Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- "DSB etablerer nyt værksted i Brabrand"
Gå ned Sider:[1] 2
DSB pressemeddelelse af 15. november 2022:

"DSB etablerer nyt værksted i Brabrand til 1,3 mia. kr.
DSB har indgået en betinget kontrakt med MT Højgaard Danmark om at opføre et værksted til eltogsæt i Logistikparken i Brabrand.
Det kommende værksted er 20.000 m2, det er udstyret med otte spor og har en kapacitet til at vedligeholde mere end 80 togsæt. Der etableres desuden en separat bygning til hjulafdrejning, og parkerings-, klargørings- og forsyningsfaciliteter. Udover selve byggeriet omfatter entreprisen også et større anlægsarbejde, hvor entreprenøren flytter 400.000 m3 jord - svarende til næsten 10 gange Amager Strandpark."


Læs hele meddelelsen her: https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/dsb-etablerer-nyt-varksted-i-brabrand-til-13-mia.-kr/ .

M.v.h.
Niels

"DSB etablerer nyt værksted i Brabrand"
Af TroelsH. 15/11-22, 18:08.
Seneste redigering: 15/11-22, 18:09 af TroelsH
Det er fint nok, men egenligt helt gak. Den oprindelig plan med området var at bygge en kombiterminal, så man kunne køre fragttog direkte til logistikparken, for gæt hvad der ligger der. Centrallager for Dansk Supermarked, Netto, Normal, og en fragtcentral oma. Pga den begrænsede plads, så kan der ikke udvides i nærheden med en kombiterminal, da der er tre motorveje og som ligger i vejen. Der er kun det ene område langs banen, som nu bliver til værksted.
Godsfragt på banen bliver ikke prioriteret herhjemme.

"DSB etablerer nyt værksted i Brabrand"
Af andersj, Aalborg. 15/11-22, 19:21.
Citat fra: hummel_62 Dato 15/11-22, 18:37Kan ikke lade være med at tænke!
Hvorfor nyt værksted og ikke bruge de værksteder man har?

Fordi man har ikke nogle værksteder til 110 meter lange elektriske togsæt. De to nuværende værksteder på Sonnesgade i Aarhus er også bygget specifikt til IC3 og specifikt til IC4.

Der var dog planer om først at ombygge Fredericia til modtagecenter for IC5, hvilket blev droppet og erstattet med Helgoland. Men jeg ved ikke om det også er droppet, for det nye IC5 værksted i København ved Carsten Niebuhrs Gade forventes færdigbygget i foråret 2024.

Anders

"DSB etablerer nyt værksted i Brabrand"
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 16/11-22, 09:17.
Citat fra: andersj Dato 15/11-22, 19:21
Citat fra: hummel_62 Dato 15/11-22, 18:37Kan ikke lade være med at tænke!
Hvorfor nyt værksted og ikke bruge de værksteder man har?

Fordi man har ikke nogle værksteder til 110 meter lange elektriske togsæt. De to nuværende værksteder på Sonnesgade i Aarhus er også bygget specifikt til IC3 og specifikt til IC4.


så nye tog = nye værksteder ?
nå de kører jo 30-40 så der går noget tid før vi løber tør for jernbane nær bygge grunde

Der var dog planer om først at ombygge Fredericia til modtagecenter for IC5, hvilket blev droppet og erstattet med Helgoland. Men jeg ved ikke om det også er droppet, for det nye IC5 værksted i København ved Carsten Niebuhrs Gade forventes færdigbygget i foråret 2024.

Citat fra: hummel_62 Dato 16/11-22, 09:17
Citat fra: andersj Dato 15/11-22, 19:21
Citat fra: hummel_62 Dato 15/11-22, 18:37Kan ikke lade være med at tænke!
Hvorfor nyt værksted og ikke bruge de værksteder man har?
Fordi man har ikke nogle værksteder til 110 meter lange elektriske togsæt. De to nuværende værksteder på Sonnesgade i Aarhus er også bygget specifikt til IC3 og specifikt til IC4.
så nye tog = nye værksteder ?
Nej, nye tog der ikke kan være i de eksisterende værksteder = nye værksteder.

Hvad ville du ellers ? Købe de nye togsæt, og ombygge dem, så de kan være i de eksisterende værksteder ?

Citat fra: hummel_62 Dato 15/11-22, 18:37nå de kører jo 30-40 så der går noget tid før vi løber tør for jernbane nær bygge grunde
Hvis de nye togsæt er for lange til eksisterende værksteder, har du kun to muligheder.

Ny-/om-bygge værksteder; nogen har sikkert beregnet, at det er billigere at ny-bygge end at om-bygge.

Alternativt, at kun købe togsæt der kan være i de eksisterende værksteder. Den løsning er sikkert også overvejet/beregnet.

"DSB etablerer nyt værksted i Brabrand"
Af andersj, Aalborg. 16/11-22, 13:27.
Man skal også tænke på at de nuværende værksteder fortsat skal kunne vedligeholde de nuværende flåde parallelt med IC5 i en årrække. Derudover planlægges området ved Sonnesgade i Aarhus at blive byudviklet når DSB endeligt fraflytter værkstederne der.

Her er nogle illustrationer af det nye værksted:




Anders

"DSB etablerer nyt værksted i Brabrand"
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 16/11-22, 15:17.
ja der er de gamle togsæt som skal vedligeholdelse.
men de udgår ved løbende som de nye kommer....

så hvis man byggede sådan lidt  generelt så det ikke var specifik på et togsæt
økonomi optimering.

spænede hvos de vil bygge til IC6 og 7...

nå lad den ged ligge, det "tog" er jo kørt

Som det fremgår af ovenstående, har kært barn mange navne. Hvilket sted, der er det rigtige, vil jeg lade være op til læserne at vurdere.

I nogle kommende "kapitler", vil jeg vise lidt friske billeder og i øvrigt øffe lidt over sagen.

Men først skal vi have lokaliseret stedet:


Som der så ud engang. Kilde: Historisk Atlas.



Som der senere kom til at se ud. Kilde: Historisk Atlas.


Min interesse i det nye værksted skyldes udelukkende, at det kunne være blevet et lækkert sidespor på fri bane. Men det bliver det ikke. For i fremtiden findes "sidespor på fri bane ikke". Men jeg kan jo så trøste mig med, at der ca. samme sted på nordøstsiden af jernbanen 1873-1901 var et sidespor på fri bane benævnt Aarslev Teglværk.

Om sidesporet til det nye DSB værksted savner jeg oplysninger om sportilslutningen. Jeg kan ikke finde noget konkret. Det ser ud som om, der kun bliver ét sporskifte og at det blive lagt medgående i det sydgående spor i retningen Randers-Aarhus. Det vil sige, at der skal køres ad venstre spor i nordgående retning fra Brabrand og ud til sporskiftet. Det er der jo ingen ben i med det nye signalsystem. Men det pirrer da min jernbanesjæl.

Det er ligeledes ukendt for mig, hvor sporskiftet skal placeres. Noget konkret har jeg ikke kunnet finde, men det ser ud til at sporskiftet indbygges mellem stioverføringen for Espenhøjvej (blå cirkel) og vejoverføringen for Edwin Rahrs Vej.


Kilde: Miljøkonsekvensrapporten, Miljøstyrelsen/Trafikstyrelsen, 2021.

Et par billeder set fra Edwin Rahrs Vej mod nordvest:




27. april 2023. I midten ses den nye stioverføring for Espenhøjvej. Den har erstattet en tidligere vejoverføring. Til højre den dobbeltsporede jernbane mod Randers. Til venstre er der gjort plads til, at yderligere 1-2 spor kan passere under Esbenhøjvej. Sporskiftet kommer formentlig til at ligge medgående i det sydgående jernbanespor i retningen fra Randers mod Aarhus og placeret ca. ud for det røde rør. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Et par billeder set fra Espenhøjvej mod nordvest:




27. april 2023. Huset til højre er vogterhus nr. 81 i stærkt ombygget eller erstattet udgave. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.


Tre billeder set fra Espenhøjvej mod sydøst:






27. april 2023. Så vidt jeg kunne se, er man til højre i billedet i gang med at bygge et regnvandsbassin. Kilometermærkerne midt i billedet siger "Km 117,0". Bagerst ses Edwin Rahrs Vej. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.



Strækningen (Aarhus)- Aalborg Lufthavn får nyt signalsystem "ultimo 2024", det vil sige om godt halvandet år. Her ved det nye værksted har man opstillet to ETCS stopmærker. De er begge opstillet i det sydgående spor Randers-Aarhus. Der er ingen mærker opstillet ved det nordgående spor.

Det ene ETCS stopmærke er opstillet umiddelbart sydøst for Esbenhøjvej. Det bærer betegnelsen "ArL-041". Det er pt. drejet, således at det pt. står parallelt med sporet. Mærket er placeret, således at det - når det er drejet på plads - vil gælde for venstre spor i retningen Aarhus-Randers.

Det andet ETCS stopmærke er opstillet ca. 50 meter nordvest for Esbenhøjvej. Det bærer en ukendt betegnelse. Det er pt. drejet, således at det pt. står parallelt med sporet. Mærket er placeret, således at det - når det er drejet på plads - vil gælde for højre spor i retningen Randers-Aarhus.

Jeg har ikke et klap forstand på opstilling af ETCS stopmærker. Måske skal sporskiftet ligge mellem de to stopmærker? (Eller er det helt på månen?) - og altså ikke længere henne mod Edwin Rahrs Vej? For begge mærker gælder dog, at de - synes jeg - ser noget midlertidige ud?

Hermed afsluttes kapitel 5, der samtidig er det sidste kapitel i nærværende øfferi om sidesporet, der aldrig bliver et sidespor på fri bane.

Epilog: Hvis man "i gamle dage" skulle have bygget et nyt værksted med den aktuelle placering, ville det første, man ville have gjort, have været at etablere et sporskifte og så i øvrigt får alle materialer leveret pr. jernbanevogn. Men nej, de tider er desværre forbi.

Til sidst: Hvorfor "ArL"? Hvad står det for? Aarhus Logistikparken?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


27. april 2023. ETCS stopmærke "ArL-041" umiddelbart sydøst for Espenhøjvej-overføringen. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.


27. april 2023. Ukendt ETCS stopmærke umiddelbart nordvest for Espenhøjvej-overføringen. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.




Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 27/04-23, 21:44Strækningen (Aarhus)- Aalborg Lufthavn får nyt signalsystem "ultimo 2024", det vil sige om godt halvandet år. Her ved det nye værksted har man opstillet to ETCS stopmærker. De er begge opstillet i det sydgående spor Randers-Aarhus. Der er ingen mærker opstillet ved det nordgående spor.

Det ene ETCS stopmærke er opstillet umiddelbart sydøst for Esbenhøjvej. Det bærer betegnelsen "ArL-041". Det er pt. drejet, således at det pt. står parallelt med sporet. Mærket er placeret, således at det - når det er drejet på plads - vil gælde for venstre spor i retningen Aarhus-Randers.

Det andet ETCS stopmærke er opstillet ca. 50 meter nordvest for Esbenhøjvej. Det bærer en ukendt betegnelse. Det er pt. drejet, således at det pt. står parallelt med sporet. Mærket er placeret, således at det - når det er drejet på plads - vil gælde for højre spor i retningen Randers-Aarhus.

Jeg har ikke et klap forstand på opstilling af ETCS stopmærker. Måske skal sporskiftet ligge mellem de to stopmærker? (Eller er det helt på månen?) - og altså ikke længere henne mod Edwin Rahrs Vej? For begge mærker gælder dog, at de - synes jeg - ser noget midlertidige ud?

Til sidst: Hvorfor "ArL"? Hvad står det for? Aarhus Logistikparken?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
I denne situation kan du vist nogenlunde sammenligne de to stopmærker med et DS- eller et AM/DS-signal (tænk sidesporet i Hedehusene, eller mere lokalt Hasselager), altså at de dækker et sidespor på "fri bane" (som det jo ikke hedder i OR).
Så vidt jeg ved (jeg er ikke uddannet i OR) opstilles der ETCS-stopmærker foran alle infrastrukturobjekter, det vil i praksis sige ved alle sporskifter, overkørsler, (nogle) sporstoppere, og afgrænsninger til "permanente rangerområder" (sidespor).
ArL/Arl står helt rigtigt for "Aarhus Logistikparken".

Hilsen Mikkel

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 27/04-23, 20:18Det er ligeledes ukendt for mig, hvor sporskiftet skal placeres. Noget konkret har jeg ikke kunnet finde, men det ser ud til at sporskiftet indbygges mellem stioverføringen for Espenhøjvej (blå cirkel) og vejoverføringen for Edwin Rahrs Vej.
Der kommer en transversal øst for Edwin Rahrs Vej og et sporskifte mellem Edwin Rahrs Vej og Espenhøjvej som får forbindelse til værkstedet.

Gå op Sider:[1] 2
Svenska-lok

Jernbanebøger

På sporet af Italien

På sporet af Italien. Pris 60 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak