Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Hvilke ting mangler for at Linje F kan laves om til selvkørende metro?
Hvilke ting mangler for at Linje F kan laves om til selvkørende metro?
Af KKLD. 8/12-22, 19:16.
Seneste redigering: 8/12-22, 19:23 af KKLD
Hej alle,

Jeg kom til at tænke på, hvad der egentlig mangler at blive købt, bygget osv. for at Linje F kan omdannes til selvkørende metro.

Jeg kan selv umiddelbart identificere 2 ting:
1) Perrondøre ligesom M1, M2, M3 & M4
2) Nye metrotog

Jeg har desværre ikke et bedre overblik andet end de 2 punkter. Der mangler helt sikkert flere ting!

Min tankegang er:
1) At der allerede er CBTC som er det som M3 og M4 bruger.
2) Linje F er en isoleret linje der kører oppe i luften for sig selv - ligesom M1, M2 & M4 gør på dele af deres strækninger - med en lille undtagelse ved Hellerup St. Der er altså ikke mange objekter der kan forstyrre driften.
3) Det virker egentlig ikke som om at det er et særligt dyrt projekt da der, så vidt jeg ved, er mangel på S-togsvogne og man forsøger at levetidsforlænge dem så det kræves allerede at der investeres penge. Et mindre intenst forbrug er en besparelse.
4) Ved at der frigives kapacitet fra Linje F er der også en besparelse, og man kunne køre med flere eller længere tog på de andre S-togslinjer hvis man ville, hvilket giver forbedringer rundt til hele S-togsnettet.

S-toget planlægger at bruge sensorer i stedet for perrondøre.

Helt lavpraktisk mangler du adgang til et værksted. M4 kunne jo selvfølgelig kobles sammen med Ringbanen ved Ny Ellebjerg, så man får adgang til Cityringens værksted. Men de tog har næppe kapacitet til den passagermængde der er på Ringbanen inkl. cykler. De er for korte og for smalle.

Så er der måske også noget med perronhøjder og afstand mellem perron og tog (metrotogene er noget smallere end S-tog).

Anders

Metrotogene har en bredde på 2,65 meter, mens S-togene har en bredde på 3,52 meter - der er altså tale om en forskel på næsten en meter, hvilket betyder en meget stor forskel i kapacitet, for tog der ellers er lige lange.

Metroens tog er bygget til den standard som de nu er bygget til, for at man kan bygge smallere (og dermed billigere) tunneller. Det ville være fuldstændigt hul i hovedet at ombygge ringbanen til metrostandard. Derudover ville det kræve omlægning af signalsystemet (det er to forskellige CBTC-systemer), og ombygning til 3. skinnes elektrificering - hvis altså man ønsker kompatibilitet med Københavns Metro.

Hvis man ikke ønsker kompatibilitet med den eksisterende metro, så vil jeg umiddelbart mene at DSBs oplæg for omstilling til førerløs drift giver et ret godt indblik i udfordringerne, og den bedste måde at håndtere dem på. Lige præcis ringbanen kunne evt. klares med perrondøre i stedet for sensorsystemer.

Nu må man jo også stille spørgsmålet om hvorvidt at en ombygning af linje F til en Metro overhovedet er en god ide? Linjen er allerede den mest metrolignende på hele S-togsnettet og planerne er at det alligevel er den første der skal have førerløs drift om mange år, Ideen om at ombygge linje F til en metro virker bare som en meget dyr "rebrand" der koster kassen uden at de reelt ændrer på noget for pendlere. DSB's egne planer ligger alligevel op til tog hvert 3. minut på linjen når de har deres næste generation af S toge, hvilket svarer til M3 i forvejen.

Vi skal jo også huske på at store infrastrukturprojekter tager enormt lang tid i forvejen, både anlægsmæssigt og politisk, så det at skulle lukke ruten i mange måneder og ombygge alt udstyret på dem, skifte ejerskab for ruten, bygge nye depoter osv, bare for at kalde det en metro linje i stedet for en S togs linje, kommer til at gøre oplevelsen meget værre for dem der bruger linjen. DSB's eksisterende planer afspejler jo alligevel drift på linjen tilsvarende til M3 som jeg nævnte førinden. Selv hvis Metroselskabet af en eller anden grund skulle blive ombygget, så skal Metroselskabet stadigvæk finde nyt materiel til ruten og vente på at det bliver bygget og kan blive godkendt, og tilpasset infrastrukturen. De har jo kun lige så mange tog som de har brug for.

Det smarteste (og mest realistiske) ville nok være at når DSB skal indkøbe deres 5. generation af S tog, at man presser på for at de får brugt alle deres optioner så de heller har for mange tog end for lidt og lettere kan tage nogle ud for vedligehold og eftersyn uden at det påvirker driften eller passagerkomforten, og at det nødvendige arbejde på værkstæderne kan blive gjort uden det enorme pres for at få toget tilbage i drift med det samme som det er i dag.

DSB's udbud starter sikkert snart, især hvis de vil have deres første sæt leveret i år 2027 som planlagt. Det her er en gylden chance for at presse på og minde dem om at de for alt i verden ikke må købe for få tog denne her gang.

Citat fra: andersj Dato  8/12-22, 20:40Helt lavpraktisk mangler du adgang til et værksted. M4 kunne jo selvfølgelig kobles sammen med Ringbanen ved Ny Ellebjerg, så man får adgang til Cityringens værksted. Men de tog har næppe kapacitet til den passagermængde der er på Ringbanen inkl. cykler. De er for korte og for smalle.

Så er der måske også noget med perronhøjder og afstand mellem perron og tog (metrotogene er noget smallere end S-tog).

For slet ikke at nævne, at depotet i Vasbygade slet ikke har plads til togene.

Der er i øvrigt allerede flere forslag til at forlænge M4 til Hvidovre Hospital.

Citat fra: andersj Dato  8/12-22, 20:40Helt lavpraktisk mangler du adgang til et værksted. M4 kunne jo selvfølgelig kobles sammen med Ringbanen ved Ny Ellebjerg, så man får adgang til Cityringens værksted. Men de tog har næppe kapacitet til den passagermængde der er på Ringbanen inkl. cykler. De er for korte og for smalle.
Der er ikke nogen planer om at lave Ringbanen om til Metro. Den skal være prøvekanin for selvkørende S-tog.

Hvad mangler for at Linje F kan laves om til selvkørende metro?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 9/12-22, 15:56.
Citat fra: Thomas123 Dato  9/12-22, 15:21... Den skal være prøvekanin for selvkørende S-tog.


... og så længe Ekspressgruppens forslag til en parallel forbindelse endnu ikke er ført ud i livet vil det være nyttigt om strkn. 880 forbliver så kompatibel med de øvrige S-banestrækninger at S-tog fra Holte- og Klampenborgbanerne i situationer med forstyrrelser i driften på Boulevardbanen forsat kan sendes udenom midtbyen gennem Flintholms lave del.

Ideelt set vil det også kræve perroner på 180 m så der bliver plads til at ekspedere  S-tog på 180 m.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: KKLD Dato  8/12-22, 19:16Hej alle,
......
Min tankegang er:
1) At der allerede er CBTC som er det som M3 og M4 bruger.
2) Linje F er en isoleret linje der kører oppe i luften for sig selv - ligesom M1, M2 & M4 gør på dele af deres strækninger - med en lille undtagelse ved Hellerup St. Der er altså ikke mange objekter der kan forstyrre driften.
3) Det virker egentlig ikke som om at det er et særligt dyrt projekt da der, så vidt jeg ved, er mangel på S-togsvogne og man forsøger at levetidsforlænge dem så det kræves allerede at der investeres penge. Et mindre intenst forbrug er en besparelse.
4) Ved at der frigives kapacitet fra Linje F er der også en besparelse, og man kunne køre med flere eller længere tog på de andre S-togslinjer hvis man ville, hvilket giver forbedringer rundt til hele S-togsnettet.
ad.2:
Jeg tror du kender strækningen ret dårligt - kig på stykket mellem Vigerslev Allé og Fuglebakken

ad.3:
Det bliver med nye tog

ad.4:
Du har helt ret

Mvh
Lars

Citat fra: KKLD Dato  8/12-22, 19:16..
Min tankegang er:
..
2) Linje F er en isoleret linje der kører oppe i luften for sig selv - ligesom M1, M2 & M4 gør på dele af deres strækninger - med en lille undtagelse ved Hellerup St. Der er altså ikke mange objekter der kan forstyrre driften.
..
Må jeg anbefale dig, at tage en tur med linje F, fra endestation til endestation, og så komme tilbage og revidere det punkt ;)

Hej alle sammen,

Mange tak for jeres input og rettelser! :D
Det sætter jeg pris på.

Nok er Linje F ikke helt så isoleret som jeg lige hurtigt, uden dybere eftertanke, skrev. Men det er stadigvæk den mest isolerede S-togsstrækning.

Jeg kom også til at skrive metro hvor jeg rent faktisk bare mente selvkørende (ligesom metroen). Ikke noget med at have korte og næsten en meter smallere tog der bruger en 3. skinne. Men derimod en 5. generation af S-tog som fx kunne bruge det eksisterende depot i Hellerup og Klampenborg som Linje F gør i dag.

Så det er vel lige før at man hurtigt kan komme i gang med selvkørende S-tog nu ved at bestille tog til Linje F og udskifte dem med SA/SE i takt med at de bliver leveret?

Citat fra: KKLD Dato 16/12-22, 14:34Så det er vel lige før at man hurtigt kan komme i gang med selvkørende S-tog nu ved at bestille tog til Linje F og udskifte dem med SA/SE i takt med at de bliver leveret?
Det er så præcis det DSB lægger op til er måden at starte på-

Jeg vil anbefale dig at læse Beslutningsoplæg for Fremtidens S-bane, da du der kan finde svar på mange eller alle af dine spørgsmål, fra hestens egen mund :)

Gå op Sider:[1]
Billige jernbane T-shirts

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak