Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- ETCS fejl på Sjælland
ETCS fejl på Sjælland
Af AndreasM. 13/12-22, 11:42.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Frem til omkring kl. 12 kører der ingen tog mellem Nykøbing F og Næstved og mellem Næstved og Køge. Togene er erstattet af Togbusser(Link formentligt kun aktivt indtil driften er normal igen)

Har tilsyneladende stået stille siden i morges/nat. Måske nogen kender den bagvedliggende årsag?

ETCS fejl på Sjælland
Af thomastog. 13/12-22, 12:08.
Citat fra: AndreasM Dato 13/12-22, 11:42..
Frem til omkring kl. 12 kører der ingen tog mellem Nykøbing F og Næstved og mellem Næstved og Køge. Togene er erstattet af Togbusser(Link formentligt kun aktivt indtil driften er normal igen)

Har tilsyneladende stået stille siden i morges/nat. Måske nogen kender den bagvedliggende årsag?

Du har angivet overskriften "ETCS fejl på Sjælland", ved du selv noget, eller gætter du bare ?

ETCS fejl på Sjælland
Af Krabsen. 13/12-22, 12:08.
Citat fra: AndreasM Dato 13/12-22, 11:42Måske nogen kender den bagvedliggende årsag?

Forhåbentlig. Og i modsat fald er de formentlig ivrigt i gang med at søge efter den. ;-)

ETCS fejl på Sjælland
Af AndreasM. 13/12-22, 14:13.
Citat fra: thomastog Dato 13/12-22, 12:08Du har angivet overskriften "ETCS fejl på Sjælland", ved du selv noget, eller gætter du bare ?
Det var et, måske kvalificeret, gæt ud fra at title elementet på hjemmeside er/var "ertms-sydbanen".

Derudover kørte Lokaltog heller ikke mellem Egøje og Roskilde samt mellem Grænge og Nykøbing F...

/Lasse

Det skal nok blive fantastisk når det er det nye system i hele landet... Mon ikke man skulle starte et busfirma... ;)

ETCS fejl på Sjælland
Af anho. 13/12-22, 23:48.
Citat fra: Frank Poulsen Dato 13/12-22, 19:45Det skal nok blive fantastisk når det er det nye system i hele landet... Mon ikke man skulle starte et busfirma... ;)

At forvente at ETCS aldrig bryder ned er fuldkomment urealistisk, og det er der heller ikke nogen der har lovet at det ikke kan. Vi er blevet lovet at ETCS vil give langt færre fejl end det tidligere system - og det er ganske rigtigt også hvad vi ser, på de strækninger i Jylland hvor man har haft tid til at få bugt med børnesygdommene.

Der jeg ser problemet, er at i det gamle kunne man køre langsomt som regel, det var ikke totalt sammenbrud. Det er det jeg frygter. Plus ved opgraderinger osv virker det også som om alt skal lukkes ned i x antal timer. Hvert fald indtil videre. Det virker bare ulogisk i min verden.

ETCS fejl på Sjælland
Af frederikhk. 14/12-22, 17:21.
Citat fra: Frank Poulsen Dato 14/12-22, 16:33Der jeg ser problemet, er at i det gamle kunne man køre langsomt som regel, det var ikke totalt sammenbrud. Det er det jeg frygter. Plus ved opgraderinger osv virker det også som om alt skal lukkes ned i x antal timer. Hvert fald indtil videre. Det virker bare ulogisk i min verden.

Det nye system tillader også kørsel "på sigt", ved fejl på enkelte komponenter i systemet, men ved større fejl, vil der ligesom det gamle, blive lukket helt ned. Og så skal man jo huske at systemet stadig er i testfasen, og ikke er færdigudviklet.

Citat fra: frederikhk Dato 14/12-22, 17:21Det nye system tillader også kørsel "på sigt", ved fejl på enkelte komponenter i systemet, men ved større fejl, vil der ligesom det gamle, blive lukket helt ned. Og så skal man jo huske at systemet stadig er i testfasen, og ikke er færdigudviklet.

Endelig et ærligt svar - man har nemlig købt et ikke færdig udviklet system til trods for hvad der blev fortalt da projektet skulle vedtages - havde man da bare fortalt hvor virkeligheden så ud på daværende tidspunkt, så havde meget set anderledes ud.

Alstom har enorme udfordringer i Østdanmark og udfordringerne bliver ikke mindre i de næste år... pendlerne og andre rejsende har en spændende periode foran sig.

Citat fra: Frank Poulsen Dato 14/12-22, 16:33Der jeg ser problemet, er at i det gamle kunne man køre langsomt som regel, det var ikke totalt sammenbrud. Det er det jeg frygter. Plus ved opgraderinger osv virker det også som om alt skal lukkes ned i x antal timer. Hvert fald indtil videre. Det virker bare ulogisk i min verden.

Ved større nedbrud på ETCS, så er det planen at alt holder stille, der findes ikke nødplaner for at opretholde driften - og det er nok heller ikke muligt at gøre i praksis.

Et godt råd - køb aktier i Vikingbus :-)

ETCS fejl på Sjælland
Af bmp77. 14/12-22, 18:58.
Seneste redigering: 14/12-22, 19:01 af bmp77
Det er desværre alt for skrøbeligt endnu
Efter nedbruddet tirsdag morgen, så brød det igen sammen i tidsrummet 1740-1800 tirsdag eftermiddag/aften.
Heldigvis fik de det op at køre igen efter 20 min, så vi kunne fortsætte fra Vordingborg hvor vi var nået til da det brød ned, og så videre til Nykøbing F uden at skulle igang med togbusser igen.

Jeg har som daglig pendler endnu ikke oplevet at togene kører "på sigt" når ETCS bryder sammen - ALT står stille.

Min erfaring indtil videre er at der absolut er færre fejl med ETCS end med det gamle fysiske signalsystem, men NÅR ETCS fejler, så er konsekvensen LANGT hårdere end med det gamle !!
Lose-lose indtil videre...

ETCS fejl på Sjælland
Af Krabsen. 14/12-22, 21:02.
Citat fra: bmp77 Dato 14/12-22, 18:58Min erfaring indtil videre er at der absolut er færre fejl med ETCS end med det gamle fysiske signalsystem, men NÅR ETCS fejler, så er konsekvensen LANGT hårdere end med det gamle !!
Lose-lose indtil videre...
Her modsiger du da vist dig selv. Hvis der er færre fejl, må det være win/loose. 

Og så er det en afvejning af 'mange lokale fejl' mod 'få større fejl' der skal til. Mon nogen laver det regnestykke? 


ETCS fejl på Sjælland
Af bmp77. 14/12-22, 21:23.
Seneste redigering: 14/12-22, 21:31 af bmp77
Citat fra: krabsen Dato 14/12-22, 21:02
Citat fra: bmp77 Dato 14/12-22, 18:58Min erfaring indtil videre er at der absolut er færre fejl med ETCS end med det gamle fysiske signalsystem, men NÅR ETCS fejler, så er konsekvensen LANGT hårdere end med det gamle !!
Lose-lose indtil videre...
Her modsiger du da vist dig selv. Hvis der er færre fejl, må det være win/loose. 

Og så er det en afvejning af 'mange lokale fejl' mod 'få større fejl' der skal til. Mon nogen laver det regnestykke? 


Nej, de færre og større fejl kontra de hyppigere fejl, føles klart værre som daglig pendler
Nu lyder du som en teknisk regne-dreng som ikke rigtigt forstår og mærker hvordan det er at være en daglig pendler.... ! 
Stort smil  :-)

ETCS fejl på Sjælland
Af anho. 14/12-22, 21:48.
Fra min tid som pendler på kystbanen må jeg da ellers sige at jeg var godt træt af de hyppige signalfejl på Østerport. Jeg ville langt hellere have haft at hele systemet blev lagt ned en gang hver anden måned, end det roderi med signalfejl adskillige gange om måneden. Resultatet var alligevel altid det samme - jeg kom for sent til gymnasiet. Og når de små lokale fejl rammer mellem Østerport og Hovedbanen, så rammer det hele Sjællands trafik alligevel.

Nu til dags pendler jeg med S-tog, hvilket er en langt mere behagelig oplevelse. Ja, systemet går fuldstændig i knæ et par gange om året, men det er bedre end de signal-forårsagede forsinkelser adskillige gange om måneden, som jeg oplevede på Kystbanen når det var værst. S-togene virker nemlig, resten af tiden.

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak