Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Kommentar i weekendavisen
Gå ned Sider:[1] 2
Lidt juleunderholdning fra en bruger af den kollektive trafik i Danmark, som tydeligvis ikke har forstået, at langt de fleste tog kører til tiden, at togene er langt bedre end dem, hun mener er bedre i både Sverige og Frankrig og som i det hele taget ikke har forstået, hvor god den kollektive trafik i Danmark er ;)

https://www.weekendavisen.dk/2022-51/samfund/kun-doeden-overgaar-de-elendige-togforhold-i-danmark

Kommentar i weekendavisen
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 26/12-22, 20:02.
Tidligere var der et månedligt nyhedsbrev med hvor rettidigt togene kørte. Fjern/S-tog
Årsag delt på DSB/Bane.dk/3part

Så ville vi snak ud fra fakta.

Min oplevelse (som bilist og der for har tingene fra media og websider) er der tit er er tog busser. Specielt har jeg prøvet at følge Nordvest. Der var sporspærring, men også bag efter mange aflysninger.

Kort sagt mere fakta kunne hjælpe debatten

Kommentar i weekendavisen
Af mikkelwf. 26/12-22, 22:11.
Nu har jeg læst artiklen, og ja, den er en kende teatralsk (det burde man forvente med dén skribent), men det er jo ikke decideret fejlagtig.

Det eneste der faktuelt er forkert, er at man kører med magnettog i Kina og Japan med 600km/t (så hurtigt kører de ikke endnu).

At kalde folks frustrationer med landets tog, for underholdning, er også en kende flabet, men lad nu det ligge, det er jo stadig jul et par timer endnu.. ;)

Kommentar i weekendavisen
Af vollensir. 26/12-22, 23:28.
Kan kun give vedkommende ret, jernbane driften er kun for nedad gående her hjemme i danevang. Dårlige forbindelser, elendige tog, ingen service, mindre og mindre personale i togene og på banegårdene, vi kører stadig med hastigheder som i 1930erne.
           
Vi splitter jernbane nettet op i flere små jernbane selvskaber, nøjagtig som det var i jernbanens barndom. Ingen kunne finde ud af det med alle de jernbaneoperatører, forskellige takster og billetter .m.m. derfor man oprettede statsbanerne i mange lande. Men de sidste mange år er man gået tilbage med at opsplitte jernbanerne, er det blevet billiger, er det blevet bedre ??????

snarer tværtimod.....

Kommentar i weekendavisen
Af banemanden. 27/12-22, 08:35.
Seneste redigering: 27/12-22, 08:36 af banemanden
"Vi har indsat færre tog, forringet enhver form for service og sat prisen op, så det efterhånden koster det samme at flyve som at køre med tog."

Jeg er sjældent enig med skribenten, men må alligevel erkende, at hun rammer hovedet på sømmet flere gange.
Jeg er vokset op på Stevns med Østbanen som eneste mulighed når man skulle have en ungdomssuddannelse. Det var drøjt - på daværende tidspunkt kørte Østbanen en gang i timen i myldretiden og jeg skulle således med toget kl 6:30 for at være i skole i Køge 8:15. Tag dertil turen til stationen oveni, og så stod jeg op 4:45 for at være i skole 8:15. Udover det var togene forfærdelige, nedslidte og oldgamle, varmen virkede ikke ordentligt i dem og de kunne knapt komme ud af Hårlev når det regnede.
Det er en tur på ca 30 km som i bil tager en halv time. Der var man simpelthen afhængig af, at man fik kørekort og bil når man var 18, for ellers var du prisgivet.

Selvom jeg nu er ansat i den danske jernbanebranche og oplever, at der bliver investeret massivt i jernbanen i disse år, forstår jeg godt frustrationen. Investeringerne har ikke givet pote endnu og man oplever jo som rejsende, at togene stadig er gamle, stadig kører på gamle signaler og skinner og at man ofte er forsinket. I hele landet.

Man kan ikke bruge rettidighedsprocenten og til en disse, hvis ens 4 rejser har været forsinkede. Så er den kundeoplevede rettidighed jo forbavsende lav og de fleste vil have oplevet, at man 100% af gangene ikke er kommet frem til tiden. Man kan ikke bruge rettidigheden til noget som passagerer - kun hvis man er et jernbaneselskab der skal afregne med staten.

Kommentar i weekendavisen
Af 1993matias, Kh. 27/12-22, 12:10.
Citat fra: banemanden Dato 27/12-22, 08:35Man kan ikke bruge rettidighedsprocenten og til en disse, hvis ens 4 rejser har været forsinkede. Så er den kundeoplevede rettidighed jo forbavsende lav og de fleste vil have oplevet, at man 100% af gangene ikke er kommet frem til tiden. Man kan ikke bruge rettidigheden til noget som passagerer - kun hvis man er et jernbaneselskab der skal afregne med staten.
Men med den logik, så er alle tog forsinkede og banen kører ad helvedes til, hvis alle mine fire togrejser i år har været forsinkede. Uagtet at de måske har været de eneste forsinkelser i år.

Nej, det handler ikke om anekdoter og om "den gang, jeg var barn". Det handler om fakta. Rettidighedsprocent måler alle rejser, og kan vises på to måder: hvor mange tog, der er forsinkede, og hvor mange passagerer, der er forsinkede (to lidt forskellige tal). Men de er begge brugbare!

Og så lige til påstanden "der kører færre tog i dag". Nej, det er decideret forkert. Hvor mange tog kørte der mellem Rødvig og Køge? I dag er der halvtimesdrift på hverdage 6-18, det var der vist ikke den gang. Selv i 2002 var der timedrift undtaget enkelte myldretidsafgange.
Kystbanen havde i 2002 20-minuttersdrift med stop på alle stationer plus myldretidstog.
2002 sammenlignet med 2023:
Et stoptog og et hurtigtog i timen København - Næstved, og kun et tog i timen Næstved - Nykøbing F. I dag er der to stoptog i timen til Næstved og to tog i timen Næstved - Nykøbing F.
Et stoptog og et hurtigtog til Holbæk, hurtigtoget fortsat til Kalundborg. Men ikke faste minuttal, og kun stoptog i  myldretiden. I dag to stoptog i timen og et hurtigtog, plus ekstra hurtigtog i myldretiden.
Svendborgbanen: Et stoptog til Ringe, og et hurtigtog til Svendborg, men kun i dagtimerne. I dag er der to hurtigtog og et stoptog.
Grenå: Tog hver anden time til Grenå. I dag er der to tog i timen. (og endda 13 minutter hurtigere end i 2002)
Århus - Herning: der var kun et tog i timen med stop på alle stationer. I dag køres der også et hurtigtog i timen.
København - Esbjerg kun IC hver anden time. I dag hver time.
Esbjerg - Ribe: Et tog i timen, i dag to tog i timen.
Selv  Struer - Thisted har flere tog: I 2002 var der 10 tog om dagen, i 2023 er der planlagt 13 tog om dagen

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: 1993matias Dato 27/12-22, 12:10Hvor mange tog kørte der mellem Rødvig og Køge? I dag er der halvtimesdrift på hverdage 6-18, det var der vist ikke den gang. Selv i 2002 var der timedrift undtaget enkelte myldretidsafgange.

Naeh, halvtimesdrift på alle Østbanens 3 ben i myldretimerne var indført allerede i 1990'erne.

M.v.h.
Niels

Kommentar i weekendavisen
Af Ove Nygaard, Fredericia. 27/12-22, 12:45.
Citat fra: Niels Munch Dato 27/12-22, 12:40
Citat fra: 1993matias Dato 27/12-22, 12:10Hvor mange tog kørte der mellem Rødvig og Køge? I dag er der halvtimesdrift på hverdage 6-18, det var der vist ikke den gang. Selv i 2002 var der timedrift undtaget enkelte myldretidsafgange.

Naeh, halvtimesdrift på alle Østbanens 3 ben i myldretimerne var indført allerede i 1990'erne.

M.v.h.
Niels
Ja, det kan bekræftes af "Østbanekender"!
M.v.h.
Ove af Erritsø 8)

Kommentar i weekendavisen
Af 1993matias, Kh. 27/12-22, 14:58.
Er I sikre på det? For min køreplan af 2002 siger noget andet: Timedrift i grenene undtagen myldretiden


Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Kommentar i weekendavisen
Af KimC. 27/12-22, 15:42.
Det egentlige problem er at vi i Danmark driver en jernbane for jernbanens skyld.Alle aktører på banen har deres kontrakter med Transportministeriet, kontrakter der tager udgangspunk i om en bestemt materielenhed befinder sig på et bestemt sted på et bestemt tidspunkt. Og så kan folk tage med toget eller lade være. Der er ingen der interesserer sig for om de kommer frem.
 

Citat fra: Ove Nygaard Dato 27/12-22, 12:45
Citat fra: Niels Munch Dato 27/12-22, 12:40
Citat fra: 1993matias Dato 27/12-22, 12:10Hvor mange tog kørte der mellem Rødvig og Køge? I dag er der halvtimesdrift på hverdage 6-18, det var der vist ikke den gang. Selv i 2002 var der timedrift undtaget enkelte myldretidsafgange.

Naeh, halvtimesdrift på alle Østbanens 3 ben i myldretimerne var indført allerede i 1990'erne.

M.v.h.
Niels
Ja, det kan bekræftes af "Østbanekender"!
M.v.h.
Ove af Erritsø 8)


Jeg har stadig mareridt om at rejse med Østbanen i 5 år og kan fortælle dig, at det i den grad passer, at de kørte en gang i timen fra Rødvig i myldretiden :)

Hilsen en kender. Og bruger.

Citat fra: 1993matias Dato 27/12-22, 12:10
Citat fra: banemanden Dato 27/12-22, 08:35Man kan ikke bruge rettidighedsprocenten og til en disse, hvis ens 4 rejser har været forsinkede. Så er den kundeoplevede rettidighed jo forbavsende lav og de fleste vil have oplevet, at man 100% af gangene ikke er kommet frem til tiden. Man kan ikke bruge rettidigheden til noget som passagerer - kun hvis man er et jernbaneselskab der skal afregne med staten.
Men med den logik, så er alle tog forsinkede og banen kører ad helvedes til, hvis alle mine fire togrejser i år har været forsinkede. Uagtet at de måske har været de eneste forsinkelser i år.

Nej, det handler ikke om anekdoter og om "den gang, jeg var barn". Det handler om fakta. Rettidighedsprocent måler alle rejser, og kan vises på to måder: hvor mange tog, der er forsinkede, og hvor mange passagerer, der er forsinkede (to lidt forskellige tal). Men de er begge brugbare!

Og så lige til påstanden "der kører færre tog i dag". Nej, det er decideret forkert. Hvor mange tog kørte der mellem Rødvig og Køge? I dag er der halvtimesdrift på hverdage 6-18, det var der vist ikke den gang. Selv i 2002 var der timedrift undtaget enkelte myldretidsafgange.
Kystbanen havde i 2002 20-minuttersdrift med stop på alle stationer plus myldretidstog.
2002 sammenlignet med 2023:
Et stoptog og et hurtigtog i timen København - Næstved, og kun et tog i timen Næstved - Nykøbing F. I dag er der to stoptog i timen til Næstved og to tog i timen Næstved - Nykøbing F.
Et stoptog og et hurtigtog til Holbæk, hurtigtoget fortsat til Kalundborg. Men ikke faste minuttal, og kun stoptog i  myldretiden. I dag to stoptog i timen og et hurtigtog, plus ekstra hurtigtog i myldretiden.
Svendborgbanen: Et stoptog til Ringe, og et hurtigtog til Svendborg, men kun i dagtimerne. I dag er der to hurtigtog og et stoptog.
Grenå: Tog hver anden time til Grenå. I dag er der to tog i timen. (og endda 13 minutter hurtigere end i 2002)
Århus - Herning: der var kun et tog i timen med stop på alle stationer. I dag køres der også et hurtigtog i timen.
København - Esbjerg kun IC hver anden time. I dag hver time.
Esbjerg - Ribe: Et tog i timen, i dag to tog i timen.
Selv  Struer - Thisted har flere tog: I 2002 var der 10 tog om dagen, i 2023 er der planlagt 13 tog om dagen

1: rettidighedsprocenten udregnes på fx s-tog forskelligt efter om der tænkes i myldretid og udenfor myldretid. Det er fordi det ikke kan bruges til noget, at togene kører 100% i weekenden eller udenfor myldretiden, hvis den oplevede rettidighed er i hverdagene.
Jeg skrev ikke, at fordi man rejser 4 gange om året og disse er forsinkede, er det lig med at alt er noget lort. Men da jeg for nylig på 10 ud af 20 afgange på s-tog var mere end 15 minutter forsinket var min oplevelse, at jeg halvdelen af måneden var forsinket.

2: jeg påstod intet om at Østbanen kører færre tog i dag end de gjorde tidligere. Tværtimod. Jeg synes ellers min historie om at togene kørte engang i timen fra Rødvig penslede det ud.

Kommentar i weekendavisen
Af Niels Munch. 27/12-22, 17:07.
Seneste redigering: 27/12-22, 17:10 af Niels Munch
Citat fra: banemanden Dato 27/12-22, 16:42
Citat fra: Ove Nygaard Dato 27/12-22, 12:45
Citat fra: Niels Munch Dato 27/12-22, 12:40
Citat fra: 1993matias Dato 27/12-22, 12:10Hvor mange tog kørte der mellem Rødvig og Køge? I dag er der halvtimesdrift på hverdage 6-18, det var der vist ikke den gang. Selv i 2002 var der timedrift undtaget enkelte myldretidsafgange.

Naeh, halvtimesdrift på alle Østbanens 3 ben i myldretimerne var indført allerede i 1990'erne.

M.v.h.
Niels
Ja, det kan bekræftes af "Østbanekender"!
M.v.h.
Ove af Erritsø 8)


Jeg har stadig mareridt om at rejse med Østbanen i 5 år og kan fortælle dig, at det i den grad passer, at de kørte en gang i timen fra Rødvig i myldretiden :)

Hilsen en kender. Og bruger.

I morgenmyldretiden har der "i min tid" (1985-2005) været halvtimesdrift på alle Østbanens 3 ben, hvorimod der var enkelte "huller" i eftermiddagsmyldretiden syd for Hårlev.

Disse "huller" blev lukket gennem halvfemserne, først pr. 30.09.1990, hvor DSB Regionaltog selv ville køre alle tog mellem Køge og Roskilde, senest ved køreplanskiftet 24.05.1998, hvor det sidste "hul" blev lukket.

Jeg beklager dit "mareridt", og at jeg har fundet det nødvendigt at korrigere din opfattelse af Østbanens køreplanmønster.

M.v.h.
Niels Munch
direktør emeritus
Østbanen a/s og Hovedstadens Lokalbaner A/S 1985-2005

Kommentar i weekendavisen
Af UTJ. 27/12-22, 17:57.
Hvis jeg skal komme med et irriterende indspark:
Det handler ikke om procenter og statistik. Hvis oplevelsen er at man ikke kan regne med at man når frem til tiden eller endda går forgæves, er toget ikke pålideligt. Hvis man fx tager toget 6:30 hver morgen for at nå på arbejde, nytter det ikke at togene kører til tiden på andre tidspunkter. Og det er ikke om afgangstidspunktet er senere end planen, men ankomsttidspunktet som betyder noget.

Der er for lidt fokus på den rejsendes oplevelse, hvilket er underligt for det er netop hvad andre brancher bruger adskillige kalorier på at forstå og arbejde med. Men selvfølgelig er statistik let at stikke i hovedet på ministerielle embedsmænd og politikere, der blot skal have nogle talepunkter stukket ud.

Man kan øse alle de millioner/milliarder af kroner i jernbanen, uden det hjælper noget som helst.

Det der skal til er gode tog med god komfort/sæder, togpersonale i alle tog, fornuftige billetpriser og samme billet gælder over alt, flere direkte tog og færre togskift, og togene kører til tiden. Og hver gang man kører opdateringer af billetsystemer, rejsekort og det nye signalsystem så er det tjekket at det virker inden man udruller opdateringerne....

Man lokker ikke flere folk over i togene, når de skal sidde på en pind/skumgummipude i et halvkoldt larmende tog og skifte 1 - 2 gange inden de kommer frem til deres bestemmelsessted. Og skal de så ovenikøbet stå og vente i halve eller hele timer inden de kan komme videre, så gør de kun en gang så hedder det bilen næste gang for de fleste.

Togene skal være ordentlige vedligeholdte, vi kører med alt for gamle tog i Danmark, max 15/20 år så nye tog. Og det gælder alle tog.

Lemvigbanen kører med tog der fra først i 1980erne, Arrivas togflåde er nedslidte og værkstederne gør alt for at holde dem kørende, DSBs tog er heller ikke sidste nye skrig længere.

Politikerne vil gerne have vi skal være så grønne alle sammen, men det gælder bare ikke når det gælder jernbanen. Vi kører rundt med alt for gamle tog og godsselvskaber med diesellokomotiver fra 1950/60/70erne der for længst burde være udrangeret..


Gå op Sider:[1] 2
Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924
Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924

Her er tekst og billeder fra jubilæumsskriftet "Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924", der fortæller om banens forhistorie, anlæggelse og første 25 år. Skriftets annoncer er udeladt men findes i PDF-versionen i Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak