Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Nu stopper toget i Sparkær
Nu stopper toget i Sparkær
Af Lars. 11/12-22, 11:59.

Nyt trinbræt i Sparkær

Det bliver spændende at se, hvor mange der vil benytte det.

Mvh.
Lars

Nu stopper toget i Sparkær
Af Niels Munch. 11/12-22, 14:23.
Seneste redigering: 11/12-22, 14:27 af Niels Munch
Citat fra: Lars Dato 11/12-22, 11:59Nyt trinbræt i Sparkær

Det bliver spændende at se, hvor mange der vil benytte det.

Trinbrættets tilblivelse fulgte vi her: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,294.msg1648.html#msg1648 .

M.v.h.
Niels

Sparkær 1978
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 11/12-22, 15:37.
Min gymnasieperiode lå 1976-1979, og jeg fik kørekort i januar 1977. Mine forældre ejede en Volvo PV 444, og den hapsede jeg så meget som muligt - hvilket ville sige næsten altid. Min far var mekaniker, så han holdt bilen kørende; benzinen stod jeg så selv for.

Mit indtægtsgrundlag var SU samt et fritidsjob med at passe en tankstation nogle hverdagsaftener kl. 17-20, samt nogle weekender lørdag kl. 12-20 og søndag kl. 8-20. Mine udgiftsposter var benzin, øl, grammofonplader, entre til diverse diskoteker og omegnskroer med bal samt sort/hvid film til min fars gamle fotografiapparat - som jeg hapsede i samme omfang som 444'eren.

I løbet af gymnasietiden fik jeg fotograferet mere eller mindre samtlige statsbanestrækninger i Jylland og på Fyn og Als. Torsdag den 14. september 1978 passerede jeg Sparkær og SU-budgettet bevilligede, at der måtte tages hele tre billeder. Det var lidt i overkanten for et trinbræt.

Fra tid til anden var der også "bid", hvis stationsbygningen stod tom og forladt. Så kunne man være heldig at stjæle sig indenfor og lede efter gamle tjenestekøreplaner og andet guf.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Alle tre fotos: Sparkær 14. september 1978. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.


Nu stopper toget i Sparkær
Af 1993matias, Kh. 11/12-22, 16:58.
Der står i artiklen, at Arriva har forpligtiget sig til at betjene fem nye standsningssteder, hvis de åbnes. Sparkjær er et af dem, hvor er de sidste fire?

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Nu stopper toget i Sparkær
Af Jimbow. 11/12-22, 18:34.
Jerne, Tvis, Stilling og Laurbjerg.

Se aftalen.

Nu stopper toget i Sparkær
Af Lars. 11/12-22, 19:54.
Citat fra: Jimbow Dato 11/12-22, 18:34Jerne, Tvis, Stilling og Laurbjerg.

Se aftalen.

Og Jerne er også åbnet.  Hvad med de tre sidste?

Mvh.
Lars

Nu stopper toget i Sparkær
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 11/12-22, 20:23.
Seneste redigering: 11/12-22, 20:27 af Per Holm

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Snyd ikke jer selv for denne artikel om Sparkær Station: https://viborg-folkeblad.dk/artikel/nabobyerne-sagde-nej-og-spark%C3%A6r-blev-en-stationsby .

M.v.h.
Niels

Nu stopper toget i Sparkær
Af andersj, Aalborg. 12/12-22, 10:08.
Citat fra: Lars Dato 11/12-22, 19:54
Citat fra: Jimbow Dato 11/12-22, 18:34Jerne, Tvis, Stilling og Laurbjerg.

Se aftalen.

Og Jerne er også åbnet.  Hvad med de tre sidste?

Laurbjerg røg som straf for at DF meldte sig ud af Togfonden i 2019. Selvom Favrskov Kommune efterfølgende tilbød at betale for anlæg af stationen blev det også afvist.

Tvis er der vist ingen aktuelle planer om at genåbne. Der er ikke engang udarbejdet et beslutningsgrundlag.

Anders

Citat fra: Niels Munch Dato 12/12-22, 01:22Snyd ikke jer selv for denne artikel om Sparkær Station: https://viborg-folkeblad.dk/artikel/nabobyerne-sagde-nej-og-spark%C3%A6r-blev-en-stationsby .
Tak for en god anbefaling. Den blev læst med fornøjelse.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak