Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Tysklands populære €9 sommerbillet afløses nu af en €49 billet
I Tyskland er man nået til enighed om at ville introducere en €49 billet som efterfølger til den €9 billet, der med kæmpe success (= propfyldte tog) solgtes i juni, juli og august 2022. Den skal kunne sælges i alle årets måneder og vil - som €9 billetten - være gyldig til lokal og regional kollektiv trafik (altså ikke fjerntrafik).

Læs mere her: https://www.railwaygazette.com/policy/funding-deal-clears-the-way-for-germanys-49-monthly-ticket/62892.article .
(På engelsk; fordrer sign-in, registrering er gratis).

Billetten forudses at skulle være digital, men i det knap-så-digitaliserede-Tyskland (mit udsagn) drøfter man en "pap-kort" mulighed.

M.v.h.
Niels

Ifølge NDR.de forventes abonnementet til 49€ per måned at blive klar i løbet af første kvartal 2023, og ikke per 1. januar som først tænkt.

Deutschlandticket er digital og forudsætter fra starten en smartphone. Abonnementet forudsætter dertil at der betales fra ens bankkonto efter det tyske system, som forudsætter en konto i et tysk pengeinstitut.

HVV abonnenter, altså eksisterende abonnementskunder hos HVV vil automatisk blive overført til Deutschlandticket.

Citat fra: Nordexpress Dato 11/11-22, 15:26Deutschlandticket er digital og forudsætter fra starten en smartphone. Abonnementet forudsætter dertil at der betales fra ens bankkonto efter det tyske system, som forudsætter en konto i et tysk pengeinstitut.
Ifølge ADAC (det tyske FDM) er der også mulighed for at få et plastickort som bevis på abonnementet: https://www.adac.de/news/49-euro-ticket .
Det lyder som om at betalingen foregår med det tyske fænomen "Lastschrift", hvor en betaling trækkes direkte på kundens bankkonto - altså meget lig dansk Betalingsservice. SEPA-Lastschrift er en Europa-bred udgave af det tyske fænomen (kan vist også bruges hos nogle banker i Danmark), men så vidt jeg ved meget lidt udbredt/brugt udenfor Tyskland. Mærkeligt at man ikke tilbyder betaling via kreditkort - og ja, jeg ved godt at kreditkort stadig ikke er lige så udbredt i Tyskland som i Danmark, og det er nok den største årsag til at man til at starte med kun tilbyder betaling via Lastschrift.

Hilsen Mikkel

Betalingen er vel ikke mere mærkelig end, at man prøver at forbeholde tilbuddet til tyskere uden at erklære det direkte. En slags teknisk handelshindring om man vil.Det har jeg i bund og grund sympati for.

Gå op Sider:[1]

Lokomotivfabrikker

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak