Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Jernbanen og Folketingsvalg 2022
Gå ned Sider:[1] 2
Jernbanen og Folketingsvalg 2022
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 18/10-22, 21:37.
Jernbanen er fuldstændig fraværende ved dette Folketingsvalg. Det er der vist ikke noget nyt i. Jeg mindes faktisk intet Folketingsvalg, hvor jernbanen har været på dagsordenen.

Jeg blev derfor lidt overrasket, da jeg i dag stødte på denne valgplakat. Alt efter politisk observans kan man så være enig eller uenig i budskabet.

Personligt er jeg stor fortaler for flere jernbaner i Jylland - uden at jeg dog stemmer på liste Ø.

Men jeg sidder tilbage med et spørgsmål: Har den viste valgplakat samme udformning på Sjælland og på Fyn? ;D

Med venlige valghilsner

Thomas Boberg Nielsen

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Aalborg 18. oktober 2022. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.




Da plakaten er lige så usynlig i dit indlæg som jernbanen måske er i valg-debatten, er det svært at svare på.  :o  :P

Jernbanen og Folketingsvalg 2022
Af Leif Jørgensen, Hedehusene. 18/10-22, 21:59.
Billedet med plakaten er fuldt synligt nu. Men der er af og til nye indlæg, hvor billeder ikke kan ses de første minutter efter offentliggørelsen.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Vil det ikke være mere relevant med bedre frekvens på de jyske baner?

Mvh Vestjyden

Citat fra: vestjyden Dato 18/10-22, 22:32Vil det ikke være mere relevant med bedre frekvens på de jyske baner?

Nogle steder, andre steder kører toget så stor en omvej så det aldrig bliver rigtigt konkurrencedygtigt - eksempelvis Aarhus - Randers

Jernbanen og Folketingsvalg 2022
Af ivar. 18/10-22, 23:11.
Mon ikke, der er de baner, som der skal være. Der sidder ganske vist nogle med våde drømme om Tinglev-Tønder, men den snes mennesker stemmer næppe på liste Ø.

Bh
-ivar

Jernbanen og Folketingsvalg 2022
Af andersj, Aalborg. 18/10-22, 23:40.
Det er en lidt spøjs plakat, for Enhedslisten Nordjylland (som vel har opsat plakaten) har ikke som sådan flere nye jernbaner men mere jernbane som mærkesag.

Mærkesagen indenfor jernbanen er udbygning til dobbeltspor "nord for Aalborg" samt elektrificering for at muliggør både stationsåbninger og godstrafik til bl.a. Hirtshals Havn. Der er endda allerede afsat penge til en stationsåbning, men der er bare ikke plads i køreplanen til at det kan lade sig gøre på en enkeltsporet strækning.

Derudover presser man også på i forhold til resten af Timemodellen.

Men hovedbudskabet er nok i virkeligheden "investeringer i jernbaneprojekter fremfor vejprojekter".

Anders

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 18/10-22, 21:37Jernbanen er fuldstændig fraværende ved dette Folketingsvalg. Det er der vist ikke noget nyt i. Jeg mindes faktisk intet Folketingsvalg, hvor jernbanen har været på dagsordenen.

Jeg blev derfor lidt overrasket, da jeg i dag stødte på denne valgplakat. Alt efter politisk observans kan man så være enig eller uenig i budskabet.

Personligt er jeg stor fortaler for flere jernbaner i Jylland - uden at jeg dog stemmer på liste Ø.

Men jeg sidder tilbage med et spørgsmål: Har den viste valgplakat samme udformning på Sjælland og på Fyn? ;D

Med venlige valghilsner

Thomas Boberg Nielsen

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Aalborg 18. oktober 2022. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Lidt et sidespor... Det første jeg tænker er en ulovligt opsat valgplakat. Skal være 230cm over fortorvet, og mindst 30cm fra cykelstien (målt vandret).

Jernbanen og Folketingsvalg 2022
Af dysharmonica. 19/10-22, 15:58.
Seneste redigering: 19/10-22, 15:59 af dysharmonica
Citat fra: vestjyden Dato 18/10-22, 22:32Vil det ikke være mere relevant med bedre frekvens på de jyske baner?

Sammenlignet med peer-lande - Schweiz, Østrig, Holland, Tjekkiet, har vi alt for få jernbanelinjer i Danmark. Nettet er meget tyndt - uden for os Sjælland, altså.

Så selvom høj frekvens er god og nødvendig, har Danmark simpelthen brug for flere linjer.

Citat fra: dysharmonica Dato 19/10-22, 15:58
Citat fra: vestjyden Dato 18/10-22, 22:32Vil det ikke være mere relevant med bedre frekvens på de jyske baner?

Sammenlignet med peer-lande - Schweiz, Østrig, Holland, Tjekkiet, har vi alt for få jernbanelinjer i Danmark. Nettet er meget tyndt - uden for os Sjælland, altså.

Så selvom høj frekvens er god og nødvendig, har Danmark simpelthen brug for flere linjer.

Hvor i Jylland kunne det være?

Mvh Vestjyden

Nordsjælland mangler flere jernbane-Letbane linjer.
F.eks. ville en linjeføring fra Frederiksværk over Ølsted til Vinge og fra Farum til Vinge/Frederikssund over Slangerup, med S.tog forbindelse til København kunne sikre mere plads på de nuværende veje ind mod København, de er stærkt overbelastede og forurenende samt skaber total trafikkaos i København og nærmeste omegn.
En udbygning af Letbanenettet imellem de tæt befolkede byer i  Nordsjælland ville kunne sikre både Københavnerne og borgerne i Nordsjælland et bedre klima og større sikkerhed for de der absolut skal bruge vejnettet.
                Hilsen Peer

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 18/10-22, 21:37Men jeg sidder tilbage med et spørgsmål: Har den viste valgplakat samme udformning på Sjælland og på Fyn? ;D
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Aalborg 18. oktober 2022. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Kære Thomas,

Personligt har jeg her - øst for Storebælt - ikke observeret "noget lignende"; jeg skal tilbage til regionsrådsvalget NOV 2021 for at finde en plakat, som berører det tema, som Peer Pedersen i øvrigt anslår i sit indlæg:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Billedkilde: Kommunikationsforum.

Disclaimer: Ej heller jeg stemmer på omhandlede parti; min stemmeafgivelse er omfattet af den almindelige valghemmelighed.

Bedste hilsener
Niels

Citat fra: andersj Dato 18/10-22, 23:40Det er en lidt spøjs plakat, for Enhedslisten Nordjylland (som vel har opsat plakaten) har ikke som sådan flere nye jernbaner men mere jernbane som mærkesag.

Mærkesagen indenfor jernbanen er udbygning til dobbeltspor "nord for Aalborg" samt elektrificering for at muliggør både stationsåbninger og godstrafik til bl.a. Hirtshals Havn. Der er endda allerede afsat penge til en stationsåbning, men der er bare ikke plads i køreplanen til at det kan lade sig gøre på en enkeltsporet strækning.

Derudover presser man også på i forhold til resten af Timemodellen.

Men hovedbudskabet er nok i virkeligheden "investeringer i jernbaneprojekter fremfor vejprojekter".

Nu indeholder Timemodellen jo også to nye baner - eller i hvert fald linjeføringer - i form af Hovedgård-Hasselager og en Vejle Fjord-forbindelse. Ikke just i Nordjylland, men dog til gavn for nordjyder, som skal til resten af landet. Og så er der jo også Århus-Silkeborg, som sidst jeg kiggede også lå i Jylland. Og får Enhedslisten 90 mandater, så kan de nok godt komme op med et par stykker til (ny forbindelse nord ud af Århus fx).

Men ja - det er en valgplakat, med dertil hørende forenklet budskab. Og faktuelt forkert er det altså ikke.

Citat fra: vestjyden Dato 19/10-22, 16:24
Citat fra: dysharmonica Dato 19/10-22, 15:58
Citat fra: vestjyden Dato 18/10-22, 22:32Vil det ikke være mere relevant med bedre frekvens på de jyske baner?

Sammenlignet med peer-lande - Schweiz, Østrig, Holland, Tjekkiet, har vi alt for få jernbanelinjer i Danmark. Nettet er meget tyndt - uden for os Sjælland, altså.

Så selvom høj frekvens er god og nødvendig, har Danmark simpelthen brug for flere linjer.

Hvor i Jylland kunne det være?

Syd Jylland er en god start. https://sydtrafik.dk/media/qybnnafq/togets-rolle-i-sydtrafiks-omraade_adlegacy.pdf
(Fyn er også yderst tyndt serveret.)

Jernbanen og Folketingsvalg 2022
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 27/10-22, 12:39.
Syd danmark og jernbaner

Har de ikke i nyre tid fjernet banen Vojsens og Haderslev
så er Syd trafik vel ikke til Lokal baner??

Gå op Sider:[1] 2

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak