Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Luxustog med skift af sporvidde på 8 min. [CH]
Luxustog med skift af sporvidde på 8 min. [CH]
Af Niels Munch. 9/12-22, 10:32.
Seneste redigering: 9/12-22, 10:37 af Niels Munch
Railway Gazette International 8 December 2022:

"MOB to launch gauge-changing Montreux – Interlaken GoldenPass Express
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Gauge-changing GoldenPass Express train service (Photo: MOB).

SWITZERLAND: December 11 will mark the start of a long-awaited through service by luxury train between Interlaken and Montreux. Operated by Montreux-Oberland Bahn and BLS Lötschbergbahn, the gauge-changing GoldenPass Express service is expected to become a major attraction between the two lakeside resorts that will help revive tourist travel in the wake of the Covid-19 pandemic."


Se hele den beskrivende artikel inkl. video her: https://www.railwaygazette.com/passenger/mob-to-launch-gauge-changing-montreux-interlaken-goldenpass-express/63110.article .
(Engelsk, fordrer sign-in, registrering er gratis).

M.v.h.
Niels

Nogle har måske overvejet, hvorfor sporviddeændringen tager så lang tid, når nu Spanien har tog der kan skift sporvidde uden overhovedet at behøve at standse.

Men i dette tilfælde er det en meget stor forskel i sporvidde - fra normalspor og helt ned til (så vidt jeg husker) meterspor! Det giver langt større udfordringer, da der er mindre plads til at placere udstyr mellem hjulene. Faktisk har Talgo forsøgt at udvikle tog der kan klare en lige så stor sporviddeforskel til brug på Japan's shinkansen-ruter, men måtte give op efter mange års forsøg.

Citat fra: anho Dato  9/12-22, 10:42Nogle har måske overvejet, hvorfor sporviddeændringen tager så lang tid, når nu Spanien har tog der kan skift sporvidde uden overhovedet at behøve at standse.

Men i dette tilfælde er det en meget stor forskel i sporvidde - fra normalspor og helt ned til (så vidt jeg husker) meterspor! Det giver langt større udfordringer, da der er mindre plads til at placere udstyr mellem hjulene. Faktisk har Talgo forsøgt at udvikle tog der kan klare en lige så stor sporviddeforskel til brug på Japan's shinkansen-ruter, men måtte give op efter mange års forsøg.
Det er vel egentlig taget ikke sporviddeændringen der tager tid, det gøres så vidt jeg kan se og forstå kørende. Men der byttes også lokomotiv (der er tale om styrevognsstammer, ikke togsæt) og lokomotivbytte gøres trods alt ikke kørende.

Citat fra: AndreasM Dato  9/12-22, 13:44
Citat fra: anho Dato  9/12-22, 10:42Nogle har måske overvejet, hvorfor sporviddeændringen tager så lang tid, når nu Spanien har tog der kan skift sporvidde uden overhovedet at behøve at standse.

Men i dette tilfælde er det en meget stor forskel i sporvidde - fra normalspor og helt ned til (så vidt jeg husker) meterspor! Det giver langt større udfordringer, da der er mindre plads til at placere udstyr mellem hjulene. Faktisk har Talgo forsøgt at udvikle tog der kan klare en lige så stor sporviddeforskel til brug på Japan's shinkansen-ruter, men måtte give op efter mange års forsøg.
Det er vel egentlig taget ikke sporviddeændringen der tager tid, det gøres så vidt jeg kan se og forstå kørende. Men der byttes også lokomotiv (der er tale om styrevognsstammer, ikke togsæt) og lokomotivbytte gøres trods alt ikke kørende.

(Har ikke registreret mig endnu på railwaygazette)

Styrevognsstammen til  Meterspor og Normalspor bliver kørt igennem omsporingsindretningen, og samtidig skiftes der lokomotiv?

Lyder meget sexet!

Eskild

Citat fra: esni Dato  9/12-22, 15:10
Citat fra: AndreasM Dato  9/12-22, 13:44Det er vel egentlig taget ikke sporviddeændringen der tager tid, det gøres så vidt jeg kan se og forstå kørende. Men der byttes også lokomotiv (der er tale om styrevognsstammer, ikke togsæt) og lokomotivbytte gøres trods alt ikke kørende.

(Har ikke registreret mig endnu på railwaygazette)

Styrevognsstammen til  Meterspor og Normalspor bliver kørt igennem omsporingsindretningen, og samtidig skiftes der lokomotiv?

Lyder meget sexet!

Styrevognsstammen omspores. Om lokomotivskiftet sker før, efter eller mens stammen holder midt i anlægget skal jeg ikke kunne sige, men der køres med et metersporet lokomotiv på den ene side af Zweisimmen og et normalsporet på den anden side, og det skift foregår i hvert fald ikke kørende.

Så den væsentlige forskel her er at passagererne kan blive siddende i deres sæder imens.

Citat fra: AndreasM Dato  9/12-22, 15:20
Citat fra: esni Dato  9/12-22, 15:10
Citat fra: AndreasM Dato  9/12-22, 13:44Det er vel egentlig taget ikke sporviddeændringen der tager tid, det gøres så vidt jeg kan se og forstå kørende. Men der byttes også lokomotiv (der er tale om styrevognsstammer, ikke togsæt) og lokomotivbytte gøres trods alt ikke kørende.

(Har ikke registreret mig endnu på railwaygazette)

Styrevognsstammen til  Meterspor og Normalspor bliver kørt igennem omsporingsindretningen, og samtidig skiftes der lokomotiv?

Lyder meget sexet!

Styrevognsstammen omspores. Om lokomotivskiftet sker før, efter eller mens stammen holder midt i anlægget skal jeg ikke kunne sige, men der køres med et metersporet lokomotiv på den ene side af Zweisimmen og et normalsporet på den anden side, og det skift foregår i hvert fald ikke kørende.

Så den væsentlige forskel her er at passagererne kan blive siddende i deres sæder imens.


Hvis stammen har styrevogn i begge ender og vi her skruer op for fantasien, så kunne vi gætte på at der køres med styrevogn forrest ind i omsporingsanlægget, og lokomotiv forrest ud af det. Lokomotivskiftet vil så skulle ske, når stammen er ca halvejs igennem

Eskild

Nu kan det jo nu & da være en fordel at læse de links, der lægges op her, selv om det for nogle åbenbart er en uoverstigelig opgave.

F.eks. kan man læse: "On both railways the trains will operate in push-pull formation, with the locomotive always marshalled at the Zweisimmen end of the train."

På dette grundlag kan man så lade fantasien spille.

M.v.h.
Niels

Citat fra: AndreasM Dato  9/12-22, 15:20Styrevognsstammen omspores. Om lokomotivskiftet sker før, efter eller mens stammen holder midt i anlægget skal jeg ikke kunne sige, men der køres med et metersporet lokomotiv på den ene side af Zweisimmen og et normalsporet på den anden side, og det skift foregår i hvert fald ikke kørende.

Så den væsentlige forskel her er at passagererne kan blive siddende i deres sæder imens.

Ah, det forklarer jo så hvorfor det virker her, men ikke i Japan - det Japanske forsøg handlede om togsæt, men man kunne simpelt hen ikke få plads til både sporbreddeskiftemekanismer og motorer imellem hjulene, og samtidig gøre systemet pålideligt. Men det løser man jo ganske simpelt ved bare at skifte lokomotiv, så der ikke behøver være plads til banemotorer også.

Luxustog med skift af sporvidde på 8 min. [CH]
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 9/12-22, 16:58.
Seneste redigering: 9/12-22, 17:08 af Per Holm
Wikipedia tilføjer lidt mere baggrund, datoer mv.

https://de.wikipedia.org/wiki/Montreux-Berner_Oberland-Bahn

På 5 sprog; vælg dem du forstår.

Ps. Når/hvis de kan køre helt til Sct. Moritz må det da blive den helt store turist-magnet.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

En par måneder gammel artikel fra Railcolor kaster lidt mere teknink lys over driften.
Det skulle gerne være en gratis artikel ;)
https://railcolornews.com/2022/10/11/ch-from-mob-to-bls-the-goldenpass-express-variable-gauge-explained/

mvh Marc

Citat fra: MBRrail Dato  9/12-22, 20:29En par måneder gammel artikel fra Railcolor kaster lidt mere teknink lys over driften.
Det skulle gerne være en gratis artikel ;)
https://railcolornews.com/2022/10/11/ch-from-mob-to-bls-the-goldenpass-express-variable-gauge-explained/

Det avancerede tog GoldenPass Express er indtil videre begrænset til kørsel alene på MOB metersporstrækningen p.g.a. ekstraordinært slid på normalsporede sporskifter. Passagerer mellem MOB og BLS må nu atter skifte i Zweisimmen.

Kilde: https://www.railwaygazette.com/passenger/gauge-changing-goldenpass-express-restricted-to-metre-gauge-route/63772.article

M.v.h.
Niels

Luxustog med skift af sporvidde på 8 min. [CH]
Af Bent Jensen. 24/03-23, 12:28.
Seneste redigering: 24/03-23, 12:30 af Bent Jensen
Citat fra: Niels Munch Dato 24/03-23, 11:30
Citat fra: MBRrail Dato  9/12-22, 20:29En par måneder gammel artikel fra Railcolor kaster lidt mere teknink lys over driften.
Det skulle gerne være en gratis artikel ;)
https://railcolornews.com/2022/10/11/ch-from-mob-to-bls-the-goldenpass-express-variable-gauge-explained/

Det avancerede tog GoldenPass Express er indtil videre begrænset til kørsel alene på MOB metersporstrækningen p.g.a. ekstraordinært slid på normalsporede sporskifter. Passagerer mellem MOB og BLS må nu atter skifte i Zweisimmen.

Kilde: https://www.railwaygazette.com/passenger/gauge-changing-goldenpass-express-restricted-to-metre-gauge-route/63772.article

M.v.h.
Niels.  Spændende, jeg tænker systemet er ligesom i Spanien, hvor man kører fra Iberisk sporvodde til Europæisk sporvodde det går nemt både for togsæt nogle med motorvogn o hver ende af toget.
 Hvis det er talgotogef.lolomotiv , løber loko om og skubber talgotoget gennem omsporingsanlægget, og.der henter et lokomotiv med den rigtige sporvidde, fungerede blandt andet på deres Tren hotel, der vistnok slet ikke kører mere, lignende system havde de på et tog fra Berlin til Moskva, kører vist pt ikke grundet den politiske situation, med venlig hilsen Bent Jensen

Citat fra: Niels Munch Dato 24/03-23, 11:30Det avancerede tog GoldenPass Express er indtil videre begrænset til kørsel alene på MOB metersporstrækningen p.g.a. ekstraordinært slid på normalsporede sporskifter. Passagerer mellem MOB og BLS må nu atter skifte i Zweisimmen.

Kilde: https://www.railwaygazette.com/passenger/gauge-changing-goldenpass-express-restricted-to-metre-gauge-route/63772.article

"GoldenPass Express begins gauge-changing again after wheel spacing modification
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Railway Gazette International 14 June 2023."


SCHWEIZ: GoldenPass toget har genoptaget den gennemgående kørsel mellem Montreux og Interlaken, efter at der blev foretaget ændringer på det rullende materiel, der undervejs ændrer sporvidde, for at løse problemet med overdrevent sporslid.

MOB og BLS foretog omfattende tests og fandt ud af, at ved at reducere hjulafstanden med nogle få millimeter kunne samspillet mellem hjulene og visse sporskifter forbedres og årsagen til det øgede slid elimineres.

Læs hele artiklen her: https://www.railwaygazette.com/traction-and-rolling-stock/goldenpass-express-begins-gauge-changing-again-after-wheel-spacing-modification/64301.article .
(Engelsk, fordrer sign-in, registrering er gratis).

M.v.h.
Niels

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak