Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Billeder og video

- Verdens kraftigste lokomotiv - Shen 24
24 aksler, ca. 38500 hestekræfter, 160 meter langt, 6 "vogne", 2280kN starttrækkraft, og kan trække 10.000 tons gods med 120km/t op ad en 1.2 degree stigning!!!

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Verdens kraftigste lokomotiv - Shen 24
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 5/01-23, 16:27.
Hvilket koblinger bruger man så til at holde sammen på 10.000 ton tog og hvordan får  man sådan en størrelse bremset igen?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Det der lokomotiv er vel lige så meget "et" lokomotiv som de gamle amerikanske F7A/F7B-enheder :) Det er jo ikke svært at smække et par ekstra enheder på og kalde det for en ny rekord

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Og her er så 8x4000 = 32.000 hp foran et kultog.
Taget i Gillette sommeren 2004
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Citat fra: peter christensen Dato  5/01-23, 18:07Og her er så 8x4000 = 32.000 hp foran et kultog.
Taget i Gillette sommeren 2004
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Jeg synes ikke det ligner Gilleleje?

Godaften

Det er jo ikke antal HK eller hvad man nu regner med, men trækkraften i her klokoblingen, der er afgørende og ikke mindst hvordan de udnyttes bl.a. under start.

Jeg så g.d. en BBC film med Chris Tarrant (rejserapporter) vedr. en rejse fra S til N via "the GHANT" i Australien med et godstog. Lokomotiverne var type 2PM5 med 4000 HK. Undervejs så man en krydsning med et malmtog, 4x2PM5 (ialt 16.000 HK) med 12.000 tons i klokoblingen og maksimalhastighed omkring 90 km/t næsten konstant i over 4 timers intervaller.
Der er to sæt lokomotivførere der arbejder i 8 timers skift og i sættet med 4 timers kørsel. I vagtperioden sker byttet normalt indbyrdes "flying". Det ikke tjenstgørende sæt opholder sig "the crew-car" med senge, bad, køkken m.v.

Som jeg forstod det var det verdensrekord for normale godstog i almindelig drift, et op og et ned på linjen, 24 timer pr. tur.

Bedste hilsener

Steff


Citat fra: tgsen Dato  5/01-23, 22:35
Citat fra: peter christensen Dato  5/01-23, 18:07Og her er så 8x4000 = 32.000 hp foran et kultog.
Taget i Gillette sommeren 2004
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Jeg synes ikke det ligner Gilleleje?

Jeg tror din førerhund skal have en engelsk ordbog..  ;)  ;D

Det er jo ikke antal HK eller hvad man nu regner med, men trækkraften i her klokoblingen, der er afgørende og ikke mindst hvordan de udnyttes bl.a. under start.

Løseligt regnet, så vil der være 8x660 kN = 5280 KN i starttrækkraft.
Men gode automatkoblinger skal nok holde.
Vel er amerikanerne kendt for at køre store tog, men visse australske baner med transport af jernmalm og lign. kan også køre nogle ret tunge tog.....med dieselloko. fra USA.

Men ja, det er trækkraftkurven for lokomotivet, som er afgørende.
Det kan være ganske underholdende at tegne trækkraftkurver fra 2 tilsyneladende ens loko. ind i det samme koordinatsytem.....det er ikke altid at de er helt ens.


Citat fra: Steff Dato  5/01-23, 22:37Godaften

Det er jo ikke antal HK eller hvad man nu regner med, men trækkraften i her klokoblingen, der er afgørende og ikke mindst hvordan de udnyttes bl.a. under start.

Jeg så g.d. en BBC film med Chris Tarrant (rejserapporter) vedr. en rejse fra S til N via "the GHANT" i Australien med et godstog. Lokomotiverne var type 2PM5 med 4000 HK. Undervejs så man en krydsning med et malmtog, 4x2PM5 (ialt 16.000 HK) med 12.000 tons i klokoblingen og maksimalhastighed omkring 90 km/t næsten konstant i over 4 timers intervaller.
Der er to sæt lokomotivførere der arbejder i 8 timers skift og i sættet med 4 timers kørsel. I vagtperioden sker byttet normalt indbyrdes "flying". Det ikke tjenstgørende sæt opholder sig "the crew-car" med senge, bad, køkken m.v.

Som jeg forstod det var det verdensrekord for normale godstog i almindelig drift, et op og et ned på linjen, 24 timer pr. tur.

Bedste hilsener

Steff



Vedrørende lokomotiverne til "The Ghan" så hedder typen ikke 2pm5 (som er et tognummer), men "NR". Bygget i Australien med drivlinje fra General Electric.

Pas på med hvad Chris Tarrant fortæller. Han er nogen gange et sludrechatol.

Mvh Jørgen

Citat fra: Jørgen Schwartz Dato 17/01-23, 17:47
Citat fra: Steff Dato  5/01-23, 22:37Godaften

Det er jo ikke antal HK eller hvad man nu regner med, men trækkraften i her klokoblingen, der er afgørende og ikke mindst hvordan de udnyttes bl.a. under start.

Jeg så g.d. en BBC film med Chris Tarrant (rejserapporter) vedr. en rejse fra S til N via "the GHANT" i Australien med et godstog. Lokomotiverne var type 2PM5 med 4000 HK. Undervejs så man en krydsning med et malmtog, 4x2PM5 (ialt 16.000 HK) med 12.000 tons i klokoblingen og maksimalhastighed omkring 90 km/t næsten konstant i over 4 timers intervaller.
Der er to sæt lokomotivførere der arbejder i 8 timers skift og i sættet med 4 timers kørsel. I vagtperioden sker byttet normalt indbyrdes "flying". Det ikke tjenstgørende sæt opholder sig "the crew-car" med senge, bad, køkken m.v.

Som jeg forstod det var det verdensrekord for normale godstog i almindelig drift, et op og et ned på linjen, 24 timer pr. tur.

Bedste hilsener

Steff



Vedrørende lokomotiverne til "The Ghan" så hedder typen ikke 2pm5 (som er et tognummer), men "NR". Bygget i Australien med drivlinje fra General Electric.

Pas på med hvad Chris Tarrant fortæller. Han er nogen gange et sludrechatol.

Mvh Jørgen

Lille sidespring, 2MP5 skal udlæses sådan her:

2 = Toget er afgået en mandag
M = Toget kommer fra Melbourne
P = Toget skal til Perth
5 = Dagens 5. tog på den strækning

Hvilket afslører at det togmummer ikke hører til "The Ghan" som kører fra Adelaide til Darwin.  ;) 

Mvh Marc

Helt enig i at Chris Tarrent ofte vrøvler og til tider er ubehøvlet eller har en humør jeg ikke altid forstår.

Loko type eller som her nr. stammer fra "Google is your freind" så de må hånes, men opgivelsen på antal tons på malmtoget er fra den australske lokomotivfører. Så det tager jeg for gode varer.

Iøvrigt var der i Sydafrika SAR Garratt dampere, der fremførte mellem 4000 til 6000 tons kultog for over 40 år siden, men det er jo udenfor denne tråd.

Steff

Gå op Sider:[1]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak