Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- Hvad var egentlig baggrunden for DSB's nye højtalerudkald?
Gå ned Sider:[1] 2
Jeg ved godt at det er noget tid siden at man ændrede det, men efter at jeg er begyndt at pendle dagligt med InterCitytog har jeg lagt mere mærke til de ændringer som DSB har lavet i deres informationssystem. Her tænker jeg primært på de automatiske højtalerudkald.

I mange år var standard udkaldet i IC-togene: "DSB og togets personale byder velkommen i InterCitytoget til Århus og Struer via Langå. Har du spørgsmål i forbindelse med din rejse, så kontakt togets personale når vi kommer gennem toget. Vi ønsker alle en behagelig rejse."

Det udkald lød meget professionelt, lidt ala DB's udkald.

Men i dag har vi denne version "Velkommen i toget mod Fyn og Jylland... Vi fortæller om rejsen undervejs... Vi ønsker dig en god tur."

Nu har jeg i mange år studeret kommunikation, og det undrer mig at DSB har valgt dette nye udkald. Det er meget uformelt og tegner et billede af en virksomhed, der ikke går specielt meget op i service, men blot skal havde dig som passagerer fra punkt A til B. Det er ikke en særlig indbydende tone.

Jeg ved godt at jeg sikkert lægger ALT for meget i det, men der er bare noget ved de nye udkald som virker forkert.
Jeg har det på samme måde med de meget "dovne" højtalerudkald på S-Togene. Hvor man i andre lande oplyser om hvilke toglinjer man kan skifte til på de forskellige stationer, så har man hos DSB blot valgt højtalerudkald, som siger "Næste station... Her kan du skifte til andre tog", hvilket på ingen måde er informativt. Havde det været Østrig eller Tyskland så havde de lydt sådan her: "Næste station: Hellerup. Her kan du skifte til Linje F mod Ny Ellebjerg og Linje C mod Frederikssund".

Jeg forstår ikke hvorfor DSB har valgt denne kommunikationsform.

Hvad var egentlig baggrunden for DSB's nye højtalerudkald?
Af Niels Munch. 18/11-22, 17:24.
Seneste redigering: 18/11-22, 17:28 af Niels Munch
Højttalerudkald er noget, DSB har tumlet en del med i tidens løb.

Da jeg i sin tid sad i bestyrelsen for Jernbaneteknisk Faggruppe (nuv. IDA Rail), arrangerede jeg et medlemsmøde med DSBs dengang nye designchef Pia Bech Mathiesen.

Da designet jo skal bibringe kunden et samlet og sammenhængende indtryk af virksomheden, blev vi enige om, at såvel det visuelle som det auditive bidrager til oplevelsen. I denne forstand må også højttaleeudkald være en del af designet.

Emnet tog denne drejning, fordi DSB nogen tid forinden i stedet for en professionelt skolet og mikrofonvant stemme havde valgt en - sikkert udmærket - medarbejder til at indtale udkaldene.

I Køge Bugt Banen oplevede jeg således, at der blev f.eks. kaldt ud til Greuuu, og hen mod endestationen var hun blevet træt og meldte Køøøøøø.

DSB havde givetvis opnået en vis (tilstræbt?) folkelighed - på bekostning af distinkt, rigsdansk udtale. Og der gik ikke lang tid efter omhandlede medlemsmøde, før de auditive udgydelser var ændret igen.

At det så - nok af andre årsager - måske stadig ikke opfattes som "godt nok", er lidt forstemmende.

M.v.h.
Niels

Joh men også lidt sjovt, som fx når der ved Østerport i S-toget blev givet denne oplysning: »Toget kører æggehvider.« Men det var måske en form for københavnervid? :)

Venlig hilsen Skjold Christensen

Vel ikke meget anderledes end den legendariske besked i Stuer......"Struer - Struer. Toget bliver her".
Udtalt på klingende jysk.....kort og præcist; ikke så meget overflødig snik-snak.
Vi var nogle som morede os en del herover i 1990'erne 8)

Citat fra: M. Qvist Dato 17/11-22, 23:53Jeg ved godt at det er noget tid siden at man ændrede det, men efter at jeg er begyndt at pendle dagligt med InterCitytog har jeg lagt mere mærke til de ændringer som DSB har lavet i deres informationssystem. Her tænker jeg primært på de automatiske højtalerudkald.

I mange år var standard udkaldet i IC-togene: "DSB og togets personale byder velkommen i InterCitytoget til Århus og Struer via Langå. Har du spørgsmål i forbindelse med din rejse, så kontakt togets personale når vi kommer gennem toget. Vi ønsker alle en behagelig rejse."

Det udkald lød meget professionelt, lidt ala DB's udkald.

Men i dag har vi denne version "Velkommen i toget mod Fyn og Jylland... Vi fortæller om rejsen undervejs... Vi ønsker dig en god tur."

Nu har jeg i mange år studeret kommunikation, og det undrer mig at DSB har valgt dette nye udkald. Det er meget uformelt og tegner et billede af en virksomhed, der ikke går specielt meget op i service, men blot skal havde dig som passagerer fra punkt A til B. Det er ikke en særlig indbydende tone.

Jeg ved godt at jeg sikkert lægger ALT for meget i det, men der er bare noget ved de nye udkald som virker forkert.
Jeg har det på samme måde med de meget "dovne" højtalerudkald på S-Togene. Hvor man i andre lande oplyser om hvilke toglinjer man kan skifte til på de forskellige stationer, så har man hos DSB blot valgt højtalerudkald, som siger "Næste station... Her kan du skifte til andre tog", hvilket på ingen måde er informativt. Havde det været Østrig eller Tyskland så havde de lydt sådan her: "Næste station: Hellerup. Her kan du skifte til Linje F mod Ny Ellebjerg og Linje C mod Frederikssund".

Jeg forstår ikke hvorfor DSB har valgt denne kommunikationsform.

Grunden til at udkald er ændret i S-togene er, at der i en lang periode var meget sporarbejde og linjerne skiftede strækninger flere gange over nogle få år. Når den så sagde: "Du kan skifte til linje A mod Hundige" et sted, kørte A'eren slet ikke der mere.
Lige sådan er det i fjerntogene, hvor du nu hører det samme udkald og ikke det "fine" udkald, du savner :)

Der er to årsager til det.

1: Beskeden var gammel og der skulle laves nye udkald med en anden stemme, og det duer ikke at blande dem så det lyder som to mennesker der afløser hinanden sætninger. Desuden er det ikke billigt at få lavet disse udkald når du laver alt om og det er en omfattende proces. Derfor er tingene blevet strømlinet så istedet for at skulle indspille 600 beskeder, er der indspillet 400. Når man betaler en klækkelig sum per optagelse, er 30% i besparelse enormt - særligt når det er skattekroner. Derfor har alle togene nu enslydende beskeder.

2: Når alt er indspillet og gjort klart, skal nogen sidde og kode det ind i et system så de kalder det rigtige ud, på det rigtige tidspunkt. Herefter skal alle togene opdateres fysisk med de nye udkald. Det er der ansat 1 person til at gøre i hele danmark og det er en opgave der tager måneder hver gang noget skal laves om. Det giver sig selv, at det er omkostningstungt og den person har andre opgaver.

Jeg har denne information, da jeg indtil for et par år siden var personen med opgaven :) Håber det giver lidt klarhed.

Men i S-toget kærer der da en tekst i vestre side af skærmen med andre transportformer hvis jeg ikke husker forkert.

Citat fra: banemanden Dato 19/11-22, 12:36Der er to årsager til det.

Den tredje årsag er vel at passagerinformation ikke prioriteres herhjemme. Det gælder på tværs af hele sektoren lige fra jernbanen til busser og både på stationer/stoppesteder samt på/i materiellet og online. Lige fra manuelle højtalerudkald over 

Der er virkelig utallige eksempler på dårlige eller helt manglende passagerinformationsystemer.

Når man ser hvad der er muligt i Tyskland, også på ældre tog (eksempelvis ICE 1 LDV og BR 423 i München), så er det godt nok en pinlig omgang at se S-togene i København hvor hver vogn skilter hver sin destination og ingen af dem er rigtig. Det der tager måneder i Danmark tager et par minutter i de moderne online systemer.

Anders

Citat fra: Anders Larsen Dato 26/11-22, 08:06Men i S-toget kærer der da en tekst i vestre side af skærmen med andre transportformer hvis jeg ikke husker forkert.

Min oplevelse er at skærmen bare viser det der bliver sagt i højttaleren.

Citat fra: andersj Dato 26/11-22, 23:37
Citat fra: banemanden Dato 19/11-22, 12:36Der er to årsager til det.

Den tredje årsag er vel at passagerinformation ikke prioriteres herhjemme. Det gælder på tværs af hele sektoren lige fra jernbanen til busser og både på stationer/stoppesteder samt på/i materiellet og online. Lige fra manuelle højtalerudkald over 

Der er virkelig utallige eksempler på dårlige eller helt manglende passagerinformationsystemer.

Når man ser hvad der er muligt i Tyskland, også på ældre tog (eksempelvis ICE 1 LDV og BR 423 i München), så er det godt nok en pinlig omgang at se S-togene i København hvor hver vogn skilter hver sin destination og ingen af dem er rigtig. Det der tager måneder i Danmark tager et par minutter i de moderne online systemer.

Der blander du togenes teknik og info-personalet fra kontrolrummet sammen. Ganske rigtigt, er destinationsskiltene på s-togene ikke gode mere. Der er dog forbedringer på vej.

Når du oplever, at stemmen "bare" siger det der står i skærmen, så tænker jeg lidt, at det jo er en god ting. Jeg ville da være voldsomt irriteret, hvis den sagde noget andet eller mere end der stod - og der er en hulens masse med hørehæmmelse, synsproblemer og andre ting som har brug for at orientere sig på lige fod med andre.

Din personlige oplevelse er sikkert, at informationen er blevet dårligere. Og at den ikke prioriteres. Det kan jeg forvisse dig om, at den bliver.

Den største aha oplevelse mens jeg sad primært med trafikinformation i DSB generelt var, at informationen kunne være nok så god og fyldestgørende - men hvis budskabet (forsinkelse, aflysning osv) ikke passede folk, ratede de informationen som dårlig. Altså, kvaliteten var ikke dårlig - budskabet var.

Det betød også, at folk var sure over den rådgivning der blev givet, hvis der var andre rejsemetoder man kunne tage i brug, for de VILLE med den oprindelige.

Så, hvad er god information? Den definition er ret forskellig :)

Informationen er som sådan ikke blevet dårligere, men udstyret er ikke fulgt med udviklingen. Dvs. der er mulighed for at give en bedre og mere tydelig information hvis man havde mere moderne og bedre udstyr på stationer og i tog.

Det er eksempelvis underligt at man hos de fleste trafikselskaber herhjemme stædigt holder fast i orange dioder i destinationsdisplayene, når det har været kendt i en del år at synligheden er væsentligt bedre med hvide dioder. Det er kun Nordjyllands Trafikselskab samt Odense og Aarhus Letbane der bruger hvide dioder.

Anders

Citat fra: andersj Dato 28/11-22, 13:08Informationen er som sådan ikke blevet dårligere, men udstyret er ikke fulgt med udviklingen. Dvs. der er mulighed for at give en bedre og mere tydelig information hvis man havde mere moderne og bedre udstyr på stationer og i tog.

Det er eksempelvis underligt at man hos de fleste trafikselskaber herhjemme stædigt holder fast i orange dioder i destinationsdisplayene, når det har været kendt i en del år at synligheden er væsentligt bedre med hvide dioder. Det er kun Nordjyllands Trafikselskab samt Odense og Aarhus Letbane der bruger hvide dioder.

Jeg er slet ikke uenig. Togenes fysiske skiltning efterlader ret meget at ønske for fremtiden. Det kort svare er, at det er svinedyrt at skifte ud på fx alle IC4 og Øresundstog. Det er 6-8 skilte per tog og der er sammenlagt 200 bare du tager disse to togtyper :) Den ene togtype skal nærmest overtages helt af svenskerne, den anden er solgt til Rumænien og overdrages så snart de udrangeres og er afskrevet. Investeringen pt står på ingen måde mål med udbyttet pt. Kan dog se, at IC5 leveres med LED skilte og hvide dioder.

Det er fint nok at beholde de orange dioder på eksisterende tog og busser, det er mere nye køretøjer jeg tænker på. Selv tegningerne af Lokaltog's nye batteritog viser orange dioder i destinationsdisplay.

Men både dobbeltdækkere og S-tog trænger til nye destinationsdisplays. IC3 og IR4 burde egentlig også have noget der viser destinationen udenfor toget - især IR4 hvor det er fysiske skilte med vognnummer og destination man går og udskifter hele tiden. Jeg ved godt at der engang var et forsøg med et IC4/Øresundstog lignende display, men mindre kan også gøre det. Eksempelvis noget monteret i et af de små kvadratiske vinduer ved siden af indstigningsdørene.

Anders

Man ser rundt om i landet diodeskilte monteret i vinduer. Måske sådanne kunne fås i en version, hvor man selv kunne skrive en tekst, f.eks. STRUER i st. f. OPEN.
Det vil selvfølgelig medføre en vis mængde af uddannelse og certificering samt løntillæg - men trods alt billigere end at udskifte et helt informationssystem i et tog.

mvh
-ivar

Citat fra: ivar Dato 29/11-22, 00:42Man ser rundt om i landet diodeskilte monteret i vinduer. Måske sådanne kunne fås i en version, hvor man selv kunne skrive en tekst, f.eks. STRUER i st. f. OPEN.
Det vil selvfølgelig medføre en vis mængde af uddannelse og certificering samt løntillæg - men trods alt billigere end at udskifte et helt informationssystem i et tog.

mvh
-ivar

Umiddelbart er det billigere at beholde de nuværende og vente på udskiftning når der er et fornuftigt tidspunkt og renoveringsprojekt.

Citat fra: andersj Dato 28/11-22, 23:24Men både dobbeltdækkere og S-tog trænger til nye destinationsdisplays. IC3 og IR4 burde egentlig også have noget der viser destinationen udenfor toget - især IR4 hvor det er fysiske skilte med vognnummer og destination man går og udskifter hele tiden. Jeg ved godt at der engang var et forsøg med et IC4/Øresundstog lignende display, men mindre kan også gøre det. Eksempelvis noget monteret i et af de små kvadratiske vinduer ved siden af indstigningsdørene.
Der er et projekt på S-tog med nyt informationssystem til toget ud over hvad der vises over dørene. Og de skal være en del af de øvrige systemer i toget... så det tager en del udviklingstid.

IC3 og IR4 er for tæt på at de bliver afløst af Coradia Stream til at DSB vil gøre noget...

Gå op Sider:[1] 2

Lokomotivfabrikker

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak