Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Billeder og video

- NJ prøvekørsel Lindholm-Aalborg Lufthavn
NJ prøvekørsel Lindholm-Aalborg Lufthavn
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 16/10-22, 19:23.
I dag kom jeg tilfældigvis forbi lufthavnsbanen Lindholm-Aalborg Lufthavn, hvor denne passerer under Thistedvej. På afstand kunne jeg se, at en bil holdt med katastrofeblinket tændt øverst på vejoverføringen. Køreplanen på lufthavnsbanen er - som formentlig bekendt - yderst beskeden i øjeblikket (ét tog i timen i hver retning), og jeg kan derfor - i bedste Olsen-banden-stil - prale med, at jeg kan køreplanen udenad. Sådan til husbehov. Et blik på uret fortalte mig, at hvis bilen på vejoverføringen havde et ferrovialt ærinde, var der formentlig noget usædvanligt på vej. For det var ikke togtid.

Få sekunder efter kom NJ togsæt nr. 501 luntende mod Aalborg Lufthavn. Jeg aner ikke, hvad togsættet lavede dér. Men jeg gætter på, at der er tale om strækningsindøvelse. Togsættet var beskiltet "Prøvetog". Nogen der kan præsentere en toganmeldelse?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


16. oktober 2022. NJ togsæt nr. 501 på vej mod Aalborg Lufthavn. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.


Sidste søndag var det LM 610 der var derude som første NJ togsæt. Der er tale om uddannelseskørsel, men mere ved jeg ikke.

De ekstra tider du skal til at huske for lufthavnen kan findes her: https://www.nordjyllandstrafikselskab.dk/media/bus_togtrafik/re69_k23.pdf

Anders

Citat fra: andersj Dato 16/10-22, 19:48[...]
De ekstra tider du skal til at huske for lufthavnen kan findes her: https://www.nordjyllandstrafikselskab.dk/media/bus_togtrafik/re69_k23.pdf
Vent, betyder det så, at der slet ikke kommer til at køre tog i aftentimerne og om søndagen? Det er da noget af en nedgradering!

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: 1993matias Dato 16/10-22, 21:31
Citat fra: andersj Dato 16/10-22, 19:48[...]
De ekstra tider du skal til at huske for lufthavnen kan findes her: https://www.nordjyllandstrafikselskab.dk/media/bus_togtrafik/re69_k23.pdf
Vent, betyder det så, at der slet ikke kommer til at køre tog i aftentimerne og om søndagen? Det er da noget af en nedgradering!

Nordjyske Jernbaner kører som midlertidigt supplement til DSB indtil der er ETCS til Lufthavnen. Problemet er at der ikke er noget sikringsanlæg i Aalborg Lufthavn, så der kan kun være et tog derude ad gangen. Da IC og ICL både ankommer til og afgår fra Aalborg lige efter hinanden så kan de ikke begge to køre derud. Det ville også give en skæv frekvens på 15/45 minutter.

I 2024 ilægges de to sporskifter i Aalborg Lufthavn og ETCS tages i brug, dermed kan der være tre tog derude på en gang - to perronspor og et klargøringsspor. Nordjyske Jernbaner skal også køre direkte (Hobro)-Skørping-Hjørring-Hirtshals/Skagen og skal ikke betjene Aalborg Lufthavn i fremtiden.

At NJ skal køre derud er lige så meget også for at genoplive Aalborg Nærbane, da den er blevet noget amputeret de seneste år. I 2015 blev IC 1xx afkortet fra Aalborg til Lindholm da hvert andet tog skulle køre til Flensburg/Hamburg og derfor skulle tankes i Aalborg. I 2017 blev regionaltogene afkortet fra Lindholm til Aalborg da NJ overtog trafikken fra DSB - de ville kun bruge et togsæt på nærbanen, mens kørsel helt til Lindholm kræver to togsæt. I 2019 blev det så muligt at køre igennem fra Skagen-Lindholm-Skørping uden ophold i Aalborg, men i den anden retning mellem Skørping-Lindholm-Hjørring/Hirtshals stadig med et ophold på 20 minutter i Aalborg. NJ skulle allerede fra december 2021 køre til Aalborg Lufthavn, men i løbet af 2021 røg der lige en stor luns lokomotivførere til bl.a. Arriva. Så man har måtte afvente uddannelse af et nyt hold. 

De fleste problemer bunder i den lange blokafstand mellem Hobro og Aalborg, hvilket sætter store begrænsninger for togfølgen. Det skulle gerne blive meget bedre med ETCS så DSB kan køre skarp halvtimedrift Aarhus-Aalborg og NJ kan køre skarp halvtimedrift (Hobro)-Skørping-Aalborg.

Anders

Citat fra: andersj Dato 16/10-22, 22:03
Citat fra: 1993matias Dato 16/10-22, 21:31
Citat fra: andersj Dato 16/10-22, 19:48[...]
De ekstra tider du skal til at huske for lufthavnen kan findes her: https://www.nordjyllandstrafikselskab.dk/media/bus_togtrafik/re69_k23.pdf
Vent, betyder det så, at der slet ikke kommer til at køre tog i aftentimerne og om søndagen? Det er da noget af en nedgradering!

Nordjyske Jernbaner kører som midlertidigt supplement til DSB indtil der er ETCS til Lufthavnen.

Ja, okay. Det fremgår bare slet ikke af køreplanen, du linkede til. Der ser det ud som om, der ikke kører tog om søndagen. Ikke særlig brugervenlig information. Det kunne være smart, hvis NJ skrev, at der faktisk kører tog næsten hele døgnet alle ugens dage, bare med DSB som operatør.

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: andersj Dato 16/10-22, 22:03Det skulle gerne blive meget bedre med ETCS så DSB kan køre skarp halvtimedrift Aarhus-Aalborg og NJ kan køre skarp halvtimedrift (Hobro)-Skørping-Aalborg.

Det kræver også at IC og Lyn får samme standsningsmønster mellem Aarhus og Aalborg.

Citat fra: 1993matias Dato 16/10-22, 22:57
Citat fra: andersj Dato 16/10-22, 22:03
Citat fra: 1993matias Dato 16/10-22, 21:31
Citat fra: andersj Dato 16/10-22, 19:48[...]
De ekstra tider du skal til at huske for lufthavnen kan findes her: https://www.nordjyllandstrafikselskab.dk/media/bus_togtrafik/re69_k23.pdf
Vent, betyder det så, at der slet ikke kommer til at køre tog i aftentimerne og om søndagen? Det er da noget af en nedgradering!

Nordjyske Jernbaner kører som midlertidigt supplement til DSB indtil der er ETCS til Lufthavnen.

Ja, okay. Det fremgår bare slet ikke af køreplanen, du linkede til. Der ser det ud som om, der ikke kører tog om søndagen. Ikke særlig brugervenlig information. Det kunne være smart, hvis NJ skrev, at der faktisk kører tog næsten hele døgnet alle ugens dage, bare med DSB som operatør.

Der står:

Samtlige tog Aalborg Lufthavn - Aalborg - Skørping:
Se www.rejseplanen.dk

og

Samtlige tog Skørping - Aalborg - Aalborg Lufthavn:
Se www.rejseplanen.dk

Citat fra: Time will tell Dato 17/10-22, 00:34
Citat fra: andersj Dato 16/10-22, 22:03Det skulle gerne blive meget bedre med ETCS så DSB kan køre skarp halvtimedrift Aarhus-Aalborg og NJ kan køre skarp halvtimedrift (Hobro)-Skørping-Aalborg.

Det kræver også at IC og Lyn får samme standsningsmønster mellem Aarhus og Aalborg.

Ja, min kommentar tager udgangspunkt i DSB's Trafikvision 2030.

Anders

Idag 23/10 2022 var det NJ Dm 508, der kørte uddannelsestoget.


Det kører to gange om søndagen. Det ankom kl 10.50 og 14.50 til Aalborg Lufthavn.

Med venlig hilsen

Lasse Duusgaard

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak