Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- Drømme ønsker for 2023
Gå ned Sider: 1 ... 3 4 [5] 6
Drømme ønsker for 2023
Af Krabsen. 7/01-23, 14:08.
Citat fra: Niels Munch Dato  7/01-23, 13:59
Citat fra: tgsen Dato  7/01-23, 12:37Det virkelige problem er perronlængden.

Det virkelige problem? OK, så har du ikke hørt om "Mølleåfredningen", som selv de hedeste pubertetsdrømme ikke kan få til at forsvinde.

Han har bare læst for meget - eller måske for lidt! - Otto Gelsted..

Citat fra: krabsen Dato  7/01-23, 14:08
Citat fra: Niels Munch Dato  7/01-23, 13:59
Citat fra: tgsen Dato  7/01-23, 12:37Det virkelige problem er perronlængden.

Det virkelige problem? OK, så har du ikke hørt om "Mølleåfredningen", som selv de hedeste pubertetsdrømme ikke kan få til at forsvinde.

Han har bare læst for meget - eller måske for lidt! - Otto Gelsted..


Hehe, "Naturen, det billige Skidt".

Citat fra: Michael Deichmann Dato  7/01-23, 11:26Jeg ved dog at Lokaltog har planer i skuffen til 20 minutters drift - måske når der kommer batteritog.
[..]
Husk nu også på at Lokalbanerne fragter en del pendlere, der ikke skal længere end til hhv Hillerød og Helsingør. Jeg har ikke tallene, men kunne godt tro at det er ca. 50% der skal videre og 50% der kun skal til Hillerød.
Lad nu de Lokalbaner være i fred.

Det sjove i denne forbindelse er at Hornbækbanen har kørt med 20 minuttersdrift der passede med Kystbanen i Helsingør. Men her var gennemgående tog i Gilleleje åbenbart vigtigst så driften blev reduceret til halvtimesdrift for at kunne opnå det. I de efterfølgende år har der så været dårligt skift i Helsingør samt dårligere frekvens.  Kystbanen overgik til kvartersdrift ved K22 og derved kan skiftet bedre tilpasses men frekvensen forbliver nedsat.

Generelt kan man sige at isolering af linjer giver højere punktlighed imens direkte tog giver flere rejsende, så det er altid en afvejning.

Drømme ønsker for 2023
Af mss. 24/01-23, 14:41.
Jeg drømmer om en jernbane der har deres passagerer og rettidighed i fokus.

Flere broer og tunneller betyder blot flere udgifter der skal dækkes. Rettidighed, vedligeholdelse og service er uendeligt meget vigtigere...


Citat fra: hummel_62 Dato 31/12-22, 13:22Tænkte det kunne være sjovt med en tråd, på ønsker drømme for dansk jernbane i 2023.

Behøver ikke at have hold i virkeligheden.
Kun hvad der angår 2023.

Frit slag, ikke noget der er rigtigt eller forkert.

Godt nyt til alle

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Drømme ønsker for 2023
Af tgsen. 24/01-23, 16:20.
Citat fra: mss Dato 24/01-23, 14:41Jeg drømmer om en jernbane der har deres passagerer og rettidighed i fokus.

Flere broer og tunneller betyder blot flere udgifter der skal dækkes. Rettidighed, vedligeholdelse og service er uendeligt meget vigtigere...


Citat fra: hummel_62 Dato 31/12-22, 13:22Tænkte det kunne være sjovt med en tråd, på ønsker drømme for dansk jernbane i 2023.

Behøver ikke at have hold i virkeligheden.
Kun hvad der angår 2023.

Frit slag, ikke noget der er rigtigt eller forkert.

Godt nyt til alle

Deraf følger at færre broer og tunneler vil betyde færre udgifter der skal dækkes. Jeg foreslår i erkendelse heraf nedrivning af de faste Lille-, Storebælt- og Øresundsforbindelser og deres erstatning med færger som vil forbedre rettidighed, vedligeholdelse og service som er uendeligt meget vigtigere.

Drømme ønsker for 2023
Af mss. 26/01-23, 16:00.
Hvordan fik du rettidighed, vedligeholdelse og service vendt til nedrivning..?  :o

Det er på ingen (!) måde det jeg mener.

Jeg tillader mig bare at drømme om en jernbane der fungerer ordentligt.

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Drømme ønsker for 2023
Af tgsen. 26/01-23, 19:28.
Citat fra: mss Dato 26/01-23, 16:00Hvordan fik du rettidighed, vedligeholdelse og service vendt til nedrivning..?  :o

Det er på ingen (!) måde det jeg mener.

Jeg tillader mig bare at drømme om en jernbane der fungerer ordentligt.

Jo, men det koster jo penge. Så jeg tillod mig at anvise en mulighed at finansiere det efter dine egne retningslinjer.

Drømme ønsker for 2023
Af mss. 29/01-23, 00:17.
Fair nok, altså et snert af ironi, så er jeg beroliget ;)

Selvom færgerne efter sigende også var voldsomt dyre at drive. Måske man kunne udlicitere dem -det mente vores og EU's politikere jo ville gøre alting billigere og mindst ligeså godt -apropos drømme...

Tja, måske det der i erhvervssammenhæng også kaldes konsolidering på jernbaneområdet også kun er en tåget drøm, men det er jo også en ønske/drømmetråd :D

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Drømme ønsker for 2023
Af Bent Jensen. 11/02-23, 18:25.
Jeg kunne godt tænke mig at Århus letbane og Odense Letbane fik hver en linie mere samt at Glostrup station blev ombygget til regional tog også kunne holde der
Citat fra: Niels Munch Dato  7/01-23, 13:59
Citat fra: tgsen Dato  7/01-23, 12:37Det virkelige problem er perronlængden.

Det virkelige problem? OK, så har du ikke hørt om "Mølleåfredningen", som selv de hedeste pubertetsdrømme ikke kan få til at forsvinde.
Citat fra: Niels Munch Dato  7/01-23, 13:59
Citat fra: tgsen Dato  7/01-23, 12:37Det virkelige problem er perronlængden.

Det virkelige problem? OK, så har du ikke hørt om "Mølleåfredningen", som selv de hedeste pubertetsdrømme ikke kan få til at forsvinde.
vi må have eldrevne busser på vejene omkring Mølleåen så ingen drømme om letbanetog på Nærumbanen

Drømme ønsker for 2023
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 11/02-23, 18:55.
Citat fra: Bent Jensen Dato 11/02-23, 18:25Jeg kunne godt tænke mig at Århus letbane og Odense Letbane fik hver en linie mere samt at Glostrup station blev ombygget til regional tog også kunne holde der
Citat fra: Niels Munch Dato  7/01-23, 13:59
Citat fra: tgsen Dato  7/01-23, 12:37Det virkelige problem er perronlængden.

Det virkelige problem? OK, så har du ikke hørt om "Mølleåfredningen", som selv de hedeste pubertetsdrømme ikke kan få til at forsvinde.
Citat fra: Niels Munch Dato  7/01-23, 13:59
Citat fra: tgsen Dato  7/01-23, 12:37Det virkelige problem er perronlængden.

Det virkelige problem? OK, så har du ikke hørt om "Mølleåfredningen", som selv de hedeste pubertetsdrømme ikke kan få til at forsvinde.
vi må have eldrevne busser på vejene omkring Mølleåen så ingen drømme om letbanetog på Nærumbanen
At Glostrup ikke er bygget/sat igang, er en mega fejl.
Når letbanen er i drift,,,, nå ja det ville være smart, så  5-7 år mere med byggerod

Citat fra: Niels Munch Dato  7/01-23, 13:59
Citat fra: tgsen Dato  7/01-23, 12:37Det virkelige problem er perronlængden.

Det virkelige problem? OK, så har du ikke hørt om "Mølleåfredningen", som selv de hedeste pubertetsdrømme ikke kan få til at forsvinde.

Der er fredninger flere andre steder på Nærumbanen - nærmest fra sporskiftet i Jægersborg til sporskiftet i Nærum. Både dyr, skov og bro.
Dertil er en tilslutning til Letbanen på Ring 3 temmelig kostbar og med en ret vild højdeforskel - og så skal de fleste rejsende vist iøvrigt ikke den vej som Letbanen kører...

Skulle man i sine vilde drømme erstatte Nærumbanen med en Letbane, vil det formentlig være nemmest med en ny letbanestrækning med en anden linjeføring...men der må være bedre ting, at bruge så mange penge på, når man nu har noget, der virker fint.

/Lasse

Drømme ønsker for 2023
Af anho. 15/02-23, 19:42.
Nærumbanen er, mere eller mindre, en letbane allerede. Det materiel der benyttes på strækningen er af en type, der allerede er benyttet til kørsel i blandet trafik i Tyskland (Zwickau, specifikt). Dette Stadtbahn-system benytter dog letbanekøretøjer med høj indstigning, hvilket også er derfor materiellet kunne direkte overføres til Nærumbanen. Derimod kommer Hovedstadens Letbane til at benytte tog med lav indstigning.

Omstillingen til letbanedrift ville formentlig give nogle gevinster i form a lettere adgang til Lyngby. Rejsen ind til København vil dog kun opleve en marginal forbedring, da skiftet mellem Nærumbanen og S-tog så bare bliver flyttet fra Jægersborg til Lyngby. Lyngby har dog flere afgange end Jægersborg har. Dertil kommer der også forbedret omskiftning til Ring 3, hvor der i den nuværende plan vil være en del gåafstand mellem Nærumbanen og Letbanen. Topsøe kunne vel nyde godt af at blive koblet bedre på Ringbyen også. Om disse gevinster så står på mål med udgifterne til opsætning af køreledninger og sænkning af perroner, er dog noget mere tvivlsomt.

Citat fra: anho Dato 15/02-23, 19:42Nærumbanen...  benytter dog letbanekøretøjer med høj indstigning, hvilket også er derfor materiellet kunne direkte overføres til Nærumbanen. Derimod kommer Hovedstadens Letbane til at benytte tog med lav indstigning.



Lige for at undgå for meget begrebforvirring - der nok kommer alligevel. "Høj indstigning" er normalt niveaufri indstigning fra 760 mm perronhøjde. "Lav indstigning" er normalt niveayufri indstigning fra 550 mm perroner. "Niveaufri dækker perronhøjden +/- 50-70 mm.
Nærumbanen har (bortset fra Ørholm station) 550 mm perroner, og altså i "rigtigt jernbanesprog" (TSIerne) med "lav indstigning". Letbaner kører generelt med alt mellem 230 og 1.000 mm perronhøjder, og her er de ca 300 mm, som de danske letbaner kører med i "den lave ende".Men letbaner falder ikke ind under begreberne her - og fokuserer iøvrigt mest på procentdelen af lavgulv og hældningen på eventuelle ramper inde i toget.

/Lasse

Citat fra: anho Dato 15/02-23, 19:42Nærumbanen er, mere eller mindre, en letbane allerede. Det materiel der benyttes på strækningen er af en type, der allerede er benyttet til kørsel i blandet trafik i Tyskland (Zwickau, specifikt).

For yderligere en god ordens skyld: Nærumbanens RegioSprinter var det første bud, industrien leverede på Verband Deutscher Verkehrsunternehmen (VDV) idéspecifikation for lette dieseltog til revitalisering af den regionale jernbanetrafik i Tyskland efter vedtagelsen af "Regionaliseringslovgivningen" i december 1993.

Om udviklingen af togene, se f.eks.: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=21725 .

At de blev fundet egnede til "bybanedrift" i Zwickau ca. 10 år senere, var således ikke umiddelbart forudset ved togenes udvikling.

M.v.h.
Niels

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 15/02-23, 14:51
Citat fra: Niels Munch Dato  7/01-23, 13:59
Citat fra: tgsen Dato  7/01-23, 12:37Det virkelige problem er perronlængden.

Det virkelige problem? OK, så har du ikke hørt om "Mølleåfredningen", som selv de hedeste pubertetsdrømme ikke kan få til at forsvinde.

Der er fredninger flere andre steder på Nærumbanen - nærmest fra sporskiftet i Jægersborg til sporskiftet i Nærum. Både dyr, skov og bro.
Dertil er en tilslutning til Letbanen på Ring 3 temmelig kostbar og med en ret vild højdeforskel - og så skal de fleste rejsende vist iøvrigt ikke den vej som Letbanen kører...

Skulle man i sine vilde drømme erstatte Nærumbanen med en Letbane, vil det formentlig være nemmest med en ny letbanestrækning med en anden linjeføring...men der må være bedre ting, at bruge så mange penge på, når man nu har noget, der virker fint.

/Lasse
ønsket om en anden linieføring er nok det bedste bud men som jeg husker vejene i området så bliver der svært medmindre det bliver som veje med biler og sporvogn, lidt som i Berlin og andre steder. Bent

Gå op Sider: 1 ... 3 4 [5] 6

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak