Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Aarhus Letbane lagt ned af frost
Citat fra: mss Dato 20/10-22, 08:15Så det virkede åbenbart ikke med olien:
https://stiften.dk/artikel/termometeret-viste-tirsdag-middag-15-grader-men-for-aarhus-letbane-er-det-vinter-allerede-nu

I vinterberedskabet indgår også - jf. dit link -  vejrobservationer:

"Aarhus Letbane overvåger dagligt temperatur, luftfugtighed og vind via et vejrvarslingssystem med data fra DMI. Hvis det vurderes, at sandsynligheden er høj, melder letbanen ind til Midttrafik, at der skal indsættes erstatningsbusser."

..... samt vinterpantografer, der skal kunne kratte is af køretråden; hvordan mon med dem?

M.v.h.
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato 20/10-22, 09:52
Citat fra: mss Dato 20/10-22, 08:15Så det virkede åbenbart ikke med olien:
https://stiften.dk/artikel/termometeret-viste-tirsdag-middag-15-grader-men-for-aarhus-letbane-er-det-vinter-allerede-nu

I vinterberedskabet indgår også - jf. dit link -  vejrobservationer:

"Aarhus Letbane overvåger dagligt temperatur, luftfugtighed og vind via et vejrvarslingssystem med data fra DMI. Hvis det vurderes, at sandsynligheden er høj, melder letbanen ind til Midttrafik, at der skal indsættes erstatningsbusser."

..... samt vinterpantografer, der skal kunne kratte is af køretråden; hvordan mon med dem?

M.v.h.
Niels

Bild från Sverige, där det går tåg även långt i norr, inklusive vintern.

Citat fra: Bengt Larsson Dato 22/10-22, 23:13Bild från Sverige, där det går tåg även långt i norr, inklusive vintern.


På 750VDc?

/ Jan

Citat fra: Bengt Larsson Dato 22/10-22, 23:13Bild från Sverige, där det går tåg även långt i norr, inklusive vintern.
Det er ikke hård frost, men kombination af frost og høj luftfugtighed, som er lige omkring 0 grader, som giver problemer med rimfrost på køreledningerne.

Citat fra: steenth Dato 23/10-22, 09:44Det er ikke hård frost, men kombination af frost og høj luftfugtighed, som er lige omkring 0 grader, som giver problemer med rimfrost på køreledningerne.

Er det altid 'ude på landet' at problemerne optræder, eller er rimbekæmpelsen mere vellykket inde i byen?

Eskild

Citat fra: jaer Dato 23/10-22, 08:06
Citat fra: Bengt Larsson Dato 22/10-22, 23:13Bild från Sverige, där det går tåg även långt i norr, inklusive vintern.


På 750VDc?


I Finland har letbanetogene to pantografer, og det løser tilsyneladende problemet. Den første skraber frosten af, og så kan nr to tage strøm ned uden problemer.

Hvis isproblemerne i Århus ligner det vi ser på denne video:
så kan jeg godt forstå det ikke lige lader sig løse.
mvh
Jan-Eddie

Gå op Sider:[1]
DB CargoIndsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak