Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Spørgsmål til slidte døre på M1/M2 metrotog
Gå ned Sider:[1] 2
Hej,
Hvordan kan det være at nogle af de "ældre" metrotog får lov at køre rundt med helt flosset glasfiber i kanterne på dørene? Det bør da repareres asap, det ser virkelig (!) ikke godt ud ::)

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Citat fra: mss Dato 17/11-22, 21:13Hej,
Hvordan kan det være at nogle af de "ældre" metrotog får lov at køre rundt med helt flosset glasfiber i kanterne på dørene? Det bør da repareres asap, det ser virkelig (!) ikke godt ud ::)

De bliver løbende fikset. Det ser ikke super godt ud, men påvirker ikke sikkerheden omkring dørene yderligere. Du kan være helt rolig ;)

Tak for svaret,

Metrotogene har generelt altid været i en præsentabel stand. Derfor undrede det mig at man kørte med noget der ser sådan ud. Det er jo også et spørgsmål om image.
Men det er ihvertfald et tydeligt praj om at togene er ved at være aldrende. Det har jeg ellers ikke rigtigt skænket en tanke før.

Som kontrast kørte jeg i øvrigt med et af de nye tog (sæt 38) fra den supplerende leverance den anden vej. Det var selvfølgelig superflot :)

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Nu er det måske noget lidt andet, men er der egentlig planer om at bevare et af de gamle metro tog? Og vil det i så fald være jernbanemuseet der skulle bevare et sæt eller en vogn. Det er vel en vigtig historie at fortælle. Danmarks første tunnelbane/metro. og Danmarks første førerløse tog.


Spørgsmål til slidte døre på M1/M2 metrotog
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 18/11-22, 18:33.
Citat fra: Theis Andersen Dato 18/11-22, 18:11... men er der egentlig planer om at bevare et af de gamle metrotog?

Planen er at bevare dem allesammen. 😀

Svjv. er de kun nået til halvdelen af deres forventede levetid.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 18/11-22, 18:33
Citat fra: Theis Andersen Dato 18/11-22, 18:11... men er der egentlig planer om at bevare et af de gamle metrotog?

Planen er at bevare dem allesammen. 😀

Svjv. er de kun nået til halvdelen af deres forventede levetid.


Jeg ved godt de ikke bliver smidt ud lige foreløbig. men nu har de jo lige rundet 20 år og plejer man ikke at sige at et tog holder 30 år Plus minus. De nye tog, de har købt til M1 M2 er vel som afløser for de gamle. Derfor tænkte jeg om man allerede nu er begyndt at snakke om hvad man skulle gøre med de gamle tog når de en dag skal udrangeres.


Jeg tror ikke der er nogen fast tid man regner med at tingene holder. IC3'erne vil f.x. være tæt på 40 når de bliver udrangeret. Det sagt er det nok rigtigt, at man har en business case hvor toget er afbetalt over 30 år og så er spørgsmålet derfra hvor mange andre der kan bruge de her metrotog – et af problemerne er blandt andet, at de bruger første version af togkontrolsystemet og at det ikke er kompatibelt med de senere versioner af samme metroserie.

Citat fra: Theis Andersen Dato 18/11-22, 21:58
Citat fra: Per Holm Dato 18/11-22, 18:33
Citat fra: Theis Andersen Dato 18/11-22, 18:11... men er der egentlig planer om at bevare et af de gamle metrotog?

Planen er at bevare dem allesammen. 😀

Svjv. er de kun nået til halvdelen af deres forventede levetid.


Jeg ved godt de ikke bliver smidt ud lige foreløbig. men nu har de jo lige rundet 20 år og plejer man ikke at sige at et tog holder 30 år Plus minus. De nye tog, de har købt til M1 M2 er vel som afløser for de gamle. Derfor tænkte jeg om man allerede nu er begyndt at snakke om hvad man skulle gøre med de gamle tog når de en dag skal udrangeres.

De nye tog er ikke for at afløse de gamle. De nye tog er købt ind for at supplere - der skal køre flere tog på M1/M2 for at mindske trængslen. Der er også bygget et vigespor om ved Vanløse for at håndtere ekstra tog i drift. Togene er i en indkøringsfase og Vanløse projektet skulle blive taget i brug fra næste år :)

Der er ikke afsat noget togsæt til Jernbanemuseet - som det rigtigt står, forventes det, at togene lever ihvertfald 20 år endnu.

Citat fra: banemanden Dato 19/11-22, 12:42
Citat fra: Theis Andersen Dato 18/11-22, 21:58
Citat fra: Per Holm Dato 18/11-22, 18:33
Citat fra: Theis Andersen Dato 18/11-22, 18:11... men er der egentlig planer om at bevare et af de gamle metrotog?

Planen er at bevare dem allesammen. 😀

Svjv. er de kun nået til halvdelen af deres forventede levetid.


Jeg ved godt de ikke bliver smidt ud lige foreløbig. men nu har de jo lige rundet 20 år og plejer man ikke at sige at et tog holder 30 år Plus minus. De nye tog, de har købt til M1 M2 er vel som afløser for de gamle. Derfor tænkte jeg om man allerede nu er begyndt at snakke om hvad man skulle gøre med de gamle tog når de en dag skal udrangeres.

De nye tog er ikke for at afløse de gamle. De nye tog er købt ind for at supplere - der skal køre flere tog på M1/M2 for at mindske trængslen. Der er også bygget et vigespor om ved Vanløse for at håndtere ekstra tog i drift. Togene er i en indkøringsfase og Vanløse projektet skulle blive taget i brug fra næste år :)

Der er ikke afsat noget togsæt til Jernbanemuseet - som det rigtigt står, forventes det, at togene lever ihvertfald 20 år endnu.

Hvordan hjælper et vigespor i Vanløse til at man kan håndtere ekstra tog i drift?
Findes der en tegning af det?

Det kan ses her: https://skraafoto.kortforsyningen.dk/oblivisionjsoff/index.aspx?project=denmark&id=OPXNMY

Det ser ud til at det nye er transversalen i Flintholm-enden. Måske det er for at tog kan køre hurtigere ind i højre perronspor i Vanløse gennem vigesporet mens der er trafik i diamanten?

Anders

Citat fra: KKLD Dato 19/11-22, 15:07
Citat fra: banemanden Dato 19/11-22, 12:42De nye tog er ikke for at afløse de gamle. De nye tog er købt ind for at supplere - der skal køre flere tog på M1/M2 for at mindske trængslen. Der er også bygget et vigespor om ved Vanløse for at håndtere ekstra tog i drift. Togene er i en indkøringsfase og Vanløse projektet skulle blive taget i brug fra næste år :)

Hvordan hjælper et vigespor i Vanløse til at man kan håndtere ekstra tog i drift?

Så man kan vende 3 tog samtidigt/overlappende, så man dermed kan have en højere frekvens på strækningen... det ville være mit bud ;-)

Citat fra: thomastog Dato 19/11-22, 19:46
Citat fra: KKLD Dato 19/11-22, 15:07
Citat fra: banemanden Dato 19/11-22, 12:42De nye tog er ikke for at afløse de gamle. De nye tog er købt ind for at supplere - der skal køre flere tog på M1/M2 for at mindske trængslen. Der er også bygget et vigespor om ved Vanløse for at håndtere ekstra tog i drift. Togene er i en indkøringsfase og Vanløse projektet skulle blive taget i brug fra næste år :)

Hvordan hjælper et vigespor i Vanløse til at man kan håndtere ekstra tog i drift?

Så man kan vende 3 tog samtidigt/overlappende, så man dermed kan have en højere frekvens på strækningen... det ville være mit bud ;-)

Vigesporet er bygget OM, så det er et ekstra spor til at håndtere ventende tog ved Vanløse. Det fuldstændig korrekt og beskrevet som herover :)

Lyder godt med 3 spor i Vanløse.
Er der så perroner så man kan stige af/på ved det nye vigespor?

Og hvordan er der plads til det? Kan ikke rigtig se det for mig når jeg kigger her: https://www.openrailwaymap.org/

Citat fra: KKLD Dato 20/11-22, 15:33Lyder godt med 3 spor i Vanløse.
Er der så perroner så man kan stige af/på ved det nye vigespor?

Ved ikke hvordan det er planlagt/anlagt.

Men man kunne tømme hvert tredje tog på Flintholm, og så vende det tomt ved perron-løst vendespor, mellem Flintholm/Vanløse.

Spørgsmål til slidte døre på M1/M2 metrotog
Af re20000, Jenslev Trinbræt. 20/11-22, 18:46.
Det vil kræve en stw fast på Fl

Gå op Sider:[1] 2
Indsend billeder

Jernbanebøger

Københavns Hovedbanegård 1969

Københavns Hovedbanegård 1969. Pris 170 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak