Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- IC4's afløser får officielt navnet IC5
Gå ned Sider:[1] 2
IC4's afløser får officielt navnet IC5  skriver Ingeniøren

https://ing.dk/artikel/ic4s-afloeser-faar-officielt-navnet-ic5-255984

Mvh.
Lars

Nu er jeg ikke gammel nok til selv at have oplevet det men blev Prototype APO lyntogene ikke også kaldt IC5?


Citat fra: TogNørd Dato  9/04-22, 13:42Nu er jeg ikke gammel nok til selv at have oplevet det men blev Prototype APO lyntogene ikke også kaldt IC5?

Jo, det nævnes også i artiklen, dvs. i kommentarerne til artiklen.

Mvh.
Lars

Da IC5/APO lyntoget var nyt:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Køreplanmæssig indvielse af Protolynet (L129: Bfs 74100 – Bfm 74300 – Cfm 74200 – Afm 74001 – Bfs 74101 – ME 1513), Kh 23. maj 1982 (nm).

M.v.h.
Niels

IC4's afløser får officielt navnet IC5
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 9/04-22, 15:30.
Citat fra: TogNørd Dato  9/04-22, 13:42Nu er jeg ikke gammel nok til selv at have oplevet det men blev Prototype APO lyntogene ikke også kaldt IC5?

Jeg var togbetjent og togfører 1980-1986 og har ofte været tjenstgørende på APO-togene, der i en længere periode var indsat København-Aalborg-København i togene 183 og 120. Togene blev i sin samtid ikke benævnt IC5, hvilket vel kun er helt naturligt, idet begrebet IC3 ikke fandtes på den tid. Om nogen så på et senere tidspunkt er begyndt at omtale APO-togene som IC5, efter at IC3 dukkende op, ved jeg ikke.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato  9/04-22, 15:30
Citat fra: TogNørd Dato  9/04-22, 13:42Nu er jeg ikke gammel nok til selv at have oplevet det men blev Prototype APO lyntogene ikke også kaldt IC5?

Jeg var togbetjent og togfører 1980-1986 og har ofte været tjenstgørende på APO-togene, der i en længere periode var indsat København-Aalborg-København i togene 183 og 120. Togene blev i sin samtid ikke benævnt IC5, hvilket vel kun er helt naturligt, idet begrebet IC3 ikke fandtes på den tid. Om nogen så på et senere tidspunkt er begyndt at omtale APO-togene som IC5, efter at IC3 dukkende op, ved jeg ikke.

Kære Thomas,

Det har du formentlig ret i. I hvert fald forekommer betegnelsen i DJKs "Jernbanenyt - kort fortalt - Jernbanen nr. 4 1992, DSB - Rullende materiel" i forbindelse med togenes sletning af driftsmaterielbeholdningen.

Men da var IC3 jo også kommet "på banen".

Bedste hilsener
Niels


Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato  9/04-22, 15:30
Citat fra: TogNørd Dato  9/04-22, 13:42Nu er jeg ikke gammel nok til selv at have oplevet det men blev Prototype APO lyntogene ikke også kaldt IC5?

Togene blev i sin samtid ikke benævnt IC5, hvilket vel kun er helt naturligt, idet begrebet IC3 ikke fandtes på den tid. Om nogen så på et senere tidspunkt er begyndt at omtale APO-togene som IC5, efter at IC3 dukkende op, ved jeg ikke.

Min erindring som almindelig, dog lettere toginteresseret rejsende er, at de simpelthen blev kaldt 'prototypelyntog'.

IC4's afløser får officielt navnet IC5
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 10/04-22, 00:25.
Citat fra: krabsen Dato  9/04-22, 20:20
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato  9/04-22, 15:30
Citat fra: TogNørd Dato  9/04-22, 13:42Nu er jeg ikke gammel nok til selv at have oplevet det men blev Prototype APO lyntogene ikke også kaldt IC5?

Togene blev i sin samtid ikke benævnt IC5, hvilket vel kun er helt naturligt, idet begrebet IC3 ikke fandtes på den tid. Om nogen så på et senere tidspunkt er begyndt at omtale APO-togene som IC5, efter at IC3 dukkende op, ved jeg ikke.

Min erindring som almindelig, dog lettere toginteresseret rejsende er, at de simpelthen blev kaldt 'prototypelyntog'.

Helt enig.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

IC4's afløser får officielt navnet IC5
Af anders_vejby. 10/04-22, 15:22.
Seneste redigering: 10/04-22, 15:24 af anders_vejby
Jeg er ret tilfreds med navnet må jeg sige. Lidt fantasiløs måske, men det er nogle gange også helt i orden, synes jeg. If it ain't broke don't fix it.

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Citat fra: anders_vejby Dato 10/04-22, 15:22Jeg er ret tilfreds med navnet må jeg sige. Lidt fantasiløs måske, men det er nogle gange også helt i orden, synes jeg. If it ain't broke don't fix it.

Ja, og en evt."dobbeltbetegnelse" med det gamle protolyn (som det osse hed i min optik), kan vi sagtens leve med. Sådant går hurtigt i glemmebogen; det varer ikke længe, før man har glemt, at privatbanernes "IC2" overlevede DSBs "IC2".

M.v.h.
Niels

Citat fra: krabsen Dato  9/04-22, 20:20Min erindring som almindelig, dog lettere toginteresseret rejsende er, at de simpelthen blev kaldt 'prototypelyntog'.


Og prototypelyntog var lige det de var. De var populære blandt de rejsende, men ideen slog aldrig helt an, og kapacitetsmæssigt var de for små på en del af de løb de blev sat ind på. Benævnelsen IC5 kom på et tidspunkt hvor de tjenestmæssigt var "på falderebet".

Jeg har "tyvstjålet" det her billede på fjæsen fra et opslag af Oliver Løvgaard (er du også her på kanalen, så må du undskylde). Det er et foto af en planche i KAC så det må vel karakteriseres som rimeligt troværdigt:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Heraf fremgår de fremtidige litra på Talgo vognene - Bpt/Bp/Bph/Ap/Apt/Bpd - samt de nye Alstom eltogsæt - Litra ES.
(vær så god Tommy - tid til opdatering af databasen :-) )

spændende!

nåde der lige fanger mit blik er dd vognene med røde døre og Talgo vognenes endevogn :)


IC4's afløser får officielt navnet IC5
Af Baumann, Hjordkær. 26/04-22, 16:29.
Farve designen på IC5, er vist lidt af en ommer.
Syntes at den sorte kant er alt for bred, kunne godt lave den lidt smallere
evt. undlade den helt.

Citat fra: TogNørd Dato 26/04-22, 15:44nåde der lige fanger mit blik er dd vognene med røde døre
De røde døre er der kun i overgangsfase indtil de kommer forbi malerhallen, når der er kapacitet til det...

Gå op Sider:[1] 2
Billige jernbane T-shirts

DSB F 488

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak