Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Renovering af S-tog
Gå ned Sider: 1 [2]
Renovering af S-tog
Af Trainee. 21/02-23, 14:53.
Citat fra: steenth Dato 21/02-23, 14:21
Citat fra: Trainee Dato 21/02-23, 01:30
Citat fra: steenth Dato 21/02-23, 01:04DSB tog bliver ikke opdateret direkte fra Banedanmarks systemer. Jeg fik processen gennemgået på tidspunkt, hvor de mange delsystemer gennemgået. Fx er der et system mapper tognummer hos Banedanmark med det som står i rejseplanen. Det fanger de små ændringer i køreplanen, som Banedanmark bruger. Fx hvis et tog omlægges fra at køre via Køge Nord til over Roskilde, så det får et nyt tognummer i fjernstyringen, mens det gamle tognummer stadig bruges i rejseplanen.

Jeg synes du i din kommentar modsiger dig selv. Det er nemlig som du (tror jeg) skriver, at realtidsdata fra Banedanmark for en bestemt afgang bliver matchet med plandata fra DSB på Rejseplanen, og på den måde bliver realtidsdataen fra Banedanmark lagt på.

Ergo kommer realtidsdataen direkte fra Banedanmark.
Kære Trainee. Det var en projektleder, som arbejde med netop de systemer, som gennemgik det på det møde jeg deltog i. Og fokus var på de DSB og BDK systemer, som ligger før realtidsdata kommer over i rejseplanen. DSB bruger ikke alene data fra Banedanmark, men bruger også positionsangivelse fra GPS i toget, som nogle gang giver forskellig opfattelse hvor toget er. Så det er ikke gætværk men viden jeg giver videre... at DSB forbehandler data inden de sender det videre over i Rejseplanen..

Jeg arbejder professionelt med systemerne til dagligt.

Men jeg tror vi taler forbi hinanden, idet du kommenterer på ting jeg slet ikke har kommenteret på.

Renovering af S-tog
Af thomastog. 22/02-23, 10:10.
Citat fra: Trainee Dato 21/02-23, 11:36
Citat fra: thomastog Dato 21/02-23, 11:00
Citat fra: Trainee Dato 20/02-23, 21:51
Citat fra: thomastog Dato 20/02-23, 21:34Derudover mener jeg ikke at Rejseplanen opdateres ofte nok, til at kunne betegnes som "live".

Rejseplanen opdateres automatisk i realtid af trafikvirksomhedernes systemer. For statsbanerne kommer realtidsoplysningerne direkte fra Banedanmark. Ligesom med systemerne bag afgangstavlerne på stationerne og Din Station, sker der dog også fejl i disse systemer hos trafikvirksomhederne. ..
"Din station" er udviklet af og vedligeholdes af BaneDK. De må derfor være dem, der bedst kan trække live-data ud af deres egne systemer ;-)
Præcis ligesom det system der sender data til Rejseplanen, som beskrevet.

Når man "sender data til", så er det ikke opslag i live-data. Rejseplan slår ikke op i BaneDK's live data, men bygger på data der behandles og overføres til rejseplanens datasæt, lejlighedsvis (som du selv skriver til sidst i dit indlæg).

Der er således ikke tale om live data.

"Din station" derimod, slår op direkte i BaneDK's live data.

Citat fra: Trainee Dato 21/02-23, 11:36
Citat fra: Trainee Dato 20/02-23, 21:51Men det er nu engang andre systemer, så man kan jo være heldig at det ene virker når det andet ikke gør. Det er desuden Rejseplanens systemer og data der står for de afgangstavler på stationerne med flere forskellige transportformer, f.eks. bus/tog/metro/letbane.
Citat fra: thomastog Dato 21/02-23, 11:00Vrøvl, vil du seriøst påstå, at BaneDK's skærme på stationerne henter data fra rejseplanen, der henter data fra BaneDK's systemer ?

Rejseplanen trækker/får data fra BaneDk. Afgangstavler på stationerne ejes og vedligeholdes af BaneDK, og trækker derfor data direkte fra BaneDK's systemer.

Angående rejseplanens data, kan det have ændret sig, men jeg er blevet oplyst at rejseplanen ikke bruger live-data, men opdateres lejlighedsvis via batch-kørsler.

Derfor skulle rejseplanen ikke egne sig til her-og-nu søgninger, når der er akutte problemer.

Men din påstand er altså, at hvis der er aflysninger/omlægninger og jeg kan se det på "din station", så kan jeg straks se/søge samme ændring frem på rejseplanen ?

Ikke Banedanmarks skærme. Skærmene på stationerne som viser FLERE transportformer. De hedder TUS/DOT-skærme, udviklet i det tidligere Trafikinfo Udviklings Samarbejdet, som nu ligger i DOT. ..
Jeg tror du skal genlæse tråden (suk, hvor jeg savner det gamle forums visning, hvor man kunne følge del-tråden tilbage). Denne debat handler om, at der er rødt klistremærke over s-togs destinations-skilte, og hvilke alternative informations muligheder man har, når man står på perronen og venter på toget.

At du begynder at skrive om andre skærme, og slet ikke forholder dig til, hvor afgangsskærmene (som det handler om) får sine data fra, det forvirrer kun debatten og nok især dig selv.

Citat fra: Trainee Dato 21/02-23, 11:36.. Rejseplanen og Banedanmark er stadig en del af samarbejdet. Det skyldes at Rejseplanen er det eneste system der indeholder data for alle offentlige transportformer, og desuden bygger det på et standardprodukt som er en del af Rejseplansystemet. Du tror sikkert heller ikke på mig når jeg siger at Rejseplansystemet ligger som grundlag for store dele af billetsalg i Danmark, mange udregninger til Rejsekort, og meget, meget mere.
Det tager jeg ikke stilling til, men hvis det er det du tror vi skriver om, så kan jeg godt forstå at du er forvirret.

Citat fra: Trainee Dato 21/02-23, 11:36Hvis trafikvirksomhedernes systemer fungerer korrekt, så opdateres Rejseplanen med realtidsdata i realtid. ..
Hvis rejseplanens data (som den slår op i) bliver opdateret med realtidsdata, så slår den jo netop ikke op i live-data hos BaneDK.

Som jeg har fået forklaret det (og som du faktisk selv skriver mellem linjerne), er rejseplanen afhængig af, at den fodres/opdateres med data; altså behandlede data fra forskellige kilder. Der er derfor ikke tale om, at slå op i live data (hos f.eks BaneDk), i modsætning til eksempelvis afgangsskærme og "din station".

Citat fra: Trainee Dato 21/02-23, 11:36Plandata opdateres manuelt næsten dagligt, men kun hvis trafikvirksomhederne sender nye data. Oftest sender trafikvirksomhederne kun plandata en gang i mellem, ..
Heureka! Hvis toget om 10 minutter aflyses, afkortes eller får annulleret standsninger, hvornår er det så de opdaterede data man slår op i (på rejseplanen) ? Er det ikke først når rejseplanen er opdateret med nye plandata, hvoraf det fremgår at tog XYZ er aflyst, gennemkørende på station YYY eller kun køre til ZZZ ?

Renovering af S-tog
Af thomastog. 22/02-23, 10:17.
Citat fra: Trainee Dato 21/02-23, 14:53
Citat fra: steenth Dato 21/02-23, 14:21
Citat fra: Trainee Dato 21/02-23, 01:30
Citat fra: steenth Dato 21/02-23, 01:04DSB tog bliver ikke opdateret direkte fra Banedanmarks systemer. Jeg fik processen gennemgået på tidspunkt, hvor de mange delsystemer gennemgået. Fx er der et system mapper tognummer hos Banedanmark med det som står i rejseplanen. Det fanger de små ændringer i køreplanen, som Banedanmark bruger. Fx hvis et tog omlægges fra at køre via Køge Nord til over Roskilde, så det får et nyt tognummer i fjernstyringen, mens det gamle tognummer stadig bruges i rejseplanen.

Jeg synes du i din kommentar modsiger dig selv. Det er nemlig som du (tror jeg) skriver, at realtidsdata fra Banedanmark for en bestemt afgang bliver matchet med plandata fra DSB på Rejseplanen, og på den måde bliver realtidsdataen fra Banedanmark lagt på.

Ergo kommer realtidsdataen direkte fra Banedanmark.
Kære Trainee. Det var en projektleder, som arbejde med netop de systemer, som gennemgik det på det møde jeg deltog i. Og fokus var på de DSB og BDK systemer, som ligger før realtidsdata kommer over i rejseplanen. DSB bruger ikke alene data fra Banedanmark, men bruger også positionsangivelse fra GPS i toget, som nogle gang giver forskellig opfattelse hvor toget er. Så det er ikke gætværk men viden jeg giver videre... at DSB forbehandler data inden de sender det videre over i Rejseplanen..

Jeg arbejder professionelt med systemerne til dagligt.

Men jeg tror vi taler forbi hinanden, idet du kommenterer på ting jeg slet ikke har kommenteret på.
Steen skriver om, hvilke data rejseplanen bruger til sine opslag, hvor de kommer fra og hvordan de behandles.

Skriver du om noget andet ?

Renovering af S-tog
Af Trainee. 26/02-23, 13:07.
Citat fra: thomastog Dato 22/02-23, 10:17
Citat fra: Trainee Dato 21/02-23, 14:53
Citat fra: steenth Dato 21/02-23, 14:21
Citat fra: Trainee Dato 21/02-23, 01:30
Citat fra: steenth Dato 21/02-23, 01:04DSB tog bliver ikke opdateret direkte fra Banedanmarks systemer. Jeg fik processen gennemgået på tidspunkt, hvor de mange delsystemer gennemgået. Fx er der et system mapper tognummer hos Banedanmark med det som står i rejseplanen. Det fanger de små ændringer i køreplanen, som Banedanmark bruger. Fx hvis et tog omlægges fra at køre via Køge Nord til over Roskilde, så det får et nyt tognummer i fjernstyringen, mens det gamle tognummer stadig bruges i rejseplanen.

Jeg synes du i din kommentar modsiger dig selv. Det er nemlig som du (tror jeg) skriver, at realtidsdata fra Banedanmark for en bestemt afgang bliver matchet med plandata fra DSB på Rejseplanen, og på den måde bliver realtidsdataen fra Banedanmark lagt på.

Ergo kommer realtidsdataen direkte fra Banedanmark.
Kære Trainee. Det var en projektleder, som arbejde med netop de systemer, som gennemgik det på det møde jeg deltog i. Og fokus var på de DSB og BDK systemer, som ligger før realtidsdata kommer over i rejseplanen. DSB bruger ikke alene data fra Banedanmark, men bruger også positionsangivelse fra GPS i toget, som nogle gang giver forskellig opfattelse hvor toget er. Så det er ikke gætværk men viden jeg giver videre... at DSB forbehandler data inden de sender det videre over i Rejseplanen..

Jeg arbejder professionelt med systemerne til dagligt.

Men jeg tror vi taler forbi hinanden, idet du kommenterer på ting jeg slet ikke har kommenteret på.
Steen skriver om, hvilke data rejseplanen bruger til sine opslag, hvor de kommer fra og hvordan de behandles.

Skriver du om noget andet ?

Selvom jeg gerne ville, kommer jeg ikke til at svare direkte på citeringer, da det som du selv skriver er noget værre rod.

Om overførslen af realtidsdata fra Banedanmark til Rejseplanen sker ved opslag eller sendinger, er i dette tilfælde sagen uvedkommende. Det jeg har sagt er at realtidsdata på Rejseplanen for tog på statsbanerne kommer direkte fra Banedanmark, og det relevante er, at det sker automatisk og i realtid. Lejlighedvis, ja, da der ikke overføres noget hvis der ikke er noget, men igen, automatisk og i realtid. Så jo, der er tale om "live" (realtids-) data.

Skærmene der viser flere transportmidler findes også på stationerne, og er dermed også et alternativ til S-togenes indbyggede skærme, Din Station, Rejseplanen, DSB app, DOT app, andre skærme, højttalerudkald, pladspaarejsen.dk, byenspuls.dk, landetspuls.dk, osv. Derfor er det relevant at bringe på banen (hehe), og ligeså er det relevant hvilke systemer og data førnævnte informationskilder bygger på. Desuden er det ikke ulovligt at komme med bonusinformationer, som for eksempel om hvilke andre systemer der bygger på Rejseplanen. Tvært imod glæder det mig gevaldigt når andre i forummet gør det samme.

Du forveksler plandata med realtidsdata. Rejseplanen er åben for modtagelse af plandata næsten alle dage. Hvis der modtages plandata, så opdateres Rejseplanen manuelt med disse i løbet af samme dag. Som udgangspunkt indeholder plandata planlagte køreplansdata langt ud i fremtiden, og opdateres kun derefter, hvis der er større planlagte ændringer i fremtiden.

Realtidsdata bruges til alle andre ændringer. Det giver slet ikke mening at snakke om manuelle overførsler eller lignende, når man snakker realtidsdata, da det i sagens natur skal ske i realtid. Det giver derfor sig selv at det skal ske automatisk og "live", og det ligger både i ordets og fagbegrebets definition af "realtidsdata".

Jeg forholder mig fortsat kun til hvordan det overføres fra trafikvirksomhederne til Rejseplanen, og ikke ligesom steenth, hvordan det behandles hos trafikvirksomhederne. Så for at besvare dit spørgsmål: Lige så snart det fremgår i den enkelte trafikvirksomheds system, at en afgang er forsinket, aflyst, delaflyst, eller på anden måde ændret i forhold til plandata, fremgår det også på Rejseplanen. Der er selvfølgelig undtagelser til reglen, men det er sådan det virker i langt de fleste tilfælde. Alt andet ville være åndssvagt, især når man bl.a. har mange forskellige afgangstavler rundt omkring i landet, der bygger på Rejseplanes systemer og data.

Mht. rejsesøgninger på Rejseplanen, er det også en selvfølge, at Rejseplanen er opdateret med realtidsdata - dens formål er netop at fortælle hvad der kører og hvordan det kører - ikke kun hvordan det var planlagt, at det skulle køre.

Jeg håber at dette indslag giver indssigt i hvordan Rejseplanen fungerer. Det bliver nok mit endelige i denne debat, da jeg føler at jeg blot har gentaget mig selv en masse gange, og ikke rigtig har mere at tilføje. Du (og andre) skal dog være velkomne til at stille konkrete spørgsmål hvis der er noget der er uklart eller skal uddybes, men husk, at jeg ikke forholder mig til hvordan datene bliver behandlet hos trafikvirksomhederne - kun hvordan det overføres til, og behandles hos Rejseplanen.

Gå op Sider: 1 [2]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak