Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Høvelte 2022
Gå ned Sider:[1] 2
Høvelte 2022
Af Administrator Tommy Nilsson, Ringsted. 30/12-22, 10:36.
Seneste redigering: 30/12-22, 10:37 af Tommy Nilsson
Hermed en serie billeder fra Høvelte anno 2022.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.     

Tommy Nilsson
Webmaster
Jernbanen.dk

Høvelte 2022
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 30/12-22, 11:29.
Vel den eneste station, hvir man kun kan komme den ene vej ;D

Høvelte 2022
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 30/12-22, 11:33.
Citat fra: hummel_62 Dato 30/12-22, 11:29Vel den eneste station, hvir man kun kan komme den ene vej ;D
Ja, og det har altid undret mig. Soldaterne kan fint komme til kasernen, men hjem er det ad andre veje (bus på kongevejen til Allerød eller Birkerød?).
Har der iøvrigt været lagt op til en evt ø-perron i midten skulle behovet opstå? Lidt a la Hammersholt?

Høvelte 2022
Af Niels Munch. 30/12-22, 11:35.
Citat fra: Tommy Nilsson Dato 30/12-22, 10:36Hermed en serie billeder fra Høvelte     

Nå Tommy, nu risikerer du at slippe en masse soldaterhistorier løs .....

Høvelte 2022
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 30/12-22, 11:45.
Seneste redigering: 30/12-22, 11:49 af Per Holm
Citat fra: hummel_62 Dato 30/12-22, 11:29Vel den eneste station, hvir man kun kan komme den ene vej ;D
Egentlig et interessant koncept til steder hvor antallet af rejsende er for lille til at berettige standsning i begge retninger - hvis der ellers er midtliggende perron på de nærmestbeliggende standsningssteder.

For eks. Skovbrynet og/eller Ølsemagle hvis det ikke kan blive til standsning i begge retninger kunne standsning i kun den ene retning være et fint alternativ til ikke at have et standsningssted.

Ps. Jeg ved godt at Høvelte kun er enkelte morgentog men hvis det nu var fuldtidsbetjent.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Høvelte 2022
Af nielsm. 30/12-22, 11:49.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 30/12-22, 11:33Har der iøvrigt været lagt op til en evt ø-perron i midten skulle behovet opstå? Lidt a la Hammersholt?
Sporene deler sig jo lige som de passerer, så der er i og for sig forberedt til det. Jeg gætter på at det drejer sig om hvad en adgangsvej til en midterperron vil koste at anlægge. Måske en trappe ned fra vejbroen?

Høvelte 2022
Af thomastog. 30/12-22, 11:52.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 30/12-22, 11:33
Citat fra: hummel_62 Dato 30/12-22, 11:29Vel den eneste station, hvir man kun kan komme den ene vej ;D
Ja, og det har altid undret mig. Soldaterne kan fint komme til kasernen, men hjem er det ad andre veje (bus på kongevejen til Allerød eller Birkerød?).

Sjovt som man kun har fokus i den retning man skal ;-) Eller S-tog til Allerød og skifte til et tog mod København..

Citat fra: Michael Deichmann Dato 30/12-22, 11:33Har der iøvrigt været lagt op til en evt ø-perron i midten skulle behovet opstå? Lidt a la Hammersholt?

Så vidt jeg ved, er det kasernen der står for perronen. Wikipediea skriver:

CitatVedligeholdelse og kontrol af lys på trinbrættet udføres af Høvelte Kaserne selv.

En perron i midten kræver en gangbro... meget dyrerere, og væsentligt flere krav til sikkerhed/vedligehold.

Perron på begge side, dobbelt pris; eller endnu mere, hvis der skal gang-bro til (den er jo bygget/vedligeholdt af og til kasernen).

Formoder den nuværende løsning, er det minimale/billigste, der kan løse opgaven (for kasernen).

Høvelte 2022
Af tgsen. 30/12-22, 15:04.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 30/12-22, 11:33
Citat fra: hummel_62 Dato 30/12-22, 11:29Vel den eneste station, hvir man kun kan komme den ene vej ;D
Ja, og det har altid undret mig. Soldaterne kan fint komme til kasernen, men hjem er det ad andre veje (bus på kongevejen til Allerød eller Birkerød?).
Har der iøvrigt været lagt op til en evt ø-perron i midten skulle behovet opstå? Lidt a la Hammersholt?

Hvis det virkelig brænder på er det vel vigtigere at soldaterne kan komme til kasernen i en fart end at de kan komme væk fra den?

Høvelte 2022
Af Niels-Erik Hansen, Roskilde. 30/12-22, 18:06.
Seneste redigering: 30/12-22, 18:14 af Niels-Erik Hansen
Citat fra: Niels Munch Dato 30/12-22, 11:35
Citat fra: Tommy Nilsson Dato 30/12-22, 10:36Hermed en serie billeder fra Høvelte     

Nå Tommy, nu risikerer du at slippe en masse soldaterhistorier løs .....

Da absolut ikke om fredagen. Der gik det virkelig stærkt med at komme væk!

Jeg var telegrafsoldat i Høvelte fra maj 1973 til maj 1974, og forlod stort set kun kasernen i weekenden. Men så gik det virkelig stærkt. Der kørte en bus nærmest i pendulfart mellem forpladsen foran kasernen og Birkerød station. Bussen var ikke af den nyeste årgang og modtog nok en del flere passagerer, end den var beregnet til. Betalingen var beskeden, vist nok en krone, som skulle trækkes fra de udbetalte lomme- og kostpenge, som begge lå på hver side af 15 kroner pr dag. Chaufføren kørte nærmest som d.. og h......, for soldaterne skulle gerne nå det nærmeste S-tog.

Niels M: det undrer mig alligevel, at der nu er gået mere end seks timer, uden at dine forventninger er blevet indfriet .....

Høvelte 2022
Af Niels Munch. 30/12-22, 19:05.
Citat fra: Niels-Erik Hansen Dato 30/12-22, 18:06Niels M: det undrer mig alligevel, at der nu er gået mere end seks timer, uden at dine forventninger er blevet indfriet .....

Mange tak N.-E., men der er nok flere ex-værnepligtige på det historiske forum .....

Høvelte 2022
Af bx8mt. 30/12-22, 21:43.
I midten af 90'erne da jeg tilbragte et år i Livgarden var det fast dagens første seks og sidste seks afgange der standsede på Høvelte. Jeg oplevede et par gange standsninge blev glemt, og var det en morgen fik man en taxabon på Allerød station.

Ofte kunne man også spørge lokoføreren om han ville standse på høvelte uden for de faste standsninger, hvilket man næsten altid fik ja til. Det er vel helt udelukket nu med nyt signalsystem?

Høvelte 2022
Af cz. 30/12-22, 22:26.
Citat fra: bx8mt Dato 30/12-22, 21:43Ofte kunne man også spørge lokoføreren om han ville standse på høvelte uden for de faste standsninger, hvilket man næsten altid fik ja til. Det er vel helt udelukket nu med nyt signalsystem?

Det kan sagtens lade sig gøre at lkf manuelt standser toget ved perron - f.eks. efter forespørgsel fra soldaterne.
Desværre kom det visse folk i BDK for øre, så DSB-personalet internt blev bedt om at stoppe med denne service - selvom toget stadig kunne ankomme rettidigt til både Allerød og Hillerød.
Fagre nye verden......

Høvelte 2022
Af Skylight. 30/12-22, 22:43.
Man kan se et hav af militærets minibusser på Birkerød station hver gang et nyt hold værnepligtige skal starte. Så ikke noget med at standse i Høvelte, og de unge mennesker kan ikke selv finde fra Birkerød st. Så derfor en "hær" af minibusser, og andet militærpersonel til at guide alle på plads.

Høvelte 2022
Af ivar. 30/12-22, 23:19.
Citat fra: Skylight Dato 30/12-22, 22:43Man kan se et hav af militærets minibusser på Birkerød station hver gang et nyt hold værnepligtige skal starte. Så ikke noget med at standse i Høvelte, og de unge mennesker kan ikke selv finde fra Birkerød st. Så derfor en "hær" af minibusser, og andet militærpersonel til at guide alle på plads.

Nu ikke så gammelmandsagtig, på mødedagene tilbage i slut-60'erne var der såmænd også personel og busser på/ved Aalborg station så de kommende krigere kunne gelejdes til den rette destination.

Bh
-ivar

Høvelte 2022
Af Toftegaard. 30/12-22, 23:56.
Jeg mindes ikke, hvordan jeg fandt vej til HØK på min første dag i LG, 4. juli 1988. Men at nye rekrutter må hentes på Birkerød station kan have en naturlig og simpel forklaring - fx at der første dag er opmøde midt på dagen, at buslinjen som betjener både Birkerød og Høvelte kun kører morgen og aften, og at bussen ude på Kongevejen kun kører en gang i timen. Noget i den retning.

Mvh Toftegaard

Gå op Sider:[1] 2

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak