Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- Kaos som branding...
Kaos som branding...
Af Peter Sloots. 25/06-23, 11:26.
"Kaos som branding holder næppe i længden som strategi for DSB"
Lyder overskriften på artikel om besværlig togrejse til Thy af Ulla Therkelsen på side 44 Jyllandsposten i dag
PS

Kaos som branding...
Af thomastog. 25/06-23, 11:49.
Citat fra: Peter Sloots Dato 25/06-23, 11:26"Kaos som branding holder næppe i længden som strategi for DSB"
Lyder overskriften på artikel om besværlig togrejse til Thy af Ulla Therkelsen på side 44 Jyllandsposten i dag
PS

Formoder det er denne artikel ?

NB "kommentar" altså et læserbrev, og en betalingsartikel

Det er hver eneste sommer, der kommer et læserbrev / artikel fra en "semi-kendt knap så rutineret togrejsende" om, hvor forfærdeligt det hele er. Og det er da heller ikke ret godt, det der tilbydes i Danmark, men de fleste har jo vænnet sig til, at det er niveauet.

/Lasse   

Kaos som branding...
Af D 826. 26/06-23, 08:01.
Godmorgen

Hvorfor skal vi i Danmark altid vælge den ringeste løsning. Groft sagt: Man kan næste ikke rejse 20 km med tog uden at skulle skifte tog. Jeg var en tur fra Esbjerg til Lemvig. 3 Skift, et i Varde (sat af i spor 3, over i spor 1 for at finde skærmen med afgangsspor og så retur til spor 2). Det samme gentog sig i Skjern. I Vemb var der skilte, så man kunne finde vej. Jeg har rejst med tog i mange år, så jeg har en idé om, hvor jeg kan finde oplysningerne. De ikke rejsevante fare forvildet rundt. De får ikke en god oplevelse. Jeg forstår godt der ikke kommer flere kunder i butikken. Bare politikkerne og embedsmændene også indså det og sadlede om.

Hilsner Keld

Kaos som branding...
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 26/06-23, 08:13.
Citat fra: D 826 Dato 26/06-23, 08:01Godmorgen

Hvorfor skal vi i Danmark altid vælge den ringeste løsning. Groft sagt: Man kan næste ikke rejse 20 km med tog uden at skulle skifte tog. Jeg var en tur fra Esbjerg til Lemvig. 3 Skift, et i Varde (sat af i spor 3, over i spor 1 for at finde skærmen med afgangsspor og så retur til spor 2). Det samme gentog sig i Skjern. I Vemb var der skilte, så man kunne finde vej. Jeg har rejst med tog i mange år, så jeg har en idé om, hvor jeg kan finde oplysningerne. De ikke rejsevante fare forvildet rundt. De får ikke en god oplevelse. Jeg forstår godt der ikke kommer flere kunder i butikken. Bare politikkerne og embedsmændene også indså det og sadlede om.

Hilsner Keld

Ofte piver vi over at vi ikke kan side i samme tog fra A til B, og piver for meget.
Men 3 skift, t vil jeg give dig ret i, det er for meget. Det har ikke været i forbindelse med signal system // ombygning ??

Alle perroner bør have ankomst og afgangs tarvler. også her er jeg ening.

Kaos som branding...
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 26/06-23, 08:40.
"Skifte tog" bør gradbøjes efter hvor godt eller dårligt det hele er sat sammen.

For eks. er skifte på Kongens Nytorv, København H, Nørreport, Århus H og muligvis også den kommende København Syd mellem de der forekommende sporbårne transportmidler ikke så slemt alt den stund at det som oftest kan ske beskyttet mod vejrliget.

En vej frem må være at vi får mere af samme slags - lige som i Tyskland.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Kaos som branding...
Af andersj, Aalborg. 26/06-23, 10:22.
Citat fra: hummel_62 Dato 26/06-23, 08:13
Citat fra: D 826 Dato 26/06-23, 08:01Godmorgen

Hvorfor skal vi i Danmark altid vælge den ringeste løsning. Groft sagt: Man kan næste ikke rejse 20 km med tog uden at skulle skifte tog. Jeg var en tur fra Esbjerg til Lemvig. 3 Skift, et i Varde (sat af i spor 3, over i spor 1 for at finde skærmen med afgangsspor og så retur til spor 2). Det samme gentog sig i Skjern. I Vemb var der skilte, så man kunne finde vej. Jeg har rejst med tog i mange år, så jeg har en idé om, hvor jeg kan finde oplysningerne. De ikke rejsevante fare forvildet rundt. De får ikke en god oplevelse. Jeg forstår godt der ikke kommer flere kunder i butikken. Bare politikkerne og embedsmændene også indså det og sadlede om.

Hilsner Keld

Ofte piver vi over at vi ikke kan side i samme tog fra A til B, og piver for meget.
Men 3 skift, t vil jeg give dig ret i, det er for meget. Det har ikke været i forbindelse med signal system // ombygning ??

Alle perroner bør have ankomst og afgangs tarvler. også her er jeg ening.

Normalt bør man ikke skulle skifte i Varde. Men eksempelvis overdragelsen af Skjern-Holstebro til Midtjyske Jernbaner var en ren politisk gave der kun har medført forringelser for passagerne. Antallet af afgange er ikke forøget, men der er ingen direkte tog til hverken Struer, Lemvig eller Esbjerg længere og det er ikke muligt at få en billig Orange billet til København fra den strækning længere.

Man kan lave trafikkøberoverdragelser og udbud til fordel for kunderne, men indtil nu har det i Danmark langt hen ad vejen været til fordel for politiske ideologier om at slanke DSB eller om at spare penge på togdriften.
Undtagelserne er Køge-Roskilde og delvist Nordjylland.

Anders

Citat fra: andersj Dato 26/06-23, 10:22
Citat fra: hummel_62 Dato 26/06-23, 08:13
Citat fra: D 826 Dato 26/06-23, 08:01Undtagelserne er Køge-Roskilde og delvist Nordjylland.

Både Køge-Roskilde og Nordjylland handlede om at spare penge...

Kaos som branding...
Af Thorfinn. 26/06-23, 19:10.
Citat fra: D 826 Dato 26/06-23, 08:01Groft sagt: Man kan næste ikke rejse 20 km med tog uden at skulle skifte tog.
jo da, bare ta M3, 15,5 km i ring, lige så mange omgange som du kan holde til.

CitatJeg var en tur fra Esbjerg til Lemvig. 3 Skift, et i Varde (sat af i spor 3, over i spor 1 for at finde skærmen med afgangsspor og så retur
næste gang: brug afgangstavlen på skærmen i lommen (mobilen).
"Fra Esbjerg til Lemvig" siger sådan set meget om passagergrundlaget.

Kaos som branding...
Af D 826. 26/06-23, 19:23.
Citat fra: Thorfinn Dato 26/06-23, 19:10næste gang: brug afgangstavlen på skærmen i lommen (mobilen).
"Fra Esbjerg til Lemvig" siger sådan set meget om passagergrundlaget.

Hej Thorfinn
Det er desværre den holdning mange i det danske samfund ligger for dagen. Nu er det jo ikke alle, som har den type telefon, eller som jeg ikke kan bruge den.

Hilsner Keld

Kaos som branding...
Af andersj, Aalborg. 26/06-23, 23:33.
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 26/06-23, 15:50
Citat fra: andersj Dato 26/06-23, 10:22Undtagelserne er Køge-Roskilde og delvist Nordjylland.

Både Køge-Roskilde og Nordjylland handlede om at spare penge...

Får Region Nordjylland ikke det samme i statstilskud som DSB fik for de pågældende strækninger?
De laverer omkostninger hos NJ (billigere tog, billigere personale) har jo gjort det muligt at køre væsentligt flere afgange end DSB gjorde.

Køge-Roskilde har vel også fået bedre serviceniveau efter at driften overgik til Lokaltog, da Lokaltog også opretholder halvtimesdriften i skolernes ferier - hvilket DSB ikke gjorde.

Så driften er blevet billigere pr. kilometer, men man har geninvesteret besparelserne i flere afgange. Modsat i Arriva-land hvor statskassen beholder besparelserne efter hvert udbud.

Anders

Citat fra: andersj Dato 26/06-23, 23:33
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 26/06-23, 15:50
Citat fra: andersj Dato 26/06-23, 10:22Undtagelserne er Køge-Roskilde og delvist Nordjylland.

Både Køge-Roskilde og Nordjylland handlede om at spare penge...

Får Region Nordjylland ikke det samme i statstilskud som DSB fik for de pågældende strækninger?
De laverer omkostninger hos NJ (billigere tog, billigere personale) har jo gjort det muligt at køre væsentligt flere afgange end DSB gjorde.

Køge-Roskilde har vel også fået bedre serviceniveau efter at driften overgik til Lokaltog, da Lokaltog også opretholder halvtimesdriften i skolernes ferier - hvilket DSB ikke gjorde.

Så driften er blevet billigere pr. kilometer, men man har geninvesteret besparelserne i flere afgange. Modsat i Arriva-land hvor statskassen beholder besparelserne efter hvert udbud.

...spare penge i forhold til at lade DSB betjene banerne, hvilket ville blive dyrere, end at overdrage trafikkøberansvaret. / Lasse

Gå op Sider:[1]
Indsend billederDSB MZ 1444

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak