Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Aarhus Letbane sporgruppe 500?
Aarhus Letbane sporgruppe 500?
Af andersj, Aalborg. 18/10-22, 22:47.
Det har længe undret mig hvad formålet med "spor A" i sporgruppe 500 er i Aarhus. Som det ses på ses på TIL (Trafikal Information om Aarhus Letbanestrækning) er der forberedt at der kan holde tre tog på sporet, men jeg tror aldrig jeg har set noget holde der.

Måske det bruges ved uregelmæssigheder? Eller var der et andet formål med sporet dengang man byggede letbanen?
Der er jo ikke ret langt ud til depotet med massere af opstillingsplads og L1 benytter vendesporet inde ved Aarhus H.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Anders

Citat fra: andersj Dato 18/10-22, 22:47Det har længe undret mig hvad formålet med "spor A" i sporgruppe 500 er i Aarhus. Som det ses på ses på TIL (Trafikal Information om Aarhus Letbanestrækning) er der forberedt at der kan holde tre tog på sporet, men jeg tror aldrig jeg har set noget holde der.

Måske det bruges ved uregelmæssigheder? Eller var der et andet formål med sporet dengang man byggede letbanen?
Der er jo ikke ret langt ud til depotet med massere af opstillingsplads og L1 benytter vendesporet inde ved Aarhus H.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 
Formålet var opstilling eller venteplads for op til 4 køretøjer (som et enkelt letbanetogsæt) kaldes, men det er korrekt, at det ikke bliver brugt sådan. Det har dog været anvendt som opstilingsspor for Aarsleffs vedligeholdelseskøretøjer så sent som for et par uger siden.

Sporet bliver dog nok anvendt igen, når BDK skal til at elektrificere på Aarhus H, og når der skal bygges om, for så bliver spor 1 formentligt spærret i visse tider af døgnet.

/ Jan

Aarhus Letbane sporgruppe 500?
Af andersj, Aalborg. 20/10-22, 19:07.
Tak for svaret Jan.

Anders

Gå op Sider:[1]
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak