Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Ny øresundsforbindelse
Gå ned Sider:[1] 2 3 4
Hvorfor bygge en ny øresundsforbindelse, når man bare kan lægge skinner på 2 af vejbanerne på den nuværende øresundsbro istedet for?

Citat fra: Kasdashdfjsah Dato 22/12-22, 01:46Hvorfor bygge en ny øresundsforbindelse, når man bare kan lægge skinner på 2 af vejbanerne på den nuværende øresundsbro istedet for?

"Bare"?

Jeg tror ikke at broens bygningskonstruktion er egnet til den slags.

Plus så er der mange andre forhindringer for den slags forslag. F.eks. hvad med drogden tunellen der går mellem peberholm og lufthavnen?
Og hvad med det politiske? Held og lykke med at få både den Danske og den Svenske regering ombord med sådan et forslag der vil fjerne vejbaner fra motorvejen. Især nu hvor begge lande har blå eller halvblå regeringer, jeg mener den Danske regering smed Vejle Fjord togbroen i skraldespanden for få dage siden.

Så hvad for nogle andre alternativer har man så?

En tunnel mellem Helsingør og Helsingborg? Kunne være god men politikernes drømme om S tog til Helsingør ville gøre tunellen ubrugelig til at aflaste Øresundsbroen.

En Øresundsmetro? Tror nu ikke at den vil hjælpe med at aflaste broen, der er næppe mange pendlere der har lyst til at skifte i Malmø, og det giver på ingen måde plads til mere godstrafik der virkelig har brug for ekstra kapacitet.

Europasporet? Den tunnel fra Københavns undergrund til Landskrona ville være enormt dyr og har næppe nogen politisk støtte. Især nu hvor deres ambition er at den skulle blive koblet på Sveriges nye Højhastighedsjernbane til Stockholm via Jönköping, der i sig selv ser nedgraderinger for tiden (såsom hastighedssænkelser fra 320km/t til 250) og manglende støtte fra Sveriges nye blå regering.

Det eneste forslag som jeg ser for mig der måske kan have politisk opbakning og være med til faktisk at løse kapacitetsproblemerne, uden at være i konflikt med andre interesser vil være en parallel tunnel eller bro, samt 4 spor fra Lufthavnen til Sjællandsbroen. Det ville godt nok fordoble kapaciteten på Øresundsbroen og være i stand til at få tog til at køre oftere på tværs af broen end på S togslinjerne, samtidig med at give plads til flere eksprestog og godstog der skal til resten af Europa.
Det sværeste ville være at bygge en tunnel og eller bro parallelt med den eksisterende, samt at få plads til de ekstra spor og perroner ved Tårnby, men omkostningerne burde stadig være en del lavere end ved Europasporet og Øresundsmetroen, og samtidig give markant mere kapacitet og være til langt større nytte.
Det eneste vi mangler er nogen der kan foreslå sådan en løsning. Og så selvfølgelig politisk opbakning til at bruge milliarder på sådan et projekt gennem alt fra studier, undersøgelser, og miljøvurderinger til en endelig godkendelse og byggeri.

Citat fra: Danskjävlar Dato 22/12-22, 02:10Jeg tror ikke at broens bygningskonstruktion er egnet til den slags.

Plus så er der mange andre forhindringer for den slags forslag. F.eks. hvad med drogden tunellen der går mellem peberholm og lufthavnen?
Og hvad med det politiske? Held og lykke med at få både den Danske og den Svenske regering ombord med sådan et forslag der vil fjerne vejbaner fra motorvejen. Især nu hvor begge lande har blå eller halvblå regeringer, jeg mener den Danske regering smed Vejle Fjord togbroen i skraldespanden for få dage siden.

Så hvad for nogle andre alternativer har man så?

En tunnel mellem Helsingør og Helsingborg? Kunne være god men politikernes drømme om S tog til Helsingør ville gøre tunellen ubrugelig til at aflaste Øresundsbroen.

En Øresundsmetro? Tror nu ikke at den vil hjælpe med at aflaste broen, der er næppe mange pendlere der har lyst til at skifte i Malmø, og det giver på ingen måde plads til mere godstrafik der virkelig har brug for ekstra kapacitet.

Europasporet? Den tunnel fra Københavns undergrund til Landskrona ville være enormt dyr og har næppe nogen politisk støtte. Især nu hvor deres ambition er at den skulle blive koblet på Sveriges nye Højhastighedsjernbane til Stockholm via Jönköping, der i sig selv ser nedgraderinger for tiden (såsom hastighedssænkelser fra 320km/t til 250) og manglende støtte fra Sveriges nye blå regering.

Det eneste forslag som jeg ser for mig der måske kan have politisk opbakning og være med til faktisk at løse kapacitetsproblemerne, uden at være i konflikt med andre interesser vil være en parallel tunnel eller bro, samt 4 spor fra Lufthavnen til Sjællandsbroen. Det ville godt nok fordoble kapaciteten på Øresundsbroen og være i stand til at få tog til at køre oftere på tværs af broen end på S togslinjerne, samtidig med at give plads til flere eksprestog og godstog der skal til resten af Europa.
Det sværeste ville være at bygge en tunnel og eller bro parallelt med den eksisterende, samt at få plads til de ekstra spor og perroner ved Tårnby, men omkostningerne burde stadig være en del lavere end ved Europasporet og Øresundsmetroen, og samtidig give markant mere kapacitet og være til langt større nytte.
Det eneste vi mangler er nogen der kan foreslå sådan en løsning. Og så selvfølgelig politisk opbakning til at bruge milliarder på sådan et projekt gennem alt fra studier, undersøgelser, og miljøvurderinger til en endelig godkendelse og byggeri.
Hvorfor genere København med endnu flere godstoge?
Lav en sænketunnel fra Falsterbo til et sted omkring Mosede og tilslut til Ringstedbanen.

Eller en tunnel til sydspidsen af Aager, herfra på dæmning til Mosede så havde man samtidig lavet ekstra klimasikrinf af det sydlige Hovedstadsområde.
Placerede man en motorvej fra Mosede til Tårnby vil det afhjælpe trafikken mod centrum og Amager.

Citat fra: Kasdashdfjsah Dato 22/12-22, 01:46Hvorfor bygge en ny øresundsforbindelse, når man bare kan lægge skinner på 2 af vejbanerne på den nuværende øresundsbro istedet for?
Det ærgrer mig at folk, mig inklusive, ikke brokkede sig nok over at der ikke var afsat plads til to ekstra spor da Øresundsforbindelsen blev bygget. Eller er der? Det meste af vejen på broen kan man hænge et extra par spor uden på de eksisterende, det kommer bare til at knibe med pladsen ved pylonerne.

Citat fra: Danskjävlar Dato 22/12-22, 02:10Så hvad for nogle andre alternativer har man så?

En tunnel mellem Helsingør og Helsingborg? Kunne være god men politikernes drømme om S tog til Helsingør ville gøre tunellen ubrugelig til at aflaste Øresundsbroen.
Det er ikke politikere, men DSB-folk der kæmper desparat mod den; den vil åbne for svensk konkurrence i Hovedstadsområdet.

(Låst emne) Ny øresundsforbindelse
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 22/12-22, 12:03.
Citat fra: tgsen Dato 22/12-22, 11:44Det ærgrer mig at folk, mig inklusive, ikke brokkede sig nok over at der ikke var afsat plads til to ekstra spor da Øresundsforbindelsen blev bygget.


Nogle af de alternativer der blev foreslået var helt uden spor. Jeg tror man skal nøjes med at glæde sig over at der faktisk kom 2 spor med.

Også dengang var en nordligere løsning inde i overvejelserne og de fleste forestillede sig vist at skulle 2 spor mellem København og Malmø vise sig at blive for lidt kunne de næste spor passende anlægges mellem Helsingør og Helsingborg.

Det er nok også det bedste. Hvis al banetrafik mellem landene samles et sted vil det være for let at sætte ud af spillet.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: tgsen Dato 22/12-22, 11:44
Citat fra: Kasdashdfjsah Dato 22/12-22, 01:46Hvorfor bygge en ny øresundsforbindelse, når man bare kan lægge skinner på 2 af vejbanerne på den nuværende øresundsbro istedet for?
Det ærgrer mig at folk, mig inklusive, ikke brokkede sig nok over at der ikke var afsat plads til to ekstra spor da Øresundsforbindelsen blev bygget. Eller er der? Det meste af vejen på broen kan man hænge et extra par spor uden på de eksisterende, det kommer bare til at knibe med pladsen ved pylonerne.
Tja - normalt skorter det ikke med brok og negative kommentarer når andre foreslår at tænke lidt fremtidsrettet.
F.eks. at have lavet plads til 4 spor på Ringstedbanen, planlægge ny forbindelse over såvel Storebælt som Lillebælt.

Men hvis du tror man kan placere 1 spor mere på hver side af nuværende Øresundsbrotil tog - så er det nok lidt optimistisk. Og hvad når man skal under vandet hvor der er tunnel??

Det er vist ikke 1. April i dag???

Citat fra: TWB Dato 22/12-22, 12:12
Citat fra: tgsen Dato 22/12-22, 11:44
Citat fra: Kasdashdfjsah Dato 22/12-22, 01:46Hvorfor bygge en ny øresundsforbindelse, når man bare kan lægge skinner på 2 af vejbanerne på den nuværende øresundsbro istedet for?
Det ærgrer mig at folk, mig inklusive, ikke brokkede sig nok over at der ikke var afsat plads til to ekstra spor da Øresundsforbindelsen blev bygget. Eller er der? Det meste af vejen på broen kan man hænge et extra par spor uden på de eksisterende, det kommer bare til at knibe med pladsen ved pylonerne.
Tja - normalt skorter det ikke med brok og negative kommentarer når andre foreslår at tænke lidt fremtidsrettet.
F.eks. at have lavet plads til 4 spor på Ringstedbanen, planlægge ny forbindelse over såvel Storebælt som Lillebælt.
Det er netop eksempler at gøre som vi plejer, ikke fremtidsrettet.
CitatMen hvis du tror man kan placere 1 spor mere på hver side af nuværende Øresundsbrotil tog - så er det nok lidt optimistisk.
Ja - hvis, men det gjorde jeg jo netop ikke. Jeg undrede om der findes en måde til at snige et spor pr. side forbi det trange område der findes mellem broen og pylonerne, ellers er der plads nok. Med undtagelse af det område hvor brokablerne er fastgjort til broen, men det kan ombygges.
CitatOg hvad når man skal under vandet hvor der er tunnel??
Jeg diskuterede broen, ikke tunnelen.
CitatDet er vist ikke 1. April i dag???
Det ser ikke ud til at have stoppet dig?

Citat fra: TWB Dato 22/12-22, 08:30Hvorfor genere København med endnu flere godstoge?
Lav en sænketunnel fra Falsterbo til et sted omkring Mosede og tilslut til Ringstedbanen.

Eller en tunnel til sydspidsen af Aager, herfra på dæmning til Mosede så havde man samtidig lavet ekstra klimasikrinf af det sydlige Hovedstadsområde.
Placerede man en motorvej fra Mosede til Tårnby vil det afhjælpe trafikken mod centrum og Amager.


Nu har vi jo politikere der er nærmest overdrevent optaget af budgetter så held og lykke med at få sådan et kostbart forslag nogen vejene. Desuden så tvivler jeg på hvorvidt godstogene overhovedet er til så meget gene som du påstår. Jeg prøver blot at tænke på at afbalancere forskellige interesser for mere kapacitet på tværs af Øresund, økonomiske begrænsninger, eksisterende infrastruktur, DSB's egne projekter, osv.

Desuden så har vi allerede nævnt det her mange gange men flere motorveje og flere motorvejsbaner skaber kun mere trafik, præcis som vi har set gang på gang både herhjemme og i udlandet, alt imens det koster det hvide ud af øjnene for statskassen og er super skadeligt for miljøet, og kun gør de problemer de skulle løse langt værre.

Pointen er at Øresundsbroen pt er den største flaskehals for godstrafik mellem Europa og Skandinavien, samtidig med at der er pres på for at få plads til flere passagerer over broen på samme tid, både med de propfyldte Øresundstog, og med eksprestog fra Sverige, hvor de er interesseret i at fortsætte med flere tog til København og potentielt resten af Danmark.

Citat fra: Danskjävlar Dato 22/12-22, 14:31
Citat fra: TWB Dato 22/12-22, 08:30Hvorfor genere København med endnu flere godstoge?
Lav en sænketunnel fra Falsterbo til et sted omkring Mosede og tilslut til Ringstedbanen.

Eller en tunnel til sydspidsen af Aager, herfra på dæmning til Mosede så havde man samtidig lavet ekstra klimasikrinf af det sydlige Hovedstadsområde.
Placerede man en motorvej fra Mosede til Tårnby vil det afhjælpe trafikken mod centrum og Amager.


Nu har vi jo politikere der er nærmest overdrevent optaget af budgetter så held og lykke med at få sådan et kostbart forslag nogen vejene. Desuden så tvivler jeg på hvorvidt godstogene overhovedet er til så meget gene som du påstår. Jeg prøver blot at tænke på at afbalancere forskellige interesser for mere kapacitet på tværs af Øresund, økonomiske begrænsninger, eksisterende infrastruktur, DSB's egne projekter, osv.

Desuden så har vi allerede nævnt det her mange gange men flere motorveje og flere motorvejsbaner skaber kun mere trafik, præcis som vi har set gang på gang både herhjemme og i udlandet, alt imens det koster det hvide ud af øjnene for statskassen og er super skadeligt for miljøet, og kun gør de problemer de skulle løse langt værre.

Pointen er at Øresundsbroen pt er den største flaskehals for godstrafik mellem Europa og Skandinavien, samtidig med at der er pres på for at få plads til flere passagerer over broen på samme tid, både med de propfyldte Øresundstog, og med eksprestog fra Sverige, hvor de er interesseret i at fortsætte med flere tog til København og potentielt resten af Danmark.
Jeg ser at de er i gang med at bebygge Ring 5. Ikke klogt.

Citat fra: tgsen Dato 22/12-22, 11:44
Citat fra: Kasdashdfjsah Dato 22/12-22, 01:46Hvorfor bygge en ny øresundsforbindelse, når man bare kan lægge skinner på 2 af vejbanerne på den nuværende øresundsbro istedet for?
Det ærgrer mig at folk, mig inklusive, ikke brokkede sig nok over at der ikke var afsat plads til to ekstra spor da Øresundsforbindelsen blev bygget. Eller er der? Det meste af vejen på broen kan man hænge et extra par spor uden på de eksisterende, det kommer bare til at knibe med pladsen ved pylonerne.

Citat fra: tgsen Dato 22/12-22, 11:44
Citat fra: Kasdashdfjsah Dato 22/12-22, 01:46Hvorfor bygge en ny øresundsforbindelse, når man bare kan lægge skinner på 2 af vejbanerne på den nuværende øresundsbro istedet for?
Det ærgrer mig at folk, mig inklusive, ikke brokkede sig nok over at der ikke var afsat plads til to ekstra spor da Øresundsforbindelsen blev bygget. Eller er der? Det meste af vejen på broen kan man hænge et extra par spor uden på de eksisterende, det kommer bare til at knibe med pladsen ved pylonerne.


Har du husket statikken på de bærende dele?

Jernbanen på broen er dimensioneret til 8 ton per meter i begge spor, hvilket med 750 m tog giver en toglast på 7640 ton.

Skal der monteres 2 ekstra spor på den eksisterende bro, skal både brodragerne, skråstagene og pylonerne forstærkes for at kunne bære yderligere 2 spor med 7640 ton toglast = 15.000 ton ekstra belastning.

Et sådant projekt vil medføre en masse usikkerheder, der garanteret vil give utallige forsinkelser og fordyrelser.

Samlet set, er risikoen højere ved udbygning af den eksisterende, fremfor nybygning et stykke væk fra broen.
Dels er der færre forstyrrelser i driften på den gamle bro i anlægsfasen.

Dels er det ingeniørteknisk nemmere og heraf billigere at konstruere en ny bro, end at forstærke en eksisterende.


Angående Europasporet, så kan fabrikken i Rødby genanvendes, hvilket reducerer prisen for tunnelelementer.

Hvis du alligevel vil udbygge Drogdentunnelen med 2 ekstra spor, så vil den samlede kompleksitet blive mindre, hvis du laver en ny tunnel mellem Nordhavn og Landskrona og en boret tunnel under København i stedet.

Citat fra: tgsen Dato 22/12-22, 13:36
Citat fra: TWB Dato 22/12-22, 12:12
Citat fra: tgsen Dato 22/12-22, 11:44
Citat fra: Kasdashdfjsah Dato 22/12-22, 01:46Hvorfor bygge en ny øresundsforbindelse, når man bare kan lægge skinner på 2 af vejbanerne på den nuværende øresundsbro istedet for?
Det ærgrer mig at folk, mig inklusive, ikke brokkede sig nok over at der ikke var afsat plads til to ekstra spor da Øresundsforbindelsen blev bygget. Eller er der? Det meste af vejen på broen kan man hænge et extra par spor uden på de eksisterende, det kommer bare til at knibe med pladsen ved pylonerne.
Tja - normalt skorter det ikke med brok og negative kommentarer når andre foreslår at tænke lidt fremtidsrettet.
F.eks. at have lavet plads til 4 spor på Ringstedbanen, planlægge ny forbindelse over såvel Storebælt som Lillebælt.
Det er netop eksempler at gøre som vi plejer, ikke fremtidsrettet.
CitatMen hvis du tror man kan placere 1 spor mere på hver side af nuværende Øresundsbrotil tog - så er det nok lidt optimistisk.
Ja - hvis, men det gjorde jeg jo netop ikke. Jeg undrede om der findes en måde til at snige et spor pr. side forbi det trange område der findes mellem broen og pylonerne, ellers er der plads nok. Med undtagelse af det område hvor brokablerne er fastgjort til broen, men det kan ombygges.
CitatOg hvad når man skal under vandet hvor der er tunnel??
Jeg diskuterede broen, ikke tunnelen.
CitatDet er vist ikke 1. April i dag???
Det ser ikke ud til at have stoppet dig?
At det ikke er 1. April.
Mage til vås fra dig i ovenstående indlæg er imponerende.
Hvad skulle 2 spor på selve broen gøre af forskel?
Skulle der laves ekstra spor på Peberholm så tog kunne vente på at passere gennem den 2 sporet tunnel.
Og vægtmæssigt kan broen ikke klare 4 tog samtidigt.

Citat fra: Danskjävlar Dato 22/12-22, 14:31
Citat fra: TWB Dato 22/12-22, 08:30Hvorfor genere København med endnu flere godstoge?
Lav en sænketunnel fra Falsterbo til et sted omkring Mosede og tilslut til Ringstedbanen.

Eller en tunnel til sydspidsen af Aager, herfra på dæmning til Mosede så havde man samtidig lavet ekstra klimasikrinf af det sydlige Hovedstadsområde.
Placerede man en motorvej fra Mosede til Tårnby vil det afhjælpe trafikken mod centrum og Amager.


Nu har vi jo politikere der er nærmest overdrevent optaget af budgetter så held og lykke med at få sådan et kostbart forslag nogen vejene. Desuden så tvivler jeg på hvorvidt godstogene overhovedet er til så meget gene som du påstår. Jeg prøver blot at tænke på at afbalancere forskellige interesser for mere kapacitet på tværs af Øresund, økonomiske begrænsninger, eksisterende infrastruktur, DSB's egne projekter, osv.

Desuden så har vi allerede nævnt det her mange gange men flere motorveje og flere motorvejsbaner skaber kun mere trafik, præcis som vi har set gang på gang både herhjemme og i udlandet, alt imens det koster det hvide ud af øjnene for statskassen og er super skadeligt for miljøet, og kun gør de problemer de skulle løse langt værre.

Pointen er at Øresundsbroen pt er den største flaskehals for godstrafik mellem Europa og Skandinavien, samtidig med at der er pres på for at få plads til flere passagerer over broen på samme tid, både med de propfyldte Øresundstog, og med eksprestog fra Sverige, hvor de er interesseret i at fortsætte med flere tog til København og potentielt resten af Danmark.
At forøge kapaciteten over Øresund for godstog som passagertog flytter kun flaskehalsen hen til næste sted med for lidt kapacitet.

Så alt der bringer godstog til og fra Sverige i nærheden af Københavns Kommune vil medføre flaskehals eller meget dyre sporudbygninger.

Så øget kapacitet opnås kun gennem enten en ny bane nordvest for hovedstaden,
flere spor gennem /under hovedstaden eller syd for hovedstaden.
Her kommer en ren godstogslinie fra sydlige Sverige til Mosede som sent fra himlen.
Kan bygges på den danske tunnelfabrik i Rødby, kræver nok kun udvidelse af Ringstebanen i områder som relativ billigt kan erhverves og benyttes til langs nuværende bane og kan indbygges INDEN den kommende store ombygning af Ringsted station.
Så Sverige kan gøre som Danmark: Selv bygge tunnel og påtage sig udgiften og Danmark laver de mindre men nødvendige sporarbejder på land.

Citat fra: william skov Dato 22/12-22, 17:43
Citat fra: tgsen Dato 22/12-22, 11:44
Citat fra: Kasdashdfjsah Dato 22/12-22, 01:46Hvorfor bygge en ny øresundsforbindelse, når man bare kan lægge skinner på 2 af vejbanerne på den nuværende øresundsbro istedet for?
Det ærgrer mig at folk, mig inklusive, ikke brokkede sig nok over at der ikke var afsat plads til to ekstra spor da Øresundsforbindelsen blev bygget. Eller er der? Det meste af vejen på broen kan man hænge et extra par spor uden på de eksisterende, det kommer bare til at knibe med pladsen ved pylonerne.

Citat fra: tgsen Dato 22/12-22, 11:44
Citat fra: Kasdashdfjsah Dato 22/12-22, 01:46Hvorfor bygge en ny øresundsforbindelse, når man bare kan lægge skinner på 2 af vejbanerne på den nuværende øresundsbro istedet for?
Det ærgrer mig at folk, mig inklusive, ikke brokkede sig nok over at der ikke var afsat plads til to ekstra spor da Øresundsforbindelsen blev bygget. Eller er der? Det meste af vejen på broen kan man hænge et extra par spor uden på de eksisterende, det kommer bare til at knibe med pladsen ved pylonerne.


Har du husket statikken på de bærende dele?
Nej, jeg er ikke ingeniør. Derfor spurgte jeg.
CitatJernbanen på broen er dimensioneret til 8 ton per meter i begge spor, hvilket med 750 m tog giver en toglast på 7640 ton.
Det lyder som godstog. Et nyt sporpar ville være reserveret til regionaltog.
CitatSkal der monteres 2 ekstra spor på den eksisterende bro, skal både brodragerne, skråstagene og pylonerne forstærkes for at kunne bære yderligere 2 spor med 7640 ton toglast = 15.000 ton ekstra belastning.

Et sådant projekt vil medføre en masse usikkerheder, der garanteret vil give utallige forsinkelser og fordyrelser.

Samlet set, er risikoen højere ved udbygning af den eksisterende, fremfor nybygning et stykke væk fra broen.
Dels er der færre forstyrrelser i driften på den gamle bro i anlægsfasen.

Dels er det ingeniørteknisk nemmere og heraf billigere at konstruere en ny bro, end at forstærke en eksisterende.
Det lyder rimeligt.
CitatAngående Europasporet, så kan fabrikken i Rødby genanvendes, hvilket reducerer prisen for tunnelelementer.
Just præcis.
CitatHvis du alligevel vil udbygge Drogdentunnelen med 2 ekstra spor, så vil den samlede kompleksitet blive mindre, hvis du laver en ny tunnel mellem Nordhavn og Landskrona og en boret tunnel under København i stedet.
Endnu billigere og nyttigere: En HH-forbindelse og en Ring 5 bane.

Gå op Sider:[1] 2 3 4
Assens Sukkerfabrik
Assens Sukkerfabrik

De danske Sukkerfabrikker opførte i 1883-84 Assens Sukkerfabrik, der i over 100 år var en stor og vigtig arbejdsplads i Assens. Læs i denne artikel om fabrikkens historie med fokus på roebanesystemet og de lokomotiver, der befarede det.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak