Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Regeringsgrundlag 2022: Ordene "Kattegat" hhv "jernbane" findes ikke i papiret
Gå ned Sider:[1] 2
"Lokomotiv" er med - men i en lidt anden sammenhæng.

Og der står skrevet lidt om busser og de regionale trafikselskaber, men ellers er det biler, lastbiler og fly det handler om, når det kommer til transport- og infrastrukturområdet.

Der er ikke flertal bag togfonden, hvorfor Vejlefjord forbindelsen lægges i graven.
Andet står der vist ikke..

Med venlig hilsen

Henrik Værum Høgh

Citat fra: metrohenrik Dato 14/12-22, 13:33Der er ikke flertal bag togfonden, hvorfor Vejlefjord forbindelsen lægges i graven.
Andet står der vist ikke..

Flertallet forsvandt vel fordi socialdemokraterne er rendt fra aftalen om togfonden

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 14/12-22, 12:19https://www.stm.dk/media/11768/regeringsgrundlag-2022.pdf

Spændende med et nyt regeringsgrundlag - og et nyt Folketing.

Kattegatforbindelsen er ikke nævnt i regeringsgrundlaget. Jeg sætter stadig mine sparepenge på, at der er et flertal for en Kattegatforbindelse - spændende om S lokalt i regeringen kan overbevise V og M om, at der skal være jernbanespor på.

Med venlig hilsen

Thomas Kattegatforbindelse Nielsen

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 14/12-22, 23:28
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 14/12-22, 12:19https://www.stm.dk/media/11768/regeringsgrundlag-2022.pdf

Spændende med et nyt regeringsgrundlag - og et nyt Folketing.

Kattegatforbindelsen er ikke nævnt i regeringsgrundlaget. Jeg sætter stadig mine sparepenge på, at der er et flertal for en Kattegatforbindelse - spændende om S lokalt i regeringen kan overbevise V og M om, at der skal være jernbanespor på.

Med venlig hilsen

Thomas Kattegatforbindelse Nielsen

Eftersom det der i første omgang væltede Kattegat - eller i hvert fald fik den til at snuble - var CO2-regnskabet, så tror jeg der går lidt tid før vi får et reelt lovforslag at se angående det projekt. Noget med grønnere produktion af beton før det giver mening.

Men jeg tror det skulle være muligt for S at overtale de andre til at gå med til en jernbane. Venstre taler meget i bilisme men er typisk alligevel ret villige til at lægge stemmer og skattekroner til jernbane, når det kommer til stykket. Omvendt med S, de taler meget i jernbane men er også meget villige til at lægge penge i motorveje. Men under alle omstændigheder mener jeg at V og M er langt mere medgørlige på jernbanepunktet end f.eks. OBO, som direkte udtalte at tog er en uddateret teknologi. For så vidt V, M og S gælder det at de får stemmer fra et ret bredt udsnit af befolkningen, så Venstre ved godt at de har en del folk i deres bagland der meget gerne vil have mere tog, selvom partiet ikke reelt er så forhippet på det. Og tilsvarende ved S også godt at de har mange vælgere i områder der slet ikke er i nærheden af (eller er i betragtning til) en jernbane.

Ja nu må vi jo se. Jeg tror nu ellers at vi ikke skal være for optimistiske. Lad os nu ikke glemme da VLAK regeringen trådte til under Lars Løkke i 2015 blev virkelig meget offentlig transport kørt af sporet, deriblandt Aalborg's letbane, hvilket var skudt ned af deres regering både som letbane og som BRT. Den BRT de bygger nu blev jo kun til noget fordi oppositionen i rød blok sammen med Dansk Folkeparti kunne lave en aftale uden om regeringen der inkluderede finansiering af plusbussen.

Så vi må holde øje. Selv her i hovedstadsområdet har der bl.a. været en Venstrepolitiker på regionalt TV der har nævnt muligheden for BRT på regionens motorveje, men som det ser ud pt er det sandsynligvis bare varm luft. Hvis Venstre virkelig ville have BRT eller bare +way med busbaner i nødsporet som en prioritet ville de sikkert have prøvet at få det ind i projekter som hillerødmotorvejen allerede, men der er som bekendt intet offentlig transport i planerne om den.

En ting man kan håbe på er måske en genoplivning af BRT på Helsingørmotorvejen, hvilket Venstre ville have med i infrastrukturaftalen (dog på bekostning af mange andre projekter for offentlig transport, deriblandt næsten alle baneprojekter).

En positiv læsning må være, at der intet står om jernbaner udover fortsat elektrificering (side 32).

En negativ læsning af regeringsdannelsen må være den tiltrædende ministers hjemmeside: Thomas Danielsen, valgt i Struer Kreds, Vestjyllands Storkreds, født i Fjerritslev. Citat: "ALT JEG FORETAGER MIG PÅ CHRISTIANSBORG UDSPRINGER FRA VESTJYLLAND. JEG ER LANDSPOLITIKER, MEN JEG LÆGGER IKKE SKJUL PÅ, AT MIN VIRKELYST UDSPRINGER FRA MIN HJEMEGN, SOM MIT HJERTE BANKER FOR".

Det lyder unægteligt som jyske motorveje.

Den nye transportminister er fra Struer
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 16/12-22, 00:40.
Citat fra: Nordexpress Dato 15/12-22, 17:01En negativ læsning af regeringsdannelsen må være den tiltrædende ministers hjemmeside: Thomas Danielsen, valgt i Struer Kreds, Vestjyllands Storkreds, født i Fjerritslev. Citat: "ALT JEG FORETAGER MIG PÅ CHRISTIANSBORG UDSPRINGER FRA VESTJYLLAND. JEG ER LANDSPOLITIKER, MEN JEG LÆGGER IKKE SKJUL PÅ, AT MIN VIRKELYST UDSPRINGER FRA MIN HJEMEGN, SOM MIT HJERTE BANKER FOR".

Det lyder unægteligt som jyske motorveje.

Nu er der jo intet i vejen med jyske motorveje - eller sjællandske for den sags skyld.

Men når ministeren nu er "fra Struer", så kunne det jo være, at han var venlig stemt for direkte togforbindelser Thisted-Struer-Holstebro-Herning-Vejle-København. Hvis han er det, og hvis han i den anledning ikke skal skydes i skoene, at han driver sognerådspolitik, bliver han jo nok nødt til at "pulje" direkte tog Struer-København med et par andre destinationer - f.eks. Ringkøbing-Varde-Esbjerg-København - for at det ikke skal komme til at lugte af "omfartsvejen ved Mariager".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 16/12-22, 00:40
Citat fra: Nordexpress Dato 15/12-22, 17:01En negativ læsning af regeringsdannelsen må være den tiltrædende ministers hjemmeside: Thomas Danielsen, valgt i Struer Kreds, Vestjyllands Storkreds, født i Fjerritslev. Citat: "ALT JEG FORETAGER MIG PÅ CHRISTIANSBORG UDSPRINGER FRA VESTJYLLAND. JEG ER LANDSPOLITIKER, MEN JEG LÆGGER IKKE SKJUL PÅ, AT MIN VIRKELYST UDSPRINGER FRA MIN HJEMEGN, SOM MIT HJERTE BANKER FOR".

Det lyder unægteligt som jyske motorveje.

Nu er der jo intet i vejen med jyske motorveje - eller sjællandske for den sags skyld.

Men når ministeren nu er "fra Struer", så kunne det jo være, at han var venlig stemt for direkte togforbindelser Thisted-Struer-Holstebro-Herning-Vejle-København. Hvis han er det, og hvis han i den anledning ikke skal skydes i skoene, at han driver sognerådspolitik, bliver han jo nok nødt til at "pulje" direkte tog Struer-København med et par andre destinationer - f.eks. Ringkøbing-Varde-Esbjerg-København - for at det ikke skal komme til at lugte af "omfartsvejen ved Mariager".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Der er faktisk et solidt argument for at styrke forbindelsen ad den skrå bane mod København, fordi flyruten til Karup er gået ind. Jeg forstår faktisk ikke at der ikke er nogen af de lokale erhvervsinteresser, som presser på den vej i stedet for at sidde og hælde vand ud af ørene over deres mistede tre daglige flyafgange. Det ligner ikke at flyruten er levedygtig, og dermed kommer der nok heller ikke en ny operatør. Men direkte tog fx hver anden time ville kunne fylde en god del af hullet.

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 16/12-22, 00:40Nu er der jo intet i vejen med jyske motorveje - eller sjællandske for den sags skyld.


Æh.... var enig i stort set alt andet du nævnte end dette. Motorveje æder sig gennem statsbudgetter, koster kassen i vedligehold, tjener ganske få relativt set, er miljøskadelige, og skaber mere trængsel både på selve transportkorridoren og de nærliggende veje, alt imens den stigende bilisme som følge skaber dårligere vilkår for den offentlige transport, såvel som lokale erhverv såsom landsbykøbmanden fordi de borger der har bil i stedet for udnytter motorvejen til at køre langfart til den nærmeste Bilka.

Når de basale lokale anstalte som købmænd lukker ned betyder det også at borgerne uden bil i de samfund får markant dårligere vilkår, da de ikke så let kan få gennemført basale indkøb, hvilket enten tvinger dem over i bilismen, eller tvinger dem til at flytte for at deres egen praktikalitet og-eller økonomi skal hænge sammen. Og så er den offentlige transport endnu værre passagertal og dårligere vilkår der fører til flere besparelser og færre penge til den offentlige transport og jernbanerne.

Og det er oven i at en motorvej i sig selv enkelt nok kan være med til at skubbe pendlere fra den offentlige transport over i bilismen fordi at motorvejen ville være hurtigere eller nemmere, hvilket også kommer til at påvirke den offentlige transports finanser negativt.

Det er penge der direkte går til at forværre forhold for alle dem der ikke har egen bil, eller ikke ønsker at skulle leve med udgifterne til egen bil, alt imens det er langt mere skadeligt for klimaet og for statskassen, og det lokale erhverv.

Med andre ord så er motorvejen en direkte trussel overfor jernbanernes levebrød som det står pt og bliver ved med at være det med mindre politik der mere eller mindre indfører besværligheder for bilister såsom Roadpricing, eller som i Frankrig, betaling på alle motorveje. Selv mindre ting såsom en betalingsring om storbyerne eller at skrue op for parkering (selv i København er priserne godt og vel det halve af andre europæiske byer, mens den offentlige transport er dobbelt så dyr) kan være med til at påvirke folks vaner så flere tager toget eller bussen, hvilket kan være med til at finansiere forbedret drift, flere afgange, nye ruter, og være med til at vende den spiral som den offentlige transport har været i i mange år nu.

Citat fra: Danskjävlar Dato 16/12-22, 03:34
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 16/12-22, 00:40Nu er der jo intet i vejen med jyske motorveje - eller sjællandske for den sags skyld.


Æh.... var enig i stort set alt andet du nævnte end dette. Motorveje æder sig gennem statsbudgetter, koster kassen i vedligehold, tjener ganske få relativt set, er miljøskadelige, og skaber mere trængsel både på selve transportkorridoren og de nærliggende veje, alt imens den stigende bilisme som følge skaber dårligere vilkår for den offentlige transport, såvel som lokale erhverv såsom landsbykøbmanden fordi de borger der har bil i stedet for udnytter motorvejen til at køre langfart til den nærmeste Bilka.

Når de basale lokale anstalte som købmænd lukker ned betyder det også at borgerne uden bil i de samfund får markant dårligere vilkår, da de ikke så let kan få gennemført basale indkøb, hvilket enten tvinger dem over i bilismen, eller tvinger dem til at flytte for at deres egen praktikalitet og-eller økonomi skal hænge sammen. Og så er den offentlige transport endnu værre passagertal og dårligere vilkår der fører til flere besparelser og færre penge til den offentlige transport og jernbanerne.

Og det er oven i at en motorvej i sig selv enkelt nok kan være med til at skubbe pendlere fra den offentlige transport over i bilismen fordi at motorvejen ville være hurtigere eller nemmere, hvilket også kommer til at påvirke den offentlige transports finanser negativt.

Det er penge der direkte går til at forværre forhold for alle dem der ikke har egen bil, eller ikke ønsker at skulle leve med udgifterne til egen bil, alt imens det er langt mere skadeligt for klimaet og for statskassen, og det lokale erhverv.

Med andre ord så er motorvejen en direkte trussel overfor jernbanernes levebrød som det står pt og bliver ved med at være det med mindre politik der mere eller mindre indfører besværligheder for bilister såsom Roadpricing, eller som i Frankrig, betaling på alle motorveje. Selv mindre ting såsom en betalingsring om storbyerne eller at skrue op for parkering (selv i København er priserne godt og vel det halve af andre europæiske byer, mens den offentlige transport er dobbelt så dyr) kan være med til at påvirke folks vaner så flere tager toget eller bussen, hvilket kan være med til at finansiere forbedret drift, flere afgange, nye ruter, og være med til at vende den spiral som den offentlige transport har været i i mange år nu.
Sikken en svada - og var så blot korrekt.

Ja - Motorveje koster penge. Men det gør jernbaner i den grad også. Havde vi ikke fået motorveje - så var ikke ikke nået så langt med udviklingen af vores samfund. Folk havde været stavnsbundet, varer var ikke leveret i samme omfang og så hurtigt som det nu er tilfældet.

Overgangen til at bestille varer på nettet og få dem leveret 1-3 dage efter var aldrig sket.
Virksomhederne skulle have haft kæmpelagre til varer - fordi omsætningstiden ville have været lav.

Og 90% af alle borgere vil gerne have friheden til selv at bestemme hvor turen går hen.

Men måske du skulle overveje at tage til Kina - De har jo opbygget et imponerende højhastighedtognet indenfor få år. Men tager så ikke hensyn til støjgener, miljøkrav og "ligegyldige" protester fra almindelige mennesker som må finde sig i at blive tvangsforflyttet.

Helt galt afmarcheret er du når du henviser til lande med roadpricing som Frankrig og betaling for parkering. Såvel Frankrig, Italien, Schweiz har højre P-afgifter og roadpricing - men alligevel mere jernbanetransport.

Kattegatforbindelsen: Politisk status pr. 15. februar 2023
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 22/02-23, 22:19.
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 14/12-22, 23:28
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 14/12-22, 12:19https://www.stm.dk/media/11768/regeringsgrundlag-2022.pdf

Spændende med et nyt regeringsgrundlag - og et nyt Folketing.

Kattegatforbindelsen er ikke nævnt i regeringsgrundlaget. Jeg sætter stadig mine sparepenge på, at der er et flertal for en Kattegatforbindelse - spændende om S lokalt i regeringen kan overbevise V og M om, at der skal være jernbanespor på.

Regeringen er i tænkeboks, hvilket fremgår af dette ministersvar fra 15. februar 2023, hvoraf bl.a. fremgår:

"Den daværende transportminister offentliggjorde den 15. juni 2022 resultaterne af forundersøgelserne af en fast Kattegatforbindelse og foreslog, at der igangsættes yderligere undersøgelser af projektets konsekvenser for natur, miljø og klima, før der tages endelig stilling til projektet.

I Transportministeriet blev der i løbet af sommeren 2022 arbejdet med et forslag til kommissorium for disse yderligere undersøgelser. Som følge af folketingsvalget blev der ikke taget stilling hertil.

Regeringen har endnu ikke taget stilling til, om og i hvilken udstrækning der skal arbejdes videre med projektet
".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Citat fra: TWB Dato 16/12-22, 07:55
Citat fra: Danskjävlar Dato 16/12-22, 03:34
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 16/12-22, 00:40Nu er der jo intet i vejen med jyske motorveje - eller sjællandske for den sags skyld.


Æh.... var enig i stort set alt andet du nævnte end dette. Motorveje æder sig gennem statsbudgetter, koster kassen i vedligehold, tjener ganske få relativt set, er miljøskadelige, og skaber mere trængsel både på selve transportkorridoren og de nærliggende veje, alt imens den stigende bilisme som følge skaber dårligere vilkår for den offentlige transport, såvel som lokale erhverv såsom landsbykøbmanden fordi de borger der har bil i stedet for udnytter motorvejen til at køre langfart til den nærmeste Bilka.

Når de basale lokale anstalte som købmænd lukker ned betyder det også at borgerne uden bil i de samfund får markant dårligere vilkår, da de ikke så let kan få gennemført basale indkøb, hvilket enten tvinger dem over i bilismen, eller tvinger dem til at flytte for at deres egen praktikalitet og-eller økonomi skal hænge sammen. Og så er den offentlige transport endnu værre passagertal og dårligere vilkår der fører til flere besparelser og færre penge til den offentlige transport og jernbanerne.

Og det er oven i at en motorvej i sig selv enkelt nok kan være med til at skubbe pendlere fra den offentlige transport over i bilismen fordi at motorvejen ville være hurtigere eller nemmere, hvilket også kommer til at påvirke den offentlige transports finanser negativt.

Det er penge der direkte går til at forværre forhold for alle dem der ikke har egen bil, eller ikke ønsker at skulle leve med udgifterne til egen bil, alt imens det er langt mere skadeligt for klimaet og for statskassen, og det lokale erhverv.

Med andre ord så er motorvejen en direkte trussel overfor jernbanernes levebrød som det står pt og bliver ved med at være det med mindre politik der mere eller mindre indfører besværligheder for bilister såsom Roadpricing, eller som i Frankrig, betaling på alle motorveje. Selv mindre ting såsom en betalingsring om storbyerne eller at skrue op for parkering (selv i København er priserne godt og vel det halve af andre europæiske byer, mens den offentlige transport er dobbelt så dyr) kan være med til at påvirke folks vaner så flere tager toget eller bussen, hvilket kan være med til at finansiere forbedret drift, flere afgange, nye ruter, og være med til at vende den spiral som den offentlige transport har været i i mange år nu.
Sikken en svada - og var så blot korrekt.

Ja - Motorveje koster penge. Men det gør jernbaner i den grad også. Havde vi ikke fået motorveje - så var ikke ikke nået så langt med udviklingen af vores samfund. Folk havde været stavnsbundet, varer var ikke leveret i samme omfang og så hurtigt som det nu er tilfældet.

Overgangen til at bestille varer på nettet og få dem leveret 1-3 dage efter var aldrig sket.
Virksomhederne skulle have haft kæmpelagre til varer - fordi omsætningstiden ville have været lav.

Og 90% af alle borgere vil gerne have friheden til selv at bestemme hvor turen går hen.

Men måske du skulle overveje at tage til Kina - De har jo opbygget et imponerende højhastighedtognet indenfor få år. Men tager så ikke hensyn til støjgener, miljøkrav og "ligegyldige" protester fra almindelige mennesker som må finde sig i at blive tvangsforflyttet.

Helt galt afmarcheret er du når du henviser til lande med roadpricing som Frankrig og betaling for parkering. Såvel Frankrig, Italien, Schweiz har højre P-afgifter og roadpricing - men alligevel mere jernbanetransport.


Det er noget vrøvl, du skriver om roadpricing. Frankrig og Schweiz har betaling for benyttelse af motorvejsnettet - med visse undtagelser. Roadpricing dækker al benyttelse af vejnettet og gælder fra du sætter hjulene på offentlig vej, og til hjulene slipper igen.

Du læser som sædvanligt ikke, hvad der står, i det du svarer på, i dette tilfælde "såsom Roadpricing, eller som i Frankrig, betaling på alle motorveje", men det er jo ikke noget nyt.

Citat fra: ivar Dato 23/02-23, 01:14Det er noget vrøvl, du skriver om roadpricing. Frankrig og Schweiz har betaling for benyttelse af motorvejsnettet - med visse undtagelser. Roadpricing dækker al benyttelse af vejnettet og gælder fra du sætter hjulene på offentlig vej, og til hjulene slipper igen.
Jeg gætter på at du referer til noget i stil med hvad "denstoredanske.lex.dk" angiver for roadpricing.

Det er tilbage fra 2015. Det bliver næppe gennemført ret mange steder da systemet er dyrt.

"Roadpricing, beskatning for brug af det offentlige vejnet med henblik på at udnytte det bedst muligt. Princippet i roadpricing består i at registrere bilers tilstedværelse på de offentlige veje gennem et elektronisk, satellitstyret system (GPS) og derpå fastsætte en pris for benyttelse af vejene. "

Link:
https://www.bing.com/ck/a?!&&p=01076ba869028144JmltdHM9MTY3NzAyNDAwMCZpZ3VpZD0yNDYwNmUyZS04MmJjLTZhYmUtMzZiYS02MWM2ODNjMDZiNTkmaW5zaWQ9NTE4MQ&ptn=3&hsh=3&fclid=24606e2e-82bc-6abe-36ba-61c683c06b59&psq=how+does+roadpricing+works%3f&u=a1aHR0cHM6Ly9kZW5zdG9yZWRhbnNrZS5sZXguZGsvcm9hZHByaWNpbmc&ntb=1


Derimod benyttes begrebet "roadpricing" i udenlandsk sammenhæng som anført nedenfor.
Og mange steder klares det allerede i dag uden brug af bom (= køretøjet passerer uden stop) og blot ved at køretøjets nummerplade aflæses ved kørsel ind på den pågældende strækning og på ny når strækningen forlades.

"Road pricing is a general term that may be used for any system where the driver pays directly for use of a particular roadway or road network in a particular city, region, or nation."

Link:
https://www.bing.com/ck/a?!&&p=6d484990bcc76b39JmltdHM9MTY3NzAyNDAwMCZpZ3VpZD0yNDYwNmUyZS04MmJjLTZhYmUtMzZiYS02MWM2ODNjMDZiNTkmaW5zaWQ9NTIyMA&ptn=3&hsh=3&fclid=24606e2e-82bc-6abe-36ba-61c683c06b59&psq=roadpricing+is+it+working+anywhere%3f&u=a1aHR0cHM6Ly9lbi53aWtpcGVkaWEub3JnL3dpa2kvUm9hZF9wcmljaW5n&ntb=1

Gå op Sider:[1] 2
Billige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus

DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus. Pris 380 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak