Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Kontrakten på batteritog til Midtjyske Jernbaner er underskrevet
Gå ned Sider:[1] 2
I dag blev kontrakten på de 7 Siemens Mireo Plus B batteritog til Midtjyske Jernbaner underskrevet.

Der har gået nogle rygter om togene og i går blev det så bekræftet af Midtjyske Jernbaner selv på et oplæg arrangeret af NJS. Togene som Siemens bød med bliver ikke godkendt til at køre med strømaftageren hævet. Det er altså tale om rene batteritog, der kun må og kan køre på batterierne. Stadler havde budt ind med et elektrisk tog med batterier, som også ville kunne køre på strøm fra køreledningerne og oplade under kørsel. Men det er der ikke rigtig behov for hos Midtjyske Jernbaner.

Siemens rene batteritog gør dem billigere, da kravene til test og godkendelser er mildere og det var medvirkende til at de vandt over Stadler. Der er dog sandsynligvis blot tale om en softwaremæssig spærring af funktionen i Mireoerne.

Præsentationen fra Midtjyske Jernbaner til NJS kan ses her: https://drive.google.com/file/d/1k_L0U-lKoGEkBvYBmv52lb8U6s7B3gz2/view

Bemærk dog at man på side 15 har vist interiørbillederne fra Stadlers tilbud.
Banedanmark elektrificere alle perronspor i Skjern og Holstebro, mens Midtjyske Jernbaner opsætter strømskinner på Lemvig station - der er mindre risiko for at de falder ned i det vestjyske blæst.

Artikel om kontraktindgåelse https://www.tvmidtvest.dk/lemvig/underskrifter-til-millioner-nu-kommer-de-foerste-batteritog

Anders

Så kom den officielle pressemeddelelse fra Siemens også: https://press.siemens.com/global/en/pressrelease/siemens-mobility-supply-first-battery-powered-mireo-plus-b-trains-denmark?linkId=300000002381729

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Anders

Det er jo bare smag og behag og helt subjektivt, men jeg synes godt nok, at snuden er usædvanlig grim.

Lemvig Folkeblad 18 dec. 2022:

"Jernbane på kontrolvisit om batteritog: Vi er på rette spor
De første to togsæt ventes leveret i sommeren 2024, hvor de skal prøvekøres og sikkerhedsgodkendes.
Bestyrelsen for Midtjyske Jernbaner er ikke tvivl. De er på rette spor, når de har bestilt batteritog til de vestjyske banestrækninger.
Der vurderer formanden for bestyrelsen, Arne Lægaard (V), der sammen med sine bestyrelseskolleger samt medarbejdere på banen har besøgt togfabrikken Siemens, der skal levere de nye batteritog til banen."


Læs hele artiklen her: https://folkebladetlemvig.dk/artikel/jernbane-p%C3%A5-kontrolvisit-om-batteritog-vi-er-p%C3%A5-rette-spor .

M.v.h.
Niels

Personligt finder jeg det kedeligt at alle regional tog, blev et fælles køb.

Ellers er jeg spændt på jernbane udvikling de næste år.
Kørerstrøm
Signal system
2x DSB tog sæt
Lokal tog, renovering af banen
Lokal tog indkøb af togsæt
Letbaner

Masser at følge med i.  8)  8)

Citat fra: hummel_62 Dato 18/12-22, 18:28Personligt finder jeg det kedeligt at alle regional tog, blev et fælles køb.

? ? ? ? ? ?

Citat fra: Niels Munch Dato 18/12-22, 18:52
Citat fra: hummel_62 Dato 18/12-22, 18:28Personligt finder jeg det kedeligt at alle regional tog, blev et fælles køb.

? ? ? ? ? ?
Thi hi ja ikke klogt skrevet.
Jeg havde håbet på et fælles køb.
Videns deling, måske bedre pris, og kunne flytte dem rundt, mellem drift selskaber og baner

Citat fra: hummel_62 Dato 18/12-22, 19:22
Citat fra: Niels Munch Dato 18/12-22, 18:52
Citat fra: hummel_62 Dato 18/12-22, 18:28Personligt finder jeg det kedeligt at alle regional tog, blev et fælles køb.

? ? ? ? ? ?
Thi hi ja ikke klogt skrevet.
Jeg havde håbet på et fælles køb.
Videns deling, måske bedre pris, og kunne flytte dem rundt, mellem drift selskaber og baner

Jeg tænker lidt over, hvad fordelen i dette skulle være? IC5 ville fx være noget overdimensioneret til VLTJ eller Østbanen :)

Det er åbenbart gået jule ferie i mit formulering center ;D

Det jeg tænkte var et fælles indkøb til alle lokalbaner. Det som er Regionernes ansvar, så længe det varer.

Citat fra: hummel_62 Dato 18/12-22, 20:02Det er åbenbart gået jule ferie i mit formulering center ;D

Det jeg tænkte var et fælles indkøb til alle lokalbaner. Det som er Regionernes ansvar, så længe det varer.

Ah ja, så gav det mere mening :) Der har før været snak om, at man kunne koble sig på hinandens udbud af tog. Jeg er dog ikke helt klar over, hvad mulighederne reelt er.

Citat fra: banemanden Dato 18/12-22, 20:26
Citat fra: hummel_62 Dato 18/12-22, 20:02Det er åbenbart gået jule ferie i mit formulering center ;D

Det jeg tænkte var et fælles indkøb til alle lokalbaner. Det som er Regionernes ansvar, så længe det varer.

Ah ja, så gav det mere mening :) Der har før været snak om, at man kunne koble sig på hinandens udbud af tog. Jeg er dog ikke helt klar over, hvad mulighederne reelt er.

Det gav Lasse en vurdering af her: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,714.msg4717.html#msg4717 .

M.v.h.
Niels

Så, togene skal lades via strømaftager på taget samt hjulene som elektrisk kontakt til 25 kV AC?
Så togene er ikke godkendt til at køre med strømaftageren foldet ud, men må godt hæve og anvende strømaftageren mens toget står stille?

Hvis det har sparet penge og tid, uden at hæmme den daglige drift, virker det som et fint kompromis. (Det bliver jo nok yderst sjældent at toget skal køre på tværs af Danmark, og dermed potentielt kunne have glæde af at lade under kørsel.)

El-tog er helt sikkert en god teknologi, med det lavest mulige energiforbrug til togdrift.

Kontrakten på batteritog til Midtjyske Jernbaner er underskrevet
Af Niels Munch. 18/02-23, 16:16.
Seneste redigering: 18/02-23, 16:20 af Niels Munch
Her er et konkret bud på togets ydre design:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Siemens Mobility Mireo B til Midtjyske Jernbaner.

Designet blev præsenteret i en udsendelse fra TV MidtVest 15.02.2023 om "Miljøduksen Danmark", hvor der fra min. ca. 15:15 til 16:25 vises et indslag med bl.a. togenes design og indretning:

https://www.tvmidtvest.dk/kais-klimarejse/miljoeduksen-danmark .

M.v.h.
Niels


Citat fra: Nikolai_B Dato 10/01-23, 18:28Så, togene skal lades via strømaftager på taget samt hjulene som elektrisk kontakt til 25 kV AC?
Så togene er ikke godkendt til at køre med strømaftageren foldet ud, men må godt hæve og anvende strømaftageren mens toget står stille?

Hvis det har sparet penge og tid, uden at hæmme den daglige drift, virker det som et fint kompromis. (Det bliver jo nok yderst sjældent at toget skal køre på tværs af Danmark, og dermed potentielt kunne have glæde af at lade under kørsel.)


Togene skal lade via strømaftageren, der kun hæves under stilstand under 25 kV. Derudover kan toget anvende bremseenergien til at oplade batterierne under kørsel.
At det har kunnet lade sig gøre at gennemføre dette indkøb så billigt, med den ret beskedne mængde tog, skyldes at Tyskerne generelt går over til 25 kV/50 Hz, når der skal laves ladestationer til batteritog. Dette er billigere, end at etablere en ladestation med tysk kørespænding, da "bystrømmen" kommer i 50 Hz i forvejen. Midtjyske Jernbaners nye tog, bliver derfor en meget tro kopi af de tog, som Siemens skal levere til NEB i Ostbrandenburg, De lader på tysk kørestrøm, når de kører under køreledning, og på 25 kV/50Hz på stationære ladestationer.
Det er muligt at ændre softwaren til kørsel på 25 kV i Danmark, men det koster penge, og det har MJ ikke rigtig behov for (indtil videre).

Et andet initiativ for at få prisen ned på togene, var at leverandørerne skulle levere togene "hvide", og så ville MJ selv finde et design, og få togene folieret. Samlet set vil sådan en løsning blive lidt billigere, og formentlig også et design, som MJ ville være mere tilfreds med, end de måske nok lige lidt "kedelige" designforslag, leverandørerne kunne komme med.

Jeg er ikke sikker på, at det endelige design er helt på plads endnu, men som Niels viser ovenfor, er forslaget fra gutterne fra Railcolor Design ved at blive spredt...

Lasse



Jeg er ikke sikker på, at det endelige design er helt på plads endnu, men som Niels viser ovenfor, er forslaget fra gutterne fra Railcolor Design ved at blive spredt...




Jeg var lige lidt unfair overfor Konstantin. Så jeg retter lige mig selv. Det er "RailcolorOntrack", der står bag designet. Det er et joint venture mellem Railcolor Design og OnTrack Creativity for Railways. 

Lasse

Gå op Sider:[1] 2
Billige jernbane T-shirts

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak