Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Tvivl om nye batteritog til Lokaltog
Gå ned Sider: 1 2 3 [4] 5 6 7
Citat fra: TWB Dato 21/11-22, 19:09
Citat fra: Michael Deichmann Dato 21/11-22, 17:51
Citat fra: TWB Dato 20/11-22, 19:08.... en masse drømme og optimistiske antagelser
Og udviklingen især indenfor kunstig intelligens går virkelig stærkt - så jeg tvivler ikke på projektet.
Så hvem drømmer her? Den forrige "taler" ridser nemlig lige præcis nogle af de helt store udfordringer op - dagens snevejr hvor det hele er hvidt er bare et af dem og aktuelt.

Fører assist - ja! Men selvkørende på almindelige veje og overalt? Mere fiktion end science.
Men tråd over lokalbanerne -nej det tror jeg heller ikke på. Batteritog som var der vi startede, ja men det er jo realitet nu i nogle pilotprojekter rundt om.
Nu findes der jo allerede selvkørende busser,  lastbiler og personbiler. Blot er der krav om at der fysisk er en chauffør med.
Nok mere begrundet i mangel på jura.



De findes - men det er nu mere sikkerhed end jura der gør, at der skal være nogen med. Og så er hastigheden forsvindende lav.
Citat fra: TWB Dato 21/11-22, 19:09
Citat fra: Michael Deichmann Dato 21/11-22, 17:51
Citat fra: TWB Dato 20/11-22, 19:08.... en masse drømme og optimistiske antagelser
Og udviklingen især indenfor kunstig intelligens går virkelig stærkt - så jeg tvivler ikke på projektet.
Så hvem drømmer her? Den forrige "taler" ridser nemlig lige præcis nogle af de helt store udfordringer op - dagens snevejr hvor det hele er hvidt er bare et af dem og aktuelt.

Fører assist - ja! Men selvkørende på almindelige veje og overalt? Mere fiktion end science.
Men tråd over lokalbanerne -nej det tror jeg heller ikke på. Batteritog som var der vi startede, ja men det er jo realitet nu i nogle pilotprojekter rundt om.

Og batteritog er stadig på et børnestadie. Rundt omkring i Europa er vist ikke alle lige begejstret for disse tog.

Det er noget af et postulat at komme med, uden en eller anden form for kildeanvisning :) Og så er alt relativt - IC3 og IR4 var jo katastrofer de første 5 års tid de kørte.

Citat fra: TWB Dato 21/11-22, 22:11
Citat fra: krabsen Dato 21/11-22, 22:00
Citat fra: TWB Dato 21/11-22, 21:21
Citat fra: krabsen Dato 21/11-22, 21:06Et andet punkt, som kan være relevant omkring førerløse biler: Kan en førerløs bil finde ud af at overtræde reglerne - f.eks. køre frem for rødt lys? - for at give plads til et udrykningskøretøj.

Det er jeg ude for mindst en gang om året.
Det er nok en af de mere simple ting at løse.
Software indstillet til at stoppe køretøjer når et udrykningskøretøj er tættere på end f.eks. 500 meter.


Hvilket er det stik modsatte af den situation jeg beskriver: Køretøjet skal ikke stoppe, men køre frem på trods af f.eks. rødt lys.

Hvorfor? Fordi jeg holder som en eneste bil i en af banerne, mens der holder 5-6 i de andre baner. Så er det mest hensigtsmæssigt at jeg kører frem (på trods af rødt lys) for at give det bagfra kommende udrykningskøretøj mulighed for at passere.
Så systemet skal både detektere, at jeg er den eneste i min bane - og tælle antal køretøjer i alle de andre baner, ikke kun den umiddelbare nabobane.

Så længe du holder stille så kan et udrykningskøretøj nok komme forbi i den situation du beskriver.

Og er det et sted med flere vognbaner kan et system givet sættes op til at selvkørende køretøjer indbyrdes udveksler information om placerer sig fornuftigt.

Igen en af de lettere opgaver at få løst.

Du har tydeligvis ikke været i situationen men nej: Et udrykningskøretøj kan netop ikke komme forbi, med mindre jeg bevidst overtræder færdselsloven. Ellers gjorde jeg det jo nok ikke, vel?

Og uanset hvor selvkørende og indbyrdes kommunikerende bilerne er, kan det ikke få dem til at flytte sig sideværts, når de holder i vognbanerne.

Citat fra: krabsen Dato 22/11-22, 12:56
Citat fra: TWB Dato 21/11-22, 22:11
Citat fra: krabsen Dato 21/11-22, 22:00
Citat fra: TWB Dato 21/11-22, 21:21
Citat fra: krabsen Dato 21/11-22, 21:06Et andet punkt, som kan være relevant omkring førerløse biler: Kan en førerløs bil finde ud af at overtræde reglerne - f.eks. køre frem for rødt lys? - for at give plads til et udrykningskøretøj.

Det er jeg ude for mindst en gang om året.
Det er nok en af de mere simple ting at løse.
Software indstillet til at stoppe køretøjer når et udrykningskøretøj er tættere på end f.eks. 500 meter.


Hvilket er det stik modsatte af den situation jeg beskriver: Køretøjet skal ikke stoppe, men køre frem på trods af f.eks. rødt lys.

Hvorfor? Fordi jeg holder som en eneste bil i en af banerne, mens der holder 5-6 i de andre baner. Så er det mest hensigtsmæssigt at jeg kører frem (på trods af rødt lys) for at give det bagfra kommende udrykningskøretøj mulighed for at passere.
Så systemet skal både detektere, at jeg er den eneste i min bane - og tælle antal køretøjer i alle de andre baner, ikke kun den umiddelbare nabobane.

Så længe du holder stille så kan et udrykningskøretøj nok komme forbi i den situation du beskriver.

Og er det et sted med flere vognbaner kan et system givet sættes op til at selvkørende køretøjer indbyrdes udveksler information om placerer sig fornuftigt.

Igen en af de lettere opgaver at få løst.

Du har tydeligvis ikke været i situationen men nej: Et udrykningskøretøj kan netop ikke komme forbi, med mindre jeg bevidst overtræder færdselsloven. Ellers gjorde jeg det jo nok ikke, vel?

Og uanset hvor selvkørende og indbyrdes kommunikerende bilerne er, kan det ikke få dem til at flytte sig sideværts, når de holder i vognbanerne.

Må jo siges at du bor et sted med mange  udrykninger siden du årligt kommer i den situation.

Men når der kommer selvkørende køretøjer så vil en algoritme kunne sikre at køretøjerne flytter sig - ikke til siden - men som du åbenbart selv har fundet ud af at gøre. Køretøjer vil blive i stand til at kommunikere med hinanden og dermed også placere sig fornuftigt.

Og selvkørende køretøjer vil til forskel for de nuværende personer bag rattet overholde hastigheden eller lave tåbelige overhalinger.
Tilsammen noget som kan reducere ulykkestallet.

Citat fra: TWB Dato 22/11-22, 13:10
Citat fra: krabsen Dato 22/11-22, 12:56
Citat fra: TWB Dato 21/11-22, 22:11
Citat fra: krabsen Dato 21/11-22, 22:00
Citat fra: TWB Dato 21/11-22, 21:21
Citat fra: krabsen Dato 21/11-22, 21:06Et andet punkt, som kan være relevant omkring førerløse biler: Kan en førerløs bil finde ud af at overtræde reglerne - f.eks. køre frem for rødt lys? - for at give plads til et udrykningskøretøj.

Det er jeg ude for mindst en gang om året.
Det er nok en af de mere simple ting at løse.
Software indstillet til at stoppe køretøjer når et udrykningskøretøj er tættere på end f.eks. 500 meter.


Hvilket er det stik modsatte af den situation jeg beskriver: Køretøjet skal ikke stoppe, men køre frem på trods af f.eks. rødt lys.

Hvorfor? Fordi jeg holder som en eneste bil i en af banerne, mens der holder 5-6 i de andre baner. Så er det mest hensigtsmæssigt at jeg kører frem (på trods af rødt lys) for at give det bagfra kommende udrykningskøretøj mulighed for at passere.
Så systemet skal både detektere, at jeg er den eneste i min bane - og tælle antal køretøjer i alle de andre baner, ikke kun den umiddelbare nabobane.

Så længe du holder stille så kan et udrykningskøretøj nok komme forbi i den situation du beskriver.

Og er det et sted med flere vognbaner kan et system givet sættes op til at selvkørende køretøjer indbyrdes udveksler information om placerer sig fornuftigt.

Igen en af de lettere opgaver at få løst.

Du har tydeligvis ikke været i situationen men nej: Et udrykningskøretøj kan netop ikke komme forbi, med mindre jeg bevidst overtræder færdselsloven. Ellers gjorde jeg det jo nok ikke, vel?

Og uanset hvor selvkørende og indbyrdes kommunikerende bilerne er, kan det ikke få dem til at flytte sig sideværts, når de holder i vognbanerne.

Må jo siges at du bor et sted med mange  udrykninger siden du årligt kommer i den situation.

Men når der kommer selvkørende køretøjer så vil en algoritme kunne sikre at køretøjerne flytter sig - ikke til siden - men som du åbenbart selv har fundet ud af at gøre. Køretøjer vil blive i stand til at kommunikere med hinanden og dermed også placere sig fornuftigt.

Og selvkørende køretøjer vil til forskel for de nuværende personer bag rattet overholde hastigheden eller lave tåbelige overhalinger.
Tilsammen noget som kan reducere ulykkestallet.

Af en eller anden grund kan eller vil du ikke sætte dig ind i udfordringerne i verden som den ser ud, men hellere diskutere en fantasiverden, der ikke findes inden for overskuelig tid bortset fra i Futuropolis (det er osse en fantasiverden, hvis du ikke ved det, blot designet af Disney).

slut herfra.


Citat fra: krabsen Dato 22/11-22, 16:50
Citat fra: TWB Dato 22/11-22, 13:10
Citat fra: krabsen Dato 22/11-22, 12:56
Citat fra: TWB Dato 21/11-22, 22:11
Citat fra: krabsen Dato 21/11-22, 22:00
Citat fra: TWB Dato 21/11-22, 21:21
Citat fra: krabsen Dato 21/11-22, 21:06Et andet punkt, som kan være relevant omkring førerløse biler: Kan en førerløs bil finde ud af at overtræde reglerne - f.eks. køre frem for rødt lys? - for at give plads til et udrykningskøretøj.

Det er jeg ude for mindst en gang om året.
Det er nok en af de mere simple ting at løse.
Software indstillet til at stoppe køretøjer når et udrykningskøretøj er tættere på end f.eks. 500 meter.


Hvilket er det stik modsatte af den situation jeg beskriver: Køretøjet skal ikke stoppe, men køre frem på trods af f.eks. rødt lys.

Hvorfor? Fordi jeg holder som en eneste bil i en af banerne, mens der holder 5-6 i de andre baner. Så er det mest hensigtsmæssigt at jeg kører frem (på trods af rødt lys) for at give det bagfra kommende udrykningskøretøj mulighed for at passere.
Så systemet skal både detektere, at jeg er den eneste i min bane - og tælle antal køretøjer i alle de andre baner, ikke kun den umiddelbare nabobane.

Så længe du holder stille så kan et udrykningskøretøj nok komme forbi i den situation du beskriver.

Og er det et sted med flere vognbaner kan et system givet sættes op til at selvkørende køretøjer indbyrdes udveksler information om placerer sig fornuftigt.

Igen en af de lettere opgaver at få løst.

Du har tydeligvis ikke været i situationen men nej: Et udrykningskøretøj kan netop ikke komme forbi, med mindre jeg bevidst overtræder færdselsloven. Ellers gjorde jeg det jo nok ikke, vel?

Og uanset hvor selvkørende og indbyrdes kommunikerende bilerne er, kan det ikke få dem til at flytte sig sideværts, når de holder i vognbanerne.

Må jo siges at du bor et sted med mange  udrykninger siden du årligt kommer i den situation.

Men når der kommer selvkørende køretøjer så vil en algoritme kunne sikre at køretøjerne flytter sig - ikke til siden - men som du åbenbart selv har fundet ud af at gøre. Køretøjer vil blive i stand til at kommunikere med hinanden og dermed også placere sig fornuftigt.

Og selvkørende køretøjer vil til forskel for de nuværende personer bag rattet overholde hastigheden eller lave tåbelige overhalinger.
Tilsammen noget som kan reducere ulykkestallet.

Af en eller anden grund kan eller vil du ikke sætte dig ind i udfordringerne i verden som den ser ud, men hellere diskutere en fantasiverden, der ikke findes inden for overskuelig tid bortset fra i Futuropolis (det er osse en fantasiverden, hvis du ikke ved det, blot designet af Disney).

slut herfra.
Og du vil ikke indse at verden er under forandring.
For 30 år siden ville du ikke have troet at en mobil ville kunne det som vi ser i dag.

Så beklager - min "fantasiverden" er nok tættere på sandheden end din benægtelse af hvad der kommer til at ske!

Der var afstemning om sagen.


Der blev stillet et forslag om, at der skal ske et genudbud hurtigst muligt, også med standardbatteritog, der indeholder toiletter, wi-fi og borde. Ligeledes at der medtages option på køb af 10 yderligere togsæt. For forslaget stemte et flertal bestående af Dennis Jørgensen (A), Dorthe Adelsbech (V), Flemming Damgaard Larsen (V), Helle Laursen Petersen (C), Susanne Lundvald (A) og Thomas Vesth (I).

https://www.regionsjaelland.dk/dagsordener/Dagsordener2022/Sider/Udvalget%20for%20regional%20udvikling,%20uddannelse,%20kollektiv%20trafik%20og%20internationalt%20samarbejde/MOD-2022-00754-M%C3%B8de%20d.%2023-11-2022/EMN-2021-02617-4.aspx

Citat fra: TWB Dato 22/11-22, 19:35Og du vil ikke indse at verden er under forandring.
For 30 år siden ville du ikke have troet at en mobil ville kunne det som vi ser i dag.
Men for 28 år siden kunne man godt lave - og købe - den.
https://en.wikipedia.org/wiki/IBM_Simon

Tvivl om nye batteritog til Lokaltog
Af andersj, Aalborg. 24/11-22, 11:56.
Citat fra: Danskjävlar Dato 24/11-22, 11:13Der var afstemning om sagen.


Der blev stillet et forslag om, at der skal ske et genudbud hurtigst muligt, også med standardbatteritog, der indeholder toiletter, wi-fi og borde. Ligeledes at der medtages option på køb af 10 yderligere togsæt. For forslaget stemte et flertal bestående af Dennis Jørgensen (A), Dorthe Adelsbech (V), Flemming Damgaard Larsen (V), Helle Laursen Petersen (C), Susanne Lundvald (A) og Thomas Vesth (I).

https://www.regionsjaelland.dk/dagsordener/Dagsordener2022/Sider/Udvalget%20for%20regional%20udvikling,%20uddannelse,%20kollektiv%20trafik%20og%20internationalt%20samarbejde/MOD-2022-00754-M%C3%B8de%20d.%2023-11-2022/EMN-2021-02617-4.aspx

Ifølge "Sjællandske Medier" var det kun CAF der havde afgivet tilbud. Der er også følgende citat: "Ifølge en af de tabende selskaber, Siemens, er udbuddet ikke gået efter bogen, og i et brev til udvalget har Siemens meddelt, at man vil klage over hele udbuddet."

samt dette citat:
"- Flertallet anbefaler blandt andet en mulighed for option på 10 ekstra batteritog samt at få undersøgt, om togene bliver dyrere, hvis der bliver installeret toiletter, Wifi og små borde i togene, siger Felex Pedersen" (næstformand i udvalget)

Men i udbudsmaterialerne for togene var der allerde tale om en option på 10 ekstra togsæt og jeg mener også at toiletter var en option.

Med tanke på at Stadler også indklagede Midtjyske Jernbaners udbud af batteritog, vil jeg igen henvise til min kommentar om at et professionelt materielselskab står for indkøb af batteritog. Der har været et eller andet helt galt siden hverken Stadler eller Siemens har afgivet tilbud.
I øvrigt er det nok også en god idé at politikkerne kommer med deres ønsker til indretning af togene inden de sendes i udbud og ikke efter - jeg er dog opmærksom på at det var det gamle regionsråd der satte indkøbet igang.

Den endelige beslutning i sagen skal tages af Regionsrådet i december.

Anders

Hvordan kan man kaldes tabende, når man undlod at byde?

Eskild

Citat fra: kme Dato 24/11-22, 11:25
Citat fra: TWB Dato 22/11-22, 19:35Og du vil ikke indse at verden er under forandring.
For 30 år siden ville du ikke have troet at en mobil ville kunne det som vi ser i dag.
Men for 28 år siden kunne man godt lave - og købe - den.
https://en.wikipedia.org/wiki/IBM_Simon
Lidt ligesom at selvkørende køretøjer kører mange steder blot med en som kan gribe ind!

Citat fra: TWB Dato 24/11-22, 16:04
Citat fra: kme Dato 24/11-22, 11:25
Citat fra: TWB Dato 22/11-22, 19:35Og du vil ikke indse at verden er under forandring.
For 30 år siden ville du ikke have troet at en mobil ville kunne det som vi ser i dag.
Men for 28 år siden kunne man godt lave - og købe - den.
https://en.wikipedia.org/wiki/IBM_Simon
Lidt ligesom at selvkørende køretøjer kører mange steder blot med en som kan gribe ind!


Du er nødt til at definere "kører mange steder". Medmindre det er metro og s-tog du taler om, selvfølgelig. Bilmæssigt er der altså temmeligt langt igen.

Citat fra: esni Dato 24/11-22, 15:03Hvordan kan man kaldes tabende, når man undlod at byde?

Det er muligt, jeg er fejlinformeret; men alle tre togproducenter, der deltog i udbuddet, skulle da have afgivet bindende tilbud. "De vragede" har naturligvis stand-still perioden at reagere i.

Jeg undrer mig over, at et regionalt udvalg, der skal tage stilling til ydelse af en lånegaranti, behøver at interessere sig for borde i toget "og den slags". Mig bekendt var der toilet med i kravspecifikationen. Så et genudbud ??

CAF har til Lokaltog tilbudt sin Civity-platform, der som batteritog (BEMU) ikke kører endnu, men er bestilt (i 63 eksemplarer) af Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) til indsættelse i driften fra 2025 på Niederrhein-Münsterland-Netz, se:

https://www.railwaygazette.com/traction-and-rolling-stock/major-battery-train-contract-signed/61342.article
https://www.vrr.de/de/presse/batterie-elektrische-fahrzeuge-fuer-das-niederrhein-muensterland-netz/
https://www.caf.net/de/soluciones/proyectos/proyecto-detalle.php?p=318

M.v.h.
Niels


Citat fra: banemanden Dato 24/11-22, 16:37
Citat fra: TWB Dato 24/11-22, 16:04
Citat fra: kme Dato 24/11-22, 11:25
Citat fra: TWB Dato 22/11-22, 19:35Og du vil ikke indse at verden er under forandring.
For 30 år siden ville du ikke have troet at en mobil ville kunne det som vi ser i dag.
Men for 28 år siden kunne man godt lave - og købe - den.
https://en.wikipedia.org/wiki/IBM_Simon
Lidt ligesom at selvkørende køretøjer kører mange steder blot med en som kan gribe ind!


Du er nødt til at definere "kører mange steder". Medmindre det er metro og s-tog du taler om, selvfølgelig. Bilmæssigt er der altså temmeligt langt igen.
https://www.weforum.org/agenda/2021/03/europe-first-autonomous-electric-buses-spain/

Gå op Sider: 1 2 3 [4] 5 6 7

Det militære sidespor ved Næstved
Det militære sidespor ved Næstved

I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak