Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Strausberger Eisenbahn
Strausberger Eisenbahn
Af Ottoemil. 30/12-22, 22:32.
Godaften i forummet

Som nævnt i et par tidligere tråde tilbragte jeg i august 2021 nogle dage i Berlin og omegn. D. 6. august 2021 havde jeg lejlighed til at besøge Strausberger Eisenbahn, en lille sporvej, som forbinder centrum af Strausberg (Lustgarten) med S-banestationen Strausberg. Denne normalsporede sporvej er 6 km. lang, enkeltsporet, og forløber mest på eget areal. Banen åbnedes i 1893 som en dampdrevet lokalbane, og i 1921 blev  strækningen elektrificeret. Tidligere (indtil kort efter den tyske genforening) havde banen en betydelig godstrafik, men i dag er den en ren 'person'-sporvej. Materiellet består af 2 moderne lavgulvsvogne, nr. 0041 og 0042, af samme type som anvendes i Berlin, type Flexcity, bygget af Bombardier i 2013, en 8-akslet Tatra-ledvogn nr. 22 fra 1989, som er blevet ombygget med lavgulvs-midterdel (type KT8), og en 4-akslet Tatravogn nr. 30 fra 1998 (typeT6C5), som dog ret sjældent anvendes. Desuden haves et par to-akslede REKO-vogne, nr. 05 og 06 (RAW Schöneweide 1969), som vist sjældent, om overhovedet,  anvendes i trafik. Foruden sporvejen driver Strausberger Eisenbahn også en elektrisk færge med overledning. Færgeruten har færgeleje tæt ved sporvejens endestation Lustgarten og forbinder byen med et udflugtsmål på den anden side af den lokale sø, Straussee. Banens historie er spændende, men jeg vil ikke gå i detaljer, men i stedet henvise interesserede til Ivo Köhlers bog (se nederst).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
S-banestationen i Strausberg med et tog på vej til Strausberg Nord. Bygningen, som ses til venstre bag trappen til gangbroen, er lokalstationen, hvorfra Strausberger Eisenbahn, som i Berlins trafiksystem har linienummeret 89, udgår.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vogn 22 på liniens endestation S-Bhf. Strausberg, klar til afgang mod Lustgarten

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Krydsningsstationen Hegermühle. Vogn 22 til venstre er på vej til Lustgarten. Til højre vogn 0041.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vogn 0041 ved endestationen Lustgarten. Her er banens remise beliggende.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vogn 22 ved stoppestedet Elisabethstrasse.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Den elektriske færge nærmer sig færgelejet i Strausberg.

Kilder:
Ivo Köhler: Strausberger Eisenbahn. Von Dampfzügen, Bullen, Strassenbahnen und Oberleitungsfähren. GVE-Verlag 2013. ISBN 978-3-89218-210-8
Robert Schwandl: Tram  Atlas Deutschland. Robert Schwandl Verlag 2019. ISBN 978-3-936573-60-2

v.h.
Ottoemil

Strausberger Eisenbahn
Af Niels Munch. 31/12-22, 00:56.
Seneste redigering: 31/12-22, 01:00 af Niels Munch
Hej Ottoemil,

Mange tak for reportagen; der er sket fornyelse af driftsmateriellet, siden jeg var der i 2008.

Må jeg kvittere med dette:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Linie 89, Strausberger Eisenbahn's Tw 21 (Tatra KT8D5 ex Košice) ved endestationen Lustgarten i Strausberg, 22.06.2008 (nm).

Tatravogn nr. 30 (typeT6C5) var i øvrigt den, der 1998 var på prøve i New Orleans - https://de.wikipedia.org/wiki/Strausberger_Eisenbahn .

Bedste hilsener & Godt Nytår
Niels

Strausberger Eisenbahn
Af Ottoemil. 31/12-22, 12:41.
Hej Niels
Nu nærmer vi os vist det historiske forums område, men jeg vil alligevel lige vise et par billeder fra mit første besøg i Strausberg i marts 1989. Dengang var materiellet to-akslede REKO-vogne, som i dagtid kørte trevognstog med en motorvogn i hver ende. Et par af stederne kan sikkert genkendes fra første indlæg i tråden.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Hegermühle, 16.3.1898. Sporet længst til venstre var et godsspor mellem Hegermühle og Strausberg (Lustgarten), som betjente flere virksomheder.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vogn 05 ved endestationen Lustgarten. 16.3.1989.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Tog med vogn 04 på endestation ved S-banestationen Strausberg. 16.3.1989.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Den specielle Tatra-vogn nr. 30 har jeg kun oplevet en enkelt gang. Her er den på vej fra endestationen Lustgarten gennem kurven til højre ind til remisen. Sporet uden overledning, som kurver til venstre foran vognen, er resterne af strækningen til Landesjugendheim, som blev nedlagt i 1970. Billedet er fra 2001.

Godt nytår!
Ottoemil
 

Strausberger Eisenbahn
Af Ottoemil. 31/12-22, 12:52.
Goddag igen i forummet!
Jeg bytter om på tallene: Det sidste billede er ikke fra 2001, men fra 2010.
v.h.
Ottoemil

Strausberger Eisenbahn
Af Niels Munch. 31/12-22, 14:37.
Hej igen Ottoemil,

Atter tak for fine billeder fra en bane, jeg besøgte en søndag i 2008 på vej tilbage fra Buckower Kleinbahn.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Strausberg Kleinbahnhof, Tw 21 er netop ankommet fra Lustgarten, 22.06.2008 (nm).

T.h. for stationsbygningen findes S- og fjerntogsstationen, hvortil overleveringssporet blev fjernet efter banens omstilling til BOStrab pr. 01.01.2006.

Bedste hilsener
Niels


Citat fra: Ottoemil Dato 31/12-22, 12:41Nu nærmer vi os vist det historiske forums område, men jeg vil alligevel lige vise et par billeder fra mit første besøg i Strausberg i marts 1989. Dengang var materiellet to-akslede REKO-vogne, som i dagtid kørte trevognstog med en motorvogn i hver ende. 
Hej Ottoemil,

Mange tak for billederne fra "før". À propos REKO-vogne, så gik det op for mig, at denne REKO-arbejdsvogn:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
STE nr. 13, ex BVB 721 040.0, Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm 15.10.2019 (nm).

..... i Strausberg blev "bogført" som STE nr. 13. Den kom til SHS i 2013.

I øvrigt viste Ole Gold sine REKO-billeder fra Strausberg 1993 her: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=47823 .

Bedste nytårshilsener
Niels

Strausberger Eisenbahn
Af Niels Munch. 2/01-23, 17:29.
Seneste redigering: 2/01-23, 17:30 af Niels Munch
Citat fra: Ottoemil Dato 31/12-22, 12:52Jeg bytter om på tallene: Det sidste billede er ikke fra 2001, men fra 2010.
Hej Ottoemil,

Er du helt sikker? På dit foto har Tw 30 det a/c-anlæg på taget, som var installeret a.h.t. New Oleans-testen. Det stjal faktisk en del af vognens effekt. Se: https://www.strausberger-eisenbahn.de/strassenbahn/fuhrpark/ .

Da jeg besøgte Strausberg i 2008, var det afmonteret:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
STE Tw 30 ved remisen i Strausberg, 22.06.2008 (nm).

Desuden mener jeg, at det gamle spor mod Landesjugendheim også var væk i 2008.

Mine fotos fra Strausberg 2008 findes nu samlet på det historiske forum: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=72009 .

Bedste nytårshilsener
Niels

Strausberger Eisenbahn
Af Ottoemil. 2/01-23, 19:21.
Hej Niels

Nej, jeg er ikke sikker på min datering. Det er i hvert fald fra før 2007. Jeg har set et billede fra 2003, hvor 'kasserne' er på, og et fra 2007, hvor de er fjernet. I Ivo Köhlers bog står: '....Klimanalage wurde nach kurzer Zeit entfernt. Sie war ein wesentlicher Grund für die starke Kopflastigkeit des Wagens, was sich in spürbarem Schlingern äusserte.'

v.h.
Ottoemil

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak