Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- To godstog kollideret ved Gifhorn i Tyskland
Ved Gifhorn i Tyskland er to godstog kollideret. Det er på hovedstrækningen mellem Hannover og Berlin. Se:

https://www.ndr.de/nachrichten/niedersachsen/braunschweig_harz_goettingen/Zugunglueck-bei-Gifhorn-Fernverkehr-bis-Ende-November-gestoert,gifhorn476.html

Christian Brun

Et godstog kørt op i et andet; jf. pressen 2 kvæstede lokomotivførere, den ene svært. Trist.
Det ulyksalige lokomotiv er et TRAXX F140 MS, NVR nr. 91 88 7186 226-7 B-B, udlejet til Crossrail Benelux. Ulykken er allerede registreret i databasen (!).

M.v.h.
Niels

Efter togulykken nær Gifhorn er jernbanestrækningen fortsat lukket.

Fire dage efter den alvorlige ulykke, der involverede to godstog ved Gifhorn i Niedersachsen, forelå de første resultater fra undersøgelsen af ulykkesforløbet. Ifølge efterforskerne ved forbundspolitiet i Hannover vurderes ulykken at være forårsaget af en menneskelig fejl.

Strækningen nær Leiferde blev fejlagtigt frigivet af en ansat i Deutsche Bahn, selvom et godstog var standset der.

"Ifølge de første resultater er det ikke en teknisk fejl i godstoget eller det tekniske sikkerhedsudstyr på jernbanelinjen", sagde talsmanden. "En DB-medarbejder lod godstoget med 25 tankvogne køre med 40 km/t ud på denne strækning, hvor det bragede ind i det holdende tog", fortsatte talsmanden.

Politiet efterforsker nu mod DB-medarbejderen for farligt indgreb i jernbanetrafikken og uagtsom legemsbeskadigelse.

En person kom lettere til skade ved ulykken. Fire tankvogne fyldt med propan væltede. Brandvæsenet har siden torsdag morgen haft travlt med at pumpe den eksplosive gas ud – men det har vist sig at være sværere end først antaget.

Såvel banelegemet som køreledningsanlæg m.v. skal udbedres, og togtrafikken i området ventes påvirket måneden ud.

Kilde: Div. presse.

M.v.h.
Niels

Tak for updaten, Niels.

Ulykken ser voldsom ud. Vækker minder om Sorø, med flere væltede vogne. Virker det ikke lidt underligt at ulykken er så voldsom hvis man kun er kørt med 40 km/t? Ulykken ser til og med ud til at være sket på en lige strækning.   

Hilsen Søren

Citat fra: Søren Rich Dato 29/11-22, 13:15Ulykken ser voldsom ud. Vækker minder om Sorø, med flere væltede vogne. Virker det ikke lidt underligt at ulykken er så voldsom hvis man kun er kørt med 40 km/t?

40 km/t er meget for et sammenstød. Sådan et godstog vejer snildt over 1000 tons, så der er store kræfter på spil selv ved relativt lave hastigheder som 40 km/t.

Og husk på, at toget jo ikke bare stopper ved kollisionen. Det forreste køretøj har måske ikke mere kinetisk energi, men de øvrige vogne skubber stadig på.

Citat fra: RasmusD Dato 29/11-22, 16:29
Citat fra: Søren Rich Dato 29/11-22, 13:15Ulykken ser voldsom ud. Vækker minder om Sorø, med flere væltede vogne. Virker det ikke lidt underligt at ulykken er så voldsom hvis man kun er kørt med 40 km/t?

40 km/t er meget for et sammenstød. Sådan et godstog vejer snildt over 1000 tons, så der er store kræfter på spil selv ved relativt lave hastigheder som 40 km/t.

Og husk på, at toget jo ikke bare stopper ved kollisionen. Det forreste køretøj har måske ikke mere kinetisk energi, men de øvrige vogne skubber stadig på.

Ja, nemlig!
Hvis vi for nemheds skyld antager som eksempel, at godstoget vejede 1000 t, så vil det ved en fart på 40 km/t have lige så meget bevægelsesenergi som et enkelt IC3 sæt (100 t) med farten 125 km/t. Det ser ikke pænt ud, hvis det kører ind i en væg (= holdende, bremsede tunge vogne).

Der er meget energi i tunge godstog. Så det kræver respekt at håndtere dem.

men ved lige strækning, er man så ikke begyndt en nedbremsning og ved maks 40 km/t kan man vel trods alt bremse lidt på nogle hundrede meter? selvom det er godstog? Eller er det ikke så lige en strækning som det ligner...

Citat fra: Frank Poulsen Dato 29/11-22, 17:44men ved lige strækning, er man så ikke begyndt en nedbremsning og ved maks 40 km/t kan man vel trods alt bremse lidt på nogle hundrede meter? selvom det er godstog? Eller er det ikke så lige en strækning som det ligner...

Nu ved jeg ikke hvad tid ulykken skete, men hvis det har været mørkt, er det ikke sikkert lokomotivføreren har kunnet se det holdende tog i tide til at bremse. Slutlys er vist ikke så almindelige på godstog.

Citat fra: Frank Poulsen Dato 29/11-22, 17:44men ved lige strækning, er man så ikke begyndt en nedbremsning og ved maks 40 km/t kan man vel trods alt bremse lidt på nogle hundrede meter? selvom det er godstog? Eller er det ikke så lige en strækning som det ligner...

Netop, vi kender jo ikke kollisionshastigheden. Kun at godstoget har fået lov til at køre på sigt med 40 km/t jf. det Niels har citeret.

Citat fra: RasmusD Dato 29/11-22, 19:59
Citat fra: Frank Poulsen Dato 29/11-22, 17:44men ved lige strækning, er man så ikke begyndt en nedbremsning og ved maks 40 km/t kan man vel trods alt bremse lidt på nogle hundrede meter? selvom det er godstog? Eller er det ikke så lige en strækning som det ligner...

Nu ved jeg ikke hvad tid ulykken skete, men hvis det har været mørkt, er det ikke sikkert lokomotivføreren har kunnet se det holdende tog i tide til at bremse. Slutlys er vist ikke så almindelige på godstog.

Alarmen indgik 03:43, så der har været bælgravende mørkt inde i skoven.

Anders

- og DB viste seg fra sin beste side
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 2/12-22, 23:23.
Jeg skulle med tog fra Schweighofen til Berlin Flughafen tirsdag 22/11, hadde billett via Hannover. Togforbindelsen mellom Hannover og Berlin var fremdeles sterkt preget av togulykken, og ifølge meldingene som kom på min DB-app, måtte jeg påregne minst halvannen times forsinkelse, antakelig langt mer. Det ville gi meg problemer med å rekke mitt fly til Oslo.

Jeg hadde et par timers ventetid i Mannheim og kontaktet DB Reisezentrum, forklarte problemet, og på under to minutter var jeg ombooket til et tidligere direktetog til Berlin via Erfurt. Dermed rakk jeg ikke bare flyet, men kunne tillate meg et par ærend i Berlin også.

Da flyet tok av, var det toget jeg skulle ha vært med, fremdeles ikke kommet til Berlin. Dette eer ikke min førte hyggelige opplevelse med DB. De er særdeles løsningsorienterte, og mottoet synes å være "Dette løser vi - et lite øyeblikk bare."

To godstog kollideret ved Gifhorn i Tyskland
Af Niels Munch. 29/01-23, 08:17.
Seneste redigering: 29/01-23, 08:22 af Niels Munch
Citat fra: Balabono Dato 29/01-23, 03:19Jeg skal dra dit snart. Er det løst ennå?

Ja, banestrækningen blev retableret hurtigere end påregnet, og trafikken genoptaget fra 11.12.2022.

Kilder: https://reisetopia.de/news/zugverkehr-hannover-berlin-frueher-wieder-frei/ og   https://www.rbb24.de/panorama/beitrag/2022/12/berlin-hannover-bahn-zugstrecke-wieder-frei.html .

M.v.h.
Niels

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak