Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Ekstra Bladet: DSB-chefer flyver til Amsterdam
Gå ned Sider: 1 [2] 3
Citat fra: nrk Dato  7/12-22, 17:46Jeg er ikke uenig i at DSB tager flyet når det giver mest mening tidsmæssigt. man skal både tage hensyn til at der bliver brugt offentlige midler på at aflønne folk for at bruge f.eks 5 timer ekstra både ud og hjem. (evt i kombination med ekstra overnatninger)

noget andet er hensynet til de enkelte medarbejdere. i vores arbejdsmarkedet er det til et vist punkt også vigtigt at være en attraktiv arbejdsplads - at fortælle medarbejdere at de skal møde kl 08 på Kbh og bruge 11 timer i et tog, og i tog samme vej hjem, vil ikke nødvendigvis blive taget godt imod - også selvom de arbejder ved DSB.

når det så er sagt, så er bagsiden at den artiklen heller ikke er forkert.

Det er lidt en lose-lose situation for DSB
Det er vist de færreste chefer som er på timeløn.
At rejse i embeds medfør udløser ikke arbejdstimer. Og så kunne de passende bruge tiden til at studere eget produkt!

Ekstra Bladet: DSB-chefer flyver til Amsterdam
Af esni. 7/12-22, 19:32.
Seneste redigering: 7/12-22, 19:41 af esni
Citat fra: TWB Dato  7/12-22, 19:13Det er vist de færreste chefer som er på timeløn.
At rejse i embeds medfør udløser ikke arbejdstimer. Og så kunne de passende bruge tiden til at studere eget produkt!

Det er vist afhængig af kontrakt og evt. overenskomst.

Men rejsetid i embeds medfør bør i et eller andet omfang være arbejdstid - spørgsmålet er så blot om den tid skal udløse særskilt betaling.

Rent skatte- og befordringsfradragsmæsigt er det kun trasnport til og fra det almindelige arbejdssted der er for egen regning - og kun første gang i et givet døgn.

Sagt på en anden måde - hvis arbejdsgiver betaler transporten er det som udgangspunkt arbejdstid, også hvis det ikke udløser et tillæg til lønnen.

Eskild

Citat fra: esni Dato  7/12-22, 19:32
Citat fra: TWB Dato  7/12-22, 19:13Det er vist de færreste chefer som er på timeløn.
At rejse i embeds medfør udløser ikke arbejdstimer. Og så kunne de passende bruge tiden til at studere eget produkt!

Det er vist afhængig af kontrakt og evt. overenskomst.

Men rejsetid i embeds medfør bør i et eller andet omfang være arbejdstid - spørgsmålet er så blot om den tid skal udløse særskilt betaling.

Rent skatte- og befordringsfradragsmæsigt er det kun trasnport til og fra det almindelige arbejdssted der er for egen regning - og kun første gang i et givet døgn.

Sagt på en anden måde - hvis arbejdsgiver betaler transporten er det som udgangspunkt arbejdstid, også hvis det ikke udløser et tillæg til lønnen.
Jeg kender ingen ansat i det offentlige som arbejder som mellemleder eller øverste chef som ville få lov til at skrive rejsetidpå spm arbejdstid.
Det er kun noget som de "lavere" løntrin kan slippe afsted med!
Min hustru somer oversygeplejerske har ingen øvre arbejdstid og tilrettelægger selv arbejdet.
Nåes det ikke indenfor 37 timer så er det bare ærgerligt og på egen regning!

Så gælder det du beskriver i det private erhvervsliv - så er det måske forståeligt at varer og tjenesteydelser fra private er så høje?

Citat fra: TWB Dato  7/12-22, 19:47
Citat fra: esni Dato  7/12-22, 19:32
Citat fra: TWB Dato  7/12-22, 19:13Det er vist de færreste chefer som er på timeløn.
At rejse i embeds medfør udløser ikke arbejdstimer. Og så kunne de passende bruge tiden til at studere eget produkt!

Det er vist afhængig af kontrakt og evt. overenskomst.

Men rejsetid i embeds medfør bør i et eller andet omfang være arbejdstid - spørgsmålet er så blot om den tid skal udløse særskilt betaling.

Rent skatte- og befordringsfradragsmæsigt er det kun trasnport til og fra det almindelige arbejdssted der er for egen regning - og kun første gang i et givet døgn.

Sagt på en anden måde - hvis arbejdsgiver betaler transporten er det som udgangspunkt arbejdstid, også hvis det ikke udløser et tillæg til lønnen.
Jeg kender ingen ansat i det offentlige som arbejder som mellemleder eller øverste chef som ville få lov til at skrive rejsetidpå spm arbejdstid.
Det er kun noget som de "lavere" løntrin kan slippe afsted med!
Min hustru somer oversygeplejerske har ingen øvre arbejdstid og tilrettelægger selv arbejdet.
Nåes det ikke indenfor 37 timer så er det bare ærgerligt og på egen regning!

Så gælder det du beskriver i det private erhvervsliv - så er det måske forståeligt at varer og tjenesteydelser fra private er så høje?

Du skal lige lægge mærke til at selvom det er arbejdstid, så er det ikke tid der giver ekstra betaling, hvis du er omfattet af 'ingen højeste arbejdstid'

Men det er helt sikkert arbejdstid, så man er omfattet af forsikring osv.
Det er arbejdsgivers ansvar at sørge for sygeforsikring etc mens du er af sted - det gule bevis eller dit almindelige EU bevis dækker kun under ferie. Og så videre...

Eskild

Citat fra: esni Dato  7/12-22, 21:46
Citat fra: TWB Dato  7/12-22, 19:47
Citat fra: esni Dato  7/12-22, 19:32
Citat fra: TWB Dato  7/12-22, 19:13Det er vist de færreste chefer som er på timeløn.
At rejse i embeds medfør udløser ikke arbejdstimer. Og så kunne de passende bruge tiden til at studere eget produkt!

Det er vist afhængig af kontrakt og evt. overenskomst.

Men rejsetid i embeds medfør bør i et eller andet omfang være arbejdstid - spørgsmålet er så blot om den tid skal udløse særskilt betaling.

Rent skatte- og befordringsfradragsmæsigt er det kun trasnport til og fra det almindelige arbejdssted der er for egen regning - og kun første gang i et givet døgn.

Sagt på en anden måde - hvis arbejdsgiver betaler transporten er det som udgangspunkt arbejdstid, også hvis det ikke udløser et tillæg til lønnen.
Jeg kender ingen ansat i det offentlige som arbejder som mellemleder eller øverste chef som ville få lov til at skrive rejsetidpå spm arbejdstid.
Det er kun noget som de "lavere" løntrin kan slippe afsted med!
Min hustru somer oversygeplejerske har ingen øvre arbejdstid og tilrettelægger selv arbejdet.
Nåes det ikke indenfor 37 timer så er det bare ærgerligt og på egen regning!

Så gælder det du beskriver i det private erhvervsliv - så er det måske forståeligt at varer og tjenesteydelser fra private er så høje?

Du skal lige lægge mærke til at selvom det er arbejdstid, så er det ikke tid der giver ekstra betaling, hvis du er omfattet af 'ingen højeste arbejdstid'

Men det er helt sikkert arbejdstid, så man er omfattet af forsikring osv.
Det er arbejdsgivers ansvar at sørge for sygeforsikring etc mens du er af sted - det gule bevis eller dit almindelige EU bevis dækker kun under ferie. Og så videre...
Og det er helt UAFHÆNGIG af om du får specifik betaling eller ej for den tid du er ude og rejse.

Hvilket bringer os tilbage på sporet!

Citat fra: YBS Dato  7/12-22, 16:51Det er jeg altså fuldstændig uenig i - jeg har arbejdet i mange år hos en bilimportør, skulle man følge din logik, skulle jeg også være blevet sendt afsted til f.ex. Stockholm eller Oslo i bil, når jeg skulle til kursus eller lignende, men det skete naturligvis ikke, da det tog for lang tid.

Den nærmere sammenligning ville nok være, at du arbejdede med at importere/sælge biler fra Ford men selv kørte Volvo. Det ville virke mærkeligt.

Og igen, de kunne have kørt den ene vej med tog. Eller have peget på nogle andre ture, hvor medarbejdere var sendt afsted med tog.

Citat fra: nrk Dato  7/12-22, 17:46noget andet er hensynet til de enkelte medarbejdere. i vores arbejdsmarkedet er det til et vist punkt også vigtigt at være en attraktiv arbejdsplads - at fortælle medarbejdere at de skal møde kl 08 på Kbh og bruge 11 timer i et tog, og i tog samme vej hjem, vil ikke nødvendigvis blive taget godt imod - også selvom de arbejder ved DSB.

Omvendt vil der være folk, for hvem det er en fordel at de kan tage toget på forretningsrejser, også selvom det tager længere tid eller er dyrere for arbejdspladsen – på samme måde som at der er folk der vælger arbejdsplads efter, at der er vegetarmad i kantinen.

Anyways så ender man samme sted uanset hvordan man starter med at kigge på det: at DSB i det her tilfælde ikke lader til at have mega meget tiltro til deres eget produkt og så er det jo nok ikke så sært hvis det er svært at lokke folk over i toget.

I min verden er da komplet lige meget hvordan ansatte i et firma rejser.
Jeg er sikker på at der foregår en vurdering af hvilken rejseform der er den bedste i alle tilfælde.

Når jeg indimellem rejser mellem vore to CMC'er, så sker det også jeg tager DSB fra Ørestad til København H, eller omvendt, istedet for via Kongens Nytorv.
Bare fordi jeg er ansat i Metro Service, betyder det ikke at jeg udelukkende skal rejse med Metro, når det er i arbejdstiden.



Med venlig hilsen

Henrik Værum Høgh

Citat fra: mpp Dato  8/12-22, 13:44
Citat fra: YBS Dato  7/12-22, 16:51Det er jeg altså fuldstændig uenig i - jeg har arbejdet i mange år hos en bilimportør, skulle man følge din logik, skulle jeg også være blevet sendt afsted til f.ex. Stockholm eller Oslo i bil, når jeg skulle til kursus eller lignende, men det skete naturligvis ikke, da det tog for lang tid.

Den nærmere sammenligning ville nok være, at du arbejdede med at importere/sælge biler fra Ford men selv kørte Volvo. Det ville virke mærkeligt.
ØØhhh det kommer lidt an på hvornår - Ford ejede faktisk Volvo Personvagnar i en (kort) periode.

Citat fra: metrohenrik Dato  8/12-22, 13:49I min verden er da komplet lige meget hvordan ansatte i et firma rejser.
Jeg er sikker på at der foregår en vurdering af hvilken rejseform der er den bedste i alle tilfælde.

Når jeg indimellem rejser mellem vore to CMC'er, så sker det også jeg tager DSB fra Ørestad til København H, eller omvendt, istedet for via Kongens Nytorv.
Bare fordi jeg er ansat i Metro Service, betyder det ikke at jeg udelukkende skal rejse med Metro, når det er i arbejdstiden.



Nu er der vel lidt firsjel på om du i en given situation tager en kortere tur med Metro eller en Taxa og at rejse 1.000 km væk.
Specielt hvis du var chef for den type rejser.


DSB's ansvar for togrejsen stopper ved grænsen i Padborg. Der er ingen "Dogfooding" derefter. Man skal skisme lede meget efter noget at være sur over, hvis man er forarget over at DSB-ansatte ikke rejser med DB eller NS.

Det svarer lidt til at være sur over de ikke rejser med metroen eller bybussen.

Citat fra: RasmusD Dato  8/12-22, 17:39DSB's ansvar for togrejsen stopper ved grænsen i Padborg. Der er ingen "Dogfooding" derefter. Man skal skisme lede meget efter noget at være sur over, hvis man er forarget over at DSB-ansatte ikke rejser med DB eller NS.

Det svarer lidt til at være sur over de ikke rejser med metroen eller bybussen.
Så er alt jo godt.

DSB og især ledelsen skal fremover blot omhyggelig undgå alt omkring tog til udlandet, nattog etc. og alene bruger energi og kræfter på at få persontog indenfor landets grænser til at køre planmæssigt og gerne noget hyppigere end det er tilfældet idag.

Så ingen grund til at tale om internationale tog hvor DSB er involveret!

Citat fra: TWB Dato  8/12-22, 16:52
Citat fra: metrohenrik Dato  8/12-22, 13:49I min verden er da komplet lige meget hvordan ansatte i et firma rejser.
Jeg er sikker på at der foregår en vurdering af hvilken rejseform der er den bedste i alle tilfælde.

Når jeg indimellem rejser mellem vore to CMC'er, så sker det også jeg tager DSB fra Ørestad til København H, eller omvendt, istedet for via Kongens Nytorv.
Bare fordi jeg er ansat i Metro Service, betyder det ikke at jeg udelukkende skal rejse med Metro, når det er i arbejdstiden.



Nu er der vel lidt firsjel på om du i en given situation tager en kortere tur med Metro eller en Taxa og at rejse 1.000 km væk.
Specielt hvis du var chef for den type rejser.



Nej.  Man vælger den løsning der virker bedst.
Jeg er ret sikker på at der også findes EB ansatte der læser BT.
DR ansatte der ser TV2
Bagere fra Kohberg der spiser Shulstad.
Ansatte hos Carsberg der godt kan drikke en øl fra Royal.
En slagter der spiser kartofler.
En chef fra Arriva der også kører med et DSB tog.

Og hvis nu DSB chefen skal til Svendborg (med tog) hvordan skal han så klare den....?

Jeg kan sikkert blive ved.
At være et brokkehoved over at man passer sit arbejde på bedste måde er typisk EB'sk.

Jeg tror jeg har pointeret min mening.

Med venlig hilsen

Henrik Værum Høgh

Citat fra: metrohenrik Dato  9/12-22, 07:00
Citat fra: TWB Dato  8/12-22, 16:52
Citat fra: metrohenrik Dato  8/12-22, 13:49I min verden er da komplet lige meget hvordan ansatte i et firma rejser.
Jeg er sikker på at der foregår en vurdering af hvilken rejseform der er den bedste i alle tilfælde.

Når jeg indimellem rejser mellem vore to CMC'er, så sker det også jeg tager DSB fra Ørestad til København H, eller omvendt, istedet for via Kongens Nytorv.
Bare fordi jeg er ansat i Metro Service, betyder det ikke at jeg udelukkende skal rejse med Metro, når det er i arbejdstiden.



Nu er der vel lidt firsjel på om du i en given situation tager en kortere tur med Metro eller en Taxa og at rejse 1.000 km væk.
Specielt hvis du var chef for den type rejser.



Nej.  Man vælger den løsning der virker bedst.
Jeg er ret sikker på at der også findes EB ansatte der læser BT.
DR ansatte der ser TV2
Bagere fra Kohberg der spiser Shulstad.
Ansatte hos Carsberg der godt kan drikke en øl fra Royal.
En slagter der spiser kartofler.
En chef fra Arriva der også kører med et DSB tog.

Og hvis nu DSB chefen skal til Svendborg (med tog) hvordan skal han så klare den....?

Jeg kan sikkert blive ved.
At være et brokkehoved over at man passer sit arbejde på bedste måde er typisk EB'sk.

Jeg tror jeg har pointeret min mening.
JA - hvis de rejser 100 gange årligt - men rejser de 2-4 x årligt - så kan du ikke sammenligne med alt det du disker op.
Og det ville Politiken, Jyllandsposten og DR givet være enige i var dårlig politik at have folk i de øverste lag som helt undgår at bruge de som er firmaets produkter eller nære samarbejdspartnere.

Men det forklarer jo fint hvorfor DSB så kører så dårligt sammenlignet med tog mange steder i udlandet.

Citat fra: TWB Dato  9/12-22, 09:41Men det forklarer jo fint hvorfor DSB så kører så dårligt sammenlignet med tog mange steder i udlandet.

Er det ikke det, de i "udlandet" vil kalde "jump to conclusion"?

Jaja, jeg ved godt, TWB vil have det sidste ord. Men så tag det dog og lad det blive det sidste.

Ekstra Bladet: DSB-chefer flyver til Amsterdam
Af anho. 9/12-22, 10:32.
Seneste redigering: 9/12-22, 10:35 af anho
Citat fra: TWB Dato  9/12-22, 09:41JA - hvis de rejser 100 gange årligt - men rejser de 2-4 x årligt - så kan du ikke sammenligne med alt det du disker op.
Og det ville Politiken, Jyllandsposten og DR givet være enige i var dårlig politik at have folk i de øverste lag som helt undgår at bruge de som er firmaets produkter eller nære samarbejdspartnere.

Men det forklarer jo fint hvorfor DSB så kører så dårligt sammenlignet med tog mange steder i udlandet.

Har du læst artiklen? De forklarer jo at DSBs ledelse typisk kører med tog! Og at man i denne situation har afvejet, at det ville tage for lang tid med tog fordi forbindelserne til Amsterdam er så ringe.

Og hvilke "mange steder i udlandet" er DSB så ringe i forhold til? Nej, der er ingen bistro i DSBs fjerntog og salgsvognen blev udkonkurreret af 7-Eleven, men med den undtagelse er DSB da bedre end f.eks. DB på alle andre parametre, og i forhold til rettidighed og togfrekvens når DB ikke DSB til sokkeholderne. Komforten i vores regionaltog er langt bedre end i NS's såkaldte intercitytog, som i indretning minder mere om gamle S-tog, med plastikbeklædte sæder! I Frankrig kører de fleste tog uden for storbyerne alt for sjældent til at man kan bruge dem til noget, og selv mange TGV-forbindelser kan have mange timer mellem afgangene. SJ? Ifølge mine oplevelser giver de svenske tog en oplevelse der er cirka på niveau med hvad DSB kan præstere, hverken betydeligt bedre eller ringere.

De eneste lande jeg umiddelbart kan udpege, hvor togene giver en betydeligt bedre helhedsoplevelse end hos DSB - det må være Japan og Schweiz, som til gengæld også er betydeligt bedre... og har investeret langt flere penge i jernbanen fra politisk side! Men selv Japan har sine problemer - hvis du ikke rejser med Shinkansen eller en Specialekspres (特急), så er der ikke meget komfort at komme efter, selv på de lange ruter. Man får maksimalt en S-togsstandard i regional- og lokaltogene, ofte med lodrette sæderygge.

Gå op Sider: 1 [2] 3
Indsend billeder

Lokomotivfabrikker

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak