommer i førerbordet. Det ville gøre mange ting mere fleksible hvis de krav blev lempet/forsvandt. Men der er sikkert nogen der mener noget andet :)

Og hvordan inddeler man strækningerne?

Der er ingen stationsgrænser længere, så hvor langt må eks. en lkf-A (køremand) køre ud fra et område med sporskifter?

Mvh. Jens

Citat fra: andersj Dato 14/10-22, 19:52DSB har intet med hverken SJ's eller Snälltågets nattog at gøre. DSB er konkurrenter til begge selskaber
Det var dog tæt på, at DSB skulle have været operatør på SJ's nattog i Danmark. Det blev dog for bøvlet til sidst, da Vectron netop ikke kunne køre i Sverige.

Første Vectron Scandinavia til ELL Sverige
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 18/10-22, 15:13.
Citat fra: Simon Poulsen Dato 18/10-22, 14:55Det blev dog for bøvlet til sidst, da Vectron netop ikke kunne køre i Sverige.

Kørsel i Sverige kræver pt. ATC2-STM.

DSB har ingen Siemens  Vectron med ATC2-STM; det vil Alpha Rail til gengæld have.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Første Vectron Scandinavia til ELL Sverige
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 18/10-22, 15:36.
Citat fra: Simon Poulsen Dato 18/10-22, 14:55Det blev dog for bøvlet til sidst, da Vectron netop ikke kunne køre i Sverige.

Rettet:
Kørsel i Sverige med ETCS kræver pt. ATC2-STM.

DSB har ingen Siemens  Vectron AC med ATC2-STM; det vil Alpha Trains til gengæld have.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Simon Poulsen Dato 18/10-22, 14:55
Citat fra: andersj Dato 14/10-22, 19:52DSB har intet med hverken SJ's eller Snälltågets nattog at gøre. DSB er konkurrenter til begge selskaber
Det var dog tæt på, at DSB skulle have været operatør på SJ's nattog i Danmark. Det blev dog for bøvlet til sidst, da Vectron netop ikke kunne køre i Sverige.
Nu var det aldrig planen at DSB skulle kører over Øresund, men netop bøvlet med Øresund medførte at DSB ikke blev operatør i Danmark.

Det svenska och norska STM:et kallas ATC SE/NO och fungerar i samtliga ATC utrustade banor i Sverige och Norge bortsett från banorna (Linköping central) - Rimforsa / (Västervik). Detta gäller på grund av att dessa banor ingår i trafikeringssystem R (=Radioblock) och är därmed utrustade med RATC.

Hälsningar
Axel L

Gå op Sider: 1 [2]

Jernbanebøger

Orientekspressen

Orientekspressen. Pris 250 kr.

Læs mere
Nørre Smedeby skærvefabrik A/S
Nørre Smedeby skærvefabrik A/S

Her er historien om aktieselskabet Stenbrud & Skærvefabrik Nørre Smedeby med firmaets aktiviteter i både Smedeby og Fladbjerg. Skærvefabrikken ejede gennem tiden adskillige både damp- og motorlokomotiver i såvel smalsporede som normalsporede udgaver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak