Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- "DSB etablerer nyt værksted i Brabrand"
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 27/04-23, 21:44Strækningen (Aarhus)- Aalborg Lufthavn får nyt signalsystem "ultimo 2024", det vil sige om godt halvandet år. Her ved det nye værksted har man opstillet to ETCS stopmærker. De er begge opstillet i det sydgående spor Randers-Aarhus. Der er ingen mærker opstillet ved det nordgående spor.

Det ene ETCS stopmærke er opstillet umiddelbart sydøst for Esbenhøjvej. Det bærer betegnelsen "ArL-041". Det er pt. drejet, således at det pt. står parallelt med sporet. Mærket er placeret, således at det - når det er drejet på plads - vil gælde for venstre spor i retningen Aarhus-Randers.

Det andet ETCS stopmærke er opstillet ca. 50 meter nordvest for Esbenhøjvej. Det bærer en ukendt betegnelse. Det er pt. drejet, således at det pt. står parallelt med sporet. Mærket er placeret, således at det - når det er drejet på plads - vil gælde for højre spor i retningen Randers-Aarhus.

Jeg har ikke et klap forstand på opstilling af ETCS stopmærker. Måske skal sporskiftet ligge mellem de to stopmærker? (Eller er det helt på månen?) - og altså ikke længere henne mod Edwin Rahrs Vej? For begge mærker gælder dog, at de - synes jeg - ser noget midlertidige ud?

Hermed afsluttes kapitel 5, der samtidig er det sidste kapitel i nærværende øfferi om sidesporet, der aldrig bliver et sidespor på fri bane.

Epilog: Hvis man "i gamle dage" skulle have bygget et nyt værksted med den aktuelle placering, ville det første, man ville have gjort, have været at etablere et sporskifte og så i øvrigt får alle materialer leveret pr. jernbanevogn. Men nej, de tider er desværre forbi.

Til sidst: Hvorfor "ArL"? Hvad står det for? Aarhus Logistikparken?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


27. april 2023. ETCS stopmærke "ArL-041" umiddelbart sydøst for Espenhøjvej-overføringen. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.


27. april 2023. Ukendt ETCS stopmærke umiddelbart nordvest for Espenhøjvej-overføringen. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.




Jeg tænker det har noget med signal- og skiltesynlighed at gøre, skiltene blev også vendt på andre strækninger før de blev ibrugtaget, hvis de stod samme sted som et signal eller skilt.

Hvis de skal fungerer som en dværg mener jeg, ud fra hvordan det ser ud i Herning, at der ikke er nogen jernstang i den højde, så det bliver helt sikkert hejst op igen, når strækningen overgår til ERTMS.

"DSB etablerer nyt værksted i Brabrand"
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 28/04-23, 14:38.
Citat fra: frederikhk Dato 28/04-23, 13:53... tænker det har noget med signal- og skiltesynlighed at gøre, skiltene blev også vendt på andre strækninger før de blev ibrugtaget, hvis de stod samme sted som et signal eller skilt.


Kan være at det er billigere og/eller mere miljøvenligt at sætte mærkerne på tværs end at bøvle med en overposning?

Eller måske det er  markeringer af hvor langt "man" er kommet med udlægningen af baliser?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 28/04-23, 14:38
Citat fra: frederikhk Dato 28/04-23, 13:53... tænker det har noget med signal- og skiltesynlighed at gøre, skiltene blev også vendt på andre strækninger før de blev ibrugtaget, hvis de stod samme sted som et signal eller skilt.


Kan være at det er billigere og/eller mere miljøvenligt at sætte mærkerne på tværs end at bøvle med en overposning?

Eller måske det er  markeringer af hvor langt "man" er kommet med udlægningen af baliser?


Nej jeg tænker det er for ikke at blokere for de gældende SR-signaler og skilte. Ofte i overkørsler står skiltet foran overkørselssignalerne og bliver drejet for ikke at blokere signalet.

Gå op Sider: 1 [2]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak