Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Præcis i dag fylder Metroen 20 år
Metroselskabets pressemeddelelse af 19. oktober 2022:

"20 år med Metroen har forandret hovedstaden fra storby til metropol
Siden åbningen i 2002 har Metroen flyttet over en milliard passagerer rundt i hovedstaden, og på en almindelig uge benytter flere end to millioner sig af muligheden for at komme hurtigt og nemt rundt i byen. Det gør Metroen til hovedstadens mest benyttede transportmiddel. Metroen har forandret hovedstaden fra storby til metropol, og efter de første 20 år er kerneopgaven stadig en stabil drift og høj passagertilfredshed, mens en helt ny metrolinje, M5, er på tegnebrættet."


Læs hele pressemeddelelsen her: https://m.dk/nyheder/20-%C3%A5r-med-metroen-har-forandret-hovedstaden-fra-storby-til-metropol/ .

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Nyt Metrosæt nr. 11 i Cityringens CMC, 27.11.2018 (nm).

M.v.h.
Niels

Goddag i forummet

Her er et par billeder fra Ørestad station på åbningsdagen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

v.h.
Ottoemil

Præcis i dag fylder Metroen 20 år
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 19/10-22, 10:50.
Tillykke til København og Danmark.

Det har vist sig at være en god beslutning.
Husker lange tråde og Metro kontra sporvogne.
Nuvel sporvogne ville have et tæt spor system i forhold til hvad Metroen kan tilbyde.
Om end ikke alle er enig i alt, så øst Amager kontra Amagerbrogade. Parken og Rigs hospitalet. Der er jeg forsat uenig. Tror man skal være modige og tænke Metro ind i by områder, hvor det måske, er lige det man tænker først. Vil kunne udvikle andre byområder.

Spørgsmål:
Hvordan med økonomien i M1+2 følges afviklingen i gælden?

Endnu engang tillykke herfra.

Citat fra: Ottoemil Dato 19/10-22, 10:17Her er et par billeder fra Ørestad station på åbningsdagen.

Mange tak for fotos Ottoemil; hæng gerne flere på.

Qua mit daværende embede var jeg gæst ved såvel kontraktunderskrivelsen på Københavns Rådhus i oktober 1996 som ved indvielsesceremonien på Kongens Nytorv for 20 år siden.

Desværre havde jeg ingen af gangene kamera med.

Bedste hilsener
Niels


Ja så er det 20 år siden man gik rundt med en metronøglesnor med farve for det tidsrum man kunne køre med  :)
Jeg har desværre heller ikke ét billede fra den dag, men sikke en oplevelse.
Nogle år senere, d. 24. januar 2004, åbnede Flintholm station. Der fik jeg taget lidt billeder.


(Klik på billede for galleri)


Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Goddag i forummet.
Desværre tog jeg ikke så mange billeder på åbningsdagen, men her er et par stykker mere.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Der var stor tilstrømning til Nørreport station

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Rulletrapperne på Nørreport station. Mange er på vej ned - kun få op!

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Ørestad station.

v.h.
Ottoemil
 

Gå op Sider:[1]
Hedehusene Skærvefabrik A/S
Hedehusene Skærvefabrik A/S

I 1892 stiftede ingeniør Peter Madsen "P. Madsens Skjærvefabrik og Grusgrav ved Hedehusene" og startede dermed gruseventyret i Hedehusene. Her er historien om virksomheden med fokus på både de smalsporede og de normalsporede baner samt de tilhørende lokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak