Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- DOT: "Priserne i offentlig transport reguleres 15. januar 2023"
DOT pressemeddelelse af 15.11.2022:

Priserne i offentlig transport reguleres 15. januar 2023
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
(DOT pressefoto)

Prisstigningerne på ikke mindst brændstof og el betyder, at taksterne i den offentlige transport i bus, tog og metro på Sjælland stiger med 4,9 pct. i gennemsnit fra 15. januar. Taksterne stiger især for korte rejser på rejsekort og pendlerkort – til gengæld bliver pendlerkort til lange rejser ikke dyrere, og mange enkeltbilletter bliver billigere end i dag."

Læs hele pressemeddelelsen via.ritzau.dk.

M.v.h.
Niels

Det ville ellers have givet utrolig god mening at holde dem i ro.
Hæve det offentlige tilskud.
så det fik en lille fordel frem for privat bilerne.

(kører selv bil hver dag)

Måske man lige skal tage med, at forbrugerprisindekset er steget med 13% de sidste 24 måneder (Nov-2020 - Okt-2022) (DST).

Efter at priserne blev holdt helt i ro i 2022 er det trods alt en beskeden stigning i 2023 - og i hvert fald mindre end de stigninger, som bilister oplever. Så alt i alt godt for den kollektive trafik. Alternativet kunne være yderligere nedskæringer i trafikken, og det havde vel været værre. Man kunne selvfølgelig også bare kræve større offentlige tilskud, men så skal man manøvrere mellem skattestigninger, nedslidt sygehusvæsen, pressede børn, skræmmende plejehjem, underfinansieret forsvar, grøn omstilling osv osv.
4,9% er nådigt sluppet. Og de fleste bilister aner ikke, hvad kollektiv trafik koster, det interesserer dem ikke.

DOT: "Priserne i offentlig transport reguleres 15. januar 2023"
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 16/11-22, 22:52.
Når "pristigningen" på 4,9% er mindre end inflationen skal de "højere" priser betales med penge der er blevet langt mindre værd, altså lavere realpriser.

For at "vi" her i byerne kan få lavere realpriser på vores transport vil trafikselskaberne være tvunget til i stedet at nedskære de mest underskudsgivende tyndt benyttede linjer som typisk kører i oplandet.

Hvis "vognmanden" stadig skal have betaling så chaufførernes løn og bussernes driftsomkostninger kan dækkes og passagerer ikke må betale mere end de 4,9 % mere er der jo en manko der skal findes et eller andet sted for at systemet kan køre videre.

Hvis der skæres i de mest benyttede buslinjer (som det har været foreslået) mister man næsten lige så mange penge som man sparer og vil derfor være lige vidt. Det må nødvendigvis være de mest underskudsgivende ruter der ryger først.

Eller skulle man hellere skære ned i sundhedssektoren?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 16/11-22, 22:52Når "pristigningen" på 4,9% er mindre end inflationen skal de "højere" priser betales med penge der er blevet langt mindre værd, altså lavere realpriser.

For at "vi" her i byerne kan få lavere realpriser på vores transport vil trafikselskaberne være tvunget til i stedet at nedskære de mest underskudsgivende tyndt benyttede linjer som typisk kører i oplandet.
Det er prisning er mindre end den nuværende prisudvikling, da takststigningsloftet bygger på tal fra 2021. Men de fleste ruter betales af kommunerne og økonomien opgøres pr. kommune. Det er kun nogle ruter, som betales af regionerne, som kører på tværs af kommunegrænserne.

Citat fra: Per Holm Dato 16/11-22, 22:52Eller skulle man hellere skære ned i sundhedssektoren?
Regionerne økonomi er opdelt i flere kasser, så trafik mv. og sundhed er i hver sin del, hvor man ikke kan flytte penge mellem dem. Derudover så har de kun en fast sum, så hvis udgifterne stiger og indtægterne falder, så kan de kun spare sig ud af problemerne.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak