Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Tampere banegård juli 2021
Tampere banegård juli 2021
Af Henrik PS, Brøndby. 10/04-22, 19:11.
I sommers var jeg i Finland.

Jeg fik lavet tre videoer fra banegården i Tampere.

De viser alle de tre elektriske lokomotiver som de finske jernbaner (VR) benytter.

Sr1:
Sr2:
Sr3:

Tampere banegård juli 2021
Af Niels Munch. 28/05-22, 17:26.
Seneste redigering: 28/05-22, 17:28 af Niels Munch
Fik du for resten kigget på Tamperes normalsporede sporvej, indviet 9. august 2021, som på tidspunktet for dit besøg må have kørt test?

Om sporvejen: https://www.railwaygazette.com/tampere-opens-its-tramway-as-an-investment-in-cleaner-everyday-life/59679.article .

Tampere, der aldrig tidligere har haft sporvej, har ca. 250.000 indbyggere (Odense ca. 201.000), og første etape af sporvejen er ca. 16 km (Odense 14,5 km).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
(Tampereen Ratikka/Škoda)

Man startede op med 19 Škoda ForCity Smart Artic X34 (264 px) sporvogne (Odense 16 Stadler Variobahn, 193 px), og der er netop afgivet supplerende ordre til Skoda på 5 vogne.

M.v.h.
Niels

Tampere Letbane juli 2021
Af Henrik PS, Brøndby. 28/05-22, 20:49.
Jeg fik set Letbanen mens den var i prøvedrift. Det var endda muligt at stige på letbanen. Det nåede jeg desværre ikke.

Her er lidt billeder af både anlægsarbejder og letbanetog i Tampere den 1. juli 2021.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

De to sidste billeder er fra den 26. juli 2018 ved det karakteristiske bibliotek.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.   
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Tampere banegård juli 2021
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 28/05-22, 20:50.
Men Finland har da mer enn bare 3 ellok!! Jeg fant 8 i Helsinki. Se bare her! Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.



Citat fra: Henrik PS Dato 28/05-22, 20:49Jeg fik set Letbanen mens den var i prøvedrift. Det var endda muligt at stige på letbanen. Det nåede jeg desværre ikke.

Hej Henrik,

Fornemt, tak for billeder! Passagerprognosen for letbanen siger i øvrigt ca. 47.700 pr. dag i 2030 (Odense estimerer omkring 35.000/dag "efter en indkøringsperiode på nogle år").

Det er i øvrigt VR Group, der er operatør på Tamperes letbane. Ud over jernbanetrafik i Finland har VR Group også kørsel med nogle få hundrede busser, hvilket foregår under navnet Pohjolan Liikenne.

I parentes, så forventes VR Group i år at overtage Arriva Sverige (når de fornødne myndighedsgodkendelser foreligger).

Bedste hilsener
Niels

Tampere banegård juli 2021
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 29/05-22, 01:21.
Og hvis det går som det gikk i Bergen, kommer virkeligheten til å sprenge alle prognoser. Man måtte både kjøpe inn flere, lengre vogner, samt forlenge de først leverte. Og nå nærmer det seg åpning av linje 2 - og hvis de blir ferdig med å krangle om trasévalget, blir det kanskje en tredje linje også.


(Vogn 208 i kort versjon i 2017)


(Samme vogn i lang utgave fire år senere)


Flere bilder fra den bergenske bybane her.

Tampere banegård juli 2021
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 29/05-22, 08:21.
Det er efterhånden mere et tog end en "sporvogn"
Dejligt de bkiver taget i mog og brugt.
Personligt er jeg spændt på Din Let Bane, i stor København.
Der er dog nogen år før den går i drift.

Hovedstadens Letbane siger selv, at "i 2025 kører letbanen sin første tur mellem Ishøj og Lyngby".

I øvrigt har både Tampere og Odense sikret sig, at der om fornødent vil kunne indbygges ekstra led i togene - som sket i Bergen.

M.v.h.
Niels

Tampere banegård juli 2021
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 29/05-22, 22:20.
JEg kan være enig med hummel_62 i at bybanevognene i Bergen etter hvert minner like mye om tog som om sporvogner. De er imidlertid klassifisert som sporvogner og går i blandet trafikk med andre transportmidler inne i bykjernen. Det ser ut til at tendensen internasjonalt er den samme, at sporvognene bare blir lengre og lengre. Se bare her fra Berlin, et bilde tatt i siste øyeblik før pandemien satte en stopper for reisevirksomheten min:

Denne er fullt på størrelse med Bergens vogner, og går, som bildet viser, i blandet trafikk.

Flere sporveisbilder fra Berlin her.

Men nå har vi vel beveget oss et ganske så langt stykke unna Tampere, der denne tråden startet?  ;D

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak