Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Merpris for elektrificering
Hvad er merprisen for et batteritog i forhold til rene 25 kV el-tog?

F.eks. i forhold til Lokaltogs potentielle indkøb af batteritog.

Årsleff oplyser at deres kontrakt med Banedanmark om opsætning af kørestrøm totalt er på 2,4 mia. Kr. for 1.300 km jernbane.

Lokaltog med ca. 350 km jernbane, vil derfor koste 0,7 mia. Kr. at elektrificere.

Det er jo interessant om det bedre kan betale sig at ophænge kørestrøm, hvor der også er bedre forhold for godstog.

Merpris for elektrificering
Af andersj, Aalborg. 24/11-22, 00:24.
De tal er helt ude i skoven. Jeg ved ikke hvad den oprindelige kontrakt med Siemens/Aarsleff på 2,8 mia. kr. dækkede over, men budgettet for hele Elektrificeringsprogrammet lå på 12 mia. kr. Det er så nede på 8,8 mia. kr. uden Lindholm-Frederikshavn og Vejle-Struer. Alene Fredericia-Aarhus og Aarhus-Lindholm har hver et budget på 2,8 mia. kr.

I Banedanmarks batteritogsrapport fra 2021 nævnes der en pris på 7,5 mio. kr. pr. kilometer elektrificering. Det er så uden evt. immunisering af signaler og nye/tilpassede broer. Dertil kommer årlige omkostninger til vedligehold af anlægget.

Anders

Den spanske DTU studerende Julia Veintemilla Porlán vandt i 2019 prisen for bedste "Master Thesis" med en rigtig god (men ikke offentlig tilgængelig) master om batteritog vs elektrificering hhv dieseldrift. Jeg var industrial supervisor på opgaven og tillader mig derfor at bringe at bringe een af figurerne, idet jeg dog lige har overfyldt værdierne (ikke fordi de er specielt hemmelige, men fordi mange hellere vil diskutere tal og ikke forskelle) - forskellene mellem de enkelte togtyper er verificeret i flere rapporter i ind- og udland, og også i "virkeligheden". Vedligeholdelsesomkostningerne for BEMU er dog reelt faldende, da batterilevetiden er steget, så der kun skal skiftes batterier een gang over 30 år.

Der er også standarder for hvor meget trafik, der skal være, før en elektrificering kan betale sig, og det er desværre ret meget. Desværre fordi dette giver udfordringer for økonomien i jernbanegods, der ikke alene kan bære en elektrifciering.

/Lasse
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.


Lige et PS:

Det skal tilføjes, at priserne for BEMU og EMU er for 56 meter lange togsæt (tre-vogns Bombardier TALENT3), mens Lint41 som bekendt er 41 meter. Der er altså også et kapacitetsløft inkluderet i sammenligningen.

/Lasse

Merpris for elektrificering
Af kme. 24/11-22, 11:09.
Citat fra: william skov Dato 24/11-22, 00:03Lokaltog med ca. 350 km jernbane, vil derfor koste 0,7 mia. Kr. at elektrificere.
*HOST* Den ca. 60 km pandekageflade, dobbeltsporede, linealtruktne lange  linje Lunderskov-Esbjerg kostede 1,2 mia og tog en evighed at lave. Signalerne var endda klar.

Citat fra: kme Dato 24/11-22, 11:09
Citat fra: william skov Dato 24/11-22, 00:03Lokaltog med ca. 350 km jernbane, vil derfor koste 0,7 mia. Kr. at elektrificere.
*HOST* Den ca. 60 km pandekageflade, dobbeltsporede, linealtruktne lange  linje Lunderskov-Esbjerg kostede 1,2 mia og tog en evighed at lave. Signalerne var endda klar.

En køreledning... eller et trinbræt koster nu engang det et trinbræt koster.... eller ...???

https://www.tv2nord.dk/nyheder/19-11-2022/1930/1930-19112022?clip=cc67c090-f474-415f-ac4b-5f674eb575a3


*HOST* Den ca. 60 km pandekageflade, dobbeltsporede, linealtruktne lange  linje Lunderskov-Esbjerg kostede 1,2 mia og tog en evighed at lave. Signalerne var endda klar.

Var prisen "kun" elektrificering, som var med i prisen eller kom der alt muligt andet "gøgl" med nu når kassen var åben?

Nu vil jeg da elles spørge om hvad denne standard for elektrificering før det kan "betale sig" er? Fordi det virker ualmindeligt striks hvis mange af de danske linjer ikke opfylder kravet, især nu hvor elektrificering, selv af sekundære linjer er langt mere almindeligt i udlandet, selv til dags dato.

Desuden ville jeg også nævne at prisen for elektrificering af Esbjergbanen faktisk er i den lavere ende. Til sammenligning har et projekt i 80'ernes USA hvor 45kms jernbane i det nordøstlige USA blev elektrificeret til en pris på 1,537 millarder kroner, når det er justeret i forhold til inflationen.

Merpris for elektrificering
Af SEB. 1/12-22, 07:58.
Med i prisen skal jo også huskes, at rigtig mange broer skal udskiftes - Altså nogle skal jo helt fjernes og totalt genopbygges. Så det giver rigtig meget ekstra anlægsarbejde. Det er ikke bare opsætning af master og ledninger. Og dertil kommer vel udgiften der er, mens arbejdet pågår, hvor der af sikkerhedshensyn ikke kan køre tog på strækningen, men der skal indsættes togbusser. Altså alting koster. Og jeg tvivler på, de ansatte bare går der hjemme og triller tommelfingre uden løn, mens deres tog ikke kan køre? (Ville jeg meget nødig gøre, uden straks at være på kig efter andet arbejde). Om alt dette er indregnet i prisen, ved jeg ikke. Men det burde det vel være?

Erling

Og dertil kommer vel udgiften der er, mens arbejdet pågår, hvor der af sikkerhedshensyn ikke kan køre tog på strækningen, men der skal indsættes togbusser.

Togbusser "tværes af" på operatørerne (og i særdeleshed DSB) - det er ikke BDKs hovedpine eller budget, som holder for.
Om det er rimeligt? Tja, det er en helt anden snak.....

Hvis prisen for for eksempel Lunderskov Esbjerh som er dobbeltsporet og underholder en del broer er 1,2 milliarder så burde prisen for en lige så lang lokalbane strækning være max det halve.

1, Den er kun enkeltsporet.
2, Der er i hvert fald på de lokalbaner jeg kører på ikke mange broer der skal udskiftes, hvis nogen overhovedet.


Der kan selvfølgelig være nogle opstartsudgifter som jeg ikke kender til.

Gå op Sider:[1]
Billige jernbane T-shirts

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak