Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- At strande i Köln
Kalder alle erfarne togrejsende gennem Tyskland...

Jeg har nu fire gange på et halvt år rejst gennem Tyskland - alle fire gange via Bruxelles og Köln, og alle fire gange er jeg strandet og forsinket i eller omkring Köln.

Er jeg bare uheldig, eller er det et mønster, andre kender? Og er der en løsning - f.eks. at tage en rute, f.eks. over Amsterdam?

Jeg glæder mig til at høre fra nogen, der er mere erfarne og klogere.

At strande i Köln
Af andersj, Aalborg. 21/10-22, 12:47.
Deutsche Bahns punktlighed var i august helt nede og skrabe 56,8% rettidige fjerntog - altså ca. hvert andet fjerntog var mere end 5 minutter forsinket og ca. hvert fjerde var mere end 15 minutter forsinket.

Men hvad er din destination?

Anders

F'orsinkelser i Tyskland
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 21/10-22, 13:25.
Jeg har slev ved flere anledndinger opplevd å bli forsinket i Tyskland.Samtidig har jeg opplevd at DB har vist en enestående vilje og evne til å bistå til å få meg frem til destinasjonen innen rimelig tid.

Den seneste hendelsen var en reise fra Eisenach til Augsburg i forrige måned. Reisen var bestilt over bahn.de, men første del av reisen måtteforegå med FlixTrain fordi DB selv ikke hadde noen forbindelse som passet. Det var bahn.de som foreslo Flix-forbindelsen.

Flix-toget var 20 minutter forsinket, og dermed røk forbindelsen videre i Erfurt. Jeg gikk inn på DB Reisezentrum i Eisenach og spurte hva jeg nå skulle gjøre. På et halvt minutt hadde jeg en ny reiseplan i hånden, og et halvt minutt deretter tikket den samme rieseplanen inn på DB-apen - sammen med en alternativ reiseplan for sikkerhets skyld. Den siste fikk jeg ikke bruk for. Det ble én ekstra omstigning, men jeg var fremme i augsburg bare en halvtime senere enn jeg skulle ha vært der etter den opprinnelige planen. Og hele veien ble jeg møtt med smil. Kun én konduktør var litt bekymret da hun så destinasjonen min, for toget kjørte ikke den veien. Men da jeg forklarte at jeg visste hvor jeg skulle bytte tog underveis, var alt i orden.

Jeg kan i det hele tatt ikke få fullrost DB nok for deres servicemindethet. Det er mange som kunne ha noe å lære av dem (ikke minst Lufthansa, et flyselskap jeg skyr som pesten!).

At strande i Köln
Af Per Tenstrand. 21/10-22, 15:13.
Kære Thorbjørn,

Der har været mange, mange problemer på ruten Bruxelles - Köln - Hamburg (- København) i adskillige år, mindst fra 2016.
Alternativet via Amsterdam er der også rigtigt mange problemer med (i år især sporarbejder i Tyskland), men også nedslidt togmateriel
bidrager til store forsinkelser og aflysninger på dén rute.
Når man står i Köln kan et alternativ evt. være at køre Köln-Wuppertal-Hannover (-Hamburg), dér har jeg oplevet pålidelig drift, i modsætning til turen over Düsseldorf-Münster.
Jeg har ikke prøvet at køre Köln-Frankfurt (-Hamburg), en længere vej, men måske mere pålidelig...?
Turen Hamburg - København er i øvrigt bestemt heller ikke "stabil"... :-\
God tur !
Per Tenstrand

At strande i Köln
Af Thorfinn. 23/10-22, 10:05.
Banerne i Tyskland er fuldstændig overbelastet og sparet ihjel. At DB har vedligeholdt noget materiel efter "ride to failure" gør tingene ikke bedre.
Köln er nu ikke det værste sted at strande - Hvis "Rollbanen" (Hamburg-Bremen-Ruhrgebiet) er nede, kan du tage omvejen over Hannover (skønt HAN-HH giver garanti for forsinkelse. Men du kommer videre.
Med "DB railnavigator" finder du forbindelsen.
Billet med togbinding i hvilket som helst tog fra DB er det nye normal. Der er ingen der længere kan følge med i forbindelser der ikke kunne opnås. Og husk at hos DB gælder stadig: vi fylder stolene op før folk skal stå. Er der ingen ledige sæder i 2 kk. Så sæt dig på 1.

Citat fra: Thorfinn Dato 23/10-22, 10:05Og husk at hos DB gælder stadig: vi fylder stolene op før folk skal stå. Er der ingen ledige sæder i 2 kk. Så sæt dig på 1.


Er dette en nedskreven regel? På TOGREJSER-gruppen på Facebook har der været spurgt, om rejsende på 2. klasse - der pga. af forsinkelser ikke har nået det tog, de havde pladsbillet til, og i stedet må rejse uden pladsbillet på et senere tog uden ledige pladser på 2. klasse - må sætte sig på 1. klasse. Nogle mente, at dette var en ret, da de jo var blevet forsinkede pga. netop DB, mens jeg selv mente, at de måtte henlade sig på togførerens konduite.

At strande i Köln
Af andersj, Aalborg. 23/10-22, 17:25.
Nej, man må ikke af eget initiativ sætte sig på 1. klasse med en billet til 2. klasse hos Deutsche Bahn. Det skal være med forudgående tilladelse fra togpersonalet eller DB.

Anders

At strande i Köln
Af Thorfinn. 3/02-23, 22:12.
Citat fra: Thomas Rasmussen Dato 23/10-22, 15:32
Citat fra: Thorfinn Dato 23/10-22, 10:05Og husk at hos DB gælder stadig: vi fylder stolene op før folk skal stå. Er der ingen ledige sæder i 2 kk. Så sæt dig på 1.


Er dette en nedskreven regel? ....

i sådan en situationer holder jeg mig til
regel nr. 1: Følg personalets anvisning.
og    nr. 2: Tag hensyn til medrejsende.
og den almene: Brug din sunde fornuft!


Hensyn til DJØF'ernes 503679. procedure i 10478. regelbog er ikke nødvendigvis formålstjenestligt i disse tilfælde.
Og når personalet nu ikke kan kæmpe sig igennem de menneskemasser der står på en fredag i gangene, kan de ikke anvise noget.

og ja, jeg blev endda også opfordret af personale til ikke at stå i gangen og sætte mig på 1. Kl. og nej, jeg ved ikke om det er nedskreven


Gå op Sider:[1]
Hectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak