Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Ekstra Bladet: DSB-chefer flyver til Amsterdam
Gå ned Sider:[1] 2 3
Er der hold i kritikken, eller er det naturligt, at travle topchefer - også DSB's - tager flyet?

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/dsb-chefer-afsloeret-i-fly-sag/9533007

Ekstra Bladet: DSB-chefer flyver til Amsterdam
Af anho. 5/12-22, 21:45.
Seneste redigering: 5/12-22, 21:51 af anho
Det er da naturligt at tage flyet når der ikke er en bekvem togforbindelse til Amsterdam.

Hvis der var en nattogsforbindelse, eller en dagtogsforbindelse på maksimalt 7 timer og 2 skift, så ville jeg være enig i at det var et dårligt signal at sende. Men sådan en forbindelse eksisterer bare ikke. Det tager jo 5 timer bare at nå til Hamborg. Det bedste man kan opnå på en hverdag er 11½ time og to omstigninger (i Hamborg og Osnabrück). Heraf er det ene skift på en time og 42 minutter.

Ud over den langsomme rute fra København til Hamborg og det lange skift i Hamborg, så virker det også utroligt at det skal tage 3 timer at køre fra Osnabrück til Amsterdam - der er et direkte intercitytog, og ruten er kun 215 kilometer. Nogen der ved hvorfor den rute skal foregå i sneglefart?

Det er måske også lidt svært nu hvor København Amsterdam ruten er en af de mest besværlige med togtrafik i hele Europa. De burde være inden for rækkevidde men der er ingen forbindelser med mindre end 2 skift og infrastrukturforbindelserne fra både Danmark til Tyskland og Tyskland til Holland er svage og manglende, og en tur under de eksisterende forhold ville tage 10-13 timer.

Det ville være en oplagt nattogsrute men hverken NS, DB, eller DSB har motivation til at drive egne nattog, og private startups har overvejet ruten men droppet det flere gange pga. besværligheder med at anskaffe en partner til at drive toget i Danmark, for slet ikke at nævne trækkraft og godkendelse til trafik i Danmark.

Der er Femern forbindelsen som er i gang med at blive bygget pt og i Holland er de i gang med en ny højhastighedslinje fra Amsterdam til Groeningen i den nordlige del af landet ved navn Lelylijn. Der er potentiale til at forlænge den til Tyskland men intet konkret, og Tyskland er næppe interesseret i at finansiere noget på deres side, selvom at der vil være en masse potentiale i en 200km/t forbindelse der kobler sig på lelylijn og går fra Groeningen til Bremen. Hvis sådan et projekt blev gennemført kunne man sikkert køre direkte tog fra København til Amsterdam med en rejsetid på ca. 4½-6 timer.

Men som det er lige nu er det nok den mest besværlige rejsekorridor at rejse grønt på i Vesteuropa uden for Skandinavien (Rejser til og fra Oslo er heller ikke super nemme på grøn manér). Ruten er allerede en af de travleste flyrejse ruter i Europa og det er uden tvivl fordi at der er mangel på gode alternativer.

Der ville måske være noget at klage over hvis DSB chefen tog flyet til Aarhus eller Aalborg f.eks. men til Amsterdam er der simpelt hen ikke noget godt alternativ som situationen står pt.

Jeg har ikke læst artiklen - og agter heller ikke at gøre det.

Nu er vi ude af VM, og så mangler EB clicks, derfor lige en ligegyldig ondt-i-røven-problematik.

Nøglemedarbejdere skal da ikke rumle rundt i tog, hvis der er brug for dem på kontoret. Den dag, hvor et jernbaneselskab kan stille en executive kupe - med rimelig rejsetid, rimelig ankomstgaranti og selvfølgelig bedre forplejning end et par selvdøde sandwich - til rådighed ligger meget langt ude i fremtiden.

mvh
-ivar

Ekstra Bladet: DSB-chefer flyver til Amsterdam
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 5/12-22, 23:31.
Forplejningen tja, DSB har mulighed for at påvirke den noget af vejen

Tja, hvis de forskellige lande kom væk fra navle pilleriet, og samarbejde.

Tja, Useriøst, men gad vide hvordan de DSB folk kom fra Høje Tåstrup/ Deres hjem, og ud til Kastrup. En strækning de har en med at gøre.

Citat fra: hummel_62 Dato  5/12-22, 23:31Tja, Useriøst, men gad vide hvordan de DSB folk kom fra Høje Tåstrup/ Deres hjem, og ud til Kastrup. En strækning de har en med at gøre.

De har enten taget toget eller selv fundet til lufthavnen i bil/bus for egen regning. Det er der ingen tvivl om.

Især med statslige virksomheder er der strenge regler for transport ifbm. tjenesterejser

Citat fra: Danskjävlar Dato  5/12-22, 21:47Der ville måske være noget at klage over hvis DSB chefen tog flyet til Aarhus eller Aalborg f.eks. men til Amsterdam er der simpelt hen ikke noget godt alternativ som situationen står pt.
Men måske DSB burde have revurderet teksten på egen hjemmeside, inden de satte chefgruppen på en flyver ;D

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
https://www.dsb.dk/find-produkter-og-services/dsb-udland/holland/amsterdam/

Amsterdam er endda fremhævet på forsiden af DSB Udland sammen med Hamburg og Berlin.

Citat fra: AndreasM Dato  6/12-22, 07:45
Citat fra: Danskjävlar Dato  5/12-22, 21:47Der ville måske være noget at klage over hvis DSB chefen tog flyet til Aarhus eller Aalborg f.eks. men til Amsterdam er der simpelt hen ikke noget godt alternativ som situationen står pt.
Men måske DSB burde have revurderet teksten på egen hjemmeside, inden de satte chefgruppen på en flyver ;D

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
https://www.dsb.dk/find-produkter-og-services/dsb-udland/holland/amsterdam/

Amsterdam er endda fremhævet på forsiden af DSB Udland sammen med Hamburg og Berlin.

Lidt kontekst, for dem der ikke har åbnet linket:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Citat fra: ivar Dato  5/12-22, 22:37Jeg har ikke læst artiklen - og agter heller ikke at gøre det.

Nu er vi ude af VM, og så mangler EB clicks, derfor lige en ligegyldig ondt-i-røven-problematik.

Nøglemedarbejdere skal da ikke rumle rundt i tog, hvis der er brug for dem på kontoret. Den dag, hvor et jernbaneselskab kan stille en executive kupe - med rimelig rejsetid, rimelig ankomstgaranti og selvfølgelig bedre forplejning end et par selvdøde sandwich - til rådighed ligger meget langt ude i fremtiden.

mvh
-ivar
Derfor lærer nøglemedarbejdere så intet om hvad de er ansvarlige for!

Citat fra: Mads Dato  6/12-22, 08:38Lidt kontekst, for dem der ikke har åbnet linket:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
En del af konteksten er jo så at det er DSB der kalder 12 timer og 2 skift for "hurtigt og nemt". Hvis man står ved det, hvad er flyveren så? "Hurtigere og nemmere"?

For 50 år siden kunne man køre uden skift København - Amsterdam og med mulighed for forplejning hele vejen. Og med en køretid på 11.47!
Bare til eftertanke....

Vi skal ikke længere tilbage end 2014 for at finde en daglig direkte nattogsforbindelse København - Amsterdam med City Night Line og spisevogn - spisevognen kørte dog til Basel, så den var kun tilgængelig frem til Hannover hvis man var på vej mod Amsterdam.

Anders

Det virker totalt useriøst at DSB har sendt gutten med fly. I det mindste kunne han vel have taget toget den ene vej eller også kunne de have sagt at han havde taget toget til møder andre gange. I softwareudvikling taler man om dogfooding, hvor man bruger sin egen software og man ser det sådan set også i andre brancher: jeg tror ikke Elon Musk kører andet end Tesla og det ville være mærkeligt hvis SAS-ledelsen fløj med Norwegian uanset hvordan det ellers passede deres program.

Lige nu er signalet de sender, at forbindelsen i hvert fald ikke er god nok til dem. De siger så heller ikke noget om hvad der skal til for at gøre den bedre og hvordan det i givet fald skulle ske. God kommunikation vil være både at anerkende de problemer der er og så fortælle hvordan det bliver løst. Fortsatte man f.x. togene mellem Danmark og Hamborg syd fra Hamborg kunne man opnå et mere roligt skifte på en station med bedre plads og nøjes med et skifte – ikke i dag eller i morgen, men det kunne nok komme på plads hurtigere end nye spor kan bygges.

Citat fra: mpp Dato  7/12-22, 14:03Det virker totalt useriøst at DSB har sendt gutten med fly. I det mindste kunne han vel have taget toget den ene vej eller også kunne de have sagt at han havde taget toget til møder andre gange. I softwareudvikling taler man om dogfooding, hvor man bruger sin egen software og man ser det sådan set også i andre brancher: jeg tror ikke Elon Musk kører andet end Tesla og det ville være mærkeligt hvis SAS-ledelsen fløj med Norwegian uanset hvordan det ellers passede deres program.

Lige nu er signalet de sender, at forbindelsen i hvert fald ikke er god nok til dem. De siger så heller ikke noget om hvad der skal til for at gøre den bedre og hvordan det i givet fald skulle ske. God kommunikation vil være både at anerkende de problemer der er og så fortælle hvordan det bliver løst. Fortsatte man f.x. togene mellem Danmark og Hamborg syd fra Hamborg kunne man opnå et mere roligt skifte på en station med bedre plads og nøjes med et skifte – ikke i dag eller i morgen, men det kunne nok komme på plads hurtigere end nye spor kan bygges.

Det er jeg altså fuldstændig uenig i - jeg har arbejdet i mange år hos en bilimportør, skulle man følge din logik, skulle jeg også være blevet sendt afsted til f.ex. Stockholm eller Oslo i bil, når jeg skulle til kursus eller lignende, men det skete naturligvis ikke, da det tog for lang tid.

Flemming

Jeg er ikke uenig i at DSB tager flyet når det giver mest mening tidsmæssigt. man skal både tage hensyn til at der bliver brugt offentlige midler på at aflønne folk for at bruge f.eks 5 timer ekstra både ud og hjem. (evt i kombination med ekstra overnatninger)

noget andet er hensynet til de enkelte medarbejdere. i vores arbejdsmarkedet er det til et vist punkt også vigtigt at være en attraktiv arbejdsplads - at fortælle medarbejdere at de skal møde kl 08 på Kbh og bruge 11 timer i et tog, og i tog samme vej hjem, vil ikke nødvendigvis blive taget godt imod - også selvom de arbejder ved DSB.

når det så er sagt, så er bagsiden at den artiklen heller ikke er forkert.

Det er lidt en lose-lose situation for DSB

Gå op Sider:[1] 2 3
Det militære sidespor ved Næstved
Det militære sidespor ved Næstved

I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak