Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- Graffiti på togene
Gå ned Sider: 1 [2]
Graffiti på togene
Af bl. 23/01-23, 21:12.
Og der dem, der synes, det her er kunst......

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.


 

Bjarne Larsen

Graffiti på togene
Af Niels Munch. 23/01-23, 21:30.
"Kunstnerne" er sikkert stolte over at få deres "værk" præsenteret på jernbanen.dk - og så endda af moderator.

Graffiti på togene
Af bl. 23/01-23, 21:50.
Ja, og så tænk på dem, der er udsat for det i det daglige.

Bjarne Larsen

Graffiti på togene
Af mss. 24/01-23, 14:01.
Citat fra: mikkelwf Dato  9/01-23, 17:26
Citat fra: HJRasmussen Dato  9/01-23, 14:13Jeg undrer mig, hvor grafitti-hærgede DSB's tog - især S-tog - er sammenlignet med med en række andre europæiske lande, som jeg har besøgt i nyere tid. Har ladet mig fortælle, at man i grafitti-hærværks-kredse i Europa anser Danmark for et slaraffenland, fordi det er relativt nemt og risikofrit at bedrive hærværket, hvor man så som ekstra-bonus kan se de oversmurte tog køre i ikke bare dage, men ofte i uger, før ødelæggelserne bliver fjernet. Måske skulle DSB begynde at overvåge de relevante områder for parkerede tog med drone-kameraer for på den måde at kunne målrette indsatsen mod hærværksmændene. Bare et forslag ... 

Måske det grundlæggende skyldes at DSB (og i øvrigt Trafikstyrelsen, Transportministeriet, Transportministeren, Transportudvalget og Folketinget i øvrigt) er skide ligeglade med om der er graffiti på togene.. Bare for at kalde en spade for en spade..

I øvrigt er det pinligt at se den stand DSB's materiel kører rundt med. Det meste er møg-belortet (det kan selvfølgelig en strategi for at graffitien ikke kan sidde fast). Mest pinligt et pt. alle de s-tog der kører rundt med (hvad jeg vurderer) er paneler helt uden maling og folie på (men dog med et fint klistermærke der fortæller at de er i gang med at renovere og re-foliere).

For standen og rengøringsniveauet på materiellet tror jeg i øvrigt ovenstående ligegyldighedskæde også er gældende.

Men DSB's kunde er jo heller ikke du og jeg, men Transportministeriet - og de kører nok ikke så ofte i tog.. ;)

Fuldstændigt enig!

Det værste er, at man for ca. 20 år siden var godt på vej til en graffitifri jernbane.
Alle S-tog med graffiti blev taget ud efter morgenmyldretiden og renset. Somme tider først en let afrensning, hvorefter man i løbet af det næste døgns tid kunne fjerne det helt.
En sideeffekt var at der også blev markant færre graffittimalere i perioden. De gad ikke når deres "kunst" alligevel var væk igen inden malingen var hærdet.
Siden er denne effektivitet blevet sparet væk, ligesom grundig rengøring og vedligeholdelse på stationerne osv. Det medfører mere graffiti og mere hærværk. Alt forskning viser det samme: Hvor man ikke gør rent bliver der hurtigt meget mere beskidt og hvor noget er ødelagt bliver det på kort tid helt smadret (eksponentiel stigning).
Men vores kære folkevalgte nægter ganske enkelt at betale hvad vedligeholdelse og rengøring af tog og stationer koster. Uanset om de er røde, grønne blå eller lilla...

Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Graffiti på togene
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 24/01-23, 14:32.
Citat fra: mss Dato 24/01-23, 14:01Men vores kære folkevalgte nægter ganske enkelt at betale hvad vedligeholdelse og rengøring af tog og stationer koster.

Advokerer du for at der også indføres kvalitetstillæg på S-banen til graffitiforebyggelse og -afhjælpning og måske også til en kortere reaktionstid for afhjælpning af elevatorkalamiteter?

Pengene skal jo komme et eller andet sted fra.  ::)

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Gå op Sider: 1 [2]
Billige jernbane T-shirts


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak