Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Køreplanlægning
Gå ned Sider: 1 [2]
Køreplanlægning
Af Togiudlandet. 3/01-23, 11:59.
Citat fra: TWB Dato  3/01-23, 11:23Så tiden er måske inde til at prioritere hyppigere afgange i myldretiden.

F.eks. 10 min. drift mellem kl. 05.30 til 8.00 og fra 15.00 til 18.00 på destinationerne mellem København – Kalundborg / Korsør / Nykøbing / Helsingør.
Mellem 8.00 og 15.00 20 min. drift og det samme mellem 18.00 til kl. 20.00 Herefter 30 min til midnat.



Ja det ser godt ud på papiret, men virkeligheden er bare en anden. Folk skal også kunne stole på, at toget kører og ankommer til tiden, uagtet at der har været sporarbejde om natten. De skal kunne stole på, at toget kører og ankommer til tiden, selvom der skal installeres nyt signalsystem. De skal ikke kastes ind i en "togbus" i tide og utide.

På Sjælland vil jernbanen være et jævnt kaos af sporarbejde, genopretning af jernbanen, installering af nyt signalsystem og alt muligt andet resten af dette årti.

Det nytter intet, at DSB/Banedanmark glæder sig over, at nu er sporarbejdet endelig færdigt mellem Holbæk og Roskilde, så togene kan køre til tiden, når der så bare starter et andet et op mellem Glostrup og Valby. Der skal pendlerne også forbi. Lige der har du ret i, at DSB/Banedanmark skal blive bedre til at se passagerernes totale rejse for sig, og ikke bare et udsnit af rejsen.

Og det gør det så heller ikke bedre med de mange, virkelig markante, forsinkelser, der er på infrastrukturarbejdet. Det er da en katastrofe, at den nye bane København-Køge-Ringsted - måske - først er helt færdig påsken 2023. 5 år efter banen skulle være åbnet i fuldt omfang ifølge planen. Det får jo også pendlerne til at foretrække køen på Køge Bugt Motorvejen fremfor toget.

Jeg har svært ved at se, at hyppigere afgange kan lade sig gøre samtidig med alle de infrastrukturarbejder, der er. Og jeg kan også godt frygte, at hyppigere afgange bare gør køen ved København H markant større, end den er i dag. For heller ikke her har man fulgt med tiden og fremtidssikret stationen, hvor alle tog skal igennem.

Køreplanlægning
Af ThomasTT. 3/01-23, 15:59.
Citat fra: Togiudlandet Dato  3/01-23, 11:59
Citat fra: TWB Dato  3/01-23, 11:23Så tiden er måske inde til at prioritere hyppigere afgange i myldretiden.

F.eks. 10 min. drift mellem kl. 05.30 til 8.00 og fra 15.00 til 18.00 på destinationerne mellem København – Kalundborg / Korsør / Nykøbing / Helsingør.
Mellem 8.00 og 15.00 20 min. drift og det samme mellem 18.00 til kl. 20.00 Herefter 30 min til midnat.



Ja det ser godt ud på papiret, men virkeligheden er bare en anden. Folk skal også kunne stole på, at toget kører og ankommer til tiden, uagtet at der har været sporarbejde om natten. De skal kunne stole på, at toget kører og ankommer til tiden, selvom der skal installeres nyt signalsystem. De skal ikke kastes ind i en "togbus" i tide og utide.

På Sjælland vil jernbanen være et jævnt kaos af sporarbejde, genopretning af jernbanen, installering af nyt signalsystem og alt muligt andet resten af dette årti.

Det nytter intet, at DSB/Banedanmark glæder sig over, at nu er sporarbejdet endelig færdigt mellem Holbæk og Roskilde, så togene kan køre til tiden, når der så bare starter et andet et op mellem Glostrup og Valby. Der skal pendlerne også forbi. Lige der har du ret i, at DSB/Banedanmark skal blive bedre til at se passagerernes totale rejse for sig, og ikke bare et udsnit af rejsen.

Og det gør det så heller ikke bedre med de mange, virkelig markante, forsinkelser, der er på infrastrukturarbejdet. Det er da en katastrofe, at den nye bane København-Køge-Ringsted - måske - først er helt færdig påsken 2023. 5 år efter banen skulle være åbnet i fuldt omfang ifølge planen. Det får jo også pendlerne til at foretrække køen på Køge Bugt Motorvejen fremfor toget.

Jeg har svært ved at se, at hyppigere afgange kan lade sig gøre samtidig med alle de infrastrukturarbejder, der er. Og jeg kan også godt frygte, at hyppigere afgange bare gør køen ved København H markant større, end den er i dag. For heller ikke her har man fulgt med tiden og fremtidssikret stationen, hvor alle tog skal igennem.
Citat fra: Togiudlandet Dato  3/01-23, 11:59
Citat fra: TWB Dato  3/01-23, 11:23Så tiden er måske inde til at prioritere hyppigere afgange i myldretiden.

F.eks. 10 min. drift mellem kl. 05.30 til 8.00 og fra 15.00 til 18.00 på destinationerne mellem København – Kalundborg / Korsør / Nykøbing / Helsingør.
Mellem 8.00 og 15.00 20 min. drift og det samme mellem 18.00 til kl. 20.00 Herefter 30 min til midnat.



Ja det ser godt ud på papiret, men virkeligheden er bare en anden. Folk skal også kunne stole på, at toget kører og ankommer til tiden, uagtet at der har været sporarbejde om natten. De skal kunne stole på, at toget kører og ankommer til tiden, selvom der skal installeres nyt signalsystem. De skal ikke kastes ind i en "togbus" i tide og utide.

På Sjælland vil jernbanen være et jævnt kaos af sporarbejde, genopretning af jernbanen, installering af nyt signalsystem og alt muligt andet resten af dette årti.

Det nytter intet, at DSB/Banedanmark glæder sig over, at nu er sporarbejdet endelig færdigt mellem Holbæk og Roskilde, så togene kan køre til tiden, når der så bare starter et andet et op mellem Glostrup og Valby. Der skal pendlerne også forbi. Lige der har du ret i, at DSB/Banedanmark skal blive bedre til at se passagerernes totale rejse for sig, og ikke bare et udsnit af rejsen.

Og det gør det så heller ikke bedre med de mange, virkelig markante, forsinkelser, der er på infrastrukturarbejdet. Det er da en katastrofe, at den nye bane København-Køge-Ringsted - måske - først er helt færdig påsken 2023. 5 år efter banen skulle være åbnet i fuldt omfang ifølge planen. Det får jo også pendlerne til at foretrække køen på Køge Bugt Motorvejen fremfor toget.

Jeg har svært ved at se, at hyppigere afgange kan lade sig gøre samtidig med alle de infrastrukturarbejder, der er. Og jeg kan også godt frygte, at hyppigere afgange bare gør køen ved København H markant større, end den er i dag. For heller ikke her har man fulgt med tiden og fremtidssikret stationen, hvor alle tog skal igennem.

nu er der vel heller ikke nogen, der forestiller sig væsentlige ændringer gennemført før tidligst om 5-7 år eller hvornår man nu måtte få færdiggjort mange af de større projekter. Jeg er helt enig med twb i, at fokuset skal være på at pille biler af motorvejene. Når toget først beviser evnen til det, så vil regnemodellerne ændre sig, og der vil komme flere tog og mere kapacitet.

I øjeblikket har vi en sørgelig situation, hvor den reelle pris på motorveje undervurderes voldsomt, fordi man ikke medregner alle de senere veje, den fremavlede trafik medfører. Aarhus har netop færdiggjort en tredie ydre ringvej gennem tidligere åbent landskab. Destruktivt og kommunens hidtil dyreste vej med det primære formål at fodre motorvejen med biler. Flere vil køre og herefter sander det til andre steder og så må der bygges mere altimens fremkommeligheden falder.

problemet er, at jernbanen ikke er et alternativ, hvis man bare vil bygge kattegat eller bare ikke målretter sig mod problemet. Der er kommet 500.000 nye biler til indenfor de sidste 10-15 år. Inden noget væsentligt er ændret med jernbanen er der nok kommet endnu en halv million. 

Køreplanlægning
Af Togiudlandet. 3/01-23, 21:22.
Citat fra: TWB Dato  3/01-23, 11:23nu er der vel heller ikke nogen, der forestiller sig væsentlige ændringer gennemført før tidligst om 5-7 år eller hvornår man nu måtte få færdiggjort mange af de større projekter. Jeg er helt enig med twb i, at fokuset skal være på at pille biler af motorvejene. Når toget først beviser evnen til det, så vil regnemodellerne ændre sig, og der vil komme flere tog og mere kapacitet.

I øjeblikket har vi en sørgelig situation, hvor den reelle pris på motorveje undervurderes voldsomt, fordi man ikke medregner alle de senere veje, den fremavlede trafik medfører. Aarhus har netop færdiggjort en tredie ydre ringvej gennem tidligere åbent landskab. Destruktivt og kommunens hidtil dyreste vej med det primære formål at fodre motorvejen med biler. Flere vil køre og herefter sander det til andre steder og så må der bygges mere altimens fremkommeligheden falder.

problemet er, at jernbanen ikke er et alternativ, hvis man bare vil bygge kattegat eller bare ikke målretter sig mod problemet. Der er kommet 500.000 nye biler til indenfor de sidste 10-15 år. Inden noget væsentligt er ændret med jernbanen er der nok kommet endnu en halv million. 

Jeg er da enig i, at det gælder om at få bilisterne over i toget og at jernbanen slet ikke er et alternativ til bilen i øjeblikket. Det nytter heller ikke noget at tænke Kattegatbro, når pendlerne forsvinder over i bilen. Jeg er bare ikke enig i, at løsningen er 10 minutters drift med korte tog på fjernbanen, hverken nu eller i fremtiden.

Men lad os tænke os, at miraklet sker, og planen med elektrificering, nye tog og ikke mindst signalprojektet (!!) er færdigt i 2030, så skal arbejdet med at hive bilisterne tilbage i toget jo først i gang der. Bilisterne kommer ikke tilbage fra den ene dag til den anden. Togene skal jo først bevise sit værd, og hvor mange år tager det mon?

Derudover skal der også findes penge til at investere massivt i infrastrukturen (igen) for at kunne køre så mange tog i myldretiden - og helst uden, at det går ud over "serviceniveauet" i ydertimerne. Jeg har svært ved at se et politisk flertal for det. For kræver det flere tog og lokoførere, så skal vi allerede i gang nu. Og er flertallets holdning ikke, at jernbanen har fået mere end rigeligt?

Og så skal toget virkelig kunne noget i forhold til de helt - eller i hvert fald delvis - selvkørende el-biler vi har til den tid. I 2030 skal alle heller ikke ind til København H, præcis som i dag, så hvorfor skulle de stille bilen ved Køge Nord, for at tage toget til København H og så yderligere skifte til et S-tog for at komme til Malmparken (eller skifte 2 gange S-tog ved Ny Ellebjerg og Flintholm). Det ændrer 10 minutters drift fra København H til Korsør/Kalundborg/Nykøbing F ikke på.

Her tror jeg så mere på sparet køretid med toget. Den samlede rejse fra hjemmets dør til arbejdspladsens dør skal være kortere med toget end med bilen. Det er jo et problem selv i Storkøbenhavn i dag, hvor mange tager bilen, fordi turen med kollektiv trafik tager dobbelt eller tre gange så lang tid - det til trods for "metro hele tiden" og 10 minutters drift på S-banen.

Og igen skal toget vise sit værd, og det skal være til at stole på. Skal man skifte til S-toget, så skal der ikke være 20 minutters drift eller aflysninger et par gange om måneden, fordi en lastbil har ramt broen ved Jægersborg (med tilhørende stop i togtrafikken mens eksperter undersøger broen for skader), personpåkørsel ved Ølstykke eller en nedrevet køreledning ved Buddinge. Her skal resten af S-tog nettet kunne køre uden problemer, modsat i dag. Selv Metroen går jo i stå på både M1 og M2, når et tog får problemer ved Fasanvej - her undrer man sig over, hvorfor "mit" tog til lufthavnen skal holde stille på Øresund, mens problemet fikses.

Det siges, at det skulle blive nemmere at vende tog/opretholde drift på hver sin side af hændelsen, med det nye signalsystem - men det sagde man jo også om Metroen...

Endelig er der stadig problemet med kapaciteten på København H. Den er ikke gearet til den drift vi har nu - hvordan i himlens navn skal den så nå at blive klar til så massiv en drift, som der drømmes om indenfor 5-7-10 år? Selvom det selvfølgelig vil være smart at lukke hele indre Københavns togtrafik nu i disse år, hvor jernbanetrafikken (i hvert fald på Sjælland) alligevel er nedlagt af de store infrastrukturprojekter. Men hvem tør foreslå det? Eller bare finde penge til det?

Skal København H først ændres, når hele signalshowet er overstået (efter planen i 2030), jamen så skal der jo lægges endnu flere år til, før jernbanen kan begynde på at hive bilisterne tilbage i toget.

Vi er meget langt ude i fremtiden før der er håb om, at jernbanen begynder at hive bilisterne tilbage. Os der arbejder og pendler nu er da forlængst gået på pension, og jeg har endda over 25 år tilbage ;D

Køreplanlægning
Af Togiudlandet. 3/01-23, 21:49.
Og så glemte jeg at nævne prisen. Et pendlerkort er dyrt, når man samtidig har den nødvendige bil.

Pendlerkortet er også låst til en bestemt strækning, modsat bilen.

Det er også en faktor, der har indflydelse på, hvor "nemt" man kan lokke bilisterne tilbage til toget.

Køreplanlægning
Af Lars. 3/01-23, 22:19.
Citat fra: Togiudlandet Dato  3/01-23, 21:22Og igen skal toget vise sit værd, og det skal være til at stole på. Skal man skifte til S-toget, så skal der ikke være 20 minutters drift eller aflysninger et par gange om måneden, fordi en lastbil har ramt broen ved Jægersborg (med tilhørende stop i togtrafikken mens eksperter undersøger broen for skader), personpåkørsel ved Ølstykke eller en nedrevet køreledning ved Buddinge. Her skal resten af S-tog nettet kunne køre uden problemer, modsat i dag. Selv Metroen går jo i stå på både M1 og M2, når et tog får problemer ved Fasanvej - her undrer man sig over, hvorfor "mit" tog til lufthavnen skal holde stille på Øresund, mens problemet fikses.

Eller at politiet stopper al togtrafik i næsten hele landet, fordi man skal undersøge en personpåkørsel ved spor 5 i Roskilde.

Mvh.
Lars

Køreplanlægning
Af TWB. 4/01-23, 08:12.
Citat fra: Togiudlandet Dato  3/01-23, 21:22
Citat fra: TWB Dato  3/01-23, 11:23nu er der vel heller ikke nogen, der forestiller sig væsentlige ændringer gennemført før tidligst om 5-7 år eller hvornår man nu måtte få færdiggjort mange af de større projekter. Jeg er helt enig med twb i, at fokuset skal være på at pille biler af motorvejene. Når toget først beviser evnen til det, så vil regnemodellerne ændre sig, og der vil komme flere tog og mere kapacitet.

I øjeblikket har vi en sørgelig situation, hvor den reelle pris på motorveje undervurderes voldsomt, fordi man ikke medregner alle de senere veje, den fremavlede trafik medfører. Aarhus har netop færdiggjort en tredie ydre ringvej gennem tidligere åbent landskab. Destruktivt og kommunens hidtil dyreste vej med det primære formål at fodre motorvejen med biler. Flere vil køre og herefter sander det til andre steder og så må der bygges mere altimens fremkommeligheden falder.

problemet er, at jernbanen ikke er et alternativ, hvis man bare vil bygge kattegat eller bare ikke målretter sig mod problemet. Der er kommet 500.000 nye biler til indenfor de sidste 10-15 år. Inden noget væsentligt er ændret med jernbanen er der nok kommet endnu en halv million. 

Jeg er da enig i, at det gælder om at få bilisterne over i toget og at jernbanen slet ikke er et alternativ til bilen i øjeblikket. Det nytter heller ikke noget at tænke Kattegatbro, når pendlerne forsvinder over i bilen. Jeg er bare ikke enig i, at løsningen er 10 minutters drift med korte tog på fjernbanen, hverken nu eller i fremtiden.

Men lad os tænke os, at miraklet sker, og planen med elektrificering, nye tog og ikke mindst signalprojektet (!!) er færdigt i 2030, så skal arbejdet med at hive bilisterne tilbage i toget jo først i gang der. Bilisterne kommer ikke tilbage fra den ene dag til den anden. Togene skal jo først bevise sit værd, og hvor mange år tager det mon?

Derudover skal der også findes penge til at investere massivt i infrastrukturen (igen) for at kunne køre så mange tog i myldretiden - og helst uden, at det går ud over "serviceniveauet" i ydertimerne. Jeg har svært ved at se et politisk flertal for det. For kræver det flere tog og lokoførere, så skal vi allerede i gang nu. Og er flertallets holdning ikke, at jernbanen har fået mere end rigeligt?

Og så skal toget virkelig kunne noget i forhold til de helt - eller i hvert fald delvis - selvkørende el-biler vi har til den tid. I 2030 skal alle heller ikke ind til København H, præcis som i dag, så hvorfor skulle de stille bilen ved Køge Nord, for at tage toget til København H og så yderligere skifte til et S-tog for at komme til Malmparken (eller skifte 2 gange S-tog ved Ny Ellebjerg og Flintholm). Det ændrer 10 minutters drift fra København H til Korsør/Kalundborg/Nykøbing F ikke på.

Her tror jeg så mere på sparet køretid med toget. Den samlede rejse fra hjemmets dør til arbejdspladsens dør skal være kortere med toget end med bilen. Det er jo et problem selv i Storkøbenhavn i dag, hvor mange tager bilen, fordi turen med kollektiv trafik tager dobbelt eller tre gange så lang tid - det til trods for "metro hele tiden" og 10 minutters drift på S-banen.

Og igen skal toget vise sit værd, og det skal være til at stole på. Skal man skifte til S-toget, så skal der ikke være 20 minutters drift eller aflysninger et par gange om måneden, fordi en lastbil har ramt broen ved Jægersborg (med tilhørende stop i togtrafikken mens eksperter undersøger broen for skader), personpåkørsel ved Ølstykke eller en nedrevet køreledning ved Buddinge. Her skal resten af S-tog nettet kunne køre uden problemer, modsat i dag. Selv Metroen går jo i stå på både M1 og M2, når et tog får problemer ved Fasanvej - her undrer man sig over, hvorfor "mit" tog til lufthavnen skal holde stille på Øresund, mens problemet fikses.

Det siges, at det skulle blive nemmere at vende tog/opretholde drift på hver sin side af hændelsen, med det nye signalsystem - men det sagde man jo også om Metroen...

Endelig er der stadig problemet med kapaciteten på København H. Den er ikke gearet til den drift vi har nu - hvordan i himlens navn skal den så nå at blive klar til så massiv en drift, som der drømmes om indenfor 5-7-10 år? Selvom det selvfølgelig vil være smart at lukke hele indre Københavns togtrafik nu i disse år, hvor jernbanetrafikken (i hvert fald på Sjælland) alligevel er nedlagt af de store infrastrukturprojekter. Men hvem tør foreslå det? Eller bare finde penge til det?

Skal København H først ændres, når hele signalshowet er overstået (efter planen i 2030), jamen så skal der jo lægges endnu flere år til, før jernbanen kan begynde på at hive bilisterne tilbage i toget.

Vi er meget langt ude i fremtiden før der er håb om, at jernbanen begynder at hive bilisterne tilbage. Os der arbejder og pendler nu er da forlængst gået på pension, og jeg har endda over 25 år tilbage ;D
Hvis du ønsker "sparet tid" for den samlede rejse og samtidig mener at det ikke duer med 20 min. drift på S-toget - hvorfor så ikke gå efter 10 min på regionaltogene på Sjælland og i det østjyske?

Men enig i at det kræver nye tog - togsæt som nemt kan kobles sammen og adskilles og flere lokofører.
Om kortere togsæt med 3- evt 4 vogne og på nogle afgange koblet sammen til 6-8 vogne vil belaste København H kan jeg ikke gennemskue. Umiddelbart vil jeg tro at relativ korte togsæt kan vende bag Hovedbanegården og hurtigt kører retur i sporet ved siden af ankomstsporet. Men det kan andre nok bedre udtænke.

Men gør man ikke andet end det som er på tegnebrættet aktuelt - så vil kravet om flere motorveje vokse og i den sidste ende betyde færre penge til jernbanen.

Så skal vi nå at vende udviklingen kræver det mod og investeringer på de områder som vil betyde at samfundet skal bruge færre penge på vejnettet.

Her forplumres debatten konstant af forhold som ikke vil begrænse pendlertrafikken til og fra de større byområder.

Køreplanlægning
Af mpp. 6/01-23, 13:25.
Der er allerede myldretidstog og strækningen København–Roskilde har allerede i dag 6+ tog i timen det meste af døgnet. Det er så fordi der er mange tog der skal forbi Roskilde, så på den måde er de jo heldige der (og ellers havde de nok fået S-tog). Det man så kan se er at fordi togene fra Roskilde kører i forskellige retninger (hhv Holbæk/Kalundborg, Ringsted/Korsør og Ringsted/Næstved) vil der naturligt på banerne vest for Roskilde kun være plads til færre tog, med mindre man da havde tog der stopper i Roskilde (i dag kun Roskilde–Køge–Stevns).

Så kan man lave driftskoblinger, men det tager i normal drift en masse tid og gør køreplanen sårbar overfor forsinkelser. Man har jo sådan set driftskoblinger på IC-nettet i Fredericia, men her skal passagerer videre mod Herning og Struer så vente 11 minutter på perronen før de kan komme videre – nok ikke noget pendlere vil synes er super nice.

Hvis man skal løse de problemer bliver det voldsomt dyrt, da det netop er marginalkapaciteten, der gør det dyrt. Det ser man på motorvejene, hvor meget af trængslen kan løses ved at nogle folk kører enten før eller senere og det samme gælder på banerne. Man vil stå med en masse tog, der kun bliver brugt til 2 løb om dagen og det bliver jo så nok gamle tog som man gør det i Belgien (hvilket folk også vil blive sure over).

Derudover har man ikke vende- og rangerspor på alle stationer. Der er f.x. ingen tog der har endestation mellem Slagelse og Odense i dag fordi man ikke kan vende, så man kan pludseligt stå med en masse tog der skal gennem tunnelen.

Og så er vi tilbage ved start. Der er givetvist en masse trængsel på vejene, men det er svært at se at det er togpassagerenes problem. Det er også svært at se at det er bilisternes problem, givet at de jo i mange tilfælde netop har accepteret trængslen (og ikke f.x. søgt arbejde andetsteds). Det er dumt for miljøet og naboerne og det problem kan så løses gennem enten roadpricing eller bare at lade være med at udvide vejene.

Det som toget til gengæld kan er at køre en masse mennesker mellem landets store byer og få en masse mennesker ind i midten af de store byer (hvor biler har svært ved at komme til). Det bedste er så bare at udvikle togdriften der hvor den er god og så acceptere at "Syd fra Køge til Lautrupparken" måske bare er en forbindelse, der er svær at lave et godt kollektivt tilbud til

Køreplanlægning
Af TWB. 6/01-23, 14:04.
Citat fra: mpp Dato  6/01-23, 13:25Der er allerede myldretidstog og strækningen København–Roskilde har allerede i dag 6+ tog i timen det meste af døgnet. Det er så fordi der er mange tog der skal forbi Roskilde, så på den måde er de jo heldige der (og ellers havde de nok fået S-tog). Det man så kan se er at fordi togene fra Roskilde kører i forskellige retninger (hhv Holbæk/Kalundborg, Ringsted/Korsør og Ringsted/Næstved) vil der naturligt på banerne vest for Roskilde kun være plads til færre tog, med mindre man da havde tog der stopper i Roskilde (i dag kun Roskilde–Køge–Stevns).

Så kan man lave driftskoblinger, men det tager i normal drift en masse tid og gør køreplanen sårbar overfor forsinkelser. Man har jo sådan set driftskoblinger på IC-nettet i Fredericia, men her skal passagerer videre mod Herning og Struer så vente 11 minutter på perronen før de kan komme videre – nok ikke noget pendlere vil synes er super nice.

Hvis man skal løse de problemer bliver det voldsomt dyrt, da det netop er marginalkapaciteten, der gør det dyrt. Det ser man på motorvejene, hvor meget af trængslen kan løses ved at nogle folk kører enten før eller senere og det samme gælder på banerne. Man vil stå med en masse tog, der kun bliver brugt til 2 løb om dagen og det bliver jo så nok gamle tog som man gør det i Belgien (hvilket folk også vil blive sure over).

Derudover har man ikke vende- og rangerspor på alle stationer. Der er f.x. ingen tog der har endestation mellem Slagelse og Odense i dag fordi man ikke kan vende, så man kan pludseligt stå med en masse tog der skal gennem tunnelen.

Og så er vi tilbage ved start. Der er givetvist en masse trængsel på vejene, men det er svært at se at det er togpassagerenes problem. Det er også svært at se at det er bilisternes problem, givet at de jo i mange tilfælde netop har accepteret trængslen (og ikke f.x. søgt arbejde andetsteds). Det er dumt for miljøet og naboerne og det problem kan så løses gennem enten roadpricing eller bare at lade være med at udvide vejene.

Det som toget til gengæld kan er at køre en masse mennesker mellem landets store byer og få en masse mennesker ind i midten af de store byer (hvor biler har svært ved at komme til). Det bedste er så bare at udvikle togdriften der hvor den er god og så acceptere at "Syd fra Køge til Lautrupparken" måske bare er en forbindelse, der er svær at lave et godt kollektivt tilbud til
Jeg er fuldstændig uenig!
Og du modsiger dig selv.
Hvis du laver roadpricing og lader være med at udvide vejene - så vil folk ikke arbejde da de så skal bruge ekstra meget tid på at komme til og fra arbejdsplads.
Rigtig mange pendlere på Sjælland tager jo turen ind til området fra Motorringvej 3 og til centrum.
Mange af disse mennesker har ikke råd til at flytte til et sted hvor der er S-tog eller Metro.

Mange forsøger allerede at køre tidligere og dermed sprede trafikken - men det har også en begrænsning.
Men måske vi skulle lade dem som sidder i ministerierne og alle de mange statslige styrelser overgå til fast natarbejde. Så kunne det måske betyde at de fik nogle ideer til at løse trængselproblemerne!

Du tager udgangspunkt i at der vil være en masse togmateriel i overskud. Det tror jeg ikke hvis du vælger togsæt med f.eks. 3 vogne som kan kobles sammen med 1 eller 2 togsæt i myldrertiden. Det tager i dag kun 4-5 min at samle og adskille et IC3 togsæt.
Og køber man togsæt med specifikt det krav - mon så ikke det kan gøres endnu hurtigere?

At tro at toget kun skal bruges til fjerntrafik er også forkert. Den som rejser alene eller højst 2 kan nok gøre det til samme pris som det vil koste i egen bil. Men er man en hel familie på 4 personer med bagage - så vælger dem som allerede har en bil at tage denne.

Gå op Sider: 1 [2]
DSB H 40

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak