Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- Graffiti på togene
Gå ned Sider:[1] 2
Graffiti på togene
Af Kasdashdfjsah. 5/01-23, 21:40.
Hvordan kommer vi, realistisk set, graffiti på togene til livs, hurtigst og billigst muligt?

Graffiti på togene
Af Bent Larsen. 5/01-23, 22:21.
Hej
Ja, det er ikke nemt, jeg har hørt om nogle der ved et hus snuppede en stor dreng, og oversprøjtede ham med hans eget maling, han gik hjem og sladrede og faderen meldte det til politiet, de fik 5000 kr i bøde hver, så det er ikke den billigiste måde.
Vh
Bent Larsen

Graffiti på togene
Af ivar. 5/01-23, 23:18.
Det gør man ikke - med mindre man køber ekspertbistand fra Kina, men er det det, vi vil? Der er selvfølgelig også den lange trælse vej gennem opdragelsen og skolesystemet, hvor man indprentes respekten for andres ejendom, men er det det, vi gider?

Graffiti på togene
Af nielsm. 6/01-23, 09:30.
24 timers drift på alle tog, med alt materiel i brug. Eneste tidspunkt et lok/vogn står stille er ved standsning på en station eller på værksted.

Graffiti på togene
Af Theis Andersen. 6/01-23, 13:25.
Findes der ikke en lak som ikke tager imod malingen? Jeg ved da at drikkefontænerne i København har fået noget anti-graffiti lak


Graffiti på togene
Af viktoria skov. 6/01-23, 15:01.
Citat fra: Theis Andersen Dato  6/01-23, 13:25Findes der ikke en lak som ikke tager imod malingen? Jeg ved da at drikkefontænerne i København har fået noget anti-graffiti lak

Der findes laktyper der har en meget glat overflade, så maling har svært ved at hænge fast.
F.eks. fra tyske Wefa, som er godkendt af DB.

Graffiti på togene
Af tscheel. 7/01-23, 21:09.
Uden at skulle være klogere end de der faktisk står med problemet kan man da godt undres over det virkelig ikke kan gøres bedre. Er øget indhegning og bevogtning af parkeret materiel virkelig ikke en mulighed? Kigger man til NYC feks, hvor graffiti ellers findes i stor stil, ser du ikke et eneste tog med noget på. Så der har de løst det. Det er vel dyrt, ja, at hegne ind og bevogte. Men vel også dyrt at re-foiliere/male? Billigere, selvfølgelig bare at lade malerierne køre rundt...

Og ellers er der selvfølgelig løsningen med skud med bedøvelsespile og efterfølgende 12 mdr. samfundstjeneste med afvaskning af graffiti. Det kræver selvfølgelig justering af en paragraf eller to.

Graffiti på togene
Af Krabsen. 7/01-23, 21:27.
Citat fra: tscheel Dato  7/01-23, 21:09Uden at skulle være klogere end de der faktisk står med problemet kan man da godt undres over det virkelig ikke kan gøres bedre. Er øget indhegning og bevogtning af parkeret materiel virkelig ikke en mulighed? Kigger man til NYC feks, hvor graffiti ellers findes i stor stil, ser du ikke et eneste tog med noget på. Så der har de løst det. Det er vel dyrt, ja, at hegne ind og bevogte.
Men er vi interesserede i 'amerikanske tilstande' ?

For den hårde kerne af graffitister vil bevogtning blot øge tilskyndelsen, så vagterne skal have magtmidler (læs våben) og desuden være ret mange..

Citat fra: tscheel Dato  7/01-23, 21:09Og ellers er der selvfølgelig løsningen med skud med bedøvelsespile og efterfølgende 12 mdr. samfundstjeneste med afvaskning af graffiti. Det kræver selvfølgelig justering af en paragraf eller to.

Det kræver også at de bliver konfronteret på åstedet - af en person med både det rette udstyr og forstand på at bruge det.

Hvis du skal have en brugelig træfsikkerhed ( og dermed ikke risiko for at ramme vitale organer ) snakker vi en afstand på maks. 20-25 meter - under forudsætning af at 'målet' står stille og ikke render sin vej.

Regn selv ud hvor mange uddannede skytter der skal til..

Graffiti på togene
Af HJRasmussen. 9/01-23, 14:13.
Jeg undrer mig, hvor grafitti-hærgede DSB's tog - især S-tog - er sammenlignet med med en række andre europæiske lande, som jeg har besøgt i nyere tid. Har ladet mig fortælle, at man i grafitti-hærværks-kredse i Europa anser Danmark for et slaraffenland, fordi det er relativt nemt og risikofrit at bedrive hærværket, hvor man så som ekstra-bonus kan se de oversmurte tog køre i ikke bare dage, men ofte i uger, før ødelæggelserne bliver fjernet. Måske skulle DSB begynde at overvåge de relevante områder for parkerede tog med drone-kameraer for på den måde at kunne målrette indsatsen mod hærværksmændene. Bare et forslag ... 

Graffiti på togene
Af Niels Munch. 9/01-23, 14:45.
Citat fra: krabsen Dato  7/01-23, 21:27Regn selv ud hvor mange uddannede skytter der skal til..


Hvorfor kommer jeg - med en gysen - liiige til at tænke på DDRs morderiske "Selbstschussanlagen", som regimet i øvrigt måtte nedtage 5 år inden "murens" fald?

Graffiti på togene
Af mikkelwf. 9/01-23, 17:26.
Citat fra: HJRasmussen Dato  9/01-23, 14:13Jeg undrer mig, hvor grafitti-hærgede DSB's tog - især S-tog - er sammenlignet med med en række andre europæiske lande, som jeg har besøgt i nyere tid. Har ladet mig fortælle, at man i grafitti-hærværks-kredse i Europa anser Danmark for et slaraffenland, fordi det er relativt nemt og risikofrit at bedrive hærværket, hvor man så som ekstra-bonus kan se de oversmurte tog køre i ikke bare dage, men ofte i uger, før ødelæggelserne bliver fjernet. Måske skulle DSB begynde at overvåge de relevante områder for parkerede tog med drone-kameraer for på den måde at kunne målrette indsatsen mod hærværksmændene. Bare et forslag ... 

Måske det grundlæggende skyldes at DSB (og i øvrigt Trafikstyrelsen, Transportministeriet, Transportministeren, Transportudvalget og Folketinget i øvrigt) er skide ligeglade med om der er graffiti på togene.. Bare for at kalde en spade for en spade..

I øvrigt er det pinligt at se den stand DSB's materiel kører rundt med. Det meste er møg-belortet (det kan selvfølgelig en strategi for at graffitien ikke kan sidde fast). Mest pinligt et pt. alle de s-tog der kører rundt med (hvad jeg vurderer) er paneler helt uden maling og folie på (men dog med et fint klistermærke der fortæller at de er i gang med at renovere og re-foliere).

For standen og rengøringsniveauet på materiellet tror jeg i øvrigt ovenstående ligegyldighedskæde også er gældende.

Men DSB's kunde er jo heller ikke du og jeg, men Transportministeriet - og de kører nok ikke så ofte i tog.. ;)

Graffiti på togene
Af Steff. 9/01-23, 17:50.
Jeg var i begyndelsen af 1990´erne og et stykke tid frem involveret i sp. med, hvordan man kunne forhindre hærværk ud- som indvendigt i S-toge og på stationer.

Det endte såmen ud med, at på foranledning af daværende Generaldirektør Hassenkamp, blev politiet indsat med kørende patruljer i togene samt optog rapporter og undersøge diverse graffiti hærværk. Ligeledes blev der ansat/lavet aftaler med vagtselskaber til bevogtning/rundering af S-togsdepoter og at disse blev mere eller mindre indhegnet. Men man ville ikke gennemføre det anbefalede med spiraltråd og elektronisk overvågning (PIR), da man var bange for eventuelle sagsanlæg fra personer, der ville kunne komme til skade under ulovlig forcering af hegnene.

Man var så også uenig i hvor tolerancen skulle gå, altså helst en 0 tolerance, hvor togsættet blev sat ud og renset når opdaget. Det var åbenbart for besværligt og man turde ikke meddele de rejsende at der evt. manglede et togsæt i stammen om morgenen. Altså kunne og blev togsættene så gennemfotograferet af hærværksmændene på Østerport hver eftermiddag. Man kendte omløbsplanerne og S-tog vidste besked, men intet skete.

Jeg ved at S-togspersonalet på depotet i Tåstrup gjorde en stor indsats for at fjerne hærværket. Men jeg ved ikke hvad status er nu og hvilke tiltag er er.

Personligt tror jeg man har opgivet fjernelse af hærværk undtagen, hvor det er så groft at det er til gene, men venter på at sættet skal til vedligeholdelse. Man påklistre derimod et flot skilt med teksten "Er meldt".

Uden at vide besked har jeg på fornemmelsen, at da problemet blev slemt og kostede penge og tid, kom regnedrengene ind med deres "regneark" og satte en stopper for de tiltag der var. Ihvert tilfælde synes det ikke som om at man passer på det tildelte materiel man får sin løn for at holde i en tilfredsstillende stand.

Så sendt som her til middag så jeg et halvtog fuldstændig opmalet kørende. Om det var på vej til afrensning eller var idrift ved jeg ikke.
Personligt gider jeg ikke mere anvende S-tog hvis det kan undgås, heldigvis for Metro og bil.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Graffiti på togene
Af Toftegaard. 13/01-23, 08:58.
Citat fra: mikkelwf Dato  9/01-23, 17:26
Citat fra: HJRasmussen Dato  9/01-23, 14:13Jeg undrer mig, hvor grafitti-hærgede DSB's tog - især S-tog - er sammenlignet med med en række andre europæiske lande, som jeg har besøgt i nyere tid. Har ladet mig fortælle, at man i grafitti-hærværks-kredse i Europa anser Danmark for et slaraffenland, fordi det er relativt nemt og risikofrit at bedrive hærværket, hvor man så som ekstra-bonus kan se de oversmurte tog køre i ikke bare dage, men ofte i uger, før ødelæggelserne bliver fjernet. Måske skulle DSB begynde at overvåge de relevante områder for parkerede tog med drone-kameraer for på den måde at kunne målrette indsatsen mod hærværksmændene. Bare et forslag ... 

Måske det grundlæggende skyldes at DSB (og i øvrigt Trafikstyrelsen, Transportministeriet, Transportministeren, Transportudvalget og Folketinget i øvrigt) er skide ligeglade med om der er graffiti på togene.. Bare for at kalde en spade for en spade..

I øvrigt er det pinligt at se den stand DSB's materiel kører rundt med. Det meste er møg-belortet (det kan selvfølgelig en strategi for at graffitien ikke kan sidde fast). Mest pinligt et pt. alle de s-tog der kører rundt med (hvad jeg vurderer) er paneler helt uden maling og folie på (men dog med et fint klistermærke der fortæller at de er i gang med at renovere og re-foliere).

For standen og rengøringsniveauet på materiellet tror jeg i øvrigt ovenstående ligegyldighedskæde også er gældende.

Men DSB's kunde er jo heller ikke du og jeg, men Transportministeriet - og de kører nok ikke så ofte i tog.. ;)

Jeg er meget enig her, og har kun nogle enkelte historiske anekdoter at tilføje:

En gang i foråret 1984 sendte DR (tv) en 1-times dokumentar om graffiti i New York, særligt på undergrundsbanen. Alle vi børn på vejen sad bænket og så denne med spænding ventede udsendelse, sendt i prime time 20-21. Som jeg husker det, og mener at have set det beskrevet det andre steder, så er denne udsendelse central for starten af graffiti i Danmark. Og på S-tog.

Så spoler vi 14 år frem til 1998, hvor DSB blev godt og grundigt til grin ved at melde ud, at man nu havde fundet ud af, at graffiti ikke var et forbigående fænomen, men en del af en ungdomskultur kaldet hiphop, og at der sandsynligvis skulle en anden indsat end den hidtidige for at komme fænomenet til livs. Den måbende offentlighed måtte lægge ører til, at DSBs eneste tiltag igennem disse 14 år havde været at vaske togene rene og så krydse fingre for, at det hele snart ville stoppe af sig selv. Syndere, som blev taget på fersk gerning, var blevet retsforfulgt, men der havde ikke fundet en egentlig registrering (fotografering) sted af hærværkene, som kunne anvendes i forbindelse med retsforfølgelse. Det havde ellers været meget nærliggende, da 'kunstnerne' netop havde det med at skrive (tags, en underskrift/krusedulle skrevet med en Penol 1000) eller male (pieces, et navn malet med spraymaling) det samme igen og igen.

Den helt absurde laden stå til-holdning hos DSB blev også taget under behandling af satireprogrammet (indslaget) Gramsespektrum i nummeret "Kontrollørerne - vi jagter dig" (https://www.youtube.com/watch?v=9uWwquDNahU), hvor en af de klassiske DR speakerstemmer på ultrapædagogisk vis gjorde DSB til skamme i introduktionen.

Mvh Toftegaard

Graffiti på togene
Af Krabsen. 13/01-23, 09:51.
Hvis nogen har et realistisk bud på, hvordan DSB skal løse grafitti-udfordringen - inden for de økonomiske rammer virksomheden arbejder under og uden at forringe transportudbudet - er jeg da sikker på at det vil blive positivt modtaget.

Graffiti på togene
Af sil1207. 13/01-23, 10:23.
Citat fra: Steff Dato  9/01-23, 17:50Personligt tror jeg man har opgivet fjernelse af hærværk undtagen, hvor det er så groft at det er til gene, men venter på at sættet skal til vedligeholdelse. Man påklistre derimod et flot skilt med teksten "Er meldt".

Jeg kan i hvert fald sige på fjern-og-regional at DSB jævnligt tager togsæt ud af drift kortvarigt udelukkende for at fjerne graffiti eller anden hærværk. Det er muligvis ikke så effektivt at det kan ses i dagligdagen, men der gøres i det mindste en indsats. Det er klart at hvis prisen er en aflysning eller nedformering, så må farverne vente og passagererne afsted.

Det er også værd at nævne, at der på et tidspunkt var nul-tolerance overfor graffiti på EB-lokomotiverne, de første måneder de var sat i drift. Har ladet mig fortælle, at nogle ledere, af den ene eller anden art, havde pralet med at ingen EB'ere kørte rundt med graffiti på dem. Lige indtil en bekendt gjorde opmærksom på, at de havde set én EB selvsamme morgen, der var overmalet. Så blev der selvfølgelig spurgt ind til om man tilfældigvis lagde mærke til litranummeret  8)

Gå op Sider:[1] 2

Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak